Stalmatten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
eldora1

Berichten: 1858
Geregistreerd: 06-04-11
Woonplaats: Kamerik

Stalmatten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-17 13:49

Hoi allemaal,

Ik zit er aan te denken om matten in de stal te plaatsen. Paard staat in een uitloopstal van 6 x 4,5m
De laatste tijd is ze erg aan het hoesten als er stroo in de stal ligt, daarom doe ik er nu alleen een dun laagje zaagsel in ( wat ze ook voor de koeien gebruiken). Maar nu ligt ze dus eigenlijk op een houte vloer met een dun laagje zaagel ( om plas op te nemen) en nu in de zomer is het niet nodig voor de warmte maar straks in de winter wil ik wel dat ze er lekker warm bij ligt.

Vlas lijkt me ook wel prettig en daar reageerd ze ook goed op maar dat kost het dubbele van een baal stroo. Daarom dacht ik aan stal matten.

Wat is jullie ervaring daar mee?
Ik wil dan ongv de helft van de stal met matten leggen en de rest blijft gewoon zoals het was.
Welke matten zijn zacht genoeg om lekker op te liggen met een dun laagje vlas/zaagsel.. ?
( niet al te duur :D )

Hopelijk kunnen jullie me helpen!

Eldora v. Polsbury Pajero B +5
Don Jovi DW v.Don Cremello Du Bois
Sarisa v. Fiderbach B +11


Popstra
Berichten: 13705
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 13:55

Waarom geen dikke laag zaagsel?
Zolang je een dunne laag hebt liggen moet je elke dag de plas plekken weg scheppen want het is nat en het stinkt en je paard ligt op het harde!
Als je een flinke laag er in legt hoef je alleen drollen te scheppen. Plas blijft onderop en schep je 1 of 2 keer per week er uit. Paard ligt dan ook lekker. Scheelt een hoop werk, is zuiniger en je hebt ook nog eens geen rubberen matten nodig die overigens ook niet zacht liggen voor je paard.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Anoniem

Re: Stalmatten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 13:58

ik heb de stal voor het grootste deel met matten gelegt en daarover heb ik nog een vrij dikke laag vlas. nu ligt ze zacht en warm. ik vind alleen matten te hard om op te liggen, dus ik heb voor deze optie gekozen. uiteraard de laag vlas daarna over de matten gestrooit.

Afbeelding

annemerel

Berichten: 590
Geregistreerd: 11-05-11
Woonplaats: apeldoorn

Re: Stalmatten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 14:10

Ik heb ook het probleem met hoesten bij mijn pony. Nu heb ik rubber matter erin plus een baaltje vlas in de week. Hier reageerd ze erg goed op en ligt altijd zacht, zelfs als er minder vlas in ligt door de matten!

Utah L1 + 1

Ik ben zo blij met mijn vreselijk eigenwijze merrie <3

SGorter
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-02-16

Re: Stalmatten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 14:28

Ik zou inderdaad ook matten met laag vlas erover aanraden!

Birdie60

Berichten: 8397
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 14:39

Ik had hier ook eerst matten en vlas, maar het veulen eet de vlas.
Nu stalmatten heel dun laagje zaagsel en daarop stro.

eldora1

Berichten: 1858
Geregistreerd: 06-04-11
Woonplaats: Kamerik

Re: Stalmatten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-17 08:30

Bedankt voor de tips!

Maar om nog even verder te kijken naar matten , welke matten hebben jullie? Wat zij fijne matten?

Eldora v. Polsbury Pajero B +5
Don Jovi DW v.Don Cremello Du Bois
Sarisa v. Fiderbach B +11

Anoniem

Re: Stalmatten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 08:43

ik heb de matten van jebimex. niet duur en een fijn puzzelsysteem en randjes die je eraf kunt halen en weer terug kunt zetten.

Anoniem

Re: Stalmatten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 08:54

Ik had altijd rubber speeltuin tegels, die het vocht doorlaten. Vond ze ideaal, want lekker dik en zacht en niet glad, zoals beton toch is met de dikste laag stro erop. Weet er zelfs nog een heel stel te koop voor een zacht prijsje van een bekende van mij. Je mag altijd pbtje sturen bij interesse.

DubbelFun

Berichten: 88606
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Stalmatten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 09:08

Wil je echt zacht dan ga je voor een HIT-matras. Daar heb je alleen in het achterste deel een beetje bedding nodig om het spetteren van de plas tegen te gaan en op te nemen als je geen afvoer hebt.

Verder zijn er geen matten die zacht genoeg zijn om zo op te liggen, wel nemen ze de kou weg.

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Stalmatten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 09:35

Een houten vloer i.c.m. matten is natuurlijk verre van ideaal. Er blijft altijd vocht onder staan, die vloer is dan zo weggerot. Ik zou gewoon voor los strooisel gaan en dan regelmatig aan de kant scheppen zodat de vloer kan drogen.
Koeienzaagsel is vaak fijn, pas op dat je paard daar ook niet van gaat hoesten!

DubbelFun

Berichten: 88606
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Stalmatten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 10:17

Zaagsel vind ik bij paarden een no-go. Dan kun je beter een goede kwaliteit houtkrul nemen.

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 10:34

Wij hebben hier rubberen matten op een betonnen vloer en dit werkt prima!
Hebt weinig bedekking nodig want de matten houden het warm.

Mijn paard was een stro-eter en had veel kans op koliek hierdoor. Een pak vlas erin en ik kan iedere dag scheppen want ze is een smeerder...
Nu krijgt ze een dunne laag en dat ruim ik iedere dag op en vervang door nieuw. Kost echt niet meer en ik ben in vijf minuten klaar met de stal.

Je moet die matten wel een paar keer per jaar afspuiten en ontsmetten.

Zie wel dat je houten vloer hebt; dit is niet ideaal. Is er een mogelijkheid om er een laag beton in te laten storten en daar de matten over heen?

Saravdster
Berichten: 7
Geregistreerd: 30-01-16

Re: Stalmatten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 23:41

Probeer de matten van jebimex

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 13:07

Ik weet dat dit al een ouder topic is, maar heeft iemand ervaring met vlas en rubber matten ivm de vochtigheid? Mijn paard is een smeerkees en hoop door rubber matten onder het vlas te plaatsen dat het vocht wat beter weg kan en minder in t vlas gaat zitten.
Gaat om.een betonvloer.

Nieuwe touwhalsters klik voor de advertentie

DubbelFun

Berichten: 88606
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Stalmatten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 13:37

Als er geen rooster/gaten in het beton zitten waardoor de nattigheid weg klan zul je ook met rubber matten last houden van nat vlas.
Als je de 4 cm hoge vochtdoorlatende matten op noppen neemt dan zal het vocht wel door de matten naar het beton zakken, maar dan krijg je daar een smerige laag drap.

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Stalmatten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 13:40

Dat helpt dan ook niet...ik kan de stal gewoon niet schoonhouden omdat mijn paard de stal dus helemaal omver loopt.

Nieuwe touwhalsters klik voor de advertentie

DubbelFun

Berichten: 88606
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Stalmatten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 13:57

Ja, sommige paarden doen dit helaas. Die zijn (nog) duurder in onderhoud.
Is meer/langer naar buiten geen optie ??

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Stalmatten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 16:34

Ze gaat van 9u tot 5u (tot t donker wordt) naar buiten. Meer is dus niet mogelijk...

Nieuwe touwhalsters klik voor de advertentie

joyce B

Berichten: 16375
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 18:28

Redelijk Dikke laag er in en echt elke dag goed drollen en de ergste natte plek er uit. Dan houd je het het schoonst. Ik zou in jouw geval in de avond ook nog een keer de mest er uit halen. Scheelt voor het door elkaar lopen.

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Stalmatten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 19:00

Ik ga elke avond naar stal. Moet ook werken overdag en ga niet twee keer naar stal per dag...

Punt is dus dat ik dat al doe. Natste plekken eruit en dr drollen. Maar het helpt geen drol haha

Nieuwe touwhalsters klik voor de advertentie

Nilda

Berichten: 132
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Jistrum

Re: Stalmatten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 14:17

Zelf ben ik erg tevreden over speeltuin rubberen matten met daar overheen zaagsel. Blijft prima schoon

joyce B

Berichten: 16375
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 17:09

Ik heb sinds kort 2 Hit Acief paardenmatrassen. Heb ze tweedehands over kunnen kopen.

Ze zijn echt zacht genoeg om op de liggen maar voor het idee voor de paarden kan er beter wel wat strooisel overheen en voor een paard zijn de aan de kleine kant. Je hebt ze ook in een grotere maar tegenwoordig of ik lengtematen voor een groter oppervlak in een loopstal.

Andere matten die zacht genoeg waren waren van een soort schuim (PE?) gemaakt waar je ook wel matten van hebt in sportscholen, kinderopvang/peuterspeelzaal etc. Die zijn super licht. Werden vroeger verkocht in de puzzelvorm. Maar ook dan is een dun laagje s trooisel tegen de urine wel prettig.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: JJ4 en 89 bezoekers