Vlas gebruiken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Vlas gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 23:21

Eet je paard er niet van?
Ik meng het nieuwe vlas met de bovenste laag. De onderlaag laat ik liggen, zodat die compact en vast wordt.


Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Vlas gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 11:49

nee ze eet er niet van, maar ze trapt de laag dus kapot dus er kan gewoon slecht een laag vormen. en tegen dat probleem loop ik dus aan. Ze plast ook gewoon in de hele stal dus maar net waar ze op dat moment staat toevallig. Dus het is echt een smeerkees. Poepen doet ze het meest op een plek, maar ook wel veel op andere plekken. dus al met al gewoon een smeerkees.

ik ga nu een week proberen om elke dag de natte plekken eruit te halen, want 2x per week helpt blijkbaar ook niet.

4 pakken vlas is wel wat weinig voor mijn stal, die is 3,5 bij 4 ongeveer dus heb best een grote stal.

Nieuwe touwhalsters klik voor de advertentie

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Vlas gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 12:22

Niet elke dag gaan wroeten in die onderlaag. Ik zou juist proberen te potten.

Martine_Levi

Berichten: 2350
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Vlas gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 12:51

maar dat gaat toch onwijs stinken?

Linde-Levana van 't Witteveen v. Alfred van Braakzicht *Z1+6

Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 13:03

Rena100 schreef:
nee ze eet er niet van, maar ze trapt de laag dus kapot dus er kan gewoon slecht een laag vormen. en tegen dat probleem loop ik dus aan. Ze plast ook gewoon in de hele stal dus maar net waar ze op dat moment staat toevallig. Dus het is echt een smeerkees. Poepen doet ze het meest op een plek, maar ook wel veel op andere plekken. dus al met al gewoon een smeerkees.

ik ga nu een week proberen om elke dag de natte plekken eruit te halen, want 2x per week helpt blijkbaar ook niet.

4 pakken vlas is wel wat weinig voor mijn stal, die is 3,5 bij 4 ongeveer dus heb best een grote stal.


De richtlijn is een pak per 2m2. Dus in jouw geval 7 pakken, hoewel ik zou beginnen met 5 of 6 (5 als er nog iets bruikbaar vlas is of als je paard erg gevoelig is voor uitglijden, 6 bij een hele nieuwe stal) en dan de volgende dag of hoogstens de dag erna het laatste pak erbij (danwel de volgende dag en de 3e dag na starten)

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 13:11

Het is maar net wat je wilt met vlas, het kan beide.
Zelf begin in met 5 pakken in een lege stal van 3 x 4.
Vervolgens dagelijks de ballen mest er uit.
Op een gegeven moment zie je dat er een natte plek komt, als deze donker rood is gekleurd betekend het dat het vlas niets meer op neemt, dan kan je deze er uit scheppen en de hoeveelheid vlas weer aanvullen.
Dit is ook de manier waar op ik het doe.
Dagelijks de ballen mest er uit, in de winter als ze minder lang buiten staan haal ik 2x per week de natte plek er uit, mijn paarden plassen altijd op dezelfde plek dus dat is handig. In de zomermaanden kan het maar zo dat het eens in de 10 dagen is dat er een natte plek uit moet worden gehaald.
Wel vind ik het belangrijk om een goede laag in de stal te hebben liggen, dan kan het ook beter droog blijven en kan je de bovenlaag weer goed glad trekken. Het is wel belangrijk om dat wat je er uit haalt ook weer aan te vullen om je laag goed dik te houden. Mijn ervaring is dat je dan veel minder hoeft te gebruiken dan bij een dun laagje.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 13:12

MartineC1711 schreef:
maar dat gaat toch onwijs stinken?


Nee hoor, want je hebt er lagen overheen zitten.

yza1987

Berichten: 497
Geregistreerd: 05-12-08

Re: Vlas gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 13:27

Mijn vorige paard stond op vlas. Je begint met 5 balen vlas er in en haalt dan een tijd alleen de poep er uit. De bodem raak je niet aan en je trekt de toplaag gewoon weer netjes recht. Elke week gooi je er een nieuwe baal in en 1 x per maand een extra baal. Op die manier kweek je een bodum die donker van kleur wordt. De toplaag is altijd licht van kleur. Na een week of 2 hark je de toplaag opzij en haal je de echt vieze plasplekker er uit. Die zijn donker bruin of zelfs rood aan de onderkant. Het gat in de bodum gooi je weer dicht met vlas van de toplaag en je gooit er een nieuwe baal bij. Zo doe je dat elke week. Ik zweer bij vlas! Nu staat mijn pony op stro maar mest ik niet zelf uit.

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Vlas gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 13:54

yza1987: precies zoals ik het doe!!!
Perfect systeem!! Ik haal echter alleen de pisplek eruit op het moment dat ie er doorheen komt.
Levert me 2 volle kruiwagens rode stinkende pisvlas op maar als ik hem rechttrek ligt er bijna nog zat in zónder nieuw erbij te gooien maar er komt altijd dan ook een pak nieuw vlas bij.
Ik heb een viezerik.... dus iedere woensdag en vrijdag een pak erop.

ukkiepuk

Berichten: 4217
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 14:15

Ik heb ook een viezerik op vlas en net als het paard van Rena100 draait hij veel in de stal om alles te volgen.
Het is een C-pony en staat in een stal van 2.50x2.40m. Ik ben begonnen met 3 balen vlas en elke week 1 erbij. Nu het landseizoen hier is afgelopen (randstad) heb ik de ene week 2 balen bij gegooid en de andere week 1 baal. Ik krijg het maar niet voor elkaar om een mooi schone stal te houden. Het is een ruin, dus hij plastin het midden. Vervolgens draait hij de bovenlaag eraf en staat hij in het nat.
Ik doe wel altijd elke dag de mest eruit en 2x in de week de natte plek, die overigens na een dag al helemaal rood is, en schep dan de randen los en naar binnen. Ik begrijp dat jullie niet losscheppen?

Luna *21/06/2018 zadelmak
Donovan *01/07/2009 - ꝉ 23/06/2021(paarden) M2+10 (pony's) L2+11 kringkampioen 2018 klasse B, kringkampioen 2019 Klasse L1, reserve regiokampioen 2019 Klasse L1
Zorro *26/06/1990 - ꝉ 29-12-2014

DeBuurvrouw
Berichten: 506
Geregistreerd: 04-07-12

Re: Vlas gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 14:39

De natte plek haal ik 1 x per 2 maand eruit, Soms laat ik het nog iets langer zitten en meer dan 2 kruiwagens haal ik er dan niet uit.

Denk dat veel mensen teveel lopen te wroeten en te weinig vlas gebruiken. Snap dat best met de kosten van een pak vlas...

Heb nog 2 paarden op stro staan en juist die stallen stinken! De vlasboxen ruik je amper..

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Vlas gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 14:50

Door de tijd heen ben ik wel achter, heb je te weinig er in word het sowieso een bende.
Zelfs bij een zuivere.
Beter te veel er in dan te weinig.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Vlas gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 16:04

Ja ik snap dat je een bodem moet creëren en daardoor een schone toplaag houdt. Zo ken ik vlas ook. Alleen mijn merrie loopt dus de hele stal los, inclusief natte plekken, ze staat in het midden dan gewoon op beton. Maakt niet uit hoe dik de laag is, ze loopt het gewoon kaal. En loopt dus allemaal nat spul door het droge spul te mengen en daardoor is die zogenaamde droge toplaag ook snel verzadigd.

Ik krijg dit dus ook echt niet anders voor elkaar. Heel frustrerend en vandaar mijn vraag ook hier, want ik weet dus niet meer wat ik ermee aan moet.

Nieuwe touwhalsters klik voor de advertentie

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Vlas gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 09:25

nou ja, als ze het kaal lopen ligt er dus niet genoeg in om een mooie bodem te vormen.
Mijn paard loopt rondjes rondjes in de box en zelfs hij krijgt het niet voor elkaar op beton te komen.
Juist het "natte" niet teveel eruit halen dat heb je nodig voor de bodem.
Ik heb een stal van 3x3 en als hij leeg zou zijn gaan er 5 pakken in om te beginnen.
Alleen mestballen eruit en recht trekken en gewoon elke woensdag en zaterdag een heel pak erop gooien.
Pas wanneer de rode natte plek er doorheen komt schep ik die weg, trek de boel recht.
Soms is dat na een maand.... soms langer en soms wat korter...
De meeste mensen halen er gewoon teveel uit. en gooien er te weinig in.
Het scheelt ook wanneer ze het hooi er niet doorheen lopen....

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Vlas gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 09:26

Bij een echte smeerkees is vlas niet echt goedkoop. Daar werkt het ook minder bij en zou mijn keuze toch richting stro gaan als dat mogelijk was.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Vlas gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 09:29

Helaas geen optie voor stro, wel eventueel voor strokorrels, maar ben bang dat ze daar ook geen goede bodem mee gaat krijgen. Ze drentelt gewoon heel veel in de stal.

Natte plekken (en dan ook echt wel goed verzadigt en heel nat) heb ik elke dag wel, als ik dat laat liggen wordt de rest dus ook heel nat.

Nieuwe touwhalsters klik voor de advertentie

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Vlas gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 09:30

drinkt je paard mee dan gemiddeld?

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Vlas gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 09:35

geen idee, we hebben een automatische drinkbak dus lastig controleren. Maar ik zie haar nooit drinken op stal of in de wei dus lijkt mij dan wel meevallen.

Probleem is dat ze gewoon ook in de hele stal plast, niet op een plek of een gebied, maar gewoon overal. Als ze met haar kont voor de staldeur staat en ze moet plassen dan doet ze dat voor de staldeur. En zo dus overal. Dus overal komt er een laagje nat spul.

Nieuwe touwhalsters klik voor de advertentie

amandananana

Berichten: 4111
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 09:39

Mijn paard staat ook op vlas. Ik haal elke dag de drollen eruit, trek het vlas weer goed recht (belangrijk voor het opbouwen van een laag) en een keer per week haal ik de natte plekken eruit en gooi ik een nieuwe baal vlas erin. Werkt super!

Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 09:39

ElCamino schreef:
nou ja, als ze het kaal lopen ligt er dus niet genoeg in om een mooie bodem te vormen.
Mijn paard loopt rondjes rondjes in de box en zelfs hij krijgt het niet voor elkaar op beton te komen.
Juist het "natte" niet teveel eruit halen dat heb je nodig voor de bodem.
Ik heb een stal van 3x3 en als hij leeg zou zijn gaan er 5 pakken in om te beginnen.
Alleen mestballen eruit en recht trekken en gewoon elke woensdag en zaterdag een heel pak erop gooien.
Pas wanneer de rode natte plek er doorheen komt schep ik die weg, trek de boel recht.
Soms is dat na een maand.... soms langer en soms wat korter...
De meeste mensen halen er gewoon teveel uit. en gooien er te weinig in.
Het scheelt ook wanneer ze het hooi er niet doorheen lopen....


Mwah, hoewel ik inderdaad vind dat de meeste mensen er te weinig in doen heb ik 2x mijn stal aan dingen gehad terwijl er op dat moment 25cm vlas in lag inclusief een stevige natte bodem. De ene keer door een wever en de andere keer door een paard dat was gaan rennen. Het is een stal van 3x5 en er waren 7 pakken ingegaan en 1.5 per week erbij. Paard staat 12/7 in en het wordt dagelijks gemest. Af en toe wordt er een dagpaard in zijn stal geparkeerd als ze boxen tekort hebben(zo ook deze twee keer).

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Vlas gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 09:41

Ok, ik ga gewoon proberen om meer vlas er in te doen en er minder uit te halen.

Nieuwe touwhalsters klik voor de advertentie

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 09:52

Met een échte smeerkees, is de stal met geen enkel soort strooisel schoon te houden.
Dan is vlas een duurdere oplossing dan domweg zaagsel. Vlas wordt pas voordeliger (en handiger) als je er echt een onderbodem in kunt creëren, zodat je meerdere weken plezier kunt hebben van een pak vlas in de box.

Als je het er toch elke week helemaal uit moet scheppen... ga dan maar voor het goedkoopste per eenmalige stalvulling. Tenzij het afvoeren van mest bepaalt welk strooisel je moet gebruiken.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 10:16

DeBuurvrouw schreef:
De natte plek haal ik 1 x per 2 maand eruit, Soms laat ik het nog iets langer zitten en meer dan 2 kruiwagens haal ik er dan niet uit.

Denk dat veel mensen teveel lopen te wroeten en te weinig vlas gebruiken. Snap dat best met de kosten van een pak vlas...

Heb nog 2 paarden op stro staan en juist die stallen stinken! De vlasboxen ruik je amper..

Dit dus. Ik ben nu wel even benieuwd wat je betaald voor een baal vlas? Want ik vind het helemaal niet zo prijzig.

Mijn ervaring met een vlasstal is dat je deze zoveel mogelijk met rust moet laten. Ik heb 2 boxen van 4x4, waarvan ik er 1 opstrooi met vlas voor mijn shet en tinker. Zij kunnen 24/7 naar buiten en de box wordt alleen gebruikt om te slapen als het erg nat is buiten. De andere box die ik heb, gebruik ik als voederpunt, dus ik heb al niet het gehannes van hooi in mn vlas. Ik begin met 3 pakken, maar strooi alleen in het midden op, aan de randen kunnen ze toch niet liggen. Ik haal alleen de drollen er uit en strooi ongeveer een halve baal per week op. Soms iets meer, soms iets minder. Is ook erg weersafhankelijk. Met dit weer gaat er weer wat meer op (maar nooit een hele baal per week) en straks als het weer goed droog is en vriest, weer wat minder. Aan natte plekken kom ik pas als ik ze hoor, dus dat als je er over heen loopt, dat het sopt. Dan trek ik al het losse vlas aan de kant en schep alleen die plek er uit. Dan hark ik deze weer dicht en komt er een nieuwe laag op. Helemaal leeghalen doe ik eigenlijk nooit, omdat alles wat vies is, er ook uit gaat. Ik heb nu een onderlaag van ongeveer 30-40cm. Is wel even bikkelen als je er een plek uit moet halen, maar wel lekker zacht en warm.


Ieder einde is een nieuw begin :-)

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Vlas gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 10:20

Als ik jullie allemaal zo hoor denk ik dat ik zelf ook wel wat schuldig ben aan de vieze stal. Ik schep wel redelijk om. Misschien moet ik het even een tijdje met rust laten en dan eens kijken wat de stal dan doet. Gooi ik er nog een extra pak bij in en dan hoop ik dat het goed moet zijn :)

Nieuwe touwhalsters klik voor de advertentie

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Re: Vlas gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 10:26

Ik vond het in het begin ook moeilijk hoor, maar je leert naarmate je doet ;)


Ieder einde is een nieuw begin :-)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: YandexBot en 95 bezoekers