Bloed-Boerderijen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
Monique1963

Berichten: 8570
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Bloed-Boerderijen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-17 20:03

Ik heb geen idee waar ik dit topic moet plaatsen. Als het hier niet mag, willen de modjes het dan verplaatsen?

Ik kreeg net een mailtje waar ik toch wel van schrok. Voor een vruchtbaarheidsmedicijn (o.a. bij varkens en koeien) wordt bij zwangere merries 10L bloed afgetapt... 2x per week. De dieren lijden hierdoor aan bloedarmoede en verwerpen vaak hun veulens, waarna ze zsm weer gedekt moeten worden.

Behalve de ellende voor deze dieren omdat ze vaak ontstekingen schijnen te krijgen vind ik het gewoon te idioot voor woorden. Ik vind het met name zo schrijnend omdat er chemische vervangers zijn om het medicijn pmsg te maken, dus zijn deze bloedboerderijen niet meer nodig.

Dierenrecht.nl wil Nederlandse varkenshouders, veeartsen en melkveehouders vragen om middelen met pmsg niet meer te gebruiken en wil hen handtekeningen overhandigen.

Ik heb getekend.

http://www.dierenrecht.nl/bloedboerderijen

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.


tamary

Berichten: 29057
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Bloed-Boerderijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 21:52

De vervangers zijn veel duurder (ook omdat daar geen subsidie op zit) en die bedragen kunnen de boeren door de lage marges niet betalen.

Melkveehouders wordt van alle kanten verteld dat een koe elk jaar een kalf moet krijgen, maar dat klopt niet. Koeien kun je net als geiten (waar dit al een stuk gebruikelijker is) doormelken. 2 jaar en dus 22 uit 24 maanden (ipv 20 uit 24 met kalfjes en droogzetten) melken. Scheelt naast dit spul ook een hoop risico's, antibiotica en omdat de koe minder zwaar werkt leven ze vaak ook langer en gezonder. Dat voor net zoveel melk, kalfjes zijn door gesext sperma grotendeels koe en buiten de nodige vervangers om waardeloos (handelaar wil ze eigenlijk niet eens hebben). Scheelt dus zo'n 50% nutteloze kalfjes.
Zou dus een hoop voordelen hebben voor zowel boer als koe, maar je hoort er eigenlijk niemand over, en zeker de welzijnsorganisaties niet. En die zgn. dierenwelzijnsorganisaties zouden nu een met alternatieven moeten komen waar de sector wat aan heeft ipv elke keer weer de boeren op kosten jagen en aan de schandpaal nagelen voor iets wat niet hun schuld is.

Het is dus niet zo simpel allemaal, en die organisatie mag hard hand in eigen boezem steken, want dit middel werd eerst onder strak toezicht! in Europa en Nederland gemaakt. Productie verbieden hier was makkelijk en nu krijgen de dieren elders op de wereld de horror ervan. Verbieden heeft dus geen zin gehad. Zoek naar alternatieven die de vraag naar dit middel (dierlijk & chemisch vervanger) overbodig maken en tegelijk de sector door kunnen laten draaien. Dat betekend wel meer achtergrond onderzoek en proefboerderij(en) om uit te vinden wat werkt en ook nog eens economisch uit kan.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –


Rizette
Berichten: 4282
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Bloed-Boerderijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 21:58

Ik dacht dat alleen in de eerste maanden van de dracht het bloed geschikt was. dus of aborteren of verkopen met veulen er nog in, is dan vaak de keus lijkt mij. Je hoort nogal eens verhalen dat mensen een pony hebben gekocht die drachtig bleek te zijn............. En inderdaad als het hier niet meer mag wordt het ergens anders gedaan. Maar goed om het daarom niet te verbieden lijkt me ook niet wenselijk.

KnoLLyBoLLy

Berichten: 86
Geregistreerd: 17-04-11
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 22:15

Wat afschuwelijk!! |( Ik heb ook getekend.

Mijn Super Paardjes!!
(zie paarden info)

Zoolgangster

Berichten: 9548
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: Bloed-Boerderijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 22:19

Tja... we hadden in Nederland ook bloed-boerderijen, totdat iemand met politieke vriendjes het sielugh vond en het verboden werd. Volgens mensen die zelf hun pony's bij een NL bloedboerderij vandaan hadden gehaald, werden die dieren in NL best goed behandeld, en zagen ze er prima uit.

Weer een voorbeeld dus van het "probleem" oplossen door het naar het buitenland te verbannen, waarmee de dieren in het buitenland nog veel slechter af zijn dan hier.

The older I get, the more I regret all the people I've lost over the years. Maybe being a trail guide wasn't such a great idea after all.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70436
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 09:18



Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boyca, GrapeshotBot, janneke_S, WillemijnL en 17 bezoekers