bak slepen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

bak slepen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-17 16:35

Wij huren iets prive en er is geen trekkertje en sleep etc aanwezig. De bak was verwaarloosd en was 1 en al onkruid. Dit is omgekeerd. Maar het is een heuvel landschap. Als ik zo kijk is het goed droog, maar waar je loopt, stampt het direct aan.

Ik heb wat bakslepen bekeken die bijv achter een auto kunnen. Geschikte auto hebben we wel. De meesten hebben dan pennen en een sleep.

Een weidsleep lijkt me niet geschikt voor deze bak.

Ik zit ook nog te kijken om zelf iets te maken, maar meeste dingen met banden zijn te licht.

Iemand nog voorbeelden? Wil eigenlijk niet investeren, omdat het niet van ons is, maar wil wel kunnen rijden. 1 keer iemand langs laten komen, wordt hem niet. Ken hier de mensen niet en wil hem toch met regelmaat gesleept.

Omdat we in de toekomst ze wel aan huis willen, zou het een goede investering kunnen zijn als we een geschikt dingen kopen of maken.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: bak slepen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-17 18:41

Niemand die een sleep zelf heeft gemaakt? Wel een zware en niet met banden.

paardje1983
Berichten: 1395
Geregistreerd: 04-01-12

Re: bak slepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 18:43

Heb je een foto van de bak?

LauraO

Berichten: 311
Geregistreerd: 24-10-15

Re: bak slepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 18:48

Wij hebben een tijdje geleden een oude grasmaaier waar nu de grasbalk vanaf is gekocht. Daarachter doen we dan een dranghek aan een touw, waarmee we de bak/paddock slepen. Je kan er bijvoorbeeld ook een pallet achter doen, dat werkt ook wel. Van het dranghekje hebben we wel de poten afgezaagd anders kon het niet. De grasmaaier/minitrekker kostte ons 400 euro, maar dat ding kom je ook snel weer kwijt, mocht je hem niet meer nodig hebben. En anders kun je het ook weer meenemen als je van stal verandert.

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: bak slepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 20:21

inderdaad een stuk dranghek/ verplaatsbaar paddockhek aan je trekhaak bevestigen met kettingen in een driehoek. tenzij je tanden nodig hebt. of anders inderdaad een zware pallet proberen, moet je alleen uitkijken dat hij zichzelf niet ingraaft. als het te licht is gewoon iets zwaars op leggen. dat ik in het buitenland was werd daar alles gesleept met auto of tractor met paddockhek erachter. gewoon paar keer over heen gaan als het niet in 1x mooi is.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: bak slepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 20:24

paddockhek is ideaal, ik sleep er zowel mijn bak als mijn land mee, gewoon achter de auto (wel 4x4).

Als er veel regen verwacht wordt, eg ik de bak met 2 antieke egjes waar ik grindtegels op leg, die knoop ik ook achter de auto, maar wel met een zweng ertussen

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: bak slepen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-17 23:04

De bak was 1 en al onkruid en is omgewoeld, dus 1 en al bobbels. De hoefslag was wel gebruikt en die stampt snel aan, dus ik keek naar de slepen die je kan kopen met pennen en sleep in 1, maar die zijn vrij kostbaar meteen voor achter een auto.

We hebben wel gekeken naar een kleine maaier, trekker, quad, maar die zal toch wat vermogen moeten hebben.

Libera

Berichten: 3973
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: bak slepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 01:49

Ik heb een zelfgemaakte die achter de zitmaaier kan. Gewoon metalen frame gelast met 3 balkjes waar pennen aan zijn gelast. Dus 3 rijen pennen achter elkaar. Werkt op zich wel om de bovenlaag open te trekken, maar het maakt de bak niet echt egaler ofzo... Zodra wij een goede trekker hebben komt er toch een echte sleep met banden zodat we de bak ook mooi glad/effen kunnen trekken

Sabbientje
stokpaard connaisseur

Berichten: 4700
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 07:06

Wij gebruiken een pallet, trekkerband, zijkant van een vrachtwagenband of een hekje om te slepen. Wij doen het met een paard ervoor en kijken per keer wat we nodig hebben om de bak netjes te krijgen. Wij kunnen geen pinnen gebruiken ivm een snipperbak die eigenlijk een te dunne zandlaag heeft.

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 08:10

Wij slepen momenteel de bak met een quad met pallet erachter. Er moet dan wel iemand op het pallet gaan zitten anders is het niet zwaar genoeg. De bulten en heuvels krijg je er zo wel redelijk uit. Maar je blijft verschil houden tussen mulle en aangestampte delen. Dus denk niet dat dat een oplossing voor je is. Ik lees mee, hopelijk komt de gouden tip nog voorbij. Wij zoeken ook iets beters :)

De quad
Afbeelding

Resultaat
Afbeelding

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 09:29

Tja als je bak dichtslaat ben je toch echt iets met pennen nodig. En kom je heel snel in iets met trekker. Ik heb zelf een kleine Mc Cormick (de 323) met een baksleep met pennen en plaat, en kan deze zo instellen zoals ik op dat moment nodig ben. En ik kan ook de hoogte instellen waar nodig, dus op stukken waar de bodem meer los moet druk ik de pennen meer de grond in. Cormie heeft wat hij gekost heeft allang weer terugverdiend, en een trekker met sleep ben je echt zo kwijt mocht je hem weer moeten/willen verkopen. Ik zou dus ten allen tijde voor een trekkertje met sleep gaan. Door de hefinrichting heb je gewoon veel meer invloed op wat je doet ten opzichte van een pallet oid achter een auto.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: bak slepen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-17 17:23

Onze voorkeur gaat ook naar de pennen en sleep. Die kun je kant en klaar kopen, maar het komt vrij onverwacht, dus kijk dan toch naar de prijs en evt zelf maken.

Degene die achter een auto passen, kunnen later ook achter een trekkertje eventueel. Andersom kan niet. Onze auto is sterk genoeg, maar een sleepje van 1meter zal dan te smal zijn, dus kom je weer op een nog duurdere uit.

Mijn man kan wel lassen, vandaar dat ik naar zelf maak opties keek, maar moet wel zwaar materiaal zijn.

Als we ooit verhuizen, nemen we het mee denk ik.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-17 17:24

Libera schreef:
Ik heb een zelfgemaakte die achter de zitmaaier kan. Gewoon metalen frame gelast met 3 balkjes waar pennen aan zijn gelast. Dus 3 rijen pennen achter elkaar. Werkt op zich wel om de bovenlaag open te trekken, maar het maakt de bak niet echt egaler ofzo... Zodra wij een goede trekker hebben komt er toch een echte sleep met banden zodat we de bak ook mooi glad/effen kunnen trekken


Heb je een foto of wil je die evt maken?