Paradijsjes op hooguit 2000m2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 16:47

pol013 schreef:
Superpony: nogmaals allemaal leuk een aardig als je rustige paarden hebt.

Ik zie de meerwaarde van die gekke rondjes dagelijks wel. Als dagelijks al niet mee meetelt hoef ik ook niet meer te rijden. En ik denk dat het mij ook al wel problemen in het rijden heeft bespaard. Gek doen doe je in je eigen tijd.

Daarbij is gras voor paarden die stevig werken echt wel van meerwaarde. Juist een mengsel met een aardig aandeel raaigras. Daar halen ze namelijk voedingswaarde uit die ik anders uit (meer) krachtvoer moet halen.

Dus om nou alle paarden over diezelfde (sobere) kam te halen is gewoon echt te kort door de bocht.


Wie zegt dat ze allemaal sober zijn?

Ze zijn rustig, omdat ze zo gehouden worden. Zet ik ze op stal, dan moet zelfs mn 24jr merrie compleet uit haar plaat af en toe.

Maar ik heb nog nooit problemen gehad met rijden, of ze nou wel of geen energie hebben.

Onze voeding is echt volledig en ze komen niks tekort. Ze krijgen eigenlijk geen krachtvoer zoals biks en muesli. Maar zeker wel een volledig dieet. Gras is echt veel te eenzijdig, net als Nederlands hooi. Kuil voeren wij ook nooit.


Popstra
Berichten: 13711
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 17:16

Wendy schreef:
Popstra schreef:
Paarden die hier voorbij komen, komen niks te kort. Helemaal als je je bedenkt er nog zat zijn die heel de dag in 4x4 stalletje binnen moeten staan! :j

Natuurlijk komen ze wel iets te kort, maar als je het gaat vergelijken met de schandalige praktijken zoals je die helaas nog vaak ziet, dan hebben zij het beter ja.
Maar om nou te zeggen dat ze niks te kort komen...

Wij beschikken over 2,5 hectare voor 5 paarden. Als ik dan ergens ben waar ze 24/7 opgehokt staan dan word ik triest. Ik zie hier alleen maar mensen die verbetering willen geven en dat vind ik een goed punt. Mag best gezegd worden.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 18:19

De ontwikkeling komt steeds meer. Er komen nu overal toch meer pp's te voorschijn, omdat men daarmee ziet hoe je een ruimte dusdanig kan inrichten en benutten dat paarden er langer plezier van hebben. En het bootst een stukje natuur na.

Bij een goede pp heb je bijv een heuvel, een grindbak ( of iets wat erop lijkt ) een stuk verhard, droge paden, zandpaddock, schuilmogelijkheden, eten wordt verspreid aangeboden en er is aanbod van takken bijvoorbeeld.

Bij een wei heb je toch ook eenzijdige ondergrond. Dat maak je niet goed met een rondje bak of bos. Voeding is eenzijdig en in Nederland is amper ergens schuilmogelijkheid. Ik zelf heb echt een hekel aan grote weides zonder enige vorm van schuilmogelijkheid waar ze op de hete dagen vol in de zon staan bijv.

Paddocks zijn vaak te klein en oersaai. Vaak geen eten, vaak geen sociale contacten en maar beperkt erop. Ook hier meestal geen schuilmogelijkheid.

Er zijn stallen met uitloopjes waar mensen al gerust hun paarden dagen op laten staan bij slecht weer bijv en vinden dat ze dan genoeg kunnen bewegen. Ja, het is al meer dan 3x3 en ze kunnen vaak contact hebben met de buren.

Daarom wordt hier gesproken over wat je kan doen. Dan gaat het niet om de grootte, maar de voorzieningen voor de paarden. Ik heb ook wel plekjes gezien waar de indeling echt minder is, maar soms heb je ook te maken met bebouwing, de afmetingen etc.

Ik heb gister nog staan kijken naar onze paddock gedeelte en het is echt verre van klein gewoon. En als paarden willen bewegen of gek doen, doen ze dat toch wel. Heb paarden op een paddock van 15x15 uit hun plaat zien gaan.

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 20:54

superpony schreef:
pol013 schreef:
Superpony: nogmaals allemaal leuk een aardig als je rustige paarden hebt.

Ik zie de meerwaarde van die gekke rondjes dagelijks wel. Als dagelijks al niet mee meetelt hoef ik ook niet meer te rijden. En ik denk dat het mij ook al wel problemen in het rijden heeft bespaard. Gek doen doe je in je eigen tijd.

Daarbij is gras voor paarden die stevig werken echt wel van meerwaarde. Juist een mengsel met een aardig aandeel raaigras. Daar halen ze namelijk voedingswaarde uit die ik anders uit (meer) krachtvoer moet halen.

Dus om nou alle paarden over diezelfde (sobere) kam te halen is gewoon echt te kort door de bocht.


Wie zegt dat ze allemaal sober zijn?

Ze zijn rustig, omdat ze zo gehouden worden. Zet ik ze op stal, dan moet zelfs mn 24jr merrie compleet uit haar plaat af en toe.

Maar ik heb nog nooit problemen gehad met rijden, of ze nou wel of geen energie hebben.

Onze voeding is echt volledig en ze komen niks tekort. Ze krijgen eigenlijk geen krachtvoer zoals biks en muesli. Maar zeker wel een volledig dieet. Gras is echt veel te eenzijdig, net als Nederlands hooi. Kuil voeren wij ook nooit.


Anders val je over dat ene woord. Wat niet voor niets tussen haakjes staat.
Die van mij staan anders ook 24/7 buiten maar zijn dus niet rustig en rennen wel graag rond. En zouden wel wat te kort komen zonder gras of ze zouden flink meer krachtvoer moeten krijgen.
Andere paarden, ander gebruik andere visie op hoe je ze wil houden. Maar ik heb er hier zeker 1 staan die op een kleine oppervlak tekort gedaan wordt. Die andere 2 zouden de oppervlakte niet perse nodig hebben maar daarvan is er weer 1 die zonder gras toch echt een flinke stoot krachtvoer meer nodig heeft.

En hoezo onvoldoende ondergronden? Gras, stenen en zand maken mijn hoef onderhoud toch echt gewoon heel makkelijk.

En uit hun plaat gaan op 15x15? Nee -O-

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 21:25

Uit hun plaat gaan op 15x15.. jahoor, als er niet meer is doen ze dat echt wel...

Vroeger, lang geleden toen ik nog jonger was en het mij net begon te dagen dat paarden ook in de winter hun stal uit moesten zijn wij op een stal gaan staan met een paddock van 15x15. Ik ging hier 2-3 keer per dag heen om de paarden even in de paddock te zetten (je moest erbij blijven). Ze speelden non stop. Rennen/springen/bokken/steigeren. Een rengalop konden ze uiteraard niet maken, en nu op mijn 3000m2 ook niet, maar uit hun plaat gaan deden ze wel.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 21:49

Het is maar wat je uit de plaat gaan noemt natuurlijk.
Ik noem dat om de eigen as wat draaien.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 21:54

Mijn paarden gaan niet uit hun plaat, die rennen een rondje, een paar bokkenspringen en verder is het bunkeren...misschien ook omdat het een pre is? Hij is liever lui dan moe en verder super relaxed dier...de shetter kan wel lekker rennen, maar die heeft ruimte zat...

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 22:17

bruintje123 schreef:
Het is maar wat je uit de plaat gaan noemt natuurlijk.
Ik noem dat om de eigen as wat draaien.


Als ik vandaag weer zie hoe mijn paard een rengalop maakt van 200m lang waarbij ze bovenop de heuvel er nog even een flinke bok uitgooit dan vind het een enorme rijkdom dat ik haar dat kan bieden, de mogelijkheid om dergelijk natuurlijk gedrag te vertonen.

En natuurlijk kan het altijd beter, ook in mijn situatie, dus in die zin geloof ik wel dat je van (minimaal) 2000m2 wel een fijne plek kunt maken (alhoewel ik daar zelf nooit voor zou kiezen) maar er zijn wel grenzen en nooit op iets ruimers staan dan een paddock van 15x15 vind ik een vreselijke armoe.

koeien op de weg...

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 07:26

Het zal toch een eeuwige discussie blijven. Ik denk dat iedereen begrijpt dat groter fijner is.
Maar de vraag ging over mooie, paardvriendelijke plekken op weinig grond. De vraag was niet wie heeft er 5 hectare en is daar happy mee.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 08:33

Ik denk dat je moet kijken naar hoe ruim je jaar rond uitloopmogelijkheid is. Zowel in uren als in m2. Op heel veel stallen staan de paarden van oktober tot mei, dus 7 maanden, in een paddock. En dan is die paddock vaak kleiner dan een rijbak. Zelfs kleiner dan een longeercirkel. En dan vaak ook nog maar een halve dag. En dan heb je ook nog stallen waar nog kleinere uitloopjes zijn. Of daar ze alleen onder toezicht even losgelaten mogen worden.

Daarnaast zijn er in de zomer vaak kleinere weilanden. Ivm strookbegrazing, omweiden, verschillende groepen paarden.

Mensen met twee paarden aan huis hebben geen meerdere hectares nodig. Dan heb je veel te veel gras over.

Met minder oppervlakte een leuke plek maken waar de paarden het grootste deel van het jaar een leuke afwisselende plek hebben is een uitdaging en gaat vaak ten koste van het gras. Maar liever meer all-round bruikbare ruimte en wat minder gras dan voor de natte maanden alleen een paddockje van 20 bij 20 (of kleiner!)

Ik denk dat als je een rijbak kunt maken van 20-40 waar de paarden ook los in mogen lopen, met nog een verhard stuk rond om een inloopstal. 1of 2 weitjes en misschien nog een paadje ergens om heen met wat leuke elementen dat je best een leuk stuk hebt voor jaar rond. Dan kun je altijd kijken of je in de zomermaanden ze ergens op de wei kunt zetten als ze daar tegen kunnen. Hier worden ze veel te vet 24/7 op gras en moet ik de weidegang beperken.

Bhodi
Berichten: 5316
Geregistreerd: 17-07-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 09:46

_suus19_ schreef:
Het zal toch een eeuwige discussie blijven. Ik denk dat iedereen begrijpt dat groter fijner is.
Maar de vraag ging over mooie, paardvriendelijke plekken op weinig grond. De vraag was niet wie heeft er 5 hectare en is daar happy mee.


Haha precies dat dus! Ik lees al even mee, maar vind de discussie nu vervelend worden.. ik ben ook benieuwd naar plekjes van anderen. Wij hebben een stukje grond van 1600m2 waar we in de toekomst misschien 2 shetjes op willen hebben in de winter :)

Rock this day like there is no tomorrow

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 11:21

_sharonnn schreef:
_suus19_ schreef:
Het zal toch een eeuwige discussie blijven. Ik denk dat iedereen begrijpt dat groter fijner is.
Maar de vraag ging over mooie, paardvriendelijke plekken op weinig grond. De vraag was niet wie heeft er 5 hectare en is daar happy mee.


Haha precies dat dus! Ik lees al even mee, maar vind de discussie nu vervelend worden.. ik ben ook benieuwd naar plekjes van anderen. Wij hebben een stukje grond van 1600m2 waar we in de toekomst misschien 2 shetjes op willen hebben in de winter :)


+1

Meer beeldmateriaal is altijd welkom :D

monnette1

Berichten: 244
Geregistreerd: 29-08-14
Woonplaats: Deil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 13:43

Afbeelding

Afbeelding


Hier ook iemand met weinig grond en toch 2 paarden.
Wij hebben 1000 m2 grond en 400m2 voor de paarden. Ik heb 2 boxen, en laat de staldeur eigenlijk altijd open, dus ze kunnen naar binnen en buiten wanneer ze willen. De paddock is ong 15x20 m. Ik moet er wel bij zeggen dat mijn buurman een weiland heeft van ong 3500m2 die ik gebruik. S zomers iedere dag, en haal ik ze s nachts weer naar huis. s Winters doe ik ze daar alleen in als de grond bevroren is. Toen ik nog 1 paard had en de wei van de buurman nog niet mocht gebruiken zorgde ik er wel altijd voor dat ze van 1 mei tot 1 oktober in een wei van een boer mocht met andere paarden. Eigenlijk heb ik hier nooit problemen mee gehad. Ik laat 1 x per 3 weken een grote baal hooi komen, die gooit de boer hier zo van de dijk af over het hek. En tussen de stal en de dijk staat een metalen (puin)container, daar gooi ik de mest in , en die laat ik eens in de zoveel tijd legen door een paardenmest bedrijf. Die kan daar net vanaf de weg bij.
Wat betreft rijden, rij ik vaak gewoon buiten, en eens in de week mag ik gebruik maken van een bak van mensen in het dorp. Het "nadeel" is dus dat ik altijd wel een soort van afhankelijk ben van anderen, maar ik vind het ook een voordeel dat ik nu verplicht ben andere mensen met paarden op te zoeken, ik vind dit eigenlijk wel leuk.
Laatst bijgewerkt door monnette1 op 23-10-17 13:52, in het totaal 2 keer bewerkt

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 13:49

ze zijn mini monnette, niet de avatar link pakken maar gewoon op het mini plaatje klikken ;)

monnette1

Berichten: 244
Geregistreerd: 29-08-14
Woonplaats: Deil

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 13:56

Gelukt :)
We hebben pas het hekwerk vervangen. Van de winter laat ik het zand aanvullen. Volgend jaar zomer gaan we de stal vervangen. Dan wordt het een stal van zwart hout, met op de hoeken houtkleurige balken en dakpannetjes. We blijven bezig :o

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 17:14

Ik kom en zie ook plekken die ik niet oke vind hoor. Maar dat is niet altijd afhankelijk van de afmetingen.

Zo staat er hier altijd en eeuwig een paardje overdag op een weitje van zeg 500m2, maar altijd alleen. Waar hij loopt te ijsberen is altijd helemaal zwart gelopen.

Anderen hebben een hele mooie bak, maar 1 paard en pony staan in een paddockje van ook iets van 400m2 en af en toe op ene klein stukje wei.

Veel mensen rekenen m2 per paard. Maar onze paarden delen de ruimte, dus ik zie ze liever samen op 3000m2, dan individueel op 500m2, wat je bijv op diverse stallen hebt.

Nederland zit ook vol regels, dus je kan niet overal een ideale plek maken. Als wij straks een huis kopen, wil ik geen grote wei waar ik niks mee mag. We willen zandpaden, een poel en een heuvel, schuilstal, bestrating, bomen etc.
Afhankelijk waar we terecht komen, kijk je dan ook nog naar de grond en wat je ermee kan.

Mochten we iets vinden met een grote wei, zou ik het in eerste instantie inzaaien en dusdanig geschikt maken dat we mooi paarden gras krijgen. Maar zou hooien ook een optie zijn.

Taar_tje

Berichten: 312
Geregistreerd: 07-08-09
Woonplaats: Minilandgoed in Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 14:28

joyce B schreef:
Ik denk dat je moet kijken naar hoe ruim je jaar rond uitloopmogelijkheid is. Zowel in uren als in m2. Op heel veel stallen staan de paarden van oktober tot mei, dus 7 maanden, in een paddock. En dan is die paddock vaak kleiner dan een rijbak. Zelfs kleiner dan een longeercirkel. En dan vaak ook nog maar een halve dag. En dan heb je ook nog stallen waar nog kleinere uitloopjes zijn. Of daar ze alleen onder toezicht even losgelaten mogen worden.

Daarnaast zijn er in de zomer vaak kleinere weilanden. Ivm strookbegrazing, omweiden, verschillende groepen paarden.

Met minder oppervlakte een leuke plek maken waar de paarden het grootste deel van het jaar een leuke afwisselende plek hebben is een uitdaging en gaat vaak ten koste van het gras. Maar liever meer all-round bruikbare ruimte en wat minder gras dan voor de natte maanden alleen een paddockje van 20 bij 20 (of kleiner!)


Joyce B, ik sluit mij volledig bij je aan. Voorheen stond mijn paard in de zomer overdag op het land, en in de nacht op stal (3x3 of 3x4), en in de winter max. 4-6 uur in een kleine paddock, en de overige uren op stal (en natuurlijk ging ik iedere dag met haar rijden/beweging geven).
Nu staat ze thuis, klein perceel van 1000 m2, samen met minishet. Dag en nacht de beschikking over ruime inloopstal en paddock van 80 m2, en van 7-21.30 uur ook toegang tot een track in de wei van 180 m2. En als het droog genoeg is, een paar uurtjes grazen op een weilandje (met strookbegrazing). Ze scharrelen de hele dag rond, kunnen altijd rollen, liggen, even rennen (vnl. shet....) en zelf bepalen of ze binnen of buiten staan. Mijn paard is enorm opgeknapt, geen stalbenen meer, rustig en tevreden, en dikke maatjes met de minishet. Ik vond de paddock te klein als leefgebied, en heb gekeken hoe ik de beschikbare ruimte optimaal kan benutten. Inderdaad (nog) minder land voor de zomer, maar wel jaarrond veel meer leefruimte.

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 11:18


Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 11:53

Inderdaad wat Joyce B zegt. Dit is ook de reden dat ik blij ben om ze aan huis te hebben. Wel eens getwijfeld om straks een grote D/E op pension te zetten, maar niets voldoet aan mijn eisen. Dus gewoon lekker thuis op wat minder grond. Nu hebben we krap 2000m2 (nog net niet zelfs) voor 2 shetten. Straks hebben we waarschijnlijk wel een groter stuk, maar zelfs hier zou ik echt wel een D/E erbij kunnen huisvesten.
Ik ben inderdaad wel wei kwijt voor de paden, maar ze kunnen hier jaarrond 24/7 naar buiten en in de schuilstal.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 21:24

Sammyoo schreef:
Ben ik even blij dat mijn paarden niet in een grote en soms wisselende groep op de wei heb staan :o
[VN] Grootste deel botbreuken ontstaan in de weide


Op zulke berichten zaten mensen nou net te wachten. Weer een smoes erbij om paarden op stal te zetten of heel kort, alleen buiten. Zo zonde.......Want de redenen waarom het gebeurt, zijn toch vrij duidelijk en echt te voorkomen. Niet alle ongelukken natuurlijk, maar wel die enorme uitspattingen of niet sociale paarden samen.

Hobbyhorse

Berichten: 1317
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 22:15

Nou ik lees het bericht van Sammyoo eigenlijk zo dat ze wil zeggen dat ze blij is met haar paarden in een kleine en stabiele kudde.

Hobbyhorse

Berichten: 1317
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 22:19

Een vraag heb ik ook nog: wat als je ergens wat bijv. Kruiden wil planten en je wil dat de paarden er naar behoefte wel aan kunnen knabbelen maar dat niet vertrappen. Weet iemand daar een oplossing voor?

tamary

Berichten: 29163
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 22:25

50/50 onder het stroomdraad, dan kunnen ze niet de hele plant opeten.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 22:26

Ik doe bij de framboos een draadje omlaag voor mijn ruin, dan kan ie over de draad knabbelen. Voor de anderen (die durven niet over de draad te reiken of duiken onder een hoge draad door) knip/pluk ik en gooi ik het op het stoepje of in een hooibak. Ooit zou ik nog wel iets willen met bakken met een rooster erop. Ze kunnen dan tot het rooster 'grazen'. Ben wel benieuwd of de worteltjes van plantjes dat houden, overigens.

Oy with the poodles, already

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 23:26

Hobbyhorse schreef:
Nou ik lees het bericht van Sammyoo eigenlijk zo dat ze wil zeggen dat ze blij is met haar paarden in een kleine en stabiele kudde.


Ja, bedoel ook niet dat zij iets raas zegt, maar het stuk zelf weer voor de nodige ophef zal zorgen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amanda_T, GoogleAdsense en 83 bezoekers