Paardenstal suggesties voor inrichting

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
overzee2

Berichten: 662
Geregistreerd: 13-04-09

Paardenstal suggesties voor inrichting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-17 08:27

Beste bokkers,

In november komt mijn paardenstal.
Wat vaststaat is de afmeting van 10.10 x 7.10 binnenwerk (ivm bekleden stal met betonplex en tussenwand tussen boxen kom je dan op 7.10 ipv 7 meter).

De inrichting is nog flexibel, ik moet in augustus de definitieve tekening mailen met de ramen/deuren etc.aan gemeente en bouwer.

Willen jullie er meekijken naar mijn schets? Kritiek opbouwend mag! Graag zelfs! Er komen 2 paarden in. Ik hoef geen opslag voor ruwvoer te hebben en strooisel. Dat heb ik dichtbij in een andere stal.
Wel wil ik een spuit/poetsstal met mogelijkheden tot solarium.


Afbeelding


Brand maar los, ik sta overal voor open!

NIL VOLENTIBUS ARDUUM


Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Paardenstal suggesties voor inrichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 08:55

Gaaf dat je het zelf kan indelen! Dat is een leuk projectje.

Ik zie vooralsnog een mooie indeling, wel zou ik kijken naar de positie van de schuifdeuren van de stallen, de deur van box 1 zit meteen om t hoekje, dat kan met draaien van het paard nog wel eens lastig worden, ik zou de deur van box 1 aan de andere kant van de stal doen. Deuren eventueel in spiegelbeeld.

Nieuwe touwhalsters klik voor de advertentie

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20034
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Paardenstal suggesties voor inrichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 09:17

Wat ik aan mijn eigen indeling heel fijn vind, is dat alles wat ik achter elkaar nodig heb dicht bij elkaar zit.

Dus als ik terugkom van buitenrit, kom ik eerst langs de tuinslang, kan ik even afspuiten. Dan het hek door twee stappen verder, dan sta ik in de paddock. Daar trek ik, voor zover ik dat nog niet gedaan had, het zadel en het hoofdstel eraf, paard kun je dan gewoon meteen loslaten die kan zo van de paddock de wei in lopen. Zelf heb ik dan het zadel en hoofdstel dus in mijn handen, en sta binnen een paar stappen in de zadelkamer.

Ik zou dus vooral kijken naar de dingen die je veel doet, zorgen dat dat makkelijk loopt.

overzee2

Berichten: 662
Geregistreerd: 13-04-09

Re: Paardenstal suggesties voor inrichting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-17 13:16

Gypsy en Reba 100 bedankt voor de input
Heb jullie opmerkingen al verwerkt want die zijn nuttig

U twijfel ik over optie 1 zoals eerder gepost en deze optie hieronder
Toch leuk maar ook best lastig hoor zo'n stal hahahaha
Afbeelding

NIL VOLENTIBUS ARDUUM

CaptainJS

Berichten: 1125
Geregistreerd: 06-11-16
Woonplaats: In my dreams in California (Brabant)

Re: Paardenstal suggesties voor inrichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 13:37

ik zou zelf voor optie 2 gaan ant alles zit naast elkaar

“This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow”

― Captain Jack Sparrow

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Paardenstal suggesties voor inrichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 13:43

Ik zou box 1 verhuizen naar de plek van de poetsplaats. Poetsplaats dan op het plekje van box 1. Aan het eind van de gang heb je dan nog plaats om iets te zetten. Van de plek met de voertonnen zou ik ook een stal maken, voer staat beter achter een afgesloten deur voor het geval er ooit een paard aan de wandel gaat. Dan heb je meteen een reservestal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 13:50

Houd met je spuitplaats wel rekening dat het water (bij tekening 2) direct de stal in loopt? Of heb je een speciale vloer in gedachten? :)

En is er plek voor een reserve stal? Kan altijd nodig zijn en is erg aan te raden.

Anoniem

Re: Paardenstal suggesties voor inrichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 13:52

Ik zou voor optie 1 gaan, spuitplaats naast een stal is niet handig. En een extra box maken, zoals al gezegd is, daar je kasten in en Voertonnen.

smurffie

Berichten: 11124
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 14:26

De paarden wil ik altijd naast elkaar hebben, dat heb je al dus dat lijkt me goed.
ik wil zelf altijd graag het voer achter een deur hebben, mocht er een van de paarden ontsnappen is het echt fijn dat ze daar niet bij kunnen, of vaste voerkasten maken die je goed kunt vergrendelen. Tonnen zijn erg makkelijk open te krijgen als ze er een nachtje voor hebben.

Verder zou ik inderdaad de staldeuren omdraaien zodat de bochten niet kort worden.
En nog een tip, als het even kan zou ik zorgen dat in de boxen aan de buitenkant geen luik maar een dubbele deur zit. Mocht er brand uit breken oid krijg je je paarden nog heelhuids naar buiten.

Roodvos

Berichten: 6617
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 15:18

Een solarium is heel mooi, maar bij een aan 3 kanten afgesloten poetsplaats moet je dan of het solarium iedere keer hoog opdraaien en weer laten zakken, of je paard achteruit inparkeren.
Ik heb ipv een solarium links en rechts een terrasverwarmer hangen, zoiets:
https://www.terrasverwarmingshop.nl/pro ... rt-rc.html

Krijg je ook warm water in de stal? Ik heb een thermostaatkraan in de wasplaats. Dan heb ik nooit onbedoeld te heet water op mijn paard.

Ontwerp 2 zou mijn voorkeur hebben, dan kan je voor de afwatering de vloer van de stal iets naar die kant af laten lopen. Je moet de panelen van de box die aan de wasplaats grenst dan wel op een (beton)muurtje zetten om te voorkomen dat het water de stal in loopt.

Tip: teken de buitenafmetingen van je stal op schaal, zoals je dat nu al gedaan hebt. Knip daarna op dezelfde schaal vormpjes van wat je er per sé in wil hebben. Dus 2 vierkantjes voor de stallen, een blokje voor het dekenrek, de zadelkasten enz. En ga dan met die uitgeknipte blokjes schuiven binnen de omlijning. Je kan dan veel eenvoudiger en sneller variaties uitproberen dan wanneer je het 1 voor 1 probeert in te tekenen.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

Mri

Berichten: 15292
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Paardenstal suggesties voor inrichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 15:28

Je hebt relatief veel "loze" ruimte. Heb je een super breed pad nodig als je een aparte poetsplaats hebt?

Zit je vast aan de plaatsen van de deur? Hoe zit je met de wind? Op welke kant komt bv het meeste regen?
Wil je perse 2 stallen van hetzelfde formaat? Wellicht kom je ruimte technisch beter uit als dat niet zo Is.
Hoe groot wil je je kasten hebben? Moet er een wales of western zadel in kunnen?

Ik zal het nooit zo durven zeggen,
Hardop denken op z'n meest, misschien heb ik het fout gedaan

De mooiste dingen komen uit een onverwachte hoek

overzee2

Berichten: 662
Geregistreerd: 13-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-17 15:47

Wat wordt er prettig meegedacht hier!!!
Bedankt iedereen voor jullie input.

Mri
Klopt dat ik veel loze ruimte heb maar ik houd van een ruime opzet. Waarschijnlijk omdat ik nu een beetje mijn kont niet keren kan. Beetje overcompenseren denk ik hahahaha ...
Ik zit niet vast aan een deur of aan de ramen. Het enige dat ik al heb gekocht zijn de stalramen (de draai kiep buitenluik/ramen van veiligheidsglas met tralies) en een schuur van 7,10 x 10,10 meter binnenwerks. Ik mag zelf bepalen hoe en wat.
Kasten zijn 60 cm diep voor engelse zadels.

Roodvos, ken je uit een ander topic leuk dat je reageert. Terras verwarmers vind ik een goede optie, heb ik eerder al eens bekeken. kwam op deze uit: https://www.horsefriend.nl/artikel/Cond ... ir120.html
Welke heb jij?

Krijg inderdaad ook warm water en de thermostaatkraan zet ik direct op mijn lijstje. Bedankt.
Je optie van schuiven is een goede, ik heb al veel papier verspild hahahaha.

Wat bedoel je met de staldeuren omdraaien smurfie? Ben een beetje blond maar snap je niet helemaal. Bedankt voor je reactie.

Ik zal de voertonnen in een afgesloten kast opbergen. Goede tip Amoj en Sclimpre

Sclimpre jouw tip van ruilen van optie 1 met poetsplaats en stal had ik ook bedacht alleen kunnen de paarden elkaar dan alleen zien en geen fysiek contact hebben. Net als Smurfie vind ik dat wel belangrijk of overdrijf ik hiermee?

De opmerkingen van Rena 100 en gypsy heb ik direct verwerkt en heb de box schuifdeuren al verplaatst.

Nogmaals heel hartelijk bedankt voor het meedenken!

Pearls 14 bedankt voor je reactie.

Bobje 26 we zetten tussen de stallen en de poetsplaats doen we een betonnen rand zodat het water niet van de poetsplaats de stal in kan stromen. Is dat denk je afdoende of niet verstandig?

Reservestallen doen we niet aan. Ik heb mijn oude stallen nog in een andere stal maar meer dan 2 paarden wil ik niet hebben. ECHT NIET want dat zorgt voor allerlei "problemen" bij buiten/binnen zetten etc etc.. In geval van ziekte of nood kunnen ze in de andere stal.
Laatst bijgewerkt door overzee2 op 08-06-17 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

NIL VOLENTIBUS ARDUUM

Domino_2006
Berichten: 671
Geregistreerd: 20-05-15

Re: Paardenstal suggesties voor inrichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 15:53

Ik zou gaan voor optie 1, alleen dan met de deuren hoe je ze hebt getekend in optie 2. Dan is de draai naar buiten uit de eerste stal iets makkelijker.

Waar is onze Angel?
www.wioa.nl
voor hulp bij het zoeken naar vermiste honden en het online delen van alle vermiste dieren

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Paardenstal suggesties voor inrichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 16:05

Fysiek contact in de stal heeft voor- en nadelen. Voordeel: gezellig voor de paarden (tenminste als ze het goed samen kunnen vinden). Nadeel: als de ene wat opdringerig is en de andere wil liever met rust gelaten worden kan het voor die 2de irriterend zijn. Als ze mekaar al kunnen zien, horen en ruiken lijkt het me best voldoende, mekaar poetsen moeten ze maar op de wei doen :) .

Roodvos

Berichten: 6617
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 16:31

overzee2 schreef:
Roodvos, ken je uit een ander topic leuk dat je reageert. Terras verwarmers vind ik een goede optie, heb ik eerder al eens bekeken. kwam op deze uit: https://www.horsefriend.nl/artikel/Cond ... ir120.html
Welke heb jij?

Merk/type, geen idee. Die van mij zijn wel een stuk korter als wat jij post, maar langer dan de gemiddelde standaard terrasverwarmer.
Ze zijn een ontdekking van mijn vader bij een handel in gebruikte bouwmaterialen. Hij was daar voor balken en ander materiaal, en zag ze liggen. In de wetenschap dat ik wel een solarium wilde heeft hij ernaar gevraagd. Verkoper wist niet of ze het nog wel deden, en hij mocht ze beide voor 25 euro meenemen. Nu mijn paard met pensioen is worden ze nauwelijks meer gebruikt, maar heb er 10 jaar intensief gebruik van gemaakt in de winterperiode. En ze doen het nog steeds.
Was een goede koop dus :D .

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

EllyC

Berichten: 8103
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 17:20

Wil je echt een poetsplaats?
Voor die 10 minuten evt bij fanatieke poetser 30 minuten per dag offer je best wel wat ruimte op.
Persoonlijk zou ik de poetsplaats laten vervallen en deze ruimte in een (nog) grote box stoppen.
Wij hebben poetsplaats buiten en bij slecht weer doen we dit op stal. Maar dat komt hooguit een paar x per jaar voor.

Heb je ook al eens gedacht aan een inloopstal?
Toen ik hier kwam wonen heb ik twee stallen gebouwd (3x3 en 3x4), vanuit beide stallen kan met de uitloop op (verhard stuk + zand). Als ik het nu weer over zou doen dan komt er dus echt 1 grote stal met bij voorkeur de mogelijkheid om deze in twee stukken te delen om bv nieuwe paarden aan elkaar te laten wennen of bij ziekte een paard te kunnen opsluiten..
Die heb ik ook ergens anders op het erf (6x4.5) en dat is zo fijn voor ze.

Van de door jou uitgewerkte opties zou ik gaan voor optie 2.
Ik maak altijd tekeningen in Word. Door een rechthoek in te voegen van de juiste afmetingen kun je daarna bv een vierkant toevoegen voor een box etc.

W-Mellaer's Wamailin M (6, jeugdkampioen Belgie connemara, drachtig van Bon Coeur B, 2024), Bon Mailin EC (1, te koop), Indy (20) B ruin en Vip (22) Z2 dressuur met 2 amazones)

overzee2

Berichten: 662
Geregistreerd: 13-04-09

Re: Paardenstal suggesties voor inrichting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-17 17:41

Bedankt iedereen voor de aanvullingen.
Inloopstal kan niet. Het is op mijn erf en de weides liggen aan de andere kant van het pad helaas. Er is ook geen ruimte voor een paddockje of uitloop. Dit is wat het is. Ze staan vanf mei tot oktober 24/7 buiten en van 8 tot 5 buiten 's winters ook met schuilmogelijkheid. De stallen zijn alleen voor avond en nacht.

Wat betreft poetsplek dat vind ik heerlijk!!!!Dat is mijn grote gemis nu een plekje om lekker te zadelen en te pielen. Ieder zijn ding, elke gek zijn gebrek moet je maar denken.

Stallen van 4/3,75 x 3,5 vind ik erg luxe, ze zijn nu 3 x 3 meter.

NIL VOLENTIBUS ARDUUM

Laurievc

Berichten: 4406
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Paardenstal suggesties voor inrichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 17:44

Ik zou ook voor optie 2 gaan :) Gewoon zorgen dat de poetsplek goed afwaterd en het voeder inderdaad afsluiten

rover_
Berichten: 1351
Geregistreerd: 27-10-09

Re: Paardenstal suggesties voor inrichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 19:19

Wordt vast heel mooi Overzee. Zelf zou ik de stallen wat dieper maken en toch wat groter dus. Zeker handig voor geval je nog een keer een veulentje wil fokken. Ik heb zelf boxen van 4x5 met uitloop naar buiten. Heb gekozen voor een flexibele tussen wand dus als ik die open zet, ontstaat een grote ruimte van 4x10. Aan de andere kant 2 boxen van 4x4. Hoe maak je de voorkant? Tralies of half open? Heb je al een boxen bouwer in gedachten? Voor mij heeft de smid ze gemaakt, precies naar wens. Anderen in de buurt hebben mooie betaalbare, degelijke stallen via MJ Steel (zie Facebook). Wat doe je met de waterleiding? Extra isoleren of rondpompsysteem? Wel fijn als 's winters niet bevriest.

topsylover

Berichten: 5637
Geregistreerd: 13-03-05
Woonplaats: Rotterdam

Re: Paardenstal suggesties voor inrichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 19:39

Ik zou bij optie 2 gaan voor wat ruimere stallen. En dan de getekende poetsplaats wat kleiner maken, daar het voer en zadels neerzetten. Dan heb je de hele voorkant vrij om te poetsen etc.

overzee2

Berichten: 662
Geregistreerd: 13-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-17 20:08

Allereerst mijn grote dank voor iedereen die reageert. Fijn dat jullie zo meedenken en alles wat geschreven is geeft mij stof tot nadenken. Ik overweeg en bedenk alles wat jullie schrijven op basis waarvan ik mijn mening bijstel of weet waarom ik toch kies voor .... . Hee fijn nogmaals.


rover_ schreef:
Wordt vast heel mooi Overzee. Zelf zou ik de stallen wat dieper maken en toch wat groter dus. Zeker handig voor geval je nog een keer een veulentje wil fokken. Ik heb zelf boxen van 4x5 met uitloop naar buiten. Heb gekozen voor een flexibele tussen wand dus als ik die open zet, ontstaat een grote ruimte van 4x10. Aan de andere kant 2 boxen van 4x4. Hoe maak je de voorkant? Tralies of half open? Heb je al een boxen bouwer in gedachten? Voor mij heeft de smid ze gemaakt, precies naar wens. Anderen in de buurt hebben mooie betaalbare, degelijke stallen via MJ Steel (zie Facebook). Wat doe je met de waterleiding? Extra isoleren of rondpompsysteem? Wel fijn als 's winters niet bevriest.



Ik twijfel tussen half open of niet omdat ik straks een jong paard heb en niet wil dat haar voorbeen erover komt. Half open vind ik wel veel prettiger. Dacht ook aan een voeropening voor ruwvoer en een slowfeeder er eventueel voor. Dat heb ik nog niet helder helemaal. Bedankt voor je tip mbt boxenbouwers. Ik ga even kijken. bij MJ steel.

We hebben in de oude stal een rondpomp en ik dacht aan en/en. Dus buizen isoleren en eventueel rondpompsysteem erbij.

NIL VOLENTIBUS ARDUUM

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 20:15

Wij hebben halfopen staldeuren,waar ook een tralies voor kan , voor naar het gangpad toe. Zal morgen ff een foto maken, want dit is nogal vaag :Y)

overzee2

Berichten: 662
Geregistreerd: 13-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-17 20:59

Feyax2004 schreef:
Wij hebben halfopen staldeuren,waar ook een tralies voor kan , voor naar het gangpad toe. Zal morgen ff een foto maken, want dit is nogal vaag :Y)




Dank je wel voor je moeite ik zou ze graag zien, ben nieuwsgierig

NIL VOLENTIBUS ARDUUM

overzee2

Berichten: 662
Geregistreerd: 13-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-17 06:59

Bedankt, heel handig inderdaad

NIL VOLENTIBUS ARDUUM

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 07:37

overzee2 schreef:
Bedankt, heel handig inderdaad

Jup ;)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: idion en 48 bezoekers