Waar zitten de tuttende-toiletterende bokkers? - DEEL 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
absque_dubio

Berichten: 7847
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: Waar zitten de tuttende-toiletterende bokkers? - DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 11:54

Ik lees ook weer stiekem mee en geniet van de mooie foto's. :D

Nog wel een vraagje aangezien het net over de benen ging. Wat voor scheerapparaat is aan te raden voor alleen benen scheren?

keshia

Berichten: 3079
Geregistreerd: 31-10-04

Re: Waar zitten de tuttende-toiletterende bokkers? - DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 12:27

Ik heb een moser. Erg fijn ding!

Ik ben ook geen held in knotjes maken hoor. En ben ook zelden tevreden haha.. maar echt oefening baart kunst. Ik vind zelf vlechten met naald en draad een stuk makkelijker. Je werkt kleine foutjes makkelijker weg ;) Afbeelding

Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Re: Waar zitten de tuttende-toiletterende bokkers? - DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 12:53

Ik maak dressuurknotten met naald en draad, gaat echt veel sneller, ik vind het veel makkelijker en mooier bij mijn paard.
Bij sommige paarden zijn knotjes mooier, hangt van de hals af....

Vind toch dat ik het al redelijk onder de knie heb tegenwoordig :D
Afbeelding
Afbeelding

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Waar zitten de tuttende-toiletterende bokkers? - DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 12:58

Die "mooie" knotten krijg je alleen met naald en draad zo. Als je dat probeerd met elastiekjes dan gaat je dat nooit lukken.

Ik ben gisteren op tentenkamp in drachten geweest. Daat hadden ze een kleine tondeuze van Global voor nog geen 15 euro. Die heb ik maar eens meegenomen en voor 3.5 euro een 3e extra messensetje. Ik ga zo maar eens uittesten hoe het bevalt.

En ik heb en voor goedkoper dan goedkoop een stang en trenshoofdstel van anky met bitten gehaald :D

Ik zal zometeen wel een fototje plaatsen na het passen :D

Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Re: Waar zitten de tuttende-toiletterende bokkers? - DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 12:59

Oh hebben ze weer nieuwe voorraad??? benieuwd :D

HiFive5

Berichten: 1087
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Waar zitten de tuttende-toiletterende bokkers? - DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 13:02

Kan er iemand stap per stap uitleggen hoe je in uberhaupt begint met vlechten met naald en draad? Sorry dat ik hierdoor zo een beginner lijk maar wil zo graag mooie knotjes in de manen krijgen!
Heb het al eens opgezocht op Youtube maar het geraakt maar niet door mijn blonde haren in mijn hoofd :o?

Josien_

Berichten: 9004
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 13:05

Mooie knotten maken lukt mij ook nog niet echt, maar dat komt deels omdat de manen vooraan zo veel dikker zijn. Moet ze dus eerst uitdunnen, maar weet niet goed waar te beginnen :Y) .

S_en_Z

Berichten: 9371
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Nieuwegein-Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 13:05

HiFive5 schreef:
Kan er iemand stap per stap uitleggen hoe je in uberhaupt begint met vlechten met naald en draad? Sorry dat ik hierdoor zo een beginner lijk maar wil zo graag mooie knotjes in de manen krijgen!
Heb het al eens opgezocht op Youtube maar het geraakt maar niet door mijn blonde haren in mijn hoofd :o?


Kan de volgende keer wel een filmpje voor je maken maar dan moet je me even een pbtje sturen anders ben ik je nickname alweer kwijt haha

S_en_Z

Berichten: 9371
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Nieuwegein-Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 13:07

Josien_ schreef:
Mooie knotten maken lukt mij ook nog niet echt, maar dat komt deels omdat de manen vooraan zo veel dikker zijn. Moet ze dus eerst uitdunnen, maar weet niet goed waar te beginnen :Y) .


Ik doe eerst alles in staartjes zoals ik het ook zou vlechten. Zodat ik kan zien welke het dikst is en welke ik mooi vind qua dikte.

Dan doe ik de dikke staartjes 1 voor 1 uitdunnen tot ik tevreden ben (kleine plukjes uit het midden van de kam halen dus niet boven of onderin. Dan krijg je ook zelden sprieten die uitsteken als het weer bijgroeit).

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 13:18

In het vorige topic staat een supergoed filmpje van Heleen dacht ik. Ik kreeg zelfs met naald en draad de dotjes niet zoals ik het wou. De manier van dat filmpje geprobeerd en nu kan ik relatief vlot mooie dotten maken :D

Ik kan niet zeggen dat het heel vlot gaat omdat paardmans een pokkehekel heeft aan lang geprul aan zijn manen en als de draad tegen de hals komt gaat ie ook altijd irritant doen omdat hij denkt dat het een vlieg is :roll:

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Re: Waar zitten de tuttende-toiletterende bokkers? - DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 13:27

Meelezer meld zich ook in deel 2 weer.
Vraagje voor degene die met braid it up vlechten,werkt dat ook voor meerdaagse concoursen? Blijft t dan goed zitten? En gaan ze er niet op schuren? Die van mijn baas hebben allemaal van dat piekhaar en met natmaken is t na 1,5 alsnog piekerig nml. Graag lees ik jullie ervaringen ;)

Roos04

Berichten: 341
Geregistreerd: 08-07-17

Re: Waar zitten de tuttende-toiletterende bokkers? - DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 13:54

Beetje ongelijkheid in vlechtjes heeft ook zo z'n charme toch :)

Josien_

Berichten: 9004
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 13:57

S_en_Z schreef:
Josien_ schreef:
Mooie knotten maken lukt mij ook nog niet echt, maar dat komt deels omdat de manen vooraan zo veel dikker zijn. Moet ze dus eerst uitdunnen, maar weet niet goed waar te beginnen :Y) .


Ik doe eerst alles in staartjes zoals ik het ook zou vlechten. Zodat ik kan zien welke het dikst is en welke ik mooi vind qua dikte.

Dan doe ik de dikke staartjes 1 voor 1 uitdunnen tot ik tevreden ben (kleine plukjes uit het midden van de kam halen dus niet boven of onderin. Dan krijg je ook zelden sprieten die uitsteken als het weer bijgroeit).


Doe je dit met een uitdun schaar?

lieke_
Berichten: 168
Geregistreerd: 23-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 13:58

obelix schreef:
Meelezer meld zich ook in deel 2 weer.
Vraagje voor degene die met braid it up vlechten,werkt dat ook voor meerdaagse concoursen? Blijft t dan goed zitten? En gaan ze er niet op schuren? Die van mijn baas hebben allemaal van dat piekhaar en met natmaken is t na 1,5 alsnog piekerig nml. Graag lees ik jullie ervaringen ;)



meelezer geeft antwoord op andere meelezer ;)

Ik denk dat dat wel moet lukken. Ik gebruik ook de braid it up en vlecht meestal de avond op voorhand en de dotjes zien er 's morgens nog top uit zonder piekjes. Zelfs als ik ze er 's avonds na de wedstrijd uit haal zijn ze eigenlijk nog mooi.

Ik doe voor 's nachts wel altijd een (vliegen)deken met hals op zodat ze mooi schoon blijven
Laatst bijgewerkt door lieke_ op 13-07-17 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

S_en_Z

Berichten: 9371
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Nieuwegein-Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 14:02

Josien_ schreef:
S_en_Z schreef:


Ik doe eerst alles in staartjes zoals ik het ook zou vlechten. Zodat ik kan zien welke het dikst is en welke ik mooi vind qua dikte.

Dan doe ik de dikke staartjes 1 voor 1 uitdunnen tot ik tevreden ben (kleine plukjes uit het midden van de kam halen dus niet boven of onderin. Dan krijg je ook zelden sprieten die uitsteken als het weer bijgroeit).


Doe je dit met een uitdun schaar?


Nee met een manentrekkammetje. En als ik die niet bij me heb zelfs gewoon met mn vingers. Kost iets meer tijd maar kleine dunne plukjes heb je makkelijk uitgetrokken met de hand. Beetje om je wijsvinger draaien en plukken maar. Vinden de paarden nog prettiger ook vaak dan een net te dikke pluk met een kam.

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 14:02

Ik zal me (als meelezer) ook even netjes melden.
Ik leef me altijd flink uit op mijn verzorgpaard die behoorlijk harig is voor een warmbloed, ben dus grote vriendjes met de schaar en het scheerapparaat.

obelix, Jill Huijbregts gebruikt gewone mousse in de manen voor het vlechten, misschien is dat nog een optie. Maar is het bij meerdaagse niet handiger om elke dag even opnieuw te vlechten of gaat het om een heleboel paarden?

Oh over Jill gesproken, hier is haar tutorial. Ik doe het zelf anders trouwens, zal het ook eens op deze manier proberen.
https://youtu.be/DzBJeKqYzJk?list=PLwpT ... -r8NnmyB-D

lieke_
Berichten: 168
Geregistreerd: 23-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 14:06

ik vlecht ook volgens de manier van een Jill :)

Alleen de voorpluk vlechten ben ik nog niet echt tevreden over dit vind ik zo moeilijk! Ik heb nog wel ergens een foto van de gevlochten voorpluk misschien dat iemand mij dan wat tips kan geven of kan zien wat ik fout doe?

edit: foto gevonden. Ik weet niet of het duidelijk is? Het is hier gewoon nog een vlechtje nog niet opgerold. Hij heeft een hele dunne pluk dus ik heb niet veel haar om bij te pakken en er is dan ook niet echt een ingevlochten vlecht boven op te zien.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door lieke_ op 13-07-17 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 14:11

HiFive5 schreef:
Kan er iemand stap per stap uitleggen hoe je in uberhaupt begint met vlechten met naald en draad? Sorry dat ik hierdoor zo een beginner lijk maar wil zo graag mooie knotjes in de manen krijgen!
Heb het al eens opgezocht op Youtube maar het geraakt maar niet door mijn blonde haren in mijn hoofd :o?



Het is het makkelijkst als iemand het voordoet. Heb je een stalgenootje die je kan helpen?

HiFive5

Berichten: 1087
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Waar zitten de tuttende-toiletterende bokkers? - DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 15:14

Susanne, nee ik sta alleen thuis...

keshia

Berichten: 3079
Geregistreerd: 31-10-04

Re: Waar zitten de tuttende-toiletterende bokkers? - DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 15:46

Lieke, mijn paard heeft zowaar nog een kleinere voorpluk. ;)
Kunst is om heeeel dunne plukjes te pakken. Je begint met 3 mini plukjes zo hoog mogelijk op de voorpluk, en elke keer dat je een plukje omslaat pak je er aan die kant weer een plukje bij. Ik vouw bijvoorbeeld in het begin eerst de rechterpluk, dan pak ik een paar haren rechts erbij en die leg ik over dat plukje ook naar links. Dan pak ik het linkerplukje vouw ik naar rechts, paar haartjes erbij vanaf links over dat plukje naar rechts.. dan heb ik bij mijn paard het mooiste effect.

Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 15:56


Josien_

Berichten: 9004
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 16:59


Renske_W

Berichten: 13842
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Waar zitten de tuttende-toiletterende bokkers? - DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 17:01

Hier zijn de pony's weer lekker gepoetst.
Staan te wachten op de smid, dus ze staan er dadelijk weer netjes bij.

lieke_
Berichten: 168
Geregistreerd: 23-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 17:43

keshia schreef:
Lieke, mijn paard heeft zowaar nog een kleinere voorpluk. ;)
Kunst is om heeeel dunne plukjes te pakken. Je begint met 3 mini plukjes zo hoog mogelijk op de voorpluk, en elke keer dat je een plukje omslaat pak je er aan die kant weer een plukje bij. Ik vouw bijvoorbeeld in het begin eerst de rechterpluk, dan pak ik een paar haren rechts erbij en die leg ik over dat plukje ook naar links. Dan pak ik het linkerplukje vouw ik naar rechts, paar haartjes erbij vanaf links over dat plukje naar rechts.. dan heb ik bij mijn paard het mooiste effect.


Bedankt! De manier van haren bijpakken doe ik inderdaad ook maar ik kan altijd maar een paar keer pakken en dan is het haar al op :P

Zal dus echt een kwestie zijn van oefenen met heeeeeeele dunne plukjes!

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Waar zitten de tuttende-toiletterende bokkers? - DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 17:49

Misschien kan je ook br proberen voor de neusriem?

Ik heb de tondeuse van global geprobeerd. De motor is niet krachtig genoeg om de sokken van mn paard te scheren. De iren en 3e oor gaat wel met beleid. Het was een leuk probeersel sullen we maar zeggen.

Voor de oren schren misschien wel fijn trouwens. Mijn merrie is kopschuw en deze tondeuze maakt bijna geen geluid.

Verder even paard zijn staart gewassen. Wat ECHT nodig..

Afbeelding

En zijn nieuwe hoofdstel

Afbeelding
Afbeelding
Knap paard mag zichzelf nu bij de grote jongens rekenen :P