Paradijsjes op hooguit 2000m2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Wiekenmeisje

Berichten: 241
Geregistreerd: 15-11-11
Woonplaats: Haule

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 20:05

Leuk ziet er goed uit, hou ons op de hoogte!

I'm not bossy, I just have better ideas..


Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 20:14

Ga ik zeker doen :))
Wij staan echt te popelen om aan de slag te gaan *\o/*

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 08:58

Ons plekje gaat ook komen *\o/*

Bod is geaccepteerd :)F
Nu even geduldig afwachten op het papierwerk 8)7

Gelukkig is het hier in de omgeving zand grond. Helaas, is de achterliggende terrein in de gemeente zijn woorden ‘natuurgebied’, dus moeten goed navragen wat kan/mag. Mag enkele bomen rooien, maar sowieso niet alles. Op zich geen probleem, hou wel wat van natuur dan een simpele kale vlakke gebeurtenis :Y) dus straks even selectief zijn met de indeling en wat ik weg mag doen.
Taxus, coniferen mogen (en moeten!!) zeker weg daar doen ze niet moeilijk om, en de naaldbomen wil ik ook liefste weg hebben, aangezien deze ook niet zo ‘gezond’ zijn voor de paardjes. De rest moet ik nog goed kijken wat het precies allemaal is, mijn bomenkennis is niet zo goed :')

Nu staat er omheen het achterliggend terrein wat houten paaltjes met wat kippengaas. Dit gaan we vervangen met degelijke houten omheining. Daar binnenin, ga ik aan het werk met prikpaaltjes. Dit geeft me wat meer vrijheid in aanpassingen maken.
Daarop, staat momenteel een grote overkapping die (waarschijnlijk) gebruikt is als caravan staanplaats, dus ideaal als schuilstal te gebruiken. (Deze is ook te zien op het plannetje van de gemeente, dus deze staat er gelukkig legaal!)

Tja, de rest qua details, moet ik nog goed even allemaal op een rijtje zetten, aangezien het toch nog wel 2-3 maanden gaat duren eer we er überhaupt in mogen :):)
Ter plekke ga je toch dingen anders zien, of met nieuwe ideeën komen :Y)

Zo blij!! <3 :):)

Every accomplishment starts with the decision to try.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 09:18

Melewel94 schreef:
Geen idee of het gemeente is, of particulier. Moet ik donderdag nog navragen.

Daar zat ik inderdaad ook mee, langs de andere kant van het huis is waarschijnlijk te smal. Langs de achterzijde van het terrein loopt wel een pad, waar je door kan voor naar het voetbalveld te gaan, maar daar hebben ze een wit/rood paaltje neergezet heb ik gezien... lekker handig... anders was het zo opgelost...

Edit:

[ [url=m/6AaL5O.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/fEGhuI.png]Afbeelding[/url] ]

Oh ik had je reactie helemaal gemist. Dat pad naar het voetbalveld is misschien meer als 'eigen weg' bedoeld, dus enkel om naar het voetbalveld te komen en niet om ook als ontsluiting te gebruiken voor omwonenden? Het is waarschijnlijk van de gemeente, dus eens bij hen navragen wat de mogelijkheden zijn?

Ik zie ook je andere bericht, dat je het gekocht hebt en dat een deel 'natuurgebied' is. Heb je wel uitgezocht of je daar überhaupt wel paarden op mag zetten?

En met prikpaaltjes als binnenomheining werken heb ik ook gedaan, kun je lekker een beetje puzzelen met wat werkt/leuk is, vaste palen komen dan later wel.

koeien op de weg...

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 09:38

Mag er wel paarden houden, maar mag er geen ‘klassieke’ paardenwei van maken.
Mag dus niet volledig ploegen, kaal maken en opnieuw zaaien.

Even de toevoeging vanuit de gemeente:

Het achterliggende perceel is ingekleurd als natuurgebied (groene kleur) (zie figuur in bijlage). Dit betekent dat het huidige boskarakter van dit perceel dient behouden te blijven. Enkele bomen kunnen eventuele gekapt worden, maar het verwijderen van alle bomen en omvorming naar paardenweide lijkt me niet mogelijk

Afbeelding

Met wat creativiteit is er zeker iets moois van te maken, Daar maak ik me niet zo een zorgen over.

Edit: over dat paadje, de makelaar zei dat dit waarschijnlijk een privé weg is, dus niet direct iets mogelijk. Hooguit kan ik inderdaad eens een babbeltje maken met de gemeente.

Every accomplishment starts with the decision to try.

pol013

Berichten: 8963
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 10:54

hmm ik wil niet je feeststemming verpesten maar dat vind ik best een spannende toelichting voor je nieuwe huis/paardendomein. Waar paardenhouders vaak natuur en paarden goed bij elkaar vinden passen kan dat voor gemeenten en zeurende omwonenden wel eens heel anders zijn.

JudithO

Berichten: 7026
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-18 08:43

Even een update van mijn kant. Inmiddels zijn we een hele tijd verder en ben ik ervaringen rijker.

De pony's zitten enorm goed in hun vel en zijn nog nooit zo fit geweest. Het is maar zelden dat ze een dag niet vol gas over de track gaan (zelfs de slome merrie!). Ook in hun humeur is het te merken, ze zijn veel vrolijker. Ik heb de merrie zelfs een paar keer zien stoeien met de jongste ruin, als in alleen bijten en niet rennen. Dat heb ik echt nog nooit gezien..

De track zelf houdt zich aardig goed. In de winter goed nat geweest, maar dat gaf ook mooi aan waar de track aandacht nodig had. Op de ergste plekken is geel en wit zand bijgestort wat we elders op het erf opgegraven hebben (onder oude terrassen uit).
Plan is nog om de verharding uit te vergroten, in elk geval zodat er een pad ontstaat van poort naar terras waar ik voer, naar de schuilstal. Maar die gaat aansluiten op ons tuinpad en die moet eerst af zijn, dus dat zal iets worden voor na de winter gok ik. Ik ben in elk geval enorm blij met het terras wat al verhard is, je merkt ook dat de pony's er met nat weer heel blij mee zijn dat ze ergens droog kunnen staan.
En in de schuilstal als het regent? Nee dat is niet aan de orde :')

Nog een paar foto's van hoe het er nu bij ligt:

Afbeelding
Schuilstal, tijdelijk afgesloten wegens hooi-hamsteren ;)

Afbeelding
Deel van de track, work in progress. Deze krijgt voor de winter wel zijn oorspronkelijke breedte weer terug.

Afbeelding
Favoriet deel van de track, lekker springen over de boomstronken. Zit nog genoeg ruimte tussen de stronken, zo'n 2 meter. Foto vertekent aardig.

Afbeelding

Afbeelding

En de blije bewoners:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

lindar1985

Berichten: 573
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: enschede

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 11:49

Leuk om te zien! Gaat dat go d met zulke smalle paden?

JudithO

Berichten: 7026
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-18 16:50

Ja, maar deze pony's lopen ook echt al 10 jaar met z'n drieën. Dat scheelt natuurlijk een heel stuk. De hoeken zijn op 1 na heel ruim, dat weten ze heel goed.

lindar1985

Berichten: 573
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 20:17

JudithO schreef:
Ja, maar deze pony's lopen ook echt al 10 jaar met z'n drieën. Dat scheelt natuurlijk een heel stuk. De hoeken zijn op 1 na heel ruim, dat weten ze heel goed.


Ja dat scheelt heel veel weet ik uit ervaring

SensaHorses
Berichten: 707
Geregistreerd: 19-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 12:54

Wat fijn dat de pony's er zo van genieten! Mooi plekje zo. :j
Heb je ook een foto van het geheel? Of een plattegrond?
Ben wel benieuwd hoe je het nu ingedeeld hebt. :o

JudithO

Berichten: 7026
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-18 16:57

Ik zal als ik eens tijd heb eens kijken of ik een plattegrond kan maken. Maar dat kan nog wel even duren, verbouwen enzo ;)

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 08:46

Ziet er super uit.....heerlijk bij huis :)

PeeltjE
Berichten: 180
Geregistreerd: 01-09-09

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 19:15

Wauw, wat een prachtig plekje! Kan niet anders dan dat de pony’s er van genieten! :)

[o]

JudithO

Berichten: 7026
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-18 14:40

Na een hele tijd dan toch eindelijk de beloofde plattegrond (grove schets). Hierop kun je ook mooi zien hoe groot het ponydeel is ten opzichte van de rest van ons erf.


Afbeelding

Het blauwe pijltje is ons huis.
Het rode is de track, het oranje rechthoekje de schuilstal. Het ingekleurde gele vlak is de huidige verharding, die zal tzt nog uitgebreid worden, te zien aan de gestreepte gele vlakken.
Het gedeelte in het midden is dus het 'land'.
Het hele ponystuk is ongeveer 1200 m2 (34x36m).

SensaHorses
Berichten: 707
Geregistreerd: 19-05-13

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 21:04

Bedankt voor de plattegrond! +:)+
Mooie indeling zo! Fijn plekje voor je pony's, leuk dat je ziet genieten! <3

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 12:19

Melewel94 schreef:
Mag er wel paarden houden, maar mag er geen ‘klassieke’ paardenwei van maken.
Mag dus niet volledig ploegen, kaal maken en opnieuw zaaien.

Even de toevoeging vanuit de gemeente:

Het achterliggende perceel is ingekleurd als natuurgebied (groene kleur) (zie figuur in bijlage). Dit betekent dat het huidige boskarakter van dit perceel dient behouden te blijven. Enkele bomen kunnen eventuele gekapt worden, maar het verwijderen van alle bomen en omvorming naar paardenweide lijkt me niet mogelijk

Met wat creativiteit is er zeker iets moois van te maken, Daar maak ik me niet zo een zorgen over.

Hoe is dit eigenlijk afgelopen? Ik kan er eerlijk gezegd niets anders van maken dan dat de gemeente zegt dat het niet mag, maar dat je het gewoon gaat doen. :=

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 14:17

goeroe schreef:
Melewel94 schreef:
Mag er wel paarden houden, maar mag er geen ‘klassieke’ paardenwei van maken.
Mag dus niet volledig ploegen, kaal maken en opnieuw zaaien.

Even de toevoeging vanuit de gemeente:

Het achterliggende perceel is ingekleurd als natuurgebied (groene kleur) (zie figuur in bijlage). Dit betekent dat het huidige boskarakter van dit perceel dient behouden te blijven. Enkele bomen kunnen eventuele gekapt worden, maar het verwijderen van alle bomen en omvorming naar paardenweide lijkt me niet mogelijk

Met wat creativiteit is er zeker iets moois van te maken, Daar maak ik me niet zo een zorgen over.

Hoe is dit eigenlijk afgelopen? Ik kan er eerlijk gezegd niets anders van maken dan dat de gemeente zegt dat het niet mag, maar dat je het gewoon gaat doen. :=


Tja.... :=

We hebben het plat gegooid.

Hebben enkele berken laten staan. De rest is terug ingezaaid.

Hebben alles plat laten maken door een plaatselijke loonwerker. Hij zei ook dat je er anders helemaal niks meer me kan. Dus de gok gewaagd. Het begint al een beetje groen te ogen maar nog lang niet een mooi grasmat. Dat komt wel tegen het voorjaar weer.


Afbeelding

Eerst volgende is nieuwe omheining.

Daarna is dat betonnen ding weghalen en oud tuinhuisje afbreken en er een mooie inloopstal neer te zetten.

Dit zal waarschijnlijk toch voor komend voorjaar zijn dat we ermee verder gaan.

Every accomplishment starts with the decision to try.

JudithO

Berichten: 7026
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-18 14:41

Weer even een update van mijn kant.
Omdat het bestraten voor de winter niet meer ging lukken, heb ik nog een aantal kuub houtsnippers laten komen, die zijn vanochtend gebracht. Een paar uur kruien verder ligt het er nu zo bij:

Afbeelding

Dit dekt het meest modderige stuk als het nat is wel af. Nu hopen dat de pony's er niet al te veel mee gaan slepen, al zal dat waarschijnlijk tegen vallen :D

Diane_

Berichten: 1984
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 01:10

Ben benieuwd hoe de houtsnippers gaan bevallen! Je leest toch vaak dat ze op een gegeven moment gaan rotten. Maar voor tijdelijk denk ik wel een mooie oplossing.

JudithO

Berichten: 7026
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-18 10:18

Ja, ik had ze vorig jaar ook, maar alleen voor de schuilstal een kuub. Daar zag je nu vrijwel niks meer van.
Dus voor de lange termijn zou ik het niet aanraden, voor de korte termijn als tijdelijke oplossing werkt het prima.

Saul

Berichten: 9633
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 19:03

Hoi Hoi,

Ik meld me hier ook :D
Wij krijgen 15 februari de sleutel van ons nieuwe huis en de pony's gaan mee :)

Heb dit topic met veel plezier gelezen en ben stiekem wel benieuwd naar tips.
De track om de weide heen vind ik wel interessant daar ga ik ook eens over brainstormen.
Er komen hier in elk geval prachtige stekkies voorbij <3
Judith jouw track vind ik fantastisch.

Ook twijfel ik nog of ik de rijbak ga vergroten om in te kunnen rijden en eventueel als paddock te kunnen gebruiken.
De rijvereniging ligt op een km afstand dus het is eigenlijk niet nodig, maar wel lekker een bak aan huis :o

Afbeelding
Dit is ons stukje land, van c.a 3500M2 ook niet heel groot dus.
Er zitten 2 stallen bij welke ik als inloop stallen wil gaan gebruiken.
Er komen 2 C pony's op (al is het nog even duimen of mijn merrie tegen gras gaat kunnen (PPID'er)

Momenteel staan er een D pony, een B pony en een shet. De huidige bewoners zeggen dat ze voldoende gras hebben jaarrond, al voeren ze swinters wel bij. Zij hebben het stuk in 2en verdeeld.

Ik weet helaas de precieze afmetingen nog niet. Maar de bak is geen bak te noemen hihi.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
En de stal moet nog veel aangebeuren :=
Er ligt nu enkel een zandbodem dus dat moet veranderd worden, en ik wil 2 stallen die dicht kunnen.
Niet dat ze vaak dicht zullen zijn. Maar met het eten vind ik het fijn als ik er een vast kan zetten.
Want anders heeft meneer 2 emmers en mevrouw geen :+

Ben benieuwd wat jullie er van vinden :)

JudithO

Berichten: 7026
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-19 19:15

Met ppid zou ik inderdaad niet snel veel gras geven. Dat is ook één van de redenen dat we een track om het gras hebben. Twee van mijn drie pony's hebben namelijk ook ppid. Vandaar ook de graasmaskers die je op foto's voorbij hebt zien komen.

Mooi plekje wel, kun je vast iets heel moois van maken!

Saul

Berichten: 9633
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 19:16

Hier staan ze al 6 jaar op zand. Ik neem mijn merrie wel eens mee op vakantie en dan staat ze een aantal dagen op gras. Tot op heden is dat altijd goed gegaan, dus ik wil het wel (voorzichtig) gaan proberen.
Mijn ruin heeft echt duidelijk behoefte aan gras. Hij is helaas met pensioen en verveeld zich nu te pletter :=

JudithO

Berichten: 7026
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-19 19:23

Leuk hè, paarden met verschillende behoeftes :')
Het zal toch proberen blijven met wat voor jouw pony's werkt. Geen pony hetzelfde...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, Facebook, GoogleAdsense en 41 bezoekers