Paddock paradise

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Flode_oud

Berichten: 3
Geregistreerd: 28-06-17

Paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-17 12:17

Hallo! Wij hebben voor onze drie paarden enerzijds een weiland waar ze kunnen grazen, dat is twee huizen verder en daar gaan ze met zijn drieën om de dag naar toe. Wanneer ze thuis staan hebben ze een ruime inloopstal, een zandpaddock en een weideke van ongeveer 65 meter op 20 meter... niet gigantisch, maar ze lopen in en uit wanneer zij willen... (lees bijna altijd dus... ;) nu zou ik een track willen maken rond het weiland waar ik in de ene hoek ook hooi leg en in de andere hoek iets anders aantrekkelijk... (moet ik nog es over brainstormen) nu wil ik in het midden een kleine piste aanleggen (niet met zand, gewoon afzetten) en nog een rustplaats creëren ... veel ideeën voor weinig ruimte dus ...
Iemand suggesties voor het zo goed mogelijk indelen van mijn beperkte ruimte?
Greetzzzz.... !


A_nouk

Berichten: 11624
Geregistreerd: 02-12-06

Re: Paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 12:36

Ik verplaats je topic naar Verzorging Stalling en Weide omdat het daar beter op zijn plek staat.

VNA-VSW

tamary

Berichten: 29051
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 12:52

Die 20m breed/lang maakt het lastig om rondom te gaan, minimaal 15m voor je piste wil je nl zeker hebben, anders wordt de bocht veel te krap. L vorm met genoeg ruimte om te draaien op het eind werkt dan beter.

Ondanks alle verhalen over schuilen onder de bomen/schuilstal (op de steekbeesten na dan) zoeken die van mij vrij consequent de meest open plek op om te zonnen en te staan bij slecht weer (geen bomen die op ze vallen vermoed ik eigenlijk en ze kunnen alles nog zien aankomen). Zonder schuilstal idem, open = wind = minder steekbeesten.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Flode
Berichten: 32
Geregistreerd: 14-11-14

Re: Paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 12:58

Als ik 15 meter neem in breedte maakt dat ik nog 2.5m track overhoud aan elke kant. Nipt maar te doen denk ik? Inderdaad bij slecht weer heel vaak buiten, maar met die hitte stonden ze toch steeds binnen.... wat dazen betreft is dat hier een verschrikking, ondanks dazenvallen. .. weiland,water en paardenzweet... ideale combi :-/

tamary

Berichten: 29051
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 13:17

Nee, paard overdwars blokkeerd dan alles en zit vast in de draad. 3m is hier minimum en dat is met 2 (was 3) pony's van max. 1.48. Richting de 3-4 meter wil je wel en dan is er in het midden niet genoeg ruimte over voor wat je daar wil. Het rondom lopen is ook niet echt nodig om ze aan het lopen te krijgen, enkel een reden om er naar toe te willen (hooi/water) volstaat.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Flode
Berichten: 32
Geregistreerd: 14-11-14

Re: Paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 14:15

Hm... nog een oplossing vinden voor de track dan... Moeten inderdaad genoeg "vluchtwegen" inzitten want onze nieuwste ruin zorgt al eens voor wat opschudding tussen de twee andere dames... maar das natuurlijk ook kwestie van aan elkaar wennen...
Zouden likstenen hier en daar een pluspunt zijn of vliegen aantrekken?
Leggen jullie obstakels ( cavaletti paaltjes) in de track of veranderen jullie van ondergrond voor natuurlijke slijtage hoeven?

tamary

Berichten: 29051
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 14:34

Delen zijn verhard (waar gevoerd wordt zeker), boomstammen zijn inmiddels te rot en gaan er dus uit, verder zijn er nog een aantal onderhouds en aanpassingsplannen, maar eerst een paar andere zaken regelen en nieuw materiaal vinden. Likstenen die geschikt zijn voor de paarden smelten ook in de regen, die ligt hier dus binnen al is er ook een paalhouder met dakje te krijgen (geen ervaring mee). Let bij je paden ook goed op waar jij er door wil/moet met de kruiwagen (tig draadjes open en dicht maken is echt irritant en ben je binnen een week zat). U vorm waarbij jij via open einde overal bij kan heeft echt voordelen boven geheel rond of je moet alle dingen als stal/voer/hooivoorraad/mesthoop/etc. binnenin hebben staan. Kan, maar dan moet de trekker er wel bij kunnen (dus op 1 plek over de track heen zonder schade en loslopende paarden). en dat moet niet tig keer per week/maand/jaar moeten. Het vreet nl tijd en dan kan je ze net zo goed op stal zetten met binnen en buiten zetten, dan ben je stukken minder tijd kwijt uiteindelijk en dat veel tijd eisen is wat je opbreekt, want er is niet genoeg over (ook aan energie niet) om met je paarden bezig te zijn.

Hoe je inricht hangt deels ook af van wat voor machines je hebt, maar ga er maar van uit dat je in de praktijk het lopend doet met kruiwagen of met plak hooi onder de arm, is nl sneller en het kost altijd meer tijd dan je denkt en zeker als je haast hebt.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 19:15

Verwarrend zo met die twee verschillende nicks.


2,5m vind ik echt te smal, al helemaal nu je het hebt over onrust in de kudde: dikke kans op ongelukken. Ik ga mee met Tamary, je kunt veel beter een L-vorm maken als je per sé een piste over wil houden want een meter of 4 als trackbreedte is gewoon veel veiliger.


Je kunt natuurlijk wel maken dat het rondloopt door openingen te maken tussen de piste en de 'L'.

koeien op de weg...

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 19:28

GDG schreef:
Verwarrend zo met die twee verschillende nicks.


2,5m vind ik echt te smal, al helemaal nu je het hebt over onrust in de kudde: dikke kans op ongelukken. Ik ga mee met Tamary, je kunt veel beter een L-vorm maken als je per sé een piste over wil houden want een meter of 4 als trackbreedte is gewoon veel veiliger.


Je kunt natuurlijk wel maken dat het rondloopt door openingen te maken tussen de piste en de 'L'.

ik had de tweede niet eens zien staan, alleen de ts en had eerder gezien dat die geband was.
Inderdaad lekker verwarrend.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Flode
Berichten: 32
Geregistreerd: 14-11-14

Re: Paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 21:13

Jullie hebben wel gelijk... zal voor iets bredere track gaan... zal veiliger zijn... het gaat reeds stukken rustiger in de kudde maar ja, je weet maar nooit hè...
Mijn excuses voor de verwarring rond naam... Flode it is ;-)
Maar Whats in a name... ;-)

Koper

Berichten: 30091
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 23:01

Wat ik zou doen is rondom een track aanleggen van een meter of 3 breed. In de binnenomheining maak je her en der, op plekken die jij handig vindt, doorgangen waar je de omheining weg kunt halen. Zo kun je de hele breedte gebruiken en toch figuren rijden (bij de doorgangen). De track is dan als het ware je hoefslag.

Flode schreef:
Leggen jullie obstakels ( cavaletti paaltjes) in de track of veranderen jullie van ondergrond voor natuurlijke slijtage hoeven?

Obstakels kan maar het doel ervan is om lengtebuiging te bewerkstelligen in je paard. Dus je kunt balkjes om beurten links en rechts leggen zodat ze er tussendoor moeten slalommen (of overheen springen als ze lui zijn). Het is niet de bedoeling om als enige keuze te hebben dat ze over de balkjes gaan. Dat laatste is ook veel rotter uitmesten :D

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Flode
Berichten: 32
Geregistreerd: 14-11-14

Re: Paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 05:29

Puik plan koper!Daar had ik nog niet aan gedacht! Zou inderdaad een mooi optie zijn om track als hoefslag te gaan gebruiken....

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 21:35

kun je een plaatje van google maps plaatsen van het perceel?

Flode
Berichten: 32
Geregistreerd: 14-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 08:50

Is een kleine rechthoek van 25 meter op 60 die in verbinding staat met de paddock en inloopstal. Paddock zelf is zand en inloopstal ligt vlas op beton... we hebben nu een track gemaakt van drie meter ronde de piste, en het verste stuk is een rustplek waar er genoeg ruimte nog is om te liggen, rollen, ... Daar hangt dan in de toekomst ook hooi,enz...
De piste kan ook makkelijk opengelegd worden zodat ik track als hoefslag kan gebruiken voor een galopje...

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: Paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 09:16

gezien de ruimte zou ik niet beginnen met daar afzettingen in te maken. Aan de ene kant het water en aan de andere kant ruwvoer zou ik doen.

je kunt de richting van de wind niet veranderen, wel de stand van je zeilen. Te huur 6 persoons vakantiehuisje aan visvijver en leuke omgeving zie: www.fanerberveld.webnode.nl

Koper

Berichten: 30091
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 09:16

Je kunt beter meteen hooi ophangen langs je track. Ze moeten 'm wel gaan gebruiken he. Houd er rekening mee dat hooi neerhangen op een rustplek niet handig is. Paarden eten, rusten, mesten, drinken en spelen op verschillende plekken. Je zou natuurlijk kunnen bekijken wat ze uit zichzelf waar doen (wat vinden ze een handige plek om de omgeving te bekijken? Bouw dáár een heuveltje).

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Isab123 en 27 bezoekers