Wie heeft er een (zelfgemaakte) voerkist?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ladyloe

Berichten: 2459
Geregistreerd: 23-01-07
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-17 13:07

Laureas schreef:
Ik heb dezelfde ongeveer uit de openingspost, ook uit hout met vier onderverdelingen waar telkens een zak van 35kg in kan. Ik zou niet meer zonder die bak kunnen, ik schrijf met krijt ook altijd op welk voer voor wie is. Bij mij staat het ding op wielen, zodat ik het makkelijk kan verplaatsen om alles er rond schoon te maken.


Ja het lijkt mij ook echt ideaal zo'n kist. Ben dat gedoe met al die verschillende tonnen beu.

SteffiiY

Berichten: 22540
Geregistreerd: 26-04-06

Re: Wie heeft er een (zelfgemaakte) voerkist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 14:26

Wij hebben onlangs ook een voerkist zelf gemaakt :)

Er zit een klep op met een hangslot eraan zodat hij ook op slot kan en aan de onderkant heeft hij wielen zodat je hem weg kan rollen mocht je willen schoonmaken/verhuizen etc.
Het grote vak kan precies één baaltje hooi in. En in de vakken kunnen totaal zo'n 4-5 voerzakken. Ik heb in mijn linkervakje altijd brok en aan de rechterkant slobber/appels/wortels etc.


Afbeelding

L_Ruiterhuis

Berichten: 2180
Geregistreerd: 22-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Wie heeft er een (zelfgemaakte) voerkist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 15:28

Sorry dat ik er tussenval.
Maar heeft iemand misschien ook een voorbeeld en maten voor een kleinere voerkist?

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 20:08

zojuist via marktplaats een kleine tweedehands vrieskistje gekocht.. in goede staat.. uhhh lol, dat maakt mij nu net niet uit..

86 hoog bij 80 breed bij 68 diep mooie maat.. zo kan ik mij meusli gewoon aanmengen met mijn dailyplus en kan die piepende kleine harige vrind die in onze stal rondscharrelt er ook niet meer bij komen.

Afbeelding

nog net een mooie maat waar ik goed bij de bodem kan, maar ook die ik met niet al te veel moeite zelf kan kantelen/kiepen als het eens nodig is.

Ladyloe

Berichten: 2459
Geregistreerd: 23-01-07
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-17 23:42

SteffiiY schreef:
Wij hebben onlangs ook een voerkist zelf gemaakt :)

Er zit een klep op met een hangslot eraan zodat hij ook op slot kan en aan de onderkant heeft hij wielen zodat je hem weg kan rollen mocht je willen schoonmaken/verhuizen etc.
Het grote vak kan precies één baaltje hooi in. En in de vakken kunnen totaal zo'n 4-5 voerzakken. Ik heb in mijn linkervakje altijd brok en aan de rechterkant slobber/appels/wortels etc.


[ [url=m/pLm0xr.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wow die is echt mooi zeg! En ook handig kwa inrichting!

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 23:51

Ik heb een vierkante kubus van betonplek.
Een schot om het ding in 2 stukken te delen, en een helft nog eens door de helft.
Ik kan er per van 20 kilo voer in kwijt, en ik kam in het grote vak rustig 4 mayonaise emmers kwijt.
Kist houdt zich erg goed, gekregen van een stalgenoot, op wieltjes en met slot.
Bevalt erg goed, ik heb een vak met muesli, een met slobber, en dan twee emmers in het grote vak, plus supplementen en kleine dingen als hoestkruiden.
Van die dingen die ik niet vaak nodig heb, maar in mijn kast mega in de weg staan.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 02-08-17 23:52, in het totaal 1 keer bewerkt

san4nie
Berichten: 3560
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 23:51

L_Ruiterhuis schreef:
Sorry dat ik er tussenval.
Maar heeft iemand misschien ook een voorbeeld en maten voor een kleinere voerkist?


Ja, ik wel. Alleen niet nu meteen. Kan even voor je gaan na meten en een foto maken.
Mijn vriend heeft hem voor me gemaakt, met 2 vakken. En een vriendin heeft 1 met 3 vakken.

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 10:09

elenaMM77 schreef:
zojuist via marktplaats een kleine tweedehands vrieskistje gekocht.. in goede staat.. uhhh lol, dat maakt mij nu net niet uit..

86 hoog bij 80 breed bij 68 diep mooie maat.. zo kan ik mij meusli gewoon aanmengen met mijn dailyplus en kan die piepende kleine harige vrind die in onze stal rondscharrelt er ook niet meer bij komen.

[ Afbeelding ]

nog net een mooie maat waar ik goed bij de bodem kan, maar ook die ik met niet al te veel moeite zelf kan kantelen/kiepen als het eens nodig is.


Tip: bel de lokale witgoed boer. Die halen vaak gebruikte vriezers op bij het afleveren van een nieuwe. Kan zijn dat ze ze niet mee mogen geven maar misschien hebben ze dan een 'tip' voor je. Dan kun je er ook gratis aan komen.
Voor een grote moet je in hete buitengebied zijn. Die hebben ze in stedelijk gebied bijna niet.

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 12:37

Ik heb een ijzeren voerkist laten maken, met 2 vakken. Een vak kunnen 9 zakken bix in het vak ernaast 3.

Hout zou ik niet zo snel voor kiezen ivm het aantrekken van vocht en ongedierte.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 12:58

pol013 schreef:
elenaMM77 schreef:
zojuist via marktplaats een kleine tweedehands vrieskistje gekocht.. in goede staat.. uhhh lol, dat maakt mij nu net niet uit..

86 hoog bij 80 breed bij 68 diep mooie maat.. zo kan ik mij meusli gewoon aanmengen met mijn dailyplus en kan die piepende kleine harige vrind die in onze stal rondscharrelt er ook niet meer bij komen.

[ Afbeelding ]

nog net een mooie maat waar ik goed bij de bodem kan, maar ook die ik met niet al te veel moeite zelf kan kantelen/kiepen als het eens nodig is.


Tip: bel de lokale witgoed boer. Die halen vaak gebruikte vriezers op bij het afleveren van een nieuwe. Kan zijn dat ze ze niet mee mogen geven maar misschien hebben ze dan een 'tip' voor je. Dan kun je er ook gratis aan komen.
Voor een grote moet je in hete buitengebied zijn. Die hebben ze in stedelijk gebied bijna niet.


helaas heeft de oud ijzerboer ze hier niet.. had er al eens naar gevraagd en die sjacheraar hier geeft niets gratis weg, dus dan zou het ook een paar tientjes kosten..

deze krijg ik voor 30 euro mee (omdat ie nog werkt.. maar goed.. dat maakt mij dus niet uit haha)..
dus het valt nog mee.

Guusje1

Berichten: 1899
Geregistreerd: 15-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 21:28

Mijn opa heeft zoiets gemaakt, is inmiddels al 3x mee verhuisd en ben er nog steeds super blij mee. Ook handig om al je rotzooi op neer te gooien :o

Ik heb 3 vakken, voor 2 soorten voer en 1 gebruik ik voor supplementen. Onder het 'voeropslag gedeelte' zit een leeg vak, waar precies een pakje hooi onder past. Ook ideaal, maar omdat ik nu van grote balen voer, veeg ik er nu vooral rommel onder wat ik vervolgens eens in de zoveel tijd opruim en verder de emmers e.d. onder zet.
De afmetingen per vak zijn ongeveer 35x50x35 cm. Er past per vak ongeveer 1,5 zak voer in.

Vind de tip om de bodem schuin af te laten lopen wel goed trouwens, ik krijg het laatste beetje er altijd onmogelijk uit.


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

missfalki
Berichten: 2271
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 23:14

Guusje1 schreef:
Mijn opa heeft zoiets gemaakt, is inmiddels al 3x mee verhuisd en ben er nog steeds super blij mee. Ook handig om al je rotzooi op neer te gooien :o

Ik heb 3 vakken, voor 2 soorten voer en 1 gebruik ik voor supplementen. Onder het 'voeropslag gedeelte' zit een leeg vak, waar precies een pakje hooi onder past. Ook ideaal, maar omdat ik nu van grote balen voer, veeg ik er nu vooral rommel onder wat ik vervolgens eens in de zoveel tijd opruim en verder de emmers e.d. onder zet.
De afmetingen per vak zijn ongeveer 35x50x35 cm. Er past per vak ongeveer 1,5 zak voer in.

Vind de tip om de bodem schuin af te laten lopen wel goed trouwens, ik krijg het laatste beetje er altijd onmogelijk uit.


[ [url=m/aPdqwt.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ Afbeelding ]

[ [url=m/kS70db.jpg]Afbeelding[/url] ]


Die van mij lijkt op die van jou .... ;)
heb echter wel de vakken schuin aflopen, reuze handig. :j
En als het voer op is, zuig ik het vak even schoon met een stofzuiger,
voordat er een nieuwe zak in gaat.
En de mijne staat op 4 wielen makkelijk verplaatsbaar
en op de onderste plank (open vak) passen precies 3 manden die ik vul met hooi.
Vind het ideaal in gebruik en ook dat je er makkelijk even wat op kunt leggen +:)+

Groet Karin.

Ladyloe

Berichten: 2459
Geregistreerd: 23-01-07
Woonplaats: Zeeland

Re: Wie heeft er een (zelfgemaakte) voerkist?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-17 07:50

Ziet er super handig uit Guusje1!

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Wie heeft er een (zelfgemaakte) voerkist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 14:39

Nadeel van hout vind ik wel dat als je een keer mijt in je voer hebt het er heel slecht uit te krijgen is.

Elena: witgoed niet oud ijzer boer. Daar waar je een nieuwe vriezer koopt vind je ook een oude.

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Re: Wie heeft er een (zelfgemaakte) voerkist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 16:07

Ik sta ook op het punt om een voerbak te maken. Voor max 8 paarden, 4 verschillende soorten voer. Ik vind die op de vorige pagina wel heel erg mooi waar de supplementen bovenin kunnen.

ikkeniet

Berichten: 1260
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: gehucht in Noord Holland

Re: Wie heeft er een (zelfgemaakte) voerkist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 22:20

Ik denk dat dit een mooie topic is om te onthouden voor een winterklus?
Er moet in iede geval 2 zakken master senior, 1zak Agrobs Aspero, 1 zak Vitalbix en diverse supplementen in passen. Daarbij wil ik wel dat de voerkar op wielen komt te staan.
Ziet er dan een stuk netter uit dan nu tonnen en losse flesjes en zo.

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 22:31

Nooit meer een houten kist. Zien er mooi uit, maar uiteindelijk wordt het tóch een keer vochtig, schimmelig... je kunt de hoeken nooit helemaal schoon krijgen, blijven altijd restjes achter. Wat gaat schimmelen. Gebeurt het het eerste jaar niet, dan komt het later wel. Bah.

Nu hebben we (net als een aantal mensen hier in het topic) oude vrieskisten, een kleintje en twee grote. Super makkelijk schoon te maken, geen kans op vocht of schimmel, ratten/muizen kunnen er niet doorheen bijten. Ideaal. Bij ons hebben ze een vaste plek, maar je kunt er ook heel simpel wieltjes onder zetten zodat ze makkelijk te verplaatsen zijn. En vind je ze lelijk? Gewoon een kwast er overheen, doet wonderen!

Ik heb ze alle drie gratis op kunnen halen na het plaatsen van een gezocht advertentie op marktplaats. Nou ja, de Duitse variant op marktplaats dan :D

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 22:35

Op de kinderboerderij waar ik werkte hebben we destijds zelf een grote voerkast (ja, kast) laten maken. De grote vakken konden 9 of 10 zakken voer in (moet ook wel als je ca 5-10 kg geitenbrok per dag uitdeeld). Het ding was eigenlijk te hoog om makkelijk bij te kunnen vullen, dan moest je echt op een krukje gaan staan. Maar: je schepte het voer er aan de onderkant uit. Je kent de snoepbakken bij Jamin enzo? Die hebben aan de onderkant zo'n uitstekend stuk met een klep erop. Klep open, scheppen, klep dicht. Het oudste voer zit onderaan, het nieuwste bovenaan en je kunt dus ook bijvullen als de bak nog niet leeg is. Wel een schuin wandje onderin, dan blijft er niks achterin de hoeken liggen. Onderaan moet het groot genoeg zijn om met je voerschep makkelijk te kunnen scheppen.

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 22:45

GamblersCup schreef:
Nooit meer een houten kist. Zien er mooi uit, maar uiteindelijk wordt het tóch een keer vochtig, schimmelig... je kunt de hoeken nooit helemaal schoon krijgen, blijven altijd restjes achter. Wat gaat schimmelen. Gebeurt het het eerste jaar niet, dan komt het later wel. Bah.

Nu hebben we (net als een aantal mensen hier in het topic) oude vrieskisten, een kleintje en twee grote. Super makkelijk schoon te maken, geen kans op vocht of schimmel, ratten/muizen kunnen er niet doorheen bijten. Ideaal. Bij ons hebben ze een vaste plek, maar je kunt er ook heel simpel wieltjes onder zetten zodat ze makkelijk te verplaatsen zijn. En vind je ze lelijk? Gewoon een kwast er overheen, doet wonderen!

Ik heb ze alle drie gratis op kunnen halen na het plaatsen van een gezocht advertentie op marktplaats. Nou ja, de Duitse variant op marktplaats dan :D


Valt betonplex voor jou ook onder hout? Dat zou voor mij het enige materiaal dat ik zou overwegen.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Wie heeft er een (zelfgemaakte) voerkist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 22:45

Of trespa? Wel duur, maar doe je wel lang mee.

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 22:54

Ja, betonplex valt daar voor mij ook onder. Je hebt (met wat voor hout dan ook) altijd kiertjes, hoe smal ze ook zijn. Daar kan gruis van het voer in gaan zitten.

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 22:54

trespa ken ik niet.

Yess

Berichten: 1345
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Hooge Zwaluwe

Re: Wie heeft er een (zelfgemaakte) voerkist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 23:06

Ik heb zelf een houten voerkist met 3 vakken. Ideaal. Alleen is die van mij ook aan de binnenkant van hout. Losse brokken gaan schimmelen maar als ik het voer in de zakken laat werkt het top. Heb eventueel voor de liefhebber ook nog een oude vrieskist staan. Die staat nu werkeloos in een schuurtje.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 23:07

Daarom ook mijn tip om alles goed te kitten. Dan kan je het prima schoonmaken.

Yess

Berichten: 1345
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Hooge Zwaluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 23:19

Keet schreef:
Daarom ook mijn tip om alles goed te kitten. Dan kan je het prima schoonmaken.


Misschien met de grote schoonmaak nog even een makeover geven! Werkt wel fijn en alles is netjes opgeborgen zo.