Paard scheren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Qwerty1

Berichten: 88
Geregistreerd: 26-10-13
Woonplaats: Overijssel

Paard scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-17 16:33

Hoi bokkers :D
Ik zit een beetje met een 'probleempje. Mijn paard heeft nu al een best dikke wintervacht, en na het rijden is ze van voor tot achteren nat. Ik moet dan lang uitstappen, dat is opzich geen probleem vind ik. Ik zit er over te denken om haar te scheren? Aangezien ze zo nat is iedere keer, we trainen best intensief. Ook gaan we op wedstrijd, en dan is ze met het los rijden al kledder nat, vind ik er zelf niet echt mooi uit zien. Ik rijd thuis met haar altijd in onze buiten bak, tijdens de indoor wedstrijden heeft ze het dan sowieso warmer omdat ze niet echt gewend is om binnen te rijden.

Ze staat 's nachts op stal, en rond een uur of 8 zet ik haar buiten. Tot dat het donker word, dus tot ongeveer 7 uur 's avonds. Is het dan wel verstandig om haar helemaal te scheren? Natuurlijk doe ik haar dan een deken op. Als ze net is geschoren, en het is deze temperatuur (10/15 graden) is dan een 300 grams deken goed? Als het dan nog kouder is heb ik nog een 500 grams deken, en daarover doe ik dan nog de regen deken aangezien die niet water dicht is. Wat zouden jullie doen? Scheren of niet? Of maar een gedeelte scheren (zelf vind ik dat niet mooi, maar goed ze moet het niet koud hebben)

Heeft er iemand ervaringen met een scheermachine huren bij divoza? Scheren die goed? Ik hoor t wel :o

Renske_W

Berichten: 13842
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Paard scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 16:36


Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 16:37

Ik heb de mijne vandaag geschoren :) scheer m altijd helemaal van top tot teen, meestal 2x per jaar.
Ik train op ongeveer m1 niveau een x of 3 per week, en rij daarnaast nog regelmatig lekker buiten. Zonder scheren is het echt geen optie met de dikte van zijn vacht.

Momenteel staat hij onder een 100grams, meer dan zat met het weer van dit weekend. als de temperatuur gaat dalen komt hij onder een 300. Dan heb ik nog een 200 grams onderdeken, maar deze gaat er eigenlijk alleen op met echt vorst.
Nou is het wel een fjord, dus eentje die het niet gauw koud heeft. Dus wellicht dat je m er bij andere paarden iets eerder op zou willen gooien.

Anyway, ik zou dus zeggen, zeker doen! ik vind een geschoren paard ideaal, en als een deken hier goed past hebben ze er zeker geen last van.

Scheermachine huren heb ik geen ervaring mee :)

Shenavallie
Berichten: 11573
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 16:39

Naast dat hier al een centraal topic voor is, is mijn antwoord: niet scheren. Geef het dier de kans om te wennen aan de dikkere vacht. Het is maar een paar weken dat het misschien wat langer nodig heeft voordat de huid droog is na het rijden (staat los van de haren), maar dat is maar tijdelijk. Een fleecedeken voor een kwartiertje opdoen is ook nog een mogelijkheid. Tussen de +10 en de -10 graden is de comfortzone voor paarden.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: Paard scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 16:42


Qwerty1

Berichten: 88
Geregistreerd: 26-10-13
Woonplaats: Overijssel

Re: Paard scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-17 16:58

Oh helemaal niet gezien, ok. Toch bedankt

xVerax

Berichten: 5073
Geregistreerd: 02-05-10
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 17:25

Ik heb vanmiddag mijn bijrijdpaard helemaal geschoren, ze staat ook overdag buiten en 's nachts binnen maar kan wel naar binnen lopen als het bijvoorbeeld regent (inloopstal). Ze staat nu zonder deken in de wei en voor de nacht krijgt ze een staldekentje op (denk 100 gram?). Heb niet echt het idee dat ze het koud heeft, moet ook zeggen dat ze ook nog niet extreem dik in haar vacht zat.

Ik zou het gewoon doen, vind dat uiteindelijk voor haar veel fijner dan dat ze zich steeds in het zweet moet werken.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70525
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 18:27