Paradijsjes op hooguit 2000m2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 12:29

Ik gebruik de mest over de moestuin. Werkt heel goed. En onze moestuin doet het stukken beter dan die van de buren, die geen paardenmest gebruiken.
Het voordeel is dat ik geen stalbedekking heb. Dus heb pure mest. Die mik ik op een bult. En dat moet maanden liggen. Het binnenste word dan hele goed compost!

Die eikels zijn echt een plaag op dit moment. Echt mega veel ook!!

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 15:09

Ter illustratie waarom ik zeg dat 20x40 erg klein is om te rennen. Hier staan ze op een stuk van minimaal 40x40 (in een groter perceel) en je ziet al dat het meer lijkt of ze op een voltetjes rennen.


En nee, ik heb ze niet binnen gehaald om de grasmat te sparen.

_Nelleke_

Berichten: 8055
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 15:25

Sammyoo schreef:
Kijk maar even in mijn profiel...
De afgelopen acht jaar hebben vier pony's samen met ons op 2140 vierkante meter gewoond. Gaat prima, ze zijn niets tekort gekomen!
We hebben nu een stukje grond van de buren erbij kunnen kopen, dus volgend jaar hebben ze er een klein weitje bij, dat is toch wel fijn.

edit..... ik zie dat ik de foto's van ons plekkie uit mijn profiel heb gehaald.. Wij hebben dus een voerstation van Hit, die staat op een strook grond naast de bak. De bak wordt als paddock gebruikt, maar we rijden er ook.Tevens staat er op de smalle strook grond een grote schuilstal en een hayshelter met stro om te knabbelen. Tot slot een paar hele kleine stukjes gras voor af en toe in de zomer een snoeperdje.


@ Sammyoo, jouw plek is echt mijn droomplek. Ik heb jou plekje al jaren in mijn achterhoofd als ik naar huizen kijk. Het enige wat ik me afvraag: hoe sla je je mest en hooi op? Staat dit dan heel dicht op jullie woning en zo ja, in hoeverre heb je daar last van?

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 15:45

Mijn mesthoop staat voor ons huis, vlakbij mijn slaapkamerramen, heb er totaal geen last van, je ruikt hem niet en ook geen vliegen erbij, alleen vechtende mussen voor die ene mestbal duie buurvrouw mus heeft, je ruikt m heel even als ze m leeg scheppen, maar dat is met 20 minuten ook echt wel weer weg.

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 17:13

Hobbyhorse schreef:
Dus een mestplaat aanleggen is niet verplicht begrijp ik, een mestcontainer huren o.i.d is ook een oplossing, mooi.

Wat vinden jullie een ideale breedte voor een pad als je graag wil dat paarden bewegen? Ik lees veel verschillende dingen, de een zegt de paden moeten 5 meter breed zijn ander durven ze niet langs elkaar en soms lees ik ook dat mensen schrijven dat als je zo'n pad zo breed maakt de paarden niet bewegen.

Ligt aan wat er op loopt. Voor een koppel jonge hengsten zou ik een meter of 5 handig vinden. Die van mij zijn niet zo onstuimig meer, en zijn ook niet zo groot. Ik had paden waarop mijn ruin (de grootste) kon keren, maar ook een stuk wat breder was en een paadje wat smaller was (daarop kon hij niet overdwars eten, als hij daarop wilde omdraaien kon hij dat alleen met z'n hoofd bóven het draad). En ze zijn ook maar met z'n tweetjes. 2,5 a 3 meter is dan breed zat.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 00:32

pol013 schreef:
Ter illustratie waarom ik zeg dat 20x40 erg klein is om te rennen. Hier staan ze op een stuk van minimaal 40x40 (in een groter perceel) en je ziet al dat het meer lijkt of ze op een voltetjes rennen.
[ Video ]

En nee, ik heb ze niet binnen gehaald om de grasmat te sparen.


Dat doen die van ons helaas niet......Wij laten ze af en toe rennen in de bak en die is 18*35 zoiets. Als we er dan al wat gekkigheid uit krijgen, dan eindigt die spurt al op de helft.

Maar ik ben wel blij dat ik ze de hele tijd zie rondlopen als ik er bezig ben.

Op dit moment heb ik bij het smalle gedeelte links 2 smalle boomstammen waar ze overheen moeten stappen en dan rechts is een kuil en een heuveltje.
Ik had ook wilgentakken gehaald, maar was erg veel. Er ligt een stapel op het laatste stuk bestraat, ik heb wat in het hooihuisje en in een ibc vat op de zandpaddock.

Ik weet niet of het lukt, maar zag foto's op fb van iemand die gps had omgedaan en wat ze afleggen in maps te zien was. ER staan er meer op.

Afbeelding



Afbeelding

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 08:40

_Nelleke_ schreef:
Sammyoo schreef:
Kijk maar even in mijn profiel...
De afgelopen acht jaar hebben vier pony's samen met ons op 2140 vierkante meter gewoond. Gaat prima, ze zijn niets tekort gekomen!
We hebben nu een stukje grond van de buren erbij kunnen kopen, dus volgend jaar hebben ze er een klein weitje bij, dat is toch wel fijn.

edit..... ik zie dat ik de foto's van ons plekkie uit mijn profiel heb gehaald.. Wij hebben dus een voerstation van Hit, die staat op een strook grond naast de bak. De bak wordt als paddock gebruikt, maar we rijden er ook.Tevens staat er op de smalle strook grond een grote schuilstal en een hayshelter met stro om te knabbelen. Tot slot een paar hele kleine stukjes gras voor af en toe in de zomer een snoeperdje.


@ Sammyoo, jouw plek is echt mijn droomplek. Ik heb jou plekje al jaren in mijn achterhoofd als ik naar huizen kijk. Het enige wat ik me afvraag: hoe sla je je mest en hooi op? Staat dit dan heel dicht op jullie woning en zo ja, in hoeverre heb je daar last van?

De mest doen we in een grote kiepkar die achter de schuilstal staat. De kar is afgedekt met dekzeil, waardoor je het op warme dagen en een volle kar misschien vanaf 10 meter kan ruiken. Behalve een enkele wandelaar heeft niemand daar last van. Het staat minstens 60 meter van ons huis, dus we ruiken het niet.
Hooi halen we en slaan we op in een oude tweepaardstrailer, ook geven we stro om te knabbelen, daar hebben we ook een oude trailer voor.
Eind augustus hebben ingezaaid en we hebben al twee keer moeten maaien. *\o/*

Afbeelding

_Nelleke_

Berichten: 8055
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 08:50

Dankje Sammyoo! Mooie grasmat heb je er nu bij hoor! Lekker.

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 09:33

Bij ons staan ze 6 maanden op zo'n 2000m2. Met 4 paarden. Heb totaal niet het idee dat het klein is.
De andere 6 maanden krijgen ze een hectare gras. Maar wel met strookbegrazing.


Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 10:20

Ziet er goed uit hoor Nessa! Die komen niks tekort!

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 13:28

Paarden die hier voorbij komen, komen niks te kort. Helemaal als je je bedenkt er nog zat zijn die heel de dag in 4x4 stalletje binnen moeten staan! :j

Achterom
Berichten: 23024
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 13:31

Popstra schreef:
Paarden die hier voorbij komen, komen niks te kort. Helemaal als je je bedenkt er nog zat zijn die heel de dag in 4x4 stalletje binnen moeten staan! :j

Natuurlijk komen ze wel iets te kort, maar als je het gaat vergelijken met de schandalige praktijken zoals je die helaas nog vaak ziet, dan hebben zij het beter ja.
Maar om nou te zeggen dat ze niks te kort komen...

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 14:30

Wat komen ze bij mij te kort dan? Want ze kunnen gerust een sprintje trekken.
Natuurlijk zou groter nog fijner zijn. Maar ik ben super blij met hoe mijn paardje staat :)
Denk dat menig paardeneigenaar jaloers is op onze paddock

Moet ook wel zeggen dat wij natuurlijk nog wel een hectare aan wei hebben.
Maar die is dicht van november t/m maart ongeveer

Jullie mogen gerust komen kijken hoor




meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 15:01

Popstra schreef:
Paarden die hier voorbij komen, komen niks te kort. Helemaal als je je bedenkt er nog zat zijn die heel de dag in 4x4 stalletje binnen moeten staan! :j

Of nog erger die op een kaal gevreten wei staan en uitbreken om op zoek te gaan naar eten, was bij onze buren iets verder op weer raak van de week, dit keer met een aanrijding tot gevolg.

_Nelleke_

Berichten: 8055
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 17:17

Wendy schreef:
Natuurlijk komen ze wel iets te kort, maar als je het gaat vergelijken met de schandalige praktijken zoals je die helaas nog vaak ziet, dan hebben zij het beter ja.
Maar om nou te zeggen dat ze niks te kort komen...


Wat komen ze precies tekort dan volgens jou? Gras? Wat voegt dat dan precies toe en waarom zou een stuk gras nog zo zaligmakend zijn?

De paarden die ik hier voorbij zie komen hebben allemaal 24/7 toegang tot:

- Sociaal contact/spelen
- Beweging
- Rollen/liggen
- Schuilmogelijkheid
- Ruwvoer

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 22:45

Het is inderdaad een drogreden om te vergelijken met paarden die het nog slechter hebben. Maar het kan altijd beter. Ook bij degene die wel meerdere hectares hebben, er zal altijd iets zijn wat beter kan.

Zolang eigenaren proberen om in de basisbehoeften, zoals Nelleke ze noemt, te voorzien, vind ik niet dat je kunt stellen dat de paarden wat tekort komen.

Er zijn genoeg eigenaren die hun eigen plezier voor die van het paard laten komen, maar dat zijn precies niet de mensen die in dit soort topics reageren. Degenen die hier reageren steken er bergen energie in om op het plekje wat ze hebben, ookal is het misschien klein, zo goed mogelijk in de behoeften van hun paarden te voorzien.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 01:29

Mensen zijn opgevoed met grote groene weides voor het paard en houden daar nog erg aan vast, maar ik zou ze er niet snel 24/7 op zetten.
Als dit van mezelf zou zijn, zou ik het weitje met een betere gras mengeling zaaien, dan komt het al wat meer in de buurt van ideaal. Maar dan alsnog zou ik het alleen een korte tijd per dag open zetten zoals nu. de rest van de dag, moeten ze zich dus nog steeds vermaken, bewegen, eten etc.

Ik zou ook direct een kruiden tuintje maken en zorgen voor wat andere gewassen/bomen die eetbaar zijn. Alleen raaigras is zo eenzijdig en omdat Nederlands hooi daar vanaf komt vaak, dus net zo.

Wij hebben wel een baaltje stro staan en in het hooi huisje gooi ik om de paar dagen een plak erbij.

De ultieme droom is dan ook een vijver en echte mooie heuvel.

Afwisseling vind ik echt belangrijker dan 1x per dag de benen strekken, wat ze hier toch al niet doen. Toen ze op 4ha stonden incl bos, was het ook allemaal in stap en heel gemoedelijk. Ze kijken ook nooit ergens van op. Laatst niet van grote machines in de tuin ernaast. De enige die heel sporadisch ooit een keer schrikt, is mn new forest ruin en die zet dan hooguit 2 pasjes harder.

Laatst stonden ze dus een dagje op een afgesloten stuk, omdat machines door hun paddock moesten.Toen hadden we 2 stallen open, de verharde plaats en een deel zand over. Dat was samen hooguit 500m2 en zelfs dat had ik gehuurd boven wat je hier anders kan huren en haddeb ze zich ook gered.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 02:35

Woon je er intussen al? Ben je er al een beetje aan uit wat je wilt gaan doen?

Ik heb mijn stekje trouwens via ruimtelijkeplannen.nl opgezocht en opgemeten en ik kwam uit op 1987 m2.
Ik heb 1 heel klein weitje en 2 iets grotere. Om de 2 iets grotere ligt een track in een 8-vorm. Op die track ligt tegen het kleinste weitje aan een kleine paddock van 7,5 x 12m. Op dat stukje hebben we de grond laten keren en staan ze dus op geel zand.

Ik heb wat foto's van hoe ik het ingedeeld heb. Nu lopen er twee shetlanders en d.m.v. stroombegrazing kan ik ze ongeveer 8 maanden per jaar voeren met eigen gras. Alleen in de echte wintermaanden komen ze niet op het gras en krijgen ze alleen hooi. In de overgangsperiode (van volledig gras via strookbegrazing naar geen gras meer) bouw ik het grazen af en krijgen ze ook al hooi bij. En in het voorjaar andersom met opbouwen. Op dit moment heb ik nog genoeg gras (ligt nu ook aan de hogere temperaturen dit najaar) en ben ik nog niet aan het afbouwen.

Mijn paden zijn ongeveer 2,5-3,5 meter breed met aan de ene kant dat kleine paddockje en aan de andere kant een breder stuk van ongeveer 6 meter. Voor shetlanders is dit echt ruim genoeg.
Ik zou dit formaat paden op deze indeling zelfs aandurven met een E pony hierbij.

https://myalbum.com/album/QdqSElek2hur

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 06:17

@delphi: ziet er mooi uit! Ik zie dat je track grotendeels met zwart zand is, heb je veel last van het groeien van gras? En hoe is dat na een dag regen?

VogeltjeM

Berichten: 3749
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 08:44

Ik heb 4000m voor mijn twee (grote) paarden, waarvan zo'n 2500m stal, paddock en bak. En dan zo'n 1500m gras, wat neerkomt op zo'n halve dag weidegang. De paddock is ingericht met een inloopstal en een track, waarbij het water helemaal aan de andere kant staat als het eten. Ze struinen de hele dag dus zo'n beetje rond. Ik heb de track rondom de bak (20x40) laten leggen, maar ze mogen de bak ook gewoon in. Dat loopt dan dood en dan moeten ze weer puzzelen hoe ze eruit komen (voor zich het water zien, maar dan toch 40 meter terug moeten, heel verwarrend) :+ De schuilstal is 6x10, maar voor de helft ingericht als hooiopslag. Om te schuilen hebben ze dus 6x5, wat echt groot genoeg is met 2. Achter de schuilstal loopt nog een klein smal paadje, en ze vinden het echt de bom om daar een paar keer per dag achterlangs te lopen :') verder hebben ze 24/7 hooi. Alles is wel gedraineerd, voordeel daarvan is dat ik idd geen bodembedekking nodig heb. En ongeveer de helft van de paddock is verhard. Liefst had ik wel meer gras gehad, maar aan de andere kant: het zijn koudbloeden en nu hoef ik niet te stressen om hoefbevangenheid en overgewicht.

Paarden hebben niet zoveel nodig om geëntertaind te zijn, als je het maar wat inricht. 2000m in een vierkant of 2000m als PP ingericht maakt een groot verschil.

JudithO

Berichten: 7055
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-17 10:44

Delphi schreef:
Woon je er intussen al? Ben je er al een beetje aan uit wat je wilt gaan doen?


Ik woon er intussen al, ja. Ik ben druk bezig met het uitzetten van mijn idee, alleen ik ga daar hier nog niks van plaatsen omdat het bijna dagelijks nog wijzigt :D
Het plan is nu voornamelijk om een pad rondom te maken waar ze dan 24/7 toegang tot hebben. Dit pad loopt voor zeker de helft tussen bomen door (die buiten de omheining komen). Daarnaast komt er nog een stuk verhard. Hoe groot precies is nog even uitzoeken, maar ik wil in elk geval voor de schuilstal wat verhard hebben. In het midden hebben we dan een stuk gras. Maar momenteel is er maar 1 Shet die het gras op mag, dus gras is echt absoluut geen noodzaak hier. De pony's lopen er ook nog niet, dan moet eerst het hek er staan. Als ze er lopen zal ik wel eens zorgen voor beeldmateriaal.

Delphi, dat die van jou achter 2 draadjes blijven joh... Daar moet ik er toch echt minimaal 3 hebben en 100% zeker weten dat er stroom op staat. Je hebt wel echt een heel mooi plekje moet ik zeggen!

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 11:59

Jotoma schreef:
@delphi: ziet er mooi uit! Ik zie dat je track grotendeels met zwart zand is, heb je veel last van het groeien van gras? En hoe is dat na een dag regen?


Klopt! Wij zitten op zandgrond en ik heb de pony's niets anders laten doen dan de track kaal laten grazen en lopen. Wel blijft er wat gras terug komen, maar niet meer dan dat je op de foto's ziet. Ook in de zomer niet. Dus in die zin heb ik daar geen last van.
Met pony's die absoluut geen gras mogen of zo min mogelijk zou ik wel de track een beetje af laten graven en op laten vullen met geel zand o.i.d. Dit was voor ons de goedkoopste optie, afgraven kon altijd nog. Maar bij ons heeft het goed uitgepakt en ik zou het een tweede keer weer zo doen.

Regenwater trekt enorm snel weg. Het is eigenlijk bijna altijd droog. Alleen na zware regenval liggen er hier en daar wat plasjes op de track. Maar daar kunnen ze eigenlijk altijd omheen. Modder wordt het nooit en aan het einde van de dag is het water eigenlijk al weer weggetrokken.
Het stukje paddock dat gekeerd is, daar staan echt nooit plassen in. Dus daar kunnen ze ook altijd in.

Maar ik heb echt geluk met de makkelijke grond waar wij opzitten hoor!

JudithO schreef:
Ik woon er intussen al, ja. Ik ben druk bezig met het uitzetten van mijn idee, alleen ik ga daar hier nog niks van plaatsen omdat het bijna dagelijks nog wijzigt :D
Het plan is nu voornamelijk om een pad rondom te maken waar ze dan 24/7 toegang tot hebben. Dit pad loopt voor zeker de helft tussen bomen door (die buiten de omheining komen). Daarnaast komt er nog een stuk verhard. Hoe groot precies is nog even uitzoeken, maar ik wil in elk geval voor de schuilstal wat verhard hebben. In het midden hebben we dan een stuk gras. Maar momenteel is er maar 1 Shet die het gras op mag, dus gras is echt absoluut geen noodzaak hier. De pony's lopen er ook nog niet, dan moet eerst het hek er staan. Als ze er lopen zal ik wel eens zorgen voor beeldmateriaal.

Delphi, dat die van jou achter 2 draadjes blijven joh... Daar moet ik er toch echt minimaal 3 hebben en 100% zeker weten dat er stroom op staat. Je hebt wel echt een heel mooi plekje moet ik zeggen!


Ja hier blijven ze er keurig achter, het zijn stiekem mini KWPNers en geen shetten :+ :')

Leuk, ik ben benieuwd naar de update later als het af is!

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 12:08

Ik heb idd een paard die niet meer op gras mag, dus was benieuwd hoe zwart zand zich houdt op dit soort langere paden. Of dat je dat moet omgooien.
Wel fijn dat het zo droog blijft. Mag ik vragen waar dit is? Mag ook per pb.
De plek waar wij staan is ook net zwart zand en bestrating. Maar wordt met regen toch behoorlijk modderig.

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 12:57

Superpony: nogmaals allemaal leuk een aardig als je rustige paarden hebt.

Ik zie de meerwaarde van die gekke rondjes dagelijks wel. Als dagelijks al niet mee meetelt hoef ik ook niet meer te rijden. En ik denk dat het mij ook al wel problemen in het rijden heeft bespaard. Gek doen doe je in je eigen tijd.

Daarbij is gras voor paarden die stevig werken echt wel van meerwaarde. Juist een mengsel met een aardig aandeel raaigras. Daar halen ze namelijk voedingswaarde uit die ik anders uit (meer) krachtvoer moet halen.

Dus om nou alle paarden over diezelfde (sobere) kam te halen is gewoon echt te kort door de bocht.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 13:17

Hier ging net de bonte nog weer bokkend rond :D
En die zal eigenlijk toch in het sobere ras moeten vallen. Al denk ik dat ze dat zelf niet weet :D
De zwarte stond wel te kijken van, doe normaal joh en laat me met rust ik ben aan het eten, precies zoals we verwachten bij een koudbloed :P
Ik zou dat bontje echt niet gelukkig maken met minder plek. De zwarte zou het er wel op redden. Dus ook echt per paard verschillend.