Paradijsjes op hooguit 2000m2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 23:28

Hobbyhorse schreef:
Een vraag heb ik ook nog: wat als je ergens wat bijv. Kruiden wil planten en je wil dat de paarden er naar behoefte wel aan kunnen knabbelen maar dat niet vertrappen. Weet iemand daar een oplossing voor?


Ik had gezien dat iemand echt van die hoge tuin bakken had neergezet. Dan moeten ze echt langs het buffet zeg maar. Dan zou ik het alleen open zetten als je erbij bent, tijdens het uitmesten ofzo?? Wij hebben ons weitje bijv alleen open als we bezig zijn.


Hobbyhorse

Berichten: 1317
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 23:52

Daar had ik helemaal niet aan gedacht maar klinkt best handig eigenlijk :)

JudithO

Berichten: 7052
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-17 11:25

Hier komt er langzaam maar zeker vorm in het geheel. Ik houd jullie nog steeds in spanning, de bokt upload doet het even niet :D
Ik heb voor het grootste deel zandgrond, en grote bomen nemen veel vocht op dus dat is ook weer een pluspunt.

Blijf verder vooral posten! Razend interessant.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 18:09

Oke, klinkt goed. Bij ons is de zandpaddock helemaal droog. Alleen rond de eik die er staat is het juist vochtiger.

Van de week mn ene ruin even gek zien doen en dat ging prima.

We hebben nu naast het stuk bestraat alle onkruid weg onder de bomen, dus daar is de grond iets droger geworden. Als dat straks toch erg nat wordt, ga ik dat even rechttrekken en afzetten.

Daarna dus een brede doorgang van zand naar de gehele paddock. Daar heb ik nu eerst een stapel wilgentakken waar ze aan knabbelen. Dat ligt nog op het steen. Dan moeten ze ook meteen links of rechts daarvan gaan. Links een paadje over 2 stammetjes en rechts een kuil en heuveltje. Ze doen beiden, maar gelukkig ook veel over de stammetjes.

Ik zit nu na mn vorige post te denken om bakken op wieltjes te kopen en de kruiden eerst te laten groeien en daarna de paddock in te rijden. Zulke bakken kan ik altijd meenemen, verplaatsen etc.

Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 22:15

Ik ga dit topic toch weer omhoog schoppen.

Wij gaan namelijk verhuizen en zullen een weide hebben van 2500 m2. 2 van mijn 3 paarden staan in de verkoop omdat ik het anders te klein vind worden voor ze en 1 paardje (veulen van dit jaar) gaat mee en er komt dan nog een shetmerrie bij als gezelschap. Het is de bedoeling om een deel van 1500 m2 met zand te doen en de rest als weidegrond te houden waar ze in de zomer strookbegrazing krijgen. We willen er uiteraard ook een schuilstal op bouwen.

Ik heb prachtige creaties voorbij zien komen en ik ben heeeel erg benieuwd naar de update van de TS :))

JudithO

Berichten: 7052
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-17 14:08

Mijn update komt zeer binnenkort :D

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 14:29

JudithO schreef:
Mijn update komt zeer binnenkort :D

Ben benieuwd :j

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 02:37

Oke, ben benieuwd.

Wij hebben nu het weitje 24/7 open staan, want die moet toch bewerkt worden. Hij is aardig droog en heb daar nu een ibc vat staan met hooi. Er staat vrijwel geen gras, maar een hoop onkruid en mos wat ze vrijwel niet eten. Het is wel extra bewegingsruimte.

Daar tegenover gaan we denk ik de rechterkant afzetten dit weekend. Het is door vorige mensen slecht onderhouden en alles rond de bomen is erg nat. Niet heel erg, maar ze mesten daar en het loopt heel zwaar met de kruiwagen. Dus ik maak links een pad naar droge deel paddock en het weitje dan.
De bak is ook droog, dus daar zet ik ze ook elke dag een aantal uren in.

Ze staan erg weinig in de stallen, maar dat moeten ze zelf maar weten.

Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 18:36

JudithO schreef:
Mijn update komt zeer binnenkort :D

Super! Ik ben heel benieuwd :))

sumic

Berichten: 1874
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 19:52

TS ik ben benieuwd naar je update :D

Wij hebben de pony’s nu ‘een jaar’ aan huis staan. Een heel jaar klopt eigenlijk niet want ik heb ze de zomer maanden op een groot weiland gehad elders, omdat ik ze wat meer ruimte gunde. Helaas pakte dat niet uit zoals ik gehoopt had want beide pony’s zijn (veel) te zwaar geworden. Dat ga ik volgend jaar anders doen.

Ook aan huis hebben we het voor hun en ons weer wat beter en makkelijker gemaakt. Zo hebben we een uitloop voor de stal betegeld met kunstof grastegels (12 bij 6 ongeveer), is het weilandje ingezaaid met een speciaal paarenmengsel gras en is de paddock opnieuw gevuld met meer zand zodat het hopelijk beter droog blijft.

Ook al Had ik het allemaal liever wat groter gezien, toch is het ons paradijsje <3


Afbeelding

[o]

Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 22:14

Wat super Sumic! :))
Op hoeveel m2 heb jij dit gerealiseerd?

sumic

Berichten: 1874
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 22:34

Djoena schreef:
Wat super Sumic! :))
Op hoeveel m2 heb jij dit gerealiseerd?


Aan huis hebben de pony’s iets meer dan 1000m2
Op een kwartiertje rijden (auto/trailer) hebben we nog een weiland van 1 hectare. Deze gebruiken we om te hooien en konden ze afgelopen zomer ook in om te grazen. Dat gaan we komend jaar helaas niet meer doen ivm een Pony met obese en IR.

[o]

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 00:21

sumic, zijn de grastegels niet glad als ze nat zijn?

Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 02:23

sumic schreef:
Djoena schreef:
Wat super Sumic! :))
Op hoeveel m2 heb jij dit gerealiseerd?


Aan huis hebben de pony’s iets meer dan 1000m2
Op een kwartiertje rijden (auto/trailer) hebben we nog een weiland van 1 hectare. Deze gebruiken we om te hooien en konden ze afgelopen zomer ook in om te grazen. Dat gaan we komend jaar helaas niet meer doen ivm een Pony met obese en IR.


Kan ik mij goed voorstellen. Wel handig om zelf nog het land te gebruiken voor het hooien :j

Is de paddock een beetje schoon te houden met 2 paarden?

sumic

Berichten: 1874
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 11:02

superpony schreef:
sumic, zijn de grastegels niet glad als ze nat zijn?


Daar waren we ook bang voor maar dat valt gelukkig heel erg mee. Nu sjouwen ze er wel veel zand op maar dat veeg ik regelmatig weg. We hopen er in het voorjaar wel een beetje ‘gras op te kweken’
Ik ben wel benieuwd hoe het zal gaan met flinke vorst en sneeuw..

Ik mest de paddock 2x per dag uit. Nu heb ik wel pony’s die heel veel poepen }:0 Haha. Maar met 2x per dag is de paddock goed schoon te houden.
Wel gaat op de duur het zand stinken van de plas dus regelmatig slepen en op tijd aanvullen met schoon zand is zeker nodig.

Wij zijn zelf ook nog zoekende en na 1 jaar hebben we bepaalde ideeen al wat bijgesteld. Zo begon ik met hooinetten maar dat gaf een enorme bende in het zand. Ook zette ik ze vorige winter Snachts op stal maar nu het voor de stal bestraat is staan de stallen 24 uur open en kunnen ze zelf kiezen.
We hebben nu ook goede verlichting zodat ii niet meer met een hoofdlampje op de poep moet gaan zoeken. Haha

[o]

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 12:16

sumic schreef:
Djoena schreef:
Wat super Sumic! :))
Op hoeveel m2 heb jij dit gerealiseerd?


Aan huis hebben de pony’s iets meer dan 1000m2
Op een kwartiertje rijden (auto/trailer) hebben we nog een weiland van 1 hectare. Deze gebruiken we om te hooien en konden ze afgelopen zomer ook in om te grazen. Dat gaan we komend jaar helaas niet meer doen ivm een Pony met obese en IR.

Waarom niet een track om de wei maken, hooi bijvoeren en dan de paarden beperkt op de binnenweide? Dan hebben ze toch een paar maanden per jaar een keer echt de ruimte, dat is ook heel wat waard.

koeien op de weg...

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 13:39

GDG schreef:
sumic schreef:

Aan huis hebben de pony’s iets meer dan 1000m2
Op een kwartiertje rijden (auto/trailer) hebben we nog een weiland van 1 hectare. Deze gebruiken we om te hooien en konden ze afgelopen zomer ook in om te grazen. Dat gaan we komend jaar helaas niet meer doen ivm een Pony met obese en IR.

Waarom niet een track om de wei maken, hooi bijvoeren en dan de paarden beperkt op de binnenweide? Dan hebben ze toch een paar maanden per jaar een keer echt de ruimte, dat is ook heel wat waard.


Ik vind dit ook een goeie, dat wil ik mijn paard ook graag bieden. Hij staat nu op een track van zo'n 1200m2, dan nog extra looppaden eromheen en grote schuur. Doordat er in de track nog draden lopen kan hij nu nooit echt een keer voluit en dat zou ik hem wel graag willen bieden.

sumic

Berichten: 1874
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 22:57

Waarom niet een track om de wei maken, hooi bijvoeren en dan de paarden beperkt op de binnenweide? Dan hebben ze toch een paar maanden per jaar een keer echt de ruimte, dat is ook heel wat waard.[/quote]

Dat zou zeker een droom zijn, maar helaas gehuurd land waar we niet teveel aan kunnen doen. Ik zou met prikpaaltjes een track kunnen maken, maar dan is er geen schuilmogelijkheid en ik heb er geen opslag mogelijkheden voor hooi (waardoor ze dus weer teveel gras gaan eten) en bv mijn menwagen dus dan kan er niet getraind worden.
We hebben al wel hier en daar geïnformeerd bij wat buren voor een stukje grond dus we wachten geduldig af tot er wat in de straat vrijkomt voor ons. En tot die tijd redden we ons prima ;)

[o]

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 22:59

sumic schreef:
Dat zou zeker een droom zijn, maar helaas gehuurd land waar we niet teveel aan kunnen doen. Ik zou met prikpaaltjes een track kunnen maken, maar dan is er geen schuilmogelijkheid en ik heb er geen opslag mogelijkheden voor hooi (waardoor ze dus weer teveel gras gaan eten) en bv mijn menwagen dus dan kan er niet getraind worden.
We hebben al wel hier en daar geïnformeerd bij wat buren voor een stukje grond dus we wachten geduldig af tot er wat in de straat vrijkomt voor ons. En tot die tijd redden we ons prima ;)

Ik ga even in het wildeweg dingen roepen: mobiele schuilstal? Oude trailer of een aanhangwagen met zeiltje om hooi op te slaan? Menwagen bij de buren?
Kans natuurlijk dat dit allemaal geen opties zijn, maar opperen kan altijd :)

Oy with the poodles, already

sumic

Berichten: 1874
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 23:05

Hilary schreef:
sumic schreef:
Dat zou zeker een droom zijn, maar helaas gehuurd land waar we niet teveel aan kunnen doen. Ik zou met prikpaaltjes een track kunnen maken, maar dan is er geen schuilmogelijkheid en ik heb er geen opslag mogelijkheden voor hooi (waardoor ze dus weer teveel gras gaan eten) en bv mijn menwagen dus dan kan er niet getraind worden.
We hebben al wel hier en daar geïnformeerd bij wat buren voor een stukje grond dus we wachten geduldig af tot er wat in de straat vrijkomt voor ons. En tot die tijd redden we ons prima ;)

Ik ga even in het wildeweg dingen roepen: mobiele schuilstal? Oude trailer of een aanhangwagen met zeiltje om hooi op te slaan? Menwagen bij de buren?
Kans natuurlijk dat dit allemaal geen opties zijn, maar opperen kan altijd :)

Waar een wil is, is een weg ;)
Maar ik heb me afgelopen zomer enorm schuldig gevoeld toen ze wel op het land mochten en ik ipv heel gelukkige pony’s, 2 heel ongelukkige en ongezonde pony’s aantrof (natuurlijk niet van de een op de ander dag, maar ivm privé privé omstandigheden geen tijd voor de pony’s en dacht dat een vakantie lekker voor ze zou zijn) zoals ik er nu over denk, blijven ze lekker thuis staan waar ik ze goed in de gaten kan houden en lekker met ze kan werken. En hopelijk komt er een leuk weilandje op ons pad wat op loopafstand van ons huis is en waar ik een mooie zomer paradijs van kan maken.

En het land wat we elders hebben blijft een fijn hooiland

[o]

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 01:28

Wij hebben palen verandert waardoor ze de stallen in en uit kunnen lopen naar het verharde. Dat is ooit aangelegd, maar sluit dus niet aan op de stallen, want die stonden erbuiten. Nu lopen ze dus dagelijks door een klein stukje zwarte grond voor de stallen. Het blijft op zich aardig droog, maar bij veel regen is het wel wat blubber. Daar iets neerleggen wat ik weer mee kan nemen en evt uitbreiden zou daarom ene optie zijn. Ik investeer niet teveel in iets wat we huren.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 01:49

Rubber matten!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 02:28

Vind je dat niet glad? Uit een oude stal zijn 3 grote rubberen stroken gekomen, maar ik ben bang dat het glad wordt in de regen en met vorst. Zijn wel loodzwaar en heb nog niet gekeken of de andere kant ruw is.

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 17:25

Met wat zand erover valt dat erg mee hoor. En ook zonder zand is het voor paarden best te doen. Vergeet niet dat zij 4 benen hebben en wij maar 2. Zij redden zich er een stuk beter mee. Het wordt wel glad, maar hier gaan ze er na regen nog op volle vaart overheen.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 17:32

superpony schreef:
Vind je dat niet glad? Uit een oude stal zijn 3 grote rubberen stroken gekomen, maar ik ben bang dat het glad wordt in de regen en met vorst. Zijn wel loodzwaar en heb nog niet gekeken of de andere kant ruw is.

Je hebt verschillende soorten natuurlijk, mijn staltegels zijn heel ruw en krijg je echt niet makkelijk glad. Maar ik ken ook mensen die van dat rubber op rol hebben gebruikt en ik kan me voorstellen dat dat met urine en dergelijk toch glad kan worden.
Dan heb je nog verschillende soorten, sommige zijn heel elastisch en vrij plakkerig en andere lijken meer op plastic. Maar op zich moet het wel te doen zijn met rubber.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Destinietje, KDonna, monsera, paardjes123, YandexBot en 93 bezoekers