paddock paradise in noord groningen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
janedoe12
Berichten: 56
Geregistreerd: 18-09-17

paddock paradise in noord groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-17 11:23

ik ben benieuwd of er mensen zijn die belangstelling hebben voor een paddock paradise in de gemeente delfzijl groningen? aan huis willen wij een paradise realiseren met een track van ongeveer 800 meter de track zal zon 4 meter breed worden , de hoeken veel ruimer en afgerond , er zijn heuvels, een poel voor beentjebaden, obstakels als traktorbanden en boomstammen meerdere ruime voerplaatsen een inloopschuilstal, een binnenbox als ziekenboeg een rijbak van minstens 20x40 met verlichting (is nog niet de juiste plek voor gevonden) verharding voor en in de inloopstal, weides dmv strookbegrazing, onbeperkt ruwvoer, afgesloten zadelruimte met zadelkast met slot en 24 uur per dag toezicht.

hooi of voordroogkuil ben ik nog niet over uit...wat vinden jullie?

groetjes sandra


troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 12:04

Ik zit oostelijker maar hier in de buurt is zoiets nog niet. Het is een gokje maar in regio delfzijl vast ook niet. Dus ik kan me goed voorstellen dat er vraag naar is.
Al zal het wel flink afhangen van het prijskaartje. Je zit in een hoek met erg nuchter volk dat niet graag meer betaald voor iets 'hips. Dus zal je financieel vergelijkbaar moeten blijven met andere pensionstallen met buitenbak.

Wat betreft hooi vs voordroog zou ik altijd hooi aanraden. Daar doen veel paarden het beter op dan op kuil (al is de opslag van kuil weer makkelijker).

joke165

Berichten: 519
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Vlakbij Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 12:17

Hoi Sandra, een prachtig idee. In deze regio is inderdaad iets soortgelijks niet te vinden. Grootste reden dat dit niet te vinden is, is de kleigrond. Om de track dus 24/7 en 365 dagen per jaar beloopbaar te houden zal je fikse investeringen moeten doen. Zonder drainage en een zandlaag ga je dit zeker niet redden. Deze investeringen kan je niet allemaal omslaan in de prijs omdat je dan duurder bent als de reguliere stallingen. Stalling met dagelijkse paddockgang >4u in de winter is hier al nauwelijks te vinden om dezelfde redenen. Ik ga weer terug verhuizen naar Drenthe waar ik de zandgrond in combi met paarden buiten enorm extra waardeer na een paar jaar in NO Groningen te hebben vertoeft :D ;). Ik hoop dat het je lukt je plannen uit te voeren!

If you want a stable friendship, get a horse

SOLD Eclipse: Z2 +9, ZZ-licht +1, ZZ-zwaar +10, PSG +1 :-)
Venice: Negro x Rubinstein I, 2002, met pensioen

janedoe12
Berichten: 56
Geregistreerd: 18-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-17 12:18

troi, ik hoor dit van veel mensen idd dat hooi beter zou zijn...we hebben ons paardje nu op een pension waar alle 23 paarden en ponys voordroog krijgen...ze doen het er allemaal goed op, dus dit zou mijn keuze zijn geweest ook idd omdat je het buiten op kunt slaan. bedankt voor het meedenken

janedoe12
Berichten: 56
Geregistreerd: 18-09-17

Re: paddock paradise in noord groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-17 12:22

bedankt joke165, de grond is idd een dingetje, ik zou een groot deel rondom de stal willen verharden en op de track matten gaan gebruiken....of het haalbaar is zal moeten blijken...

Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 12:33

Ik zou gaan voor hooi als je ervoor opslag hebt. Wel echt binnen opgeslagen, onder zeil zie ik veel te veel schimmelproblemen.

Verder wil ik nog als tip meegeven dat als je langs een slootkant zit, je track daar (bij ons in de regio in ieder geval) 5m breed moet zijn omdat bij de sloten schonen de graafmachine deze ruimte nodig heeft (gebeurt eens in de 7 jaar dacht ik). Het alternatief is dat je daar draden maakt die goed verzetbaar zijn of je het zelf jaarlijks bijhoud. Informeer hier zo nodig naar bij de loonwerker.

Wij hebben zelf een PP gerealiseerd met zo'n 300m track en zijn er helemaal gelukkig mee. We zitten op vette zeeklei en hebben 1 zijde bestraat, daar komt de schuilstal uiteindelijk ook aan. 2 zijdes zijn zand en 1 zijde (de kortste) is houtsnippers. Omdat er nog geen schuilstal op staat, heb ik de paarden bij voorkeur 12/7 buiten. De houtsnippers geven een extra plasmogelijkheid. Het land is inderdaad volledig gedraineerd en de zandpaden hebben ruim 20cm zand. Houtsnippers was toen het net gestort was 40cm. Het houtsnipperpad ligt tussen de twee ingangen vanaf de weg in omdat het jaarlijks aangevuld moet worden (ruim 10cm per jaar is de verwachting, het pad is 4-4.5m breed dus we rekenen op een halve kuub per strekkende meter).

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

janedoe12
Berichten: 56
Geregistreerd: 18-09-17

Re: paddock paradise in noord groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-17 12:52

mizora, goede tip, in ons geval moeten we jaarlijks zelf de sloot bijhouden...uitgraven weet ik niet , zou ik even kunnen vragen....prikpaaltjes langs de slootkant zal het beste zijn dan

Elinaa

Berichten: 7496
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Termunterzijl

Re: paddock paradise in noord groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 13:13

Even volgen, ben namelijk over een aantal jaar hetzelfde van plan. Voordroog raad ik niet aan,mijn pony is inmiddels chronisch bevangen doordat altijd bij drachtige merries stond die het onbeperkt kregen. Goed en onbeperkt hooi doen ze het hier heel goed op.

Als je geen zin meer hebt kun je er ook geen punt achter zetten.

jonneke1981
Berichten: 443
Geregistreerd: 18-11-10

Re: paddock paradise in noord groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 13:43

Ook ik zou niet voor voordroog gaan. Ik heb zovaak schimmel gezien. 1 van pony heeft daardoor nu chronisch last van haar longen.

tinkersjakie
Berichten: 2052
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: froombosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 18:59

janedoe12 schreef:
mizora, goede tip, in ons geval moeten we jaarlijks zelf de sloot bijhouden...uitgraven weet ik niet , zou ik even kunnen vragen....prikpaaltjes langs de slootkant zal het beste zijn dan


Klopt hier in het noorden (kom uit Hoogezand) moet je jaarlijkse de sloten maaien en baggeren.

Jetsknot.nl!! Leuke unieke paracord halsters, touwen, vliegenfrontriemen, hondenhalsbanden enz
Lieve Chevke, we zullen je nooit vergeten. Veel te jong. Nog zoveel plannen. GMPTK zal nooit meer hetzelfde zijn. Voor altijd in ons hart.
Lieve Guus ik zal je boevenstreken gaan missen.......

dovish

Berichten: 2978
Geregistreerd: 25-05-01
Woonplaats: Oldekerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 08:16

Volgens mij is het op kleigrond bijna niet haalbaar zonder heeeeeel veel geld te investeren. Wij hebben nu op kleigrond ongeveer 500meter pad. Net weer een stukje van 50/60 meter verbeterd door een zandpad van te maken maar dan ben je toch weer een dikke 1000,- verder.

Voor ons is het te doen, we hebben goede zandpaddock, meerdere voerplaatsen op beton en verbeteren/investeren elk jaar weer een stukje. Maar de combinatie van klei en buiten blijven in de winter is echt lastig en voordelig (qua geld) wordt het niet. en pensionklanten denken toch nog gauw 'hij staat buiten dus dat is goedkoper' ben ik bang...

M_nouska

Berichten: 1423
Geregistreerd: 04-01-14
Woonplaats: Ergens in Groningen

Re: paddock paradise in noord groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 08:39

Ja, wat een goed idee! Ik zou er helemaal voor zijn en woon ook in de regio. Zou voor mijn paard echt ideaal zijn. Het liefst ook nog wat buitenrijdmogelijkheden maar ik zou dit heel graag willen.

Wanneer is het klaar? :D ;)

Nouska. 10-05-'14

Mopjemop

Berichten: 1376
Geregistreerd: 24-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 08:51

Wat leuk dat je dit wil realiseren! Mijn paarden staan op een PP en het is werkelijk fantastisch. Ik hoop dat je fijne pensionklanten krijgt en dat velen je voorbeeld zullen volgen. Het is namelijk echt paradijs voor Paarden!
Suc6

Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 08:58

Ik denk dat 20€/m2 pad een mooie richtlijn is om aan te houden. Sommige stukken zullen iets duurder zijn (klinkers), sommige stukken goedkoper (houtsnippers). Mogelijk heb je dan al een deel van je weiland-aanleg (drainage, ploegen, kilveren, spitten, zaaien, bemesten, ev. spuiten en 2x maaien) ook gedekt. Je kunt beter ruimer inschatten dan krapper dus ik zou er in eerste instantie van uit gaan dat dit er nog niet bij in zit.

Wij hebben iedere 3m een paal en 3 draden. Dat betekent dat je voor 12m2 niet alleen de bodem hebt, maar ook nog 2 palen, 6 isolatoren en 18m draad. Ons draad kost 0.285€/m (Gallagher Turboline cord, grootste verpakking), de 2m-palen (geïmpregneerd) zijn 5.50€/stuk (en dan hebben we ze allemaal ook nog 2x in charcoal-zwart gezet. Maar daar heb ik geen prijsindicatie van dus dat reken ik niet mee). Onze isolatoren zijn 0.28€/stuk (XDI ringisolator, grootste verpakking).

Dan kom je dus alleen al aan omheining op 17.81€, vanwege verliezen (er breekt eens een paaltje met zetten, een isolator raakt krom, rare resteindjes draad die je weg moet gooien), op 18€ voor 12m2. Oftewel, de eerste 1.50€/m2 is dan dus al aanwezig qua kosten. En dan heb je nog geen handvat in je draad zitten en zijn de palen niet geverfd, alleen geïmpregneerd.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

Danjel

Berichten: 165
Geregistreerd: 15-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 09:06

Goed idee! Toen wij op zoek waren naar andere stalling in de gemeente Delfzijl, zochten we ook zoiets...en was dit niet te vinden. Nu staan we op een heel fijne pensionstal met dagelijks weidegang, ergens in de gemeente Oldambt, waar het ook goed vertoeven is voor ons paard. Maar zoals hierboven al is genoemd, de kleigrond zal het niet makkelijk maken. Misschien een idee om er een combi van te maken. PP tracks+ pension voor paarden die een eigenaar 's nachts op stal wil hebben. Ik zou trouwens voor goed hooi gaan. :)

Succes met de plannen!

pommetje1

Berichten: 110
Geregistreerd: 08-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 09:09

Hallo, ik reageer even namens een vriendin van mij. Zij heeft ook interesse, dus we blijven dit topic volgen.

Dorien66

Berichten: 1633
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 09:15

Goed idee! Alleen het gebruik van tractorbanden (zonder zandvulling) raad ik sterk af, je zult de eerste niet zijn die daar spijt van krijgt: https://www.facebook.com/hippischtoeris ... 4053291332
Mij zou zo'n ding in ieder geval weerhouden om mijn paard bij je te zetten.

instagram: @dorien_66

janedoe12
Berichten: 56
Geregistreerd: 18-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-17 09:23

M_nouska schreef:
Ja, wat een goed idee! Ik zou er helemaal voor zijn en woon ook in de regio. Zou voor mijn paard echt ideaal zijn. Het liefst ook nog wat buitenrijdmogelijkheden maar ik zou dit heel graag willen.

Wanneer is het klaar? :D ;)

haha we zijn weer zoekende...de plek die we op het oog hadden , is perfect er is alleen geen mogelijkheid voor schuilplaats, helaas is het bouwblok vol en het weiland heeft historische waarde , hierop zullen we niets mogen zetten, we hebben geen haast en zoeken rustig verder....even terzijde, wat zou jij willen betalen voor plek op een pp met schuilvoorzieningen track strookbegrazing, een poel een bult onbeperkt ruwvoer rijbak paddocks roundpenn....ik betaal nu op mijn stal 100 euro pm maar met pp is dit echt niet haalbaar qua kosten plus het is zeer bewerkelijk.

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: paddock paradise in noord groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 09:35

In Doezem is een paddock paradise en prijzen liggen daar gelijk of hoger dan de gemiddelde pensionprijs met eigen box en buitenbak. Je betaalt naar maat paard. Ik vraag hier ook hetzelfde als de gemiddelde pensionprijs met minimaal 1x per week per paard een verzorgbeurt (ochtend, middag of avond) maar bij meer meehelpen krijgt men korting. Het is kleinschalig dus bedrijfsmatig bekeken maken we verlies. Het is dus meer een tegemoetkoming in de onkosten voor voer en onderhoud. Afschrijving gebouwen, rente halen we er na aftrek voer/s trooisel en onderhoud niet meer uit en stroom- en waterverbruik plus verzekering heb ik geen apart kostenoverzicht van.

Als je iets huurt is het eenvoudiger te berekenen of het uit kan dan wanneer je er zelf ook woont ;)

janedoe12
Berichten: 56
Geregistreerd: 18-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-17 11:33

joyce B schreef:
In Doezem is een paddock paradise en prijzen liggen daar gelijk of hoger dan de gemiddelde pensionprijs met eigen box en buitenbak. Je betaalt naar maat paard. Ik vraag hier ook hetzelfde als de gemiddelde pensionprijs met minimaal 1x per week per paard een verzorgbeurt (ochtend, middag of avond) maar bij meer meehelpen krijgt men korting. Het is kleinschalig dus bedrijfsmatig bekeken maken we verlies. Het is dus meer een tegemoetkoming in de onkosten voor voer en onderhoud. Afschrijving gebouwen, rente halen we er na aftrek voer/s trooisel en onderhoud niet meer uit en stroom- en waterverbruik plus verzekering heb ik geen apart kostenoverzicht van.

Als je iets huurt is het eenvoudiger te berekenen of het uit kan dan wanneer je er zelf ook woont ;)

de gemiddelde prijzen varieren hier nogal wat, wij hebben een leuke stal met wiedegang en swinters snachts op stal voor 100 euro met buitenbak en roundpenn, 5 km verderop betaal je 190 euro met binnen en buitenbak maar een paar uurtjes weidegang per dag...en een stukje verder vragen ze 225 voor alleen weide en box ...zonder rijbak of cirkel....

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 12:30

Zeg maar tussen de 150 en 200 euro. De prijzen voor opfok kun je misschien nog ergens online vinden als je googled.

M_nouska

Berichten: 1423
Geregistreerd: 04-01-14
Woonplaats: Ergens in Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 12:59

Ik denk tussen de 150 - 200 euro Inderdaad, maar het hangt ook af van de kwaliteit van alles.

Nouska. 10-05-'14

komone
Berichten: 260
Geregistreerd: 01-12-11

Re: paddock paradise in noord groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 22:33

Dat zijn mooie prijzen. In Gelderland betaal je voor een goed aangelegde paddock paradise toch wel 330,-per maand. Dit is wel een voorbeeld van een mooie pensionstal met een goed aangelegde track en ook nog met overdekte rijbak en een goede buitenbak. En daarbij nog mooie boxen voor als de paarden een keer binnen moeten staan.
Ik snap de prijs wel. Vooral als je ziet wat je aan terreinverbetering moet doen wanneer je op kleigrond zit.
Ik vind het een hele mooie manier van paarden houden.

Caily

Berichten: 12511
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 23:00

Interessant topic. Ik blijf graag volgen, woon in Finsterwolde. Ik moet wel zeggen, het aantal mensen dat hier in de omgeving de paarden 24/7 buiten wilt hebben, is nihil. Ik kom hier niet vandaan, dus misschien ben ik bevooroordeeld, maar ik woon nu bijna 4 jaar in deze omgeving en heb het idee dat de mensen wat ouderwets zijn, paard hoort gewoon op stal. Punt. Er zijn menig stallen die de paarden 's winters binnen houden en de boxen vol hebben. Paard alleen is ook prima acceptabel als ik zo om me heen kijk. Mensen hier lijken ook eerder naar faciliteiten te kijken dan naar de daadwerkelijke wijze van paarden houden, als je begrijpt wat ik bedoel...

Ik had vorig jaar een mini-paddockparadise plekje vrij, paard kwam samen met mijn Tinkermerrie. Had eigenlijk maar twee geïnteresseerden, dat is beide niet door gegaan. Sinds deze zomer huur ik bijna 2 ha land waar zat mogelijkheden mee zijn, doordat er een grote zandplaat onder het gras zit die ruim 2/3 van het weiland beslaat. Maar ook hier slechts 1 aanvraag voor gehad van buitenaf. Terwijl we een prima rijbak hebben, schuur met boxen voor nood/opslag en binnenbak op 10 min stappen.

Tot voorjaar 2016 woonde ik een boerderij in Bellingwolde, daar heb ik in 2014 fanatiek stalling en opfok gepromoot toen ik er kwam wonen; ook 24/7 buiten, geen paddock paradise, maar wel zodanig ingericht/bestraat dat de paarden niet in de modder hoefden te staan en ten alle tijden droog konden liggen, veel beschutting en onbeperkt hooi, goede rijbak. Uiteindelijk heb ik 4 pensionklanten gehad, en de vriendin die het zaakje van mij over heeft genomen, heeft momenteel twee paarden op pension. Vraag erna is op een hand te tellen... En dan hanteer ik een prijs van ongeveer 100 euro per maand waarbij er (vrijwel) niks gedaan hoeft te worden.

Door bovenstaand vraag ik me serieus af of jouw plan wel gaat werken. Wil je het echt goed doen, dan moet je zoveel investeren, doordat het kleigrond is, doordat een pp aanleggen van zichzelf nogal duur is. Dat is een grote gok wil je de kosten er weer uit halen. Je zou nog kunnen bekijken wat je bericht uithaalt als je het op facebook zet in de oost groningen groep. Die is namelijk idioot groot qua leden aantal.

Momenteel staat trouwen SKFW stables in Woldendorp te koop. Wie weet is dat iets?

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: paddock paradise in noord groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 07:02

Ik lees even mee aangezien wij het voornemen hebben terug te verhuizen naar Nederland en dan ook in die richting zullen gaan wonen (vermoedelijk wel ietsje zuidelijker :D ) (en ja Troi shock wij gaan terug :+ ) en ik erover zit te denken dat als er iets komt met wat meer grond ook pension aan te bieden. Of als wij iets kopen zonder zoveel grond, ik iets van een pensio(e)n plek voor mijn beide dames moet gaan zoeken. En mijn voorkeur ook is dat ze veel buiten kunnen lopen en niet halve dagen op stal moeten staan.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 26 bezoekers