Zweetdeken nodig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Carlijn_09

Berichten: 84
Geregistreerd: 05-04-16
Woonplaats: Dichtbij ;)

Zweetdeken nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-17 16:49

Hoi,
Allereerst wil ik zeggen dat ik de zoekfunctie heb gebruikt, maar niet hetgene vond dat ik zoek.

Wat zoek ik dan? Het antwoord op deze vraag; Is een zweetdeken per se nodig? Ik weet dat velen van jullie nu zullen zeggen; 'Ja, als je paard erg zweet neemt het zweetdeken het vocht goed op zodat je paard geen kou vat.' Maar hoe gaat dat bij wilde paarden dan? Die worden toch ook niet meteen ziek als ze ontsnappen aan een jachtdier en staan te stomen van het zweet? (Geschoren paarden daargelaten) Of komt het doordat paarden op stal zichzelf niet kunnen 'uitstappen' en in het wild wel? Ben nieuwsgierig :D

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Zweetdeken nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 16:52

In mijn ervaring drogen ze op de huid heel snel op en ik ken erg veel mensen die hun paarden de hele winter met een gerust hart zeiknat terug zetten op de wei. Die beestjes beginnen dan meteen aan het hooi en hebben nergens last van.

Heb zelf verschillende soorten dekens maar geen zweetdekens, moet ook zeggen dat in de tijd dat ik ze wel had de fleecedekens voor mijn gevoel meer kwaad dan goed deden.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Zweetdeken nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 16:55

Een paard in het wild zal zich zelden nat rennen. Want een aanval duurt maar heel kort. Lukt het niet snel stopt een roofdier de aanval omdat het hem anders teveel energie kost.
Daarnaast zijn er nooit plat gedrukte haren door het zadel/pad.

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 16:56

Nee hoor is niet nodig, als je verder geen dekens gebruikt. Maar als je paard wel een deken op heeft, bijvoorbeeld 200 grams, en je paard na het rijden nog nat is van zweet, dan zou ik wel een zweet deken erop doen. Je kan namelijk niet je 200 grams deken op een nat paard leggen.

Zo heeft de zweetdeken twee functies: je paard warmer houden na het rijden wanneer de 200 grams deken er nog niet op kan EN je paard raakt iets sneller droog.

Verder is het niet erg als een paard nog nat is van het zweet, als de huid maar wel droog is. Stelregel is dat een paard geen zweet meer produceert, maar dat alleen de buitenste laag van de haren nog nat zijn.

Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 16:57

Ik gebruik de zweetdeken altijd voor de eerste 10/15 minuutjes. Even de ergste warmte er vanaf en daarna laat ik dr nog even zonder zweetdeken opdrogen tot ze haar winterdeken weer op krijgt.
Mijn paard is wel geschoren, misschien dat dat ook nog meespeelt.
In de zomer gebruik ik 'm overigens niet. Pas wanneer ze weer dekens op krijgen, dus onder de 15-10 graden ongeveer.

Edit: mijn paard wordt trouwens niet sneller droog met zweetdeken. Blijft eerder langer nat.

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 16:57

Als je paard verder zonder deken staat dan kan het prima inderdaad. Met zweetdeken heb ik het idee dat ze wat sneller drogen, en dat vind ik wel praktisch want dan kan de waterdichte deken wat eerder op. Ik gebruik mijn zweetdeken dus ook alleen als het paard de rest van de tijd ook een deken heeft.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 17:05

Heb er wel een liggen maar gebruik hem vrij weinig. Vorige jaar gebruikt toen mijn paard plekken had op z'n kont die ik dagelijks moest wassen dus hij met een natte kont stond. En dat is niet zo prettig hartje winter. Dan zette ik hem met zweetdeken in de wei en dan paar uur later er weer af. Kon wel mooi zien dat de deken aan de binnenkant mooi droog bleef en het nat alleen aan de buitenkant zat.
Dus ben wel blij dat ik er een heb liggen voor het geval dat. Ieder moet doen waar die zich goed bij voelt. Ik stap mijn paard zo'n 10 minuten uit en daarna gaan ze gewoon op de wei. Dan zie je ook wel dat ze natter wordt omdat het dan bovenop komt te liggen.

matijssen

Berichten: 47
Geregistreerd: 17-12-12

Re: Zweetdeken nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 16:31

De vacht van een paard is op een bepaalde manier ingedeeld, en je hebt dus helemaal geen dekens nodig, dat word allemaal geregeld. Maar wij willen geen dikke vacht in de winter dus gebruiken wij dekens, op dat moment gaan wij ons er mee bemoeien en de natuurlijke balans van de vacht verstoren. Wij moeten het dan dus gaan regelen. Dus wanneer je met dekens begint, kom je er die winter niet meer vanaf

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 16:34

matijssen schreef:
De vacht van een paard is op een bepaalde manier ingedeeld, en je hebt dus helemaal geen dekens nodig, dat word allemaal geregeld. Maar wij willen geen dikke vacht in de winter dus gebruiken wij dekens, op dat moment gaan wij ons er mee bemoeien en de natuurlijke balans van de vacht verstoren. Wij moeten het dan dus gaan regelen. Dus wanneer je met dekens begint, kom je er die winter niet meer vanaf

Klinkt goed, zal het mijn paard laten lezen.
Die moet het maar gewoon niet koud krijgen en niet dun worden zonder deken ~~}>

matijssen

Berichten: 47
Geregistreerd: 17-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 16:38

Azmay schreef:
matijssen schreef:
De vacht van een paard is op een bepaalde manier ingedeeld, en je hebt dus helemaal geen dekens nodig, dat word allemaal geregeld. Maar wij willen geen dikke vacht in de winter dus gebruiken wij dekens, op dat moment gaan wij ons er mee bemoeien en de natuurlijke balans van de vacht verstoren. Wij moeten het dan dus gaan regelen. Dus wanneer je met dekens begint, kom je er die winter niet meer vanaf

Klinkt goed, zal het mijn paard laten lezen.
Die moet het maar gewoon niet koud krijgen en niet dun worden zonder deken ~~}>


Een gezond paard dat op een natuurlijke manier leeft zou het zelf moeten kunnen..

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 16:42

matijssen schreef:
Een gezond paard dat op een natuurlijke manier leeft zou het zelf moeten kunnen..

Vond ik ook, paard werd 2 jaar achter elkaar enorm schraal in de winter.
Vorig jaar halverwege de winter met een deken begonnen. Dat jaar was het eerste jaar dat ze zonder zichtbare ribben uit de winter kwam en haar spieren niet spontaan verdwenen en dit jaar staat ze er rond en gezond bij.

24/7 buiten met zo goed als onbeperkt goed hooi en sociaal contact, maar niet alle paarden werken volgens het boekje helaas. Vind het enorm ongemakkelijk met die dekens maar het is wat het is.

matijssen

Berichten: 47
Geregistreerd: 17-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 16:46

Azmay schreef:
matijssen schreef:
Een gezond paard dat op een natuurlijke manier leeft zou het zelf moeten kunnen..

Vond ik ook, paard werd 2 jaar achter elkaar enorm schraal in de winter.
Vorig jaar halverwege de winter met een deken begonnen. Dat jaar was het eerste jaar dat ze zonder zichtbare ribben uit de winter kwam en haar spieren niet spontaan verdwenen en dit jaar staat ze er rond en gezond bij.

24/7 buiten met zo goed als onbeperkt goed hooi en sociaal contact, maar niet alle paarden werken volgens het boekje helaas. Vind het enorm ongemakkelijk met die dekens maar het is wat het is.


Hmm nee klopt soms werkt het allemaal net iets anders.. Ik heb een labrador hond die ook enorm lastig is met eten, wat je toch ook niet zou verwachten..

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Zweetdeken nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 16:50

Ik gebruik idd nooit een zweetdeken. Mijn paard staat helemaal zonder deken en rij hem dagelijks, met zijn teddyvacht wel minder intensief maar hij is na 30 minuten toch aardig nat.
Ik stap hem op adem en tot hij afgekoeld is. Dan is hij koud en nog steeds nat.
Bij droog weer laat ik hem na afloop lekker rollen in het zand en anders gaat hij idd gewoon nat op stal.
Hij wordt in mei 30, is lekker bol en het lukt tot nu toe prima om zichzelf warm te houden.

Denk niet dat dit voor ieder paard geldt, gewoon kwestie van durven uitproberen bij je paard!

MarritdeG

Berichten: 433
Geregistreerd: 03-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 16:58

Ik vind het altijd wel prettig. Na het rijden en goed uitstappend geef ik hem zijn brok en dan laat ik hem even opdrogen onder de deken (15 minuten). Daarna laat ik hem lekker rollen in de bak en zet ik hem terug op de wei. Ik gebruik verder alleen een regendeken als het nodig is. Ijslander heeft een prima wintervacht maar een lage weerstand. Of het echt moet weet ik niet maar ik vind het geen fijn idee om hem nat van het zweet in de koude wind terug te zetten.

liedje89
Berichten: 7157
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 17:06

Ik denk dat een zweetdeken vaak niet echt nodig is als je paard ook geen gewone wei/staldeken op heeft. Echter is het denk ik wel een beetje afhankelijk van hoe je je paard houd. Wij gebruiken eigenlijk nooit een zweetdeken op stal omdat de stal waar ons paard staat heel beschut is en vrij warm (ivm buiten, het is natuurlijk geen kamer temperatuur maar wel een paar graden warmer als buiten en geen wind of vocht). Als je bovendien goed uit stapt is het vaak sowieso al niet echt nodig. Maar een enkele keer als we tijdens een rit een tijdje moeten stilstaan buiten en onbeschut, krijgt ze het zonder zweetdeken wel zichtbaar koud en dan krijgt ze dus gewoon even een zweetdeken op.


Naar een wild paard kijken zegt naar mijn idee niet zoveel. Die trainen zich echt geen uur in het zweet om dan stil te gaan staan. Ze werken zich punt 1 niet zo gauw in het zweet en als dat gebeurt en die het koud krijgen dan gaan ze lopen, schuilen achter elkaar, hebben ze allerlei mogelijkheden om zichzelf te helpen. Een paard staat vaak gedwongen stil in stal. Bovendien zijn veel paarden die we in Nl houden bijvoorbeeld niet perse gefokt om te houden in ons klimaat. Kunnen tamme paarden met een heleboel gebreken waar ze het in het wild niet mee zouden redden vaak gewoon gelukkig en nuttig zijn met wat onnatuurlijke hulpmiddelen etc. Dus dat het voor veel paarden prima kan is imo geen reden om geen (zweet)deken(s) te gebruiken als jou paard er wel baat bij heeft. Andersom ook trouwens als je ijslander het heet heeft in Nl omdat het hier gewoon te warm is in de winter dan kan een racestreepje scheren ook geen kwaad, ook al kunnen veel misschien zonder.
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 08-12-17 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

matijssen

Berichten: 47
Geregistreerd: 17-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 17:13

liedje89 schreef:
Ik denk dat een zweetdeken vaak niet echt nodig is als je paard ook geen gewone wei/staldeken op heeft. Echter is het denk ik wel een beetje afhankelijk van hoe je je paard houd. Wij gebruiken eigenlijk nooit een zweetdeken op stal omdat de stal waar ons paard staat heel beschut is en vrij warm (ivm buiten, het is natuurlijk geen kamer temperatuur maar wel een paar graden warmer als buiten en geen wind of vocht). Als je bovendien goed uit stapt is het vaak sowieso al niet echt nodig. Maar een enkele keer als we tijdens een rit een tijdje moeten stilstaan buiten en onbeschut, krijgt ze het zonder zweetdeken wel zichtbaar koud en dan krijgt ze dus gewoon even een zweetdeken op.


matijssen schreef:
Een gezond paard dat op een natuurlijke manier leeft zou het zelf moeten kunnen..


Een paard zou van nature natuurlijk ook niet kunnen emigreren vanuit noord noorwegen of ijsland maar een dergelijk paard een klein beetje scheren omdat hij het bloedheet heeft in ons milde klimaat is toch gewoon goede zorg en niet raar oid? En dat bijvoorbeeld een (iets ouder) paard wat niet meer helemaal 100% gezond is nog wel gewoon zonder pijn en ongemak rond kan lopen dankzij dingen als dekens en bietenpulp ed is naar mijn idee helemaal niet verkeerd?


Je hoort mij niet zeggen dat iets raar is of verkeerd.. Ik heb mijn haflinger ook met dekens op staan terwijl hij het prima zelf kan, puur uit eigen belang..

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Zweetdeken nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 18:55

Dit topic loopt ook en heeft een wat andere invalshoek, maar misschien Carlijn vind je dit wel leuk om te lezen.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Zweetdeken nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 19:24


Brittjuh97

Berichten: 964
Geregistreerd: 17-05-10
Woonplaats: Obdam

Re: Zweetdeken nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 20:06

Ik gebruik wel een zweet deken. puur omdat ik zelf vanwege blessure niet echt kan trainen dus beetje aan het hobbelen ben en mijn merrie bronchitis heeft, dus gebruik hem ook met rijden.

Zelfs heb ik een longeerdeken gemaakt waarbij ik dus met longeer singel kan longeren. deze gebruik ik alleen op erg koude dagen. werkt overigens perfect! ben er super blij mee!

Carlijn_09

Berichten: 84
Geregistreerd: 05-04-16
Woonplaats: Dichtbij ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-17 23:37

Bedankt voor alle antwoorden! Mijn verzorgpaardje staat bijna altijd zonder deken. Ik ben op dit moment de enige die haar rijdt, een keer of drie per week. We trainen niet heel intensief, maar vaak zweet ze wel. Ik vroeg me dus af of ik er dan beter wel of geen zweetdeken op kon leggen, maar ik denk dat ze zich prima redt! :)

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Zweetdeken nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 23:41

Ik doe mijn paard met koud/winderig weer wel even een zweetdeken op na het rijden.
Maar mijn merrie heeft een grote buitenstal met open bovenkant dus vandaar de keuze voor een zweetdeken.
Dan krijgt ze wat te eten, kan even een kwartiertje/half uurtje opdrogen, en dan weer naar buiten.
Als je je paard in een warme binnenstal neer zet, is toch weer anders.

Lous

Berichten: 24247
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 23:45


pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 00:51