Geschikte bomen om weiland

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
krijntje
Berichten: 5
Geregistreerd: 26-09-10

Geschikte bomen om weiland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-17 16:00

Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een geschikte boomsoort om rond de wei te zetten ivm herplantingsplicht.

Nu zoek ik een soort die uiteraard niet giftig is maar ook 1 die weinig onderhoud nodig heeft en weinig "rommel" geeft.

Ik vind van alles wat giftig is maar geen soorten die niet giftig zijn en zonder vrucht.

Wie heeft een idee wat wel goed geschikt is.


Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Re: Geschikte bomen om weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 16:02

Zouden wilgenbomen niks zijn? Takken die je afsnoeit kun je aan de paarden/pony's geven en het geeft schaduw.

tengeltje11
Berichten: 7080
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Geschikte bomen om weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 16:03

idd,wilgen.
wel om de zoveel jaar even snoeien,maar paarden zijn er gek op,dus weinig opruim aan,groeien snel,kosten niets,.....

krijntje
Berichten: 5
Geregistreerd: 26-09-10

Re: Geschikte bomen om weiland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-17 16:08

Wilgen hebben we wel aan gedacht ja maar dat snoeien zien we niet zitten aangezien we 70 bomen terug moeten planten

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Geschikte bomen om weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 16:12

Je kan wilgen ook gewoon laten doorgroeien.
Je kan ook een aantal appel- of perenbomen zetten. Enkel opletten dat de paarden niet teveel fruit in 1 keer opeten.

tengeltje11
Berichten: 7080
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 16:13

tja,je zal ergens een compromis moeten sluiten.....
bomen kosten meestal behoorlijk wat geld,hebben bescherming nodig de eerste jaren(als het niet voor paard is,ook voor knaagdieren a la konijnen ed die kleine stammen kunnen aanvreten).

zoek sowieso op inheemse soorten.
mss fruitbomen?a la appel,peer,....?heb je dan 'afval' van,maar wat op de grond valt eten de paarden op.

ik denk dat elke boom wel een minimum aan onderhoud vraagt,of ze groeien scheef,te laag(omheining),....

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 16:18

Ik vind de tamme kastanje wel prettig. Geeft wel vrucht, maar daar ondervind ik geen last van (ik laat het gewoon liggen). De paarden snoepen er soms wat van, dat wel. Ik heb er maar enkele bomen van staan dus hier is dat geen probleem, weet niet of dat met 70 bomen wel zo zou zijn.

Zijn berken niet wat? Weinig onderhoud aan, op zich ook niet veel rommel van en ook nog wel lekker voor de paarden.

Zeventig fruitbomen lijkt me natuurlijk sowieso geen optie. Daar heb je echt 'last' van: je kunt de paarden er immers niet gewoon maar bij laten wanneer de vruchten vallen.

koeien op de weg...

SincereQ
Berichten: 903
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 16:21

Wij hebben verschillende soorten langs de weide, een kant met eikenbomen, een deel met kastanjes maar dat wordt vervangen door lindes want ze hebben kastanjeziekte. Over de lengte staan beuken, elsen en berken met struiken ertussen.
Eik en kastanje geeft veel troep en blad, de andere bomen alleen wat blad maar dat valt goed mee vergeleken met de rest.

Ibbel

Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 16:22

Wilgen, berken, populieren, beuken, haagbeuken (Carpinus betulus), walnoot (de Juglans regia, niet de Juglans nigra), zwarte Els, inheemse vogelkers (Prunus avium - in theorie zit daar blauwzuur in, maar dat zit net zo goed in appelpitten, en er is ook nog nooit een paard omgevallen van een appelklokhuis), tamme kastanjes, keuze genoeg.
Alle bomen geven overigens zaden of vruchten, dat is nu eenmaal hun manier van voortplanten.

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Re: Geschikte bomen om weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 17:06

Fruitbomen zou ik afraden om de hoeveelheid, je zou voor het goede dan telkens een deel weide moeten afsluiten want anders kunnen ze zich daar wel ziek aan eten. Wilg heb ik staan en heb er niks onderhoud aan, laat ze gewoon doorgroeien maar je kan ze uiteraard knotten ook. Hier knip ik er gewoon af en toe een tak af en geef die aan de pony's hier of konijnen. :)

tamary

Berichten: 29055
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Geschikte bomen om weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 12:02

Variatie planten, anders ben je bij ziekte ze meteen allemaal kwijt. En zie het als een voordeel, ipv enkel ik wil er niks aan doen, want ik heb er niks aan. Tamme kastanje bv heeft voedingswaarde vergelijkbaar met rijst. Voordeel : je hoeft ze enkel op te rapen, niks aan water geven, bemesten, etc. Van beuk kan je olie eetbare persen, paardenkastanje kan als zeep gebruikt worden. Walnoot is eetbaar en goede antimug/schaduwboom, hazelaar ook nootjes, vlier is goed tegen vlieg (en groeit snel). Lading witte aalbessen er onder (die eten de vogels niet zo snel) Zie die verplichte bomen als een permanente, geen werk aan moestuin en je hebt al een heel ander stel mogelijkheden.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Re: Geschikte bomen om weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 12:24

wij hebben zwarte els in de wei, geeft ook niet veel rotzooi, en is niks giftigs aan,
berken kun je ook doen, en wilgen ook inderdaad, wij hebben in het bos wel een paar wilgen, die worden dan natuurlijk niet gesnoeid, en dat zijn gewoon mooie grote bomen geworden, dus die kunnen best!

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Geschikte bomen om weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 13:26

Wij hebben knotwilgen rond de wei die worden keurig door de paarden bij gehouden.
Verder eikels maar die gaan er uit ivm de eikels die in de wei vallen.
Tamme kastanje gaat goed hier en we hebben een paar fruitbomen maar die geven al zoveel opbrengst dat er in het najaar een draad omheen gaat.
Walnoot gaat heel goed alleen valt daar veel blad af in het najaar.

Ties 3/6/2015 <3

MarliesV

Berichten: 15148
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 13:56

Berken, beuken of populieren?

Komen allemaal wel natuurlijk 'vruchten' aan maar geven niet enorm veel rommel of werk.

Ik zou gewoon naar een bomenkweker gaan, daar overleggen. Kosten, onderhoud, bloei enz tegen elkaar afwegen.
Neem toch aan dat je 70 bomen niet uit het tuincentrum gaat halen :')

Life is short....SMILE while you still have teeth!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 42 bezoekers