Paradijsjes op hooguit 2000m2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Bhodi
Berichten: 5316
Geregistreerd: 17-07-12
Woonplaats: Groningen

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 13:16

Ik zou er ook voor zorgen dat je bij de stallen misschien een pad moet hebben, wil je ook om je bak heen kunnen lopen, zal je daar ook ruimte voor moeten reserveren. Waar komt je mestbult? Hoeveel m2 is het geheel waar je de paarden op wil hebben? Wil je paarden of pony’s? Er is niet genoeg info vind ik :D

Rock this day like there is no tomorrow


Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 13:50

Zou voor 1 mini zijn en 1 (klein) paard.

Mestbult zat ik te denken, aangezien ik inderdaad nog een pad moet ‘puzzelen’, om hem dan achter de wei te doen. Mocht ik het toch laten ophalen, kan die eventueel aan de achterzijde via een zijweggetje aan de achterkant kunnen komen. Maar het liefste zou ik het op eigen land willen doen, dan ben ik er gelijk vanaf zeg maar. Maar die dat precies in zijn werk gaat weet ik nog niet.

Ik denk dat de opp. Waar de paarden komen te staan ongeveer een 1300-1500m2 zal zijn.

Every accomplishment starts with the decision to try.

Caily

Berichten: 12514
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 14:24

Ik denk dat je je best vergist in de hoeveelheid gras, helaas. Hier 1500-2000m2 gras bij stal en dat is echt met een dag of 3 - 5 wel kaal als ik mijn 2 E ponys hun gang laat gaan. Dan bedoel ik dus in het voorjaar, eind mei, als er dus best behoorlijk gras op staat. Met strookbegrazing of wisselen van stuk kan je wel iets remmen, maar een stukje van jouw oppervlakte is nooit op tijd bij gegroeid.

Ik weet ook niet of je bodembedekking wilt gebruiken? Dat doe ik niet, en met pure mest van een half jaar lang uitmesten, kan ik de volledige weide bemesten in het voorjaar. Ik denk dat als je dagelijks de mest op de weide wilt gooien, je echt een overschot aan mest krijgt daar. Tevens moet je dan heel veel kalken om verzuring tegen te gaan.

Hier heb ik ook wel mest gedaan op een aanhanger, eens per week legen.

(Ik huur nu 2ha weiland bij, dus mijn gras bij stal locatie is minder van belang geworden, plus dat ik iemand heb die mijn mest komt ophalen/verstrooien)

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 15:04

Melewel94 schreef:
Zou voor 1 mini zijn en 1 (klein) paard.

Mestbult zat ik te denken, aangezien ik inderdaad nog een pad moet ‘puzzelen’, om hem dan achter de wei te doen. Mocht ik het toch laten ophalen, kan die eventueel aan de achterzijde via een zijweggetje aan de achterkant kunnen komen. Maar het liefste zou ik het op eigen land willen doen, dan ben ik er gelijk vanaf zeg maar. Maar die dat precies in zijn werk gaat weet ik nog niet.

Ik denk dat de opp. Waar de paarden komen te staan ongeveer een 1300-1500m2 zal zijn.


Het gedeelte van het huis/tuin is nu zo ongeveer 900m2, doe je minder dan hou je geen tuin over. Dus het paardengedeelte wordt maximaal 1350m2 en dat kan, maar is vreselijk klein. Mest op eigen 'land' kan je vergeten, daar heb je met maximaal 650m2 gras veel te weinig ruimte voor.

Het is leuk om te puzzelen, maar ik zou toch echt verder zoeken naar een geschikt object. Dan duurt het maar wat langer, maar daar ga je veel meer plezier van hebben.

koeien op de weg...

tamary

Berichten: 29149
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 22:00

Als je de mest laat afvoeren (wat je niet in de tuin kan gebruiken tenminste) en je gras geheel vergeet, dan valt er zeker wat van te maken, maar voor weide heb je gewoon geen plek. Wel genoeg gras voor wat minischaapjes, niet voor paarden.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Zidore

Berichten: 5800
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 22:17

Als je eerst iets met 9000m2 hebt kunnen kopen zou ik nu niet voor zoveel minder gaan. Misschien kan je makelaar uitzoeken of er bij dit huis misschien dichtbij nog wat extra grond te koop is,

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 00:09

Zidore schreef:
Als je eerst iets met 9000m2 hebt kunnen kopen zou ik nu niet voor zoveel minder gaan. Misschien kan je makelaar uitzoeken of er bij dit huis misschien dichtbij nog wat extra grond te koop is,


Hier ga ik inderdaad zeker navraag naar doen. Rechts van het huis ligt nog een stuk verwilderd terrein. Mocht dit te gebruiken zijn, dan gaat het ook prima, en kan ik achter een mooie stalling maken met rijbak, en daarlangs mooi stukjes weiland nemen. dat is ongeveer iets van een 4000m2.

Het stuk van bijna 9000m2 was écht een 1 op de miljoen die je tegenkomt, vooral voor die vraagprijs... dit was perfect binnen budget. Hier is verder écht niks meer te vinden zoals dat... helaas door miscommunicatie van onze bank naar de makelaar is iemand met een bod gekomen, en de bank + makelaar ging er maar van uit dat ons ingecalculeerd bedrag ons maximum was wat we eraan wouden uitgeven. Maar dat was niet het geval, we konden nog prima hoger bieden, alleen dan was het een beetje ten koste van de verbouwings budget. Maar ik had er alles voor over om dat huis te kunnen kopen... echt...

Maar goed. Het is nu eenmaal zo... 0.0001% is er kans dat de ‘bieder’ het niet rond krijgt, en dan hebben wij weer kans. Maar vrees ervoor. ;(

Every accomplishment starts with the decision to try.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 10:24

Melewel94 schreef:
Zidore schreef:
Als je eerst iets met 9000m2 hebt kunnen kopen zou ik nu niet voor zoveel minder gaan. Misschien kan je makelaar uitzoeken of er bij dit huis misschien dichtbij nog wat extra grond te koop is,


Hier ga ik inderdaad zeker navraag naar doen. Rechts van het huis ligt nog een stuk verwilderd terrein. Mocht dit te gebruiken zijn, dan gaat het ook prima, en kan ik achter een mooie stalling maken met rijbak, en daarlangs mooi stukjes weiland nemen. dat is ongeveer iets van een 4000m2.

Het stuk van bijna 9000m2 was écht een 1 op de miljoen die je tegenkomt, vooral voor die vraagprijs... dit was perfect binnen budget. Hier is verder écht niks meer te vinden zoals dat... helaas door miscommunicatie van onze bank naar de makelaar is iemand met een bod gekomen, en de bank + makelaar ging er maar van uit dat ons ingecalculeerd bedrag ons maximum was wat we eraan wouden uitgeven. Maar dat was niet het geval, we konden nog prima hoger bieden, alleen dan was het een beetje ten koste van de verbouwings budget. Maar ik had er alles voor over om dat huis te kunnen kopen... echt...

Maar goed. Het is nu eenmaal zo... 0.0001% is er kans dat de ‘bieder’ het niet rond krijgt, en dan hebben wij weer kans. Maar vrees ervoor. ;(


Leer voor de volgende keer: als het echt zo'n bijzonder object is en je het hėél graag wil hebben, zet dan gelijk goed en reëel in. Dus niet voorzichtig en kijken wat je er nog uit kunt slepen, maar er gewoon voor gaan en dat dus ook overbrengen naar de verkopers. Harde les wel, maar met geduld komt er vast weer eens een geschikt object langs en dan weet je hoe je moet handelen. Succes.

koeien op de weg...

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 10:59

Het is zeker een leer voor de volgende keer.

De woorden van onze bank naar de makelaar toe: “ze kunnen maar 250 000 aan en willen géén overbruggingshypotheek.” Terwijl als het écht moet, dit wel zou gebeuren, hebben we ook aangegeven. (Ons huidig huis moest nog de verkoop in) Door die woorden is de makelaar dus gewoon verder gegaan met zijn zaken, en als er dan iemand komt met een officieel bod dat hoger ligt, tja, als makelaar ga je er gewoon werk van maken. Simpel. Helaas wisten we niet wat onze bank precies had gecommuniceerd naar de makelaar toe tot het ‘te laat’ was. En als de makelaar dit wíst, hadden we het gewoon gehad zei hij...

Zo jammer. |o

Every accomplishment starts with the decision to try.

Zidore

Berichten: 5800
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 21:43

Tja kan gebeuren, een huis koop je niet elke dag hé. Waarschijnlijk hadden die andere kopers nog geen huis en is de makelaar voor de 'makkelijke weg' gegaan, maar dat blijft gissen. Ik zou me in ieder geval lekker focussen op dit huis en de potentiële grond, als je dat kan krijgen heb je een super plekje waar menig Bokker jaloers op zal zijn ;)

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no

pol013

Berichten: 8985
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 08:28

Melewel: bij je huidige tekening mis ik nog ruimte voor opslag. Je hebt echt meer zooi bij een paard aan huis dan alleen een stalletje. Ook moet je zo altijd door de bak. Als die altijd kurkdroog is overleef je dat wel. Maar als die wat nat kan worden wil je echt niet 10 keer per dag daar doorheen lopen.
Ook aan-en afvoer van grotere spullen moet je aan denken: Hooi, strooisel. Een keer iets los kunnen ploegen oid. Je moet wel bíj het achterste stuk kunnen met iets meer dan een kruiwagen.
Een wei zou ik op deze oppervlakte inderdaad mooi vergeten als ook je eigen mest kwijt kunnen.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 12:14

Afbeelding
Afbeelding

Opslag inderdaad. Die heb ik er even bijgevoegd.

Ik heb nu even de rijbak gelaten voor wat het is, dat is op het moment toch nog geen ‘prio’. Ik heb momenteel nog geen rijpaard, alleen mijn mini. Zodra ik alles klaar zou hebben voor hem aan huis te zetten, ga ik kijken voor een vriendje voor hem. Als er dan een rijpaard zou komen (om het zo maar even te noemen) is hij ook nooit alleen als ik weg zou zijn (wedstrijd, buitenrit e.d.)

Nu zit ik alleen nog met de wei, sowieso in 2, maar twijfel nog in de lengte of breedte.

Mocht het zand grond zijn, kan ik altijd nog zeggen van ik gebruik de wei tijdelijk mocht het nodig zijn.

Every accomplishment starts with the decision to try.

b485
Berichten: 1093
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 12:56

Ik zou de weide in de lengte doen. Dan kan je je pony om en om via de paddock toegang geven tot 1 van de 2 weides. Anders gaat je voorste weide toch meer belast worden of je moet hem opsluiten op de achterste, maar dan moet je weer slepen met water.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 12:59

b485 schreef:
Ik zou de weide in de lengte doen. Dan kan je je pony om en om via de paddock toegang geven tot 1 van de 2 weides. Anders gaat je voorste weide toch meer belast worden of je moet hem opsluiten op de achterste, maar dan moet je weer slepen met water.


Daar heb je een goed punt! Dan gaat het sowieso in de lengte worden.

Andere ideeën mogen uiteraard ook gedeeld worden! :Y)

Every accomplishment starts with the decision to try.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 13:30

Sorry hoor, maar een paddockje van 15x15 als continue leefruimte, dat moet je echt niet willen. Gras (waar ze niet altijd de beschikking toe zullen krijgen) is vele malen minder belangrijk dan ruimte, dus van de paddock moet je echt niet af gaan snoepen.

Voor het uitspreiden van de mest hoef je het ook niet te doen, dat gaat gewoon niet op zo'n ministukje, de mest zul je gewoon echt moeten afvoeren.

koeien op de weg...

Caily

Berichten: 12514
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 13:41

Ik vind 15x 15 ook echt veel te klein, mijn paddock is 15 breed, zou dat echt niet als vierkant willen, heb heb nu 50 meter lang.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 13:45

GDG schreef:
Sorry hoor, maar een paddockje van 15x15 als continue leefruimte, dat moet je echt niet willen. Gras (waar ze niet altijd de beschikking toe zullen krijgen) is vele malen minder belangrijk dan ruimte, dus van de paddock moet je echt niet af gaan snoepen.

Voor het uitspreiden van de mest hoef je het ook niet te doen, dat gaat gewoon niet op zo'n ministukje, de mest zul je gewoon echt moeten afvoeren.


De paddock zou geen continue leefruimte zijn, dat even tussendoor. Waar paarden snachts op stal staan, mogen ze van mij op de paddock. Overdag lekker op de wei.

Over de mest, hier is op eigen land allang uitgesloten. Dit wordt afgevoerd.

Ik heb nog een ‘laatste’ optie, paddock paradise concept.


Afbeelding

Aangezien het toch een beperkte ruimte is, lijkt me dit de beste oplossing.

Even ter verduidelijking: ik heb helemaal geen ervaring in heel het ‘indelen’. Toen ik nog jong was hadden we ze 24/7 op de wei met schuilstal en dat was het. Daarom dat ik graag om ideeën vraag om mijn blik te verruimen.

Every accomplishment starts with the decision to try.

Caily

Berichten: 12514
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 14:03

Ik zou ivm de afvoer de mest en stal van plek wisselen, dan hoef je niet persee door de paddock, als deze nat is, is dat niet leuk.

Je weide is echt te klein om het jaar rond paarden op te laten zonder dat er schade ontstaat, wat ten koste gaat van het voorjaar. Ik vind je track echt leuk, zou dan nog een extra pad doen tussen de weides door. Of misschien zelfs een kruis, zodat je 4 stukjes weide hebt om af te wisselen.

pol013

Berichten: 8985
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 14:32

Ik zou je hele gedachte van weidegang echt los laten. Dat wordt echt een desillusie op zo'n klein stuk. Je paden moeten ook eerder 3m breed zijn als er iets groters als een shetlander op komt.

Daarbij lijken er ook bomen op het perceel te staan. Ga er niet zomaar vanuit dat je die mag rooien.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 15:02

pol013 schreef:
Ik zou je hele gedachte van weidegang echt los laten. Dat wordt echt een desillusie op zo'n klein stuk. Je paden moeten ook eerder 3m breed zijn als er iets groters als een shetlander op komt.

Daarbij lijken er ook bomen op het perceel te staan. Ga er niet zomaar vanuit dat je die mag rooien.


Echt weidegang is vrij hopeloos merk ik ja...

Paden worden inderdaad rond de 3 meter, is dan even kijken hoeveel ik in het midden overhou aan ‘wei’.

Ik ga er niet vanuit dat ik ze zomaar mag rooien nee. Dat moet nog allemaal nagekeken worden uiteraard.

Herkent toevallig iemand van jullie de soort bomen? Ik herken daar eerlijk gezegd niet veel van... 8)7

Afbeelding

Afbeelding

Every accomplishment starts with the decision to try.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 15:33

Melewel94 schreef:
GDG schreef:
Sorry hoor, maar een paddockje van 15x15 als continue leefruimte, dat moet je echt niet willen. Gras (waar ze niet altijd de beschikking toe zullen krijgen) is vele malen minder belangrijk dan ruimte, dus van de paddock moet je echt niet af gaan snoepen.

Voor het uitspreiden van de mest hoef je het ook niet te doen, dat gaat gewoon niet op zo'n ministukje, de mest zul je gewoon echt moeten afvoeren.


De paddock zou geen continue leefruimte zijn, dat even tussendoor. Waar paarden snachts op stal staan, mogen ze van mij op de paddock. Overdag lekker op de wei.


Ik kan me niet voorstellen dat ze het hele jaar door dat kleine weitje op kunnen overdag, dat gaat het nooit houden. Dus ja, die paddock wordt het grootste deel van de tijd hun leefruimte.


Citaat:
Over de mest, hier is op eigen land allang uitgesloten. Dit wordt afgevoerd.

Mooi. Hou je er rekening mee dat je je mestopslag niet zomaar overal mag plaatsen? Je hebt hem nu aan de rand van je perceel, maar afhankelijk van de landelijke en lokale regels heb je kans dat je daar geen mest op mag slaan. Je hebt ook kans dat je überhaupt nergens op je perceel mest op mag slaan (soms moet je met de mestopslag namelijk 50m van de buren of andere woonhuizen blijven). Ook iets om goed uit te zoeken.


Citaat:
Ik heb nog een ‘laatste’ optie, paddock paradise concept.

Aangezien het toch een beperkte ruimte is, lijkt me dit de beste oplossing.

Even ter verduidelijking: ik heb helemaal geen ervaring in heel het ‘indelen’. Toen ik nog jong was hadden we ze 24/7 op de wei met schuilstal en dat was het. Daarom dat ik graag om ideeën vraag om mijn blik te verruimen.

PP lijkt me inderdaad nog de beste optie op dat stukje, maar dan wel met bredere paden. En zéker op de voerplekken moet het veel breder.

koeien op de weg...

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 19:01

Het is trouwens ook best lastig als je paarden hebt en je er niet met een auto/trekker bij kunt komen. Zo te zien kun je vanaf de weg niet via je oprit naar achteren? Het perceel wat ernaast ligt, is dat gemeentegrond of van een particuliere eigenaar?

koeien op de weg...

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 19:26

Geen idee of het gemeente is, of particulier. Moet ik donderdag nog navragen.

Daar zat ik inderdaad ook mee, langs de andere kant van het huis is waarschijnlijk te smal. Langs de achterzijde van het terrein loopt wel een pad, waar je door kan voor naar het voetbalveld te gaan, maar daar hebben ze een wit/rood paaltje neergezet heb ik gezien... lekker handig... anders was het zo opgelost...

Edit:

Afbeelding

Afbeelding

Every accomplishment starts with the decision to try.

Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 18:23

Eindelijk kunnen wij ook concreet plannen gaan maken *\o/*

Het is voor twee pony's.

Kan niet wachten om ze naar huis te halen, maar eerst maar eens de omheining aanpakken. Stallen staan er al. Dit is tot nu toe het plan;


Afbeelding

jenn0dv

Berichten: 907
Geregistreerd: 02-05-11
Woonplaats: Naast een hunebed

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 20:29

Spannend! Wel foto's plaatsen van de ontwikkelingen he?! :D

Buitenrit in Noorwegen? Welkom bij www.venabustallen.no in Venabu, Oppland
1,2,3,4uurs tochten, halve- en hele dagtochten door echte natuur op de rug van een prachtige Dølahest!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Symke en 131 bezoekers