Vlas gebruiken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
TinkerRo0sje
Berichten: 40
Geregistreerd: 31-05-17

Vlas gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-17 11:43

Hoi bokkers ik ben Aisha en ik heb een Tinker

maar ik heb een vraagje ik heb sinds 2 weken vlas en haal nu gewoon alle mest en de harde plas vlekken er uit
maar mensen zeggen dat je het moet oppotten of zo en daar snap ik niks van :o? dus help of geef tipes hoe je met vlas moet werken

alvast bedankt


Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Re: Vlas gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 14:02

In het begin deed ik ongeveer 4 pakken in de stal en dan haalde ik elke dag de drollen er uit en hele vieze plasplekken ook en deed ik er 1 keer in de week een heel nieuw pak bij. Dan had je een mooie stevige bodem en bleef het ook schoon. Eens in de zoveel tijd haalde ik hem dan helemaal leeg.

❤Spike 30-04-2007-22-05-2020❤
❤Dunja 08-06-2015❤

happyjoyce

Berichten: 4495
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Stuifzand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 14:04

Ik haal elke dag de drollen eruit en 1 of 2 keer per week de natte plekken. Gemiddeld gaat er 1 pak per vlas per week in.

trustHim
Berichten: 6343
Geregistreerd: 28-04-06

Re: Vlas gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 14:10

Ik gebruik vlas en daaroverheen wat stro. Voor de mijne de ideale combinatie. Mijn stal is nu helemaal leeg dus wat ik straks doe is een paar balen vlas erin en elke dag de drillen eruit. Nat gaat er pas uit wanneer het vlas rood kleurt. Wanneer ik weer een solide bodem heb gaat het stro er weer bovenop.

Mesten dagelijks is altijd alleen de drollen en evt verzadigde plekken.

Dagelijks/om de dag een paar plakken stro

1 X per maand ongeveer al het stro aan de kant en de natte verzadigde plekken eruit en nieuw vlas erbij

Niets is onmogelijk, soms wel een zoektocht

Martine_Levi

Berichten: 2350
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Vlas gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 17:04

Hier ook dagelijks de drollen en natte plekken er uit. Dan vul ik hem zo af en toe bij met wat vlas. Het is ook maar net hoe vies de stal is. Vind het zelf wel makkelijker dan stro, enige nadeel vind ik dat ze nooit iets te knabbelen hebben als hun hooi op is..

Linde-Levana van 't Witteveen v. Alfred van Braakzicht *Z1+6

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Vlas gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 17:20

Oppotten deed de vorige stal ook. Resultaat was mok. Gewoon elke dag alle viezigheid eruit halen, en niet bezuinigen op een baal vlas.
Overigens staat hij nu 247 buiten en geen mok meer te bekennen.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 17:30

Het handigste is om juist de natte stukken te laten liggen en die dus op te potten. Mestballen er wel iedere dag uithalen maar de nattere plas-plekjes gewoon laten liggen.
Op enig moment ontstaat er zo een 'plaat' onderin je stal. Als je op die plaat loopt en je hoort het onderin lichtjes soppen, dan is het tijd om de natte plek eruit te halen. Niet eerder want dan blijft de boven te los. Niet veel later want dan heb je dus ook een natte toplaag.

Je haalt de natte plek eruit door de toplaag er even af te harken. Daaronder zit donkergekleurd vlas dat duidelijk ook nat oogt. Dát haal je eruit. Dan kam je wat je eraf geharkt hebt in het gat dat is ontstaan. Hark dan de bovenkant van de rest van wat in de box ligt richting het gat. Vervolgens strooi je nieuw vlas bij, over de bovenkant in de hele box.

Begin altijd met een dikke laag vlas - de hele stal ruim 20cm vlasdikte.
Als je vlas goed gebruikt, zal op enig moment je paard er altijd boven op staan en is er geen kans op mok. Ook zal de bovenkant van de vlasbodem altijd droog zijn en in de winter ook lekker isolerend.

Ik gebruik al ruim 15 jaar vlas en het is fantastisch in gebruik en mooi gezond (geen natte voeten, geen ammoniak in de luchtwegen en mijn leverancier levert mooi stofarm spul).
Maar je moet het dus wel GOED gebruiken en niet zoals je zou doen met een pak stro of een pak zaagsel ;)

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

TinkerRo0sje
Berichten: 40
Geregistreerd: 31-05-17

Re: Vlas gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-17 18:24

thanks voor de snelle reacties

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 18:26

Ik vind oppotten dus echt helemaal niets.
Inderdaad erg belangrijk een dikke laag er in te doen, te vaak hebben mensen te weinig er in als ze zeggen het is niet schoon.
Maar hier gaat wel wekelijks de natte plek eruit. Nieuwe zak erbij en zo weer verder.
Dagelijks de ballen.
Altijd schone en frisse stallen :)

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Martine_Levi

Berichten: 2350
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Vlas gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 18:35

Mijn paard plast dus heel veel en alleen op dezelfde plek (onder de voer- en drinkbak), na een dag of 2 komt de ammoniaklucht je bij het openen van de staldeur al tegemoet..
Ik vind dat niet bevorderlijk voor de luchtwegen van mijn paard als ze daar 's nachts staat en drinkt, vandaar dat ik het dagelijks weghaal.

Wat je zegt klopt overigens wel hoor Dees, zoals jij het doet hoort het wel en werkt het ook het beste!

Linde-Levana van 't Witteveen v. Alfred van Braakzicht *Z1+6

tienus63

Berichten: 11993
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Vlas gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 18:40

Ik ben van vlas overgegaan op Equibedding stropellets, zeker bij paard dat niet netjes is op stal, vind ik het beter en fijner werken.
Ik pot dit ook gewoon op, mestballen eruit. Af en toe haal ik natte plek er uit en vul die op met een zak stropellets.
Na een week of 9 haal ik hele stal leeg en begin weer met nieuwe onderlaag.
Stal blijft frisser dan met vlas.

#trotsoponzeboeren

Rofah
Berichten: 621
Geregistreerd: 25-02-15
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 18:41

Als na 2 dagen het vlas al verzadigd is zou ik op die plek toch echt meer vlas strooien :j

Vandaag toevallig de hele stal leeg gehaald (doe ik eens in de zoveel tijd) en achter in 2 pakken vlas gedaan en voorin stro. Mijn pony knoeit en kliert enorm met zijn hooi dus vandaar de combi zodat hij geen vlas binnen krijgt. Als de bodem weer stevig is gaat het stro over de gehele bodem als schopt hij het nu zelf ook wel wat rond.

DeBuurvrouw
Berichten: 506
Geregistreerd: 04-07-12

Re: Vlas gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 18:52

Per stal gooi ik een pak of 6 vlas erin om te beginnen... *ruime boxen*

Iedere dag de mest eruit,beetje bijharken met de mestvork en eerlijk..... pas na 8 week of was het nu inmiddels al 10 week...heb ik de plasplek eruit gehaald en een pak of 2-3 vlas erbij gedaan en ze hadden weer een mooi bed.

In het begin was ik ''te zuinig'' met vlas en kost het je meer vlas dan dat je de plasplek een tijd laat liggen.

petraaken

Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Vlas gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 13:41

VS --> VSW. Dit hoort beter onder het kopje Stalling ipv voeding en supplementen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 23:36

happyjoyce schreef:
Ik haal elke dag de drollen eruit en 1 of 2 keer per week de natte plekken. Gemiddeld gaat er 1 pak per vlas per week in.


Ik ook, oppotten vind ik niks. In de winter gebruik ik 1,5 pak per week.

Moniquex

Berichten: 1246
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Leutingewolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 23:41

happyjoyce schreef:
Ik haal elke dag de drollen eruit en 1 of 2 keer per week de natte plekken. Gemiddeld gaat er 1 pak per vlas per week in.


Hier hetzelfde en 2x per week schoon vlas erbij, met merrie en veulen en 2 jaarlingen in 1 box werkt dit het beste en heb ik het idee dat ik altijd een frisse stal heb ;)
Staan hier trouwens wel altijd van 6 tot 18 uur buiten.

Jonker's Olivia (Veenstra's Promise x Orchard D'avranche) KEUR-SPORT-IBOB-AA
Aroshoeve's Don Olivius (Heidenhof's Don Diëgo x Veenstra's Promise) GRONINGS KAMPIOEN L1(2016) & L2 (2017) paarden

Mizora

Berichten: 18087
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 23:44

Ik haal ook 1 a 2 keer per week de natte plek eruit en met 12/7 buiten eens per week gemiddeld een pak vlas. Nu hij ontzettend proppen maakt van zijn hooi meer, maar dat komt omdat bij het proppen verwijderen ook altijd vlas verloren gaat. Niet verwijderen is geen optie want dan begint het te broeien en krijg je een hele nare vlaslaag waar je de drollen bijna niet uit krijgt.

In principe is de richtlijn om te starten met een vlasstal een pak vlas per 2m2, naar beneden afgerond. En iedere 5 dagen een pak vlas erbij, dan ook de natte plek verwijderen.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Kim_W

Berichten: 582
Geregistreerd: 17-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 23:47

Ik haal elke dag de drollen en natte plekken eruit. Voor de natte plekken moet je dus wel de toplaag eraf krabben. Ik haal dan de echt natte plekken weg. Rest laat ik liggen. En dan per paard verschillend hoeveel vlas ik erbij gooi. Sommige zijn best netjes en kunnen met 1pak per week vooruit. Sommige zijn viezerikken en hebben toch wel 2 pakken nodig per week.

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 20:48

Ik reageer even hier, mijn merrie loopt haar stal helemaal door elkaar waardoor het vlas door de natte plekken heel snel heel erg verzadigd blijft. Ik haal 2x per week de natte plekken eruit en elke dag de drillen natuurlijk. Er gaan 2 pakken vlas per week in, maar dat is ook binnen no time verzadigd.

Ze loopt veel in de stal en loopt dus alles los. Maakt ook niet uit hoe dik de laag is want ze loopt t allemaal tegen de rand omhoog.

Iemand tips?

Nieuwe touwhalsters klik voor de advertentie

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 20:54

Paard meer naar buiten?

Hier ook vlas, ene paard is heel netjes en schoon en de ander maakt er altijd een paasei van. Wij potten de stallen ook op en verbruiken 3 tot 4 balen vlas per week voor 2 stallen, voornamelijk voor het paard die er altijd een zooi van maakt.

Natte plekken bij het nette paard 3/4 keer per week omdat zij alles in 1 hoek doet, makkelijk om schoon te houden dus. Bij de viezerik alleen als z'n stal weer om te huilen is want hoe dunner hij staat hoe natter de stal is.

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 20:55

Rena100 schreef:
Ik reageer even hier, mijn merrie loopt haar stal helemaal door elkaar waardoor het vlas door de natte plekken heel snel heel erg verzadigd blijft. Ik haal 2x per week de natte plekken eruit en elke dag de drillen natuurlijk. Er gaan 2 pakken vlas per week in, maar dat is ook binnen no time verzadigd.

Ze loopt veel in de stal en loopt dus alles los. Maakt ook niet uit hoe dik de laag is want ze loopt t allemaal tegen de rand omhoog.

Iemand tips?


Gooi je er in 1 keer 2 pakken in? Of 2 keer 1 pak, bijvoorbeeld op dinsdag en vrijdag?

Is je paard wel op haar gemak op stal? Veel lopen betekent veel onrust. Krijgt ze te weinig ruwvoer of staat ze te weinig buiten wat verveling kan veroorzaken? Of is het vaak druk op stal?

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 20:57

Oh ja paard gaat om half 9, 9u sochtends naar buiten en gaan nu in de winter rond 5 a 6 u naar binnen vanwege het licht. In de zomer is dat rond 8u weer naar binnen.

Dus wat dat betreft heb ik niets te klagen. Alleen ze is snel onrustig op stal als de rest al naar buiten gaat of wanneer ze eten krijgen. Dan gaat ze drentelen.

Als alles binnen staat dan is ze rustig. Maar tot die tijd (we hebben iets van 26 paarden op stal) dan loopt ze wat heen en weer.

Nieuwe touwhalsters klik voor de advertentie

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 20:58

Je kunt er ook voor kiezen om wanneer het nodig is er een halve baal bij te doen, dan kun je het door de week heen beter verspreiden en dit zou je stal ook droger moeten houden vanwege het vaker nieuw vlas in de stal hebben.

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Vlas gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 21:05

Ik doe trouwens een nieuwe baal erin als ik de natte plekken eruit haal. Dus 2x per week.

Halve balen gaat lastig worden want dan weet ik niet waar ik die andere halve baal moet laten. Is niet echt handig om bij ons te laten staan.

Wat ik nu doe ik schone baal achterin de stal, daar blijft het schoon en schep van daar elke dag iets over de rest van de stal..echter haalt dat niet veel uit want een dag later zie je daar al niets meer van.

Heb afgelopen maandag heel veel uit de stal gehaald en 3 balen erin gedaan. Daar was vandaag echt al niets meer van te zien.

Nieuwe touwhalsters klik voor de advertentie

Kasty

Berichten: 642
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Drogeham

Re: Vlas gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 13:09

Mijn box gaat als ie leeg is 4 pakken vlas in, eerste week alleen de drollen eruit halen elke dag even recht harken. Daarna elke week er een nieuw pak in. Drollen dagelijks eruit en hele natte plekken even droge toplaag eraf en het knal rode eruit.. oude spul er weer overheen en klaar.. Vooral niet gaan lopen harken en graven in het vlas, want dan gaat het geen laag vormen.
Mijn merrie plast en poept op 1 plek dus ik heb een schone dame.. wij potten het op en het gaat er bij mij maar 1 keer in het jaar uit en heb een super droge box..
Als je een vies paard hebt zal het er vaker uit moeten ..

~ Tetsje v. Tilhouten Sport ~ B + 13, L1 + 13, L2 + 10, M1 + 11, M2 + 13, Z1 + 20, Z2 + 0~


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Annick96, IASCrawler en 113 bezoekers