HELP indeling erf/weiland/bak

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nicole

Berichten: 8145
Geregistreerd: 26-05-08
Woonplaats: Duitsland

HELP indeling erf/weiland/bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-18 23:55

Beste bokkers ik heb jullie hulp nodig!!!

Dreams came true! Maar er moet nog heel veel gedaan worden tot het echt ons paradijsje is voor de komende jaren..

We hebben een huis gekocht met 1.3ha grond. Hier op zit een bak en een paddock, 2 overkappingen 1 gedeelde schuur en huis en paarden stallen.

Echter de hele bak + paddock zal helemaal vernieuwd en misschien verplaatst worden als ik een beter indeling weet te vinden/maken. De precieze afmetingen weet ik helaas niet deze moeten we nog gaan meten. Het is vooral heel nat en 1 ding wat gewoon belangrijk vind is dat ze altijd droog buiten moeten kunnen staan al is het een paddock.

Dit is de huidige situatie ongeveer
Afbeelding

Het blauwe streepje is een ''kunstmatig slootje'' wat er door 2 eigenaren terug neer is gelegd door drainage van weiland en denk bak en paddock daar naar toe te laten lopen en met een pomp weer naar de sloot.. Ik weet helaas nog niet hoe goed deze drainage is want geloofd me het is NAT haha.. Wij willen deze sloot dus dicht hebben en de drainage vervolgens 1 van de beide sloten uit laten komen. Dit omdat we dan weer veel meer ruimte rondom ons huis/erf krijgen.

Ik zou graag een minimaal 20x40 rijbaan willen hebben waar ze in de winter ook hun ei in kwijt kunnen, daarnaast 1 of 2 paddocks met een kleine overkapping waar ik op verhard stukje dan hooi kan geven zodat ze overdag altijd buiten staan met eten. Weiland is helaas alleen echt voor de lente/zomer bedoelt we zitten helaas op veengrond dus dat is tot je endeldarm toe weg zakken als het nat is.

Het weiland zou ik graag opgedeeld willen hebben in 4 a 5 stukken zodat elk stuk minimaal 3/4 weken de tijd heeft om weer te kunnen groeien. Ik heb geen grote kudde thuis het gaat voornamelijk om 2 a 3 D pony merries welke met veulen aan de voet lopen. Maar deze 4 stukken moeten dus makkelijk naar kunnen lopen met een pad in verband merrie met veulens in je hand, tig weilanden door met draden of hout is niet zo succes.

Eventueel zou ik nog een longeercirkel misschien willen echter weet ik niet echt waar ik die neer moet zetten, de kas gaat weg die gebruiken we toch niet die ruimte hebben we dus ook maar dat is niet groot genoeg voor cirkel van 16 meter minimaal. Maar alles kan verschoven worden.

En dan nog 1 ding ze hebben hier echt een mini zelf in elkaar geknutseld mest plaatsje denk ik gemaakt op roze vierkantje precies bij de ingang paddock. Ik zou deze graag een betere plek willen geven zodat we er makkelijker met de vrachtwagen/trekker bij moeten kunnen als dit opgehaald moet worden. (dit misschien op de plek van de kas?) Overkapping rechts wil ik graag mijn zaagels en hooi neer kunnen zetten ook hier moeten we dus netjes pad maken.

Rondom de paddock en rijbak zou ik graag netjes verhard willen hebben en paden + ingang naar weiland willen we met roosters doen zodat ze niet alles verstampen.

Kwa uitstraling wil ik alles graag deze kant op hebben Wat meer groen en mooie verharde paden.
Afbeelding

Omdat ik het mooi vind :')
Afbeelding

Dit is de huidige staat.. (pomp had dus ook 3 weken niet aangestaan, zie wat met de kunstmatige sloot is gebeurd we kregen een prive strand) Ik weet het weiland is nu erg nat ook hier zitten we naar aan kijken voor opgehogen/egaliseren en nog wel meer maar even de buren vragen hoe die het hebben.
Afbeelding

Je ziet pad voor de sloot is niet verhard en de tuin is ook niet hoe we zouden willen.
https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... =5AF055B3f

Stallen en de sloot. We willen graag meer 1 geheel maken
https://cloud.funda.nl/valentina_media/ ... 2_2160.jpg

Pad naast het huis
https://cloud.funda.nl/valentina_media/ ... 1_2160.jpg

En voor de mensen die het leuk vinden om iets in elkaar te knutsel hier groter plaatje
http://i66.tinypic.com/2dj32w0.png

Ik ben erg benieuwd naar jullie tips en trics en eventuele indelingen.. Ik zie door alle verf keuzes, keukens, slaapkamer, meubels en vloeren niet meer hoe ik het buiten nu moet inrichten wat gewoon het fijnste werkte :') Alvast bedankt!


belle_boef

Berichten: 10724
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: HELP indeling erf/weiland/bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 00:04

Niet te snel sloten willen dicht gooien. En als je ze dicht gooit moet de grond daar eerst weer zetten dus kun je er niks mee.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20038
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 00:41

Wat je ook doet...

Zorg voor een uitloopstal met paddock eraan. Liefst de zadelkamer naast de schuilstal zodat je daar je paard kan poetsen en opzadelen. Scheelt heen en weer zeulen.
wij hebben ook een tuinslang hangen bij de poetsplaats buiten, Kun je zonder al te veel moeite na het rijden afsluiten. En je kunt als er nachtvorst voorspelt is makkelijk sleciekuipen met water vullen.

Alle weilanden zijn hier ook toegankelijk vanaf de paddock. Dus heb je alleen in de paddock een drinkbak nodig. Als ze in de wei dorst krijgen lopen ze maar is goed voor ze.

Maak ook de mestbak makkelijk toegankelijk. De dingen die je dagelijks doet moeten makkelijk gaan anders houd je geen tijd over voor leuke dingen.

Nicole

Berichten: 8145
Geregistreerd: 26-05-08
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-18 00:55

Gypsy schreef:
Wat je ook doet...

Zorg voor een uitloopstal met paddock eraan. Liefst de zadelkamer naast de schuilstal zodat je daar je paard kan poetsen en opzadelen. Scheelt heen en weer zeulen.
wij hebben ook een tuinslang hangen bij de poetsplaats buiten, Kun je zonder al te veel moeite na het rijden afsluiten. En je kunt als er nachtvorst voorspelt is makkelijk sleciekuipen met water vullen.

Alle weilanden zijn hier ook toegankelijk vanaf de paddock. Dus heb je alleen in de paddock een drinkbak nodig. Als ze in de wei dorst krijgen lopen ze maar is goed voor ze.

Maak ook de mestbak makkelijk toegankelijk. De dingen die je dagelijks doet moeten makkelijk gaan anders houd je geen tijd over voor leuke dingen.


Ik heb 4 vastte stallen hier kan ik helaas geen uitloop maken want alles is gemetseld, en ik heb de overkapping van de hooi en zaagsel daar staan. Ik zou niet weten waar dan de paddock moet

Veulen84

Berichten: 10876
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: HELP indeling erf/weiland/bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 02:39

Dat kunstmatige slootje: Kan het zijn dat de waterstand in de omliggende sloten zo hoog is dat dit de enige effectieve manier is voor afwateren? Je zou dan kunnen denken dat het handig is om die sloot dicht te gooien en er 1 te graven achter de bak rand en de paddocks. Je krijgt dan een scherpere grens langs de weides met 2 of 3 dammen. Alleen om water hoger te pompen dan het staat, zul je daar wel stroom moeten hebben.

Wat we zelf hier gedaan hebben (klei en veen combi) is alles verhoogd leggen. Dus we hebben een pad van betontegels dat hoger ligt dan de grond eromheen. De bak ligt ook hoger. Ene kant is het even iets meer werk met aanleggen. (Je moet voor de bak bv beschotting de grond in slaan) Maar we merken wel dat het echt droger is. Want hoger.

Voor de paddock zou je grastegels kunnen overwegen. Die kun je op verschillende manieren laten aanleggen. Mare vaak drainage in grint/zand. Dan de tegels en dan dun laagjes zand. Voorkomt dat ze grond te veel inklinkt en sompig wordt.

Je zou kunnen kiezen voor 2 paddocks met een carport constructie er tussen. Je kan dan kiezen welke paddock je gebruikt geeft van de droge hooi plek, of beide.
Ook zie je vaak dat paddocks dubbele dienst doen als longeerkraal. Kwestie van de juiste afmetingen kiezen.
Wij hebben aan de rand van de uitloop een rijtje wilgenbomen staan. Bomen drinken water, geen 100den liters. Maar toch merken we in de zomer/najaar wel dat daar minder water staat. Daarnaast vangen ze de wind op en geven ze schaduw (en vertier in de winter)

Voor de weides: Je zou dat pad in het midden kunnen verharden/verzanden en dan doortrekken naar achteren. Vervolgens aan elke kant 2 weides.
Offe... Nieuw pad maken links langs de sloot en dan 4 smallere stukken weide maken. Dan zou je eventueel strookbegrazing kunnen maken.
Wanneer je zo'n pad maakt kan dat ook nog dienen als extra uitloop terug naar de paddock. (Zou je het helemaal rondom doen krijg je een paddock paradise idee.)

Plek mesthoop heb ik even geen idee voor. Beetje lastig te zien waar de verharding loopt (kan gaan lopen). Denk er alleen aan dat als je hem gaat verplaatsen dat je hem niet te dicht bij je buren legt. Niet iedereen is gecharmeerd van de lucht.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Re: HELP indeling erf/weiland/bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 08:13

Gefeliciteerd met je nieuwe stek! Let wel even op de regelgeving. Je mag meestal niet zomaar sloten graven of dempen en rijbanen verplaatsen. Bestemmingsplan en bij het Waterschap informeren is raadzaam.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 11:51

Als je de afmetingen van het geheel geeft wil ik wel een tekening maken (dus de lengte en breedte van het hele perceel).


Citaat:
- We hebben een huis gekocht met 1.3ha grond. Hier op zit een bak en een paddock, 2 overkappingen 1 gedeelde schuur en huis en paarden stallen.

- Het weiland zou ik graag opgedeeld willen hebben in 4 a 5 stukken zodat elk stuk minimaal 3/4 weken de tijd heeft om weer te kunnen groeien.

- Ik heb geen grote kudde thuis het gaat voornamelijk om 2 a 3 D pony merries welke met veulen aan de voet lopen. Maar deze 4 stukken moeten dus makkelijk naar kunnen lopen met een pad in verband merrie met veulens in je hand, tig weilanden door met draden of hout is niet zo succes.


1.3 ha grond, maar qua wei hou je slechts zo'n 7000m2 over als ik het zo inschat van de plattegrond. Als je daar nog 4 à 5 stukken van wil maken hou je dus stukjes over van zo'n 1500m2, 75mx19m bijv. Op zich prima stukjes (die wel snel op zijn) ter afwisseling/voor erbij maar ik zou voor mijn paarden/pony's en veulens wel een plek willen waar ze ook eens wat meer ruimte hebben. Dus ik zou de stukken niet zo klein maken.

Of je toekomt met je gras betwijfel ik, ik zou ervan uitgaan dat je het hele jaar wel wat moet bijvoeren (oh wacht, je wil ze sowieso altijd in de nacht op stal? of begrijp ik dat niet goed?). Ivm de bewegingsruimte zou ik dan de weide in twee stukken verdelen, in de lengte. Dan kun je elke weide vanaf je paddock en rijbak open zetten en hoef je dus ook niet helemaal naar achter te lopen.

Voorste stuk zou ik de rijbak laten waar hij is (misschien iets naar voren trekken omdat je daar de kas weg gaat halen), daarnaast een even grote paddock. Standaard lekker op paddock en rijbak en wanneer het qua natheid kan, overdag op de wei. In de paddock kun je een longeerbak verwerken met een hek wat dan normaal gesproken open staat.

Stalgebouw middels een verhard pad verbinden aan de paddock zodat ze zelf in en uit kunnen lopen.

koeien op de weg...

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 12:14

Eventjes mijn fantasie laten gaan :D

Aangepast op je eigen afmetingen, kun je dit bijvoorbeeld creëren. Een ruime paddock waar ze hun ei in kwijt kunnen, met daarbij ook nog voldoende uitloopmogelijkheden (track). Met daarbij in het midden van de 2 weides nog een verhard stuk, waar een overkapping staat en waar ze ook nog hooi kunnen eten. Op beide weides staan ook een ruime schuilstal, dit kan ook nog op de paddock gemaakt worden. Het bruine dat je ziet zijn de openingen, maar die kun je uiteraard dan zelf plaatsen waar je wilt. :)

Afbeelding


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 3heathcliff5, Colien, ElinaSK, FleurSandro, Franchipanna, Fris, Googlebot, Jette, Lizenlotte, lovelance, redbutton, Sarah_Elise, tengeltje11, YandexBot en 121 bezoekers