Mest ophalen in Friesland

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
kantana
Berichten: 21
Geregistreerd: 05-11-15

Mest ophalen in Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-17 12:52

Ik heb een huisje op het oog met ruimte voor paarden in de buurt van Dokkum, Friesland. Zelf ken ik het gebied daar niet zo heel goed en zouden ook mijn twee paarden voor het eerst aan huis komen te wonen. De wei die er bij zit is +/- 7000 M2 en er is nog geen paddock. Omdat ik de beslissing niet te snel wil nemen ben ik voordat ik beslis het huis te kopen al een aantal zaken goed aan het uitzoeken. Misschien kan een Bokker die ook in die streek woont mij helpen met de volgende vragen:

Voor een weiland van die afmeting, wat zou het kosten om dit te laten bemesten en maaien door een loonbedrijf, en wie weet een goed bedrijf in de omgeving? Wat zouden daar ongeveer de kosten voor zijn?

Wie weet een manier/bedrijf om de mest af te voeren? Ik heb geen partner en wil niet alleen met een aanhager en zelf brengen in de weer. Ik begrijp dat het hebben van paarden aan huis hard werken is maar dat gaat een stapje te ver. Ik had een bedrijf gevonden dat dit voor c.a 60 Euro per maand doet maar helaas valt Friesland buiten hun verzorgingsgebied.

En in geval van nood/vakantie, wie weet er een goede paarden vakantie- tijdelijk verblijf en verzorging in de buurt?

Als ik een paddock aanleg (moet ik een vergunning voor hebben ga ik van uit?) Is dit een kwestie van zand storten op een deel vh weiland en hekken er omheen, of is daar net als voor een rijbak drainage voor nodig? En zo ja wat zijn daar de kosten voor?

En tenslotte (maar dat moet niet zo moeilijk zijn) waar kan ik goed ruwvoer (hooi) kopen in de buurt?

Ben benieuwd naar jullie reacties!


ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 12:58

Omgeving dokkum is natuurlijk dan best wel weer groot he :j

Ik heb vroeger in wanswerd gewoond en daar in de buurt is klaas fekkes goed bekend.
Dit is de site
http://klaasfekkes.nl
Misschien kun je contact met hen opnemen?

kantana
Berichten: 21
Geregistreerd: 05-11-15

Re: Mest ophalen in Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-17 13:11

Haha...ja daar heb je gelijk in dat "omgeving Dokkum" wat vaag is...maar ik ben een beetje voorzichtig met het adverteren waar ik gezellig alleen met twee paarden wil gaan wonen. Vandaar. Ik zal zeker contact met hen opnemen.

Kabayo

Berichten: 13902
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Mest ophalen in Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 13:13

Walkro haald mest op
Weet alleen niet hoe duur het is enz.

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Mest ophalen in Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 13:36

Mest composteren en 1-2x per jaar over eigen land laten uitrijden. Bemesten moet je toch en 2x voor de mest betalen is op zijn minst vreemd. Bijft er nog kalken over (afhankelijk van de ph) en liefst een ander graasdier ivm mestplekken en bestrijden wormbesmetting. Zoek een schapenboer die er wat op wil zetten voor de winter of kies voor meer veestapel dan je paarden en koop eigen schaapjes.

Loonwerker kost minimaal 40-50 euro/uur + toeslag materiaal en duurdere machine. Zoek een lokaal ouder boertje dat nog graag op de trekker zit, dan ben je goedkoper uit en een kleine dus lichtere trekker is beter voor je land (minder vastgereden en dus beter waterdoorlatend).

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

zefiros

Berichten: 409
Geregistreerd: 30-09-10
Woonplaats: Drachten

Re: Mest ophalen in Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 14:35

Heyhoi, ik woon in een ander deel van het mooie friesland. Wij hebben destijds alle telefoonnummers van de vorige bewoners gekregen voor goede adresjes e.d.
Verder zou ik gewoon even in de buurt kijken en gewoon iemand vragen die daar paarden heeft.

Qua vergelijking. Mest laten ophalen hier aan huis kost 40euro per keer (van 2 paarden) wordt door een boer gedaan.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Re: Mest ophalen in Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 19:03

Mijn buurman haalt de mest 2x per jaar op, voor over zijn eigen land en hij rekent alleen de tijd die hij kwijt is, kost me gemiddeld 200 euro per jaar (100 euro per keer).
Hij zorgt ook voor mijn voordroog, laat het net zolang drogen als ik wil en ik wil het ongesneden in pak.
Mijn hooi koop ik van een vriendin, kost me alleen perskosten.

Ponne in Katlijk (bij Heerenveen) is een grote in de fourage, dus daar kan je altijd contact mee opnemen. Maar je zou ook contact kunnen opnemen met Vulina@bokt . Zij heeft een opfok in birdaard en weet vast een boel adresjes en zij doet eventueel ook tijdelijke opvang.

In de buurt van Dokkum is een redelijk groot begrip. Zit je op klei (grote kans)?

In Oostermeer zit stal yn it Span en die doen (naast rusthuis) aan tijdelijke/vakantie opvang voor paarden.

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 19:17

tamary schreef:
Mest composteren en 1-2x per jaar over eigen land laten uitrijden.


Dat doe ik dus nooit weer. 1x gedaan (in den beginne) en het jaar daarna zoveel last gehad van wormbesmetting, dat was echt niet grappig meer. Nee, ik laat die eigen mest mooi afvoeren en strooi wel kunstmestkorrels bij. Koemest lukt hier niet (meerdere redenen, zoals: geen koe in de buurt).

Dokkum = kleigrond. Dwz, waarschijnlijk ben je veel geld kwijt aan het leggen van een goede paddock bodem incl drainage, grind en worteldoek en daarop dan weer een dikke laag aangekocht zand.

Er is vast wel een maisboer die je mest wil ophalen. In mijn regio (niet Dokkum) kost dat per keer 80 euro. We hebben een mestbak van circa 16m3, dus het lukt met eens per jaar (3 paarden, vlas). Boer is zeer content met onze mest, dus komt ieder jaar uit zichzelf.

Kwa vakantie: het is handig om lief te zijn voor je buren. Vaak willen die wel helpen. Zeker als het mensen met paarden zijn, die willen immers zelf ook wel eens op vakantie en dan ben jij aan de beurt :D Lukt het niet met de buren, wellicht lukt het dan met een ponyclub-genootje. Paardenmensen hebben wat dat aangaat gewoon dezelfde behoefte wat betreft vakantieopvang.

Goed hooi/voordroog is in die buurt prima te koop, er staat daar volop gras en ook die boeren willen graag hun gras aan je verkopen. Wil je kleine pakjes hooi, dan moet je even zoeken, maar grote balen voordroog zijn er volop. Als je er eenmaal woont, heb je snel genoeg een prettige leverancier gevonden, kwestie van even rondvragen.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


cobiie

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Mest ophalen in Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 19:26

Als je een boer in de buurt zijn mest op je land laat uitrijden (veel boeren hebben te weinig land voor hun mestboekhouding en moeten hun mest bij derden kwijt), kan je als tegenprestatie vragen het trekkerwerk voor het hooien te doen.

[o]

kantana
Berichten: 21
Geregistreerd: 05-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-17 10:06

Dank voor alle tips.... :)

Ik begin inmiddels ook een beetje aan een andere optie aan het denken om naar Friesland te kunnen verhuizen, geen paard aan huis maar een "gewoon' huis en een pensionstal.Het is toch niet heel makkelijk een leuk huisje te vinden waar niet te veel aan moet gebeuren. Het huis wat ik op het oog had blijkt nu asbest in het dak vd schuur te zitten. Het dak is echt aan vervanging toe voordat er een stal van gemaakt kan worden....kassa! Zal daar een nieuw topic over aanmaken voor pensionstallen in Friesland want die liggen ook niet voor het oprapen. (Hoewel ik denk dat de veel stallen mischien geen website hebben)

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Mest ophalen in Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 08:34

Genoeg pensionstallen hoor!

Wil je vlak bij een mooie stal gaan wonen en daar een huis zoeken of wil je een huis zoeken en dan een stel in de buurt?

Genoeg keus, maar het is maar het wat je zoekt of het bij je past!

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Re: Mest ophalen in Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 12:15

voldoende stallen inderdaad, wat zoek je in een pensionstal

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

bellehorses

Berichten: 2024
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Fryslan

Re: Mest ophalen in Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 12:36

Op facebook is ook een groep "stalling en weidegang gezocht Friesland" misschien kunje daar ook lid van worden


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: cabochon1, hwn, IASCrawler, Larissa123, SemrushBot, YandexBot en 97 bezoekers