Pony staat week, ijzers?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Pony staat week, ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-04 12:21

Mijn tinker staat voor vrij week.
Hij heeft momenteel ijzers onder, maar eigenlijk wil ik die eronder vandaan hebben. Zijn hoeven blijven zonder ijzers ook heel netjes, en hij slijt ze mooi gelijk af.
Nu komen hier op stal 2 verschillende hoefsmeden, die er allebei een blik op geworpen hebben.
De 1 is van mening dat er ijzers onder moeten om de stand te corrigeren. De ander zegt dat dat niet nodig is omdat je niet d.m.v. ijzers moet gaan rommelen aan zo'n stand, ook omdat hij nu 6 is, en het been gewoon al gevormd, en je er alleen maar problemen mee kunt krijgen als je de stand probeert te veranderen.
2 totaal verschillende meningen dus.... En wat is volgens jullie wijs?

Run free Jordy.... 1997 - 2021


Sandra_H

Berichten: 2713
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 12:32

Voorzover ik weet kun je de stand van een paard ouder dan drie niet meer veranderen.
Maar een ijzer kan je paard wel helpen om z'n voetjes goed te gebruiken:
Ik heb een tijdje een paard gereden wat ook vrij week stond. Toen hij bij ons kwam zijn de ijzers eraf gegaan, en op een gegeven moment ging hij voor steeds beroerder lopen. Struikelde ook veel. Op aanwijzing van de veearts is ie toen weer op ijzers gezet, (overigens met iets verlengde takken) want die had hij nodig om z'n voet goed af te rollen. En jawel, hij ging al heel snel weer stukken beter lopen.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 12:33

kan de stand niet veranderd worden door een andere manier van bekappen. De stand van een hoef veranderen lijkt mij nooit te laat mischien even een da raadplegen die veel afweet van benen en hoeven. Anders zou ik het lekker zonder ijzers proberen.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 12:38

Je kan idd met ijzers de stand veranderen bij de ene is het niet nodig MAAR bij de andere juist wel heel hard nodig.

Tuurlijk is het makkelijk om te zeggen dat een paard in de natuur niet op ijzers loopt maar ja door als ons gefok en misfok zijn er de nodige gebreken gekomen die we op kunnen lossen door ijzers, zolen enz..... Is helemaal niet erg zolang het paard er happy bij is.

Voor een week de ijzers er onderuit halen vind ik onzin het kost je dan meer dat dat het aan plezier opleverd voor het beest. Als hij al langer op ijzers staat kan hij wat last krijgen van gevoeligheid maar als hij toch niet werkt maakt het niet uit. Maar ja voor een week zou ik ze eronder laten zitten.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-04 12:38

Hij struikelt met ijzers juist meer dan zonder, zonder ijzers eigenlijk helemaal niet.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-04 13:01

Prisca, ze moeten er niet voor een week onderuit, hij staat week Haha!
Ik wil hem dus gewoon weer op blote voetjes hebben.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 16:31

Naar mijn idee brengt het corrigeren van de stand bij een 6-jarige meer problemen dan oplossingen. Ik ben het dus eens met de 2e hoefsmid.

Als ijzers niet noodzakelijk zijn, dan lekker eraf laten. Scheelt nog geld ook Knipoog

There is no reality, only perception.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 17:23

bekijk hoofcare eens, die zeggen hetzelfde als de 2e smid. Lachen

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anne77, Kimmej en 122 bezoekers