Dilemma: wei kopen of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 18:31

Wendy schreef:
eclair98 schreef:
Nou, ze heeft het nog niet gekocht, het geld wordt allemaal terug gestort voor de kinderen. Het is niet dat ze het uitgeeft aan drank of andere rare, zinloze, producten. Misschien niet slim om vooruit te lopen op salarisverhoging, maar ze denkt er wel over na.

Dat zijn net zo goed luxe producten :D Alleen vinden wij paarden een stuk zinvoller, omdat we die leuk vinden.
Maar goed, het is gewoon eigen verantwoordelijkheid van TS :) En als het goed voelt voor haar, dan moet ze het gewoon doen. En land is idd een prima investering.

Het scheelt, paarden zijn bewezen gezond O:)

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Dilemma: wei kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 18:35

Ts koopt geen paarden maar land. Mochten de kinderen straks gaan studeren en er is geen geld, kan dat land toch altijd nog verkocht?
Ik zie het probleem niet, gewoon doen!

Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 18:37

JoskaH schreef:
Even tussendoor: wow, jullie sparen voor je kinderen en betalen hun studies?!

Is dat heel raar?

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 18:40

Als je het geld makkelijk kunt missen moet je het direct doen. Maar als ik lees dat je het spaargeld van de kinderen moet aanspreken en je levensstandaard bijstellen...........dan zeg ik heel duidelijk doe het NIET.

De paarden zijn voor jou een hobby, een extraatje. Het is niet zo dat de aankoop van het land een investering is die je later weer terugverdiend. Dat is allemaal nog maar te bezien hoe dat loopt. Wat nu telt is dat je je kinderen en hun spaargeld buiten deze persoonlijke keuze laat. Zodat zij later zelf kunnen kiezen wat ze met hun eigen geld doen.

Einder

Berichten: 113
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Borgloon

Re: Dilemma: wei kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 18:46

Die spaarrekening levert met zekerheid niets op aan intrest, een mooi stuk land daarentegen..
Ik zie dat niet als 'kosten aan een hobby'. Eerder als dat het een fijne bijkomstigheid is dat je paard kan grazen op je investering.
Het is verder ook land, je kan er meer mee doen als paarden op laten lopen. Zo te horen zou je prima een stal kunnen verhuren, en met dat formaat weide kan je er ook voor jullie zelf nog wat leuks doen (eerder zei iemand al fruitbomen, noten enz.. ideaal voor een buitenhobby met de kindjes, en bij het paard)

Anoniem
Berichten: 510
Geregistreerd: 14-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 19:32

Diablo schreef:
[naam] schreef:
Even tussendoor: wow, jullie sparen voor je kinderen en betalen hun studies?!

Is dat heel raar?


Vind ik wel ja! Je betaalt toch gewoon voor je eigen onderwijs en huis? Ik wel hoor, zit straks met een studieschuld en moet hard werken om een huis te kunnen betalen... Dat krijg je niet cadeau en je leert er ook meer van als je het niet cadeau krijgt lijkt me.

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 19:34

Abacab schreef:
Als je het geld makkelijk kunt missen moet je het direct doen. Maar als ik lees dat je het spaargeld van de kinderen moet aanspreken en je levensstandaard bijstellen...........dan zeg ik heel duidelijk doe het NIET.

De paarden zijn voor jou een hobby, een extraatje. Het is niet zo dat de aankoop van het land een investering is die je later weer terugverdiend. Dat is allemaal nog maar te bezien hoe dat loopt. Wat nu telt is dat je je kinderen en hun spaargeld buiten deze persoonlijke keuze laat. Zodat zij later zelf kunnen kiezen wat ze met hun eigen geld doen.

MAar het spaargeld op de rekening van de kinderen is volgens mij gewoon geld dat de ouders gespaard hebben. toevallig op een rekening met kind hun naam op, maar zolang de ouders niet beslissen om dat geld te geven aan de kinderen, is het nog altijd het geld van de kinderen.
Waarom verwachten kinderen tegenwoordig dat ze tegen dat ze 18 zijn een vette spaarrekening van ouders gesponsord krijgen?

Ik heb van mijn ouders niks/heel weinig meegekregen, Maar geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om hun daarvoor aan te kijken, ze hebben zelf hun problemen, struggles en keuzes gehad, ze hebben wél betaald voor mijn onderhoud, eten, kledij, etc, zelfs nadat ik al ging werken krijg ik regelmatig iets toegestopt.
De ouders leven nu, werken nu, en moeten er nu van genieten, alles dat op een spaarrekening staat wordt onrechtstreeks toch weer ingenomen door de overheid...

Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 21:18

JoskaH schreef:
Vind ik wel ja! Je betaalt toch gewoon voor je eigen onderwijs en huis? Ik wel hoor, zit straks met een studieschuld en moet hard werken om een huis te kunnen betalen... Dat krijg je niet cadeau en je leert er ook meer van als je het niet cadeau krijgt lijkt me.

Wij sparen al jaren voor onze kinderen, zodat ze een zakcentje hebben als ze op een bepaalde leeftijd zijn en het nodig hebben. Dat is toch niet raar?

Studeren kunnen ze hier (in Duitsland) gelukkig prima zelf betalen, maar als we in Nederland hadden gewoond, waar studeren een fortuin kost, zouden we er alles aan doen ze te ondersteunen.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 21:31

Abacab schreef:
Als je het geld makkelijk kunt missen moet je het direct doen. Maar als ik lees dat je het spaargeld van de kinderen moet aanspreken en je levensstandaard bijstellen...........dan zeg ik heel duidelijk doe het NIET.

De paarden zijn voor jou een hobby, een extraatje. Het is niet zo dat de aankoop van het land een investering is die je later weer terugverdiend. Dat is allemaal nog maar te bezien hoe dat loopt. Wat nu telt is dat je je kinderen en hun spaargeld buiten deze persoonlijke keuze laat. Zodat zij later zelf kunnen kiezen wat ze met hun eigen geld doen.

Dat stuk land is zeker gezien de huidige situatie qua rente, etc. een veel betere investering/spaarpot dan de vordering op de bank die spaarrekening heet. Plek met mogelijkheid tot eigen voedsel en onderdak is een heel goede gift voor je kinderen, beide zijn nl nogal essentieel en het grootste deel van het kostenplaatje van de minimale vaste lasten in deze maatschappij. Iets met piramide van maslow, zonder zekerheid op eten en onderdak, is optie tot studeren geheel niet interesant.

pinto_1

Berichten: 2552
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 22:03

Het klinkt heel goed, spaargeld voor de kinderen zou voor mij geen issue zijn, maar... ik zou absoluut niet afhankelijk willen zijn van ouders/schoonouders voor zo'n groot bedrag.

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Re: Dilemma: wei kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 09:58

Als je een hypotheek moet afsluiten voor dat stukje land is het nog maar de vraag of het wel een goede investering is. Hoe laag de rente ook is, je betaald voor het lenen van geld. Daarom dat ik ook stel: als je het geld hebt dan kun je het doen. Maar als je er voor moet lenen en de spaartegoeden van de kids moet inleveren en je levensstandaard aanpassen dan is dat een grote opgave voor een hobby. Ben je dan nog wel financieel veerkrachtig wanneer je een tegenslag krijgt? Jij of je partner kan je baan kwijtraken, als je een eigen huis hebt kunnen dan ineens grote uitgaven voor de deur staan, als een van je paarden naar de kliniek moet voor een koliekoperatie heb je dan een paar duizend liggen? Wat als je auto in de prak wordt gereden en de verzekering keert je de dagwaarde uit terwijl jij daar nooit een geschikte auto voor kunt terugkopen? Allemaal van die dingen waar je reserves voor achter de hand moet houden.
Ik bekijk het wat anders omdat ik jaren lang aan de andere kant van de tafel heb gezeten en zulke gevallen voorbij heb zien komen.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 10:01

Toch moet je je ook niet verkijken op "land is een goede investering". Negen van de tien keer is dat zo, maar onderzoek eerst goed welke plannen er met het land zijn. Als er een nieuwbouwwijk gepland wordt naast jouw land, is het zomaar ineens minder waard. Of als er een procedure loopt met een projectontwikkelaar. Het wil niet zeggen dat het op dit stukje zo is, maar je moet wel alles goed onderzoeken. Is er ooit vervuiling geweest in de bodem? Stel dat je straks moet gaan saneren. Is er asbest gebruikt in de schuilstal die er nu staat (staat toch een schuilstal of heb ik dat mis)? Je kunt dus niet per definitie stellen dat land altijd een goede investering is die minimaal je aankoopbedrag opbrengt.

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Re: Dilemma: wei kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 10:15

Dat is zeker een goeie Chevax.

Ga iig eerst met de gemeente om te tafel om alle vergunningen te controleren. Er zijn ongelooflijk veel stallen op weitjes gezet die helemaal niet vergund zijn. Niets aan de hand zo lang niemand er over rept. Maar als er 1 klagende buur is heb je wel een probleem, ook al staat je schuur er al 25 jaar.
Check ook de ontwikkelingsplannen voor jouw regio. Hoe zit het met de bestemming van de grond.

Land kopen is niet altijd een goede investering. Er zijn heel wat gemeenten die 12 jaar terug voor veel geld land hebben gekocht om te gaan ontwikkelen. Sinds de crisis zijn veel ontwikkelingsplannen niet doorgegaan en zitten veel gemeenten in de problemen door het afwaarderen van de aangekochte grond.

Wat dat betreft heeft de grondmarkt ook wel een klap van de in elkaar gekelderde huizenmarkt meegekregen.

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Dilemma: wei kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 10:25

Ik zou het in dit geval niet doen, ik hoor erg veel lening hier, lening daar, geld wat zou moeten gaan komen binnen drie jaar.

Dat klinkt voor mij als erg onzeker, wat als je man zijn job kwijt raakt? Wat als je ouders/schoonouders ineens hun geld nodig hebben en NU een refund nodig hebben?

Als die dingen ook afgedekt zijn en niet als problematisch gezien worden, ok, maar anders klinkt het voor mij als te afhankelijk van een ander.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 09:30

Abacab schreef:
Land kopen is niet altijd een goede investering. Er zijn heel wat gemeenten die 12 jaar terug voor veel geld land hebben gekocht om te gaan ontwikkelen. Sinds de crisis zijn veel ontwikkelingsplannen niet doorgegaan en zitten veel gemeenten in de problemen door het afwaarderen van de aangekochte grond.


Dat heeft alles te maken met boekhoudkundige waarderingskwesties en eigenlijk helemaal geen moer met de waarde van blote grond.
Agrarische grond kent een bodemprijs, daaronder zal het niet zakken. Wat veel gemeenten hebben gedaan, is grond opkopen en het vervolgens voor bouwgrond met bijbehorende (veel hogere) vierkante meter prijs in de boeken hebben gezet. Instant winst in het jaar van aanschaf. Mooie luchtballon. Maar als dan tig jaar later de plannen moeten worden afgewaardeerd, blijkt dat het gewoon weer voor de historische aanschafwaarde moet worden gewaardeerd. Dát heeft ze in de boeken geld gekost.

Een perceel weiland heeft gewoon een bodemprijs en die is aan inflatie onderhevig: oftewel, die stijgt ieder jaar wat in waarde.

Ik zou me niet bang laten praten door menig (te) behoudende reactie hier in dit topic. Behoudens extreme vervuiling of serieuze bouwprojecten in de voorziene toekomst, dikke kans dat dit gewoon een goede belegging is. En laten we eerlijk zijn, waarschijnlijk eentje die vele male beter zal renderen dan de 0,15% opbrengst die je tegenwoordig voor spaargeld krijgt. Financieel gezien is het op die fiets zelfs beter voor je kinderen dat je investeert dan dat je blijft storen op die spaarrekening van ze ;)

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 09:48

TS is van België, hier is het relatief normaal dat ouders sparen voor de studie van hun kinderen en die deels of volledig betalen.

TS, ik weet niet van waar je bent. Als je in de buurt zit van Aalst kan ik je ook wel helpen denk ik. Ken een paar goeie kerels voor kalken en onderhoud met normale prijzen :)
Pensionplekken hebben voor- en nadelen.

Ik heb in 2011 een stuk verwaarloosde weidegrond gekocht. Dit najaar gaat de frees er over voor herzaaien. Na 6 jaar kan ik het ondanks de arme staat met fiks winst verkopen, maar dat ben ik dus niet van plan :D
Intussen heb ik nog een 2e stukje bijgekocht. Dat ooit verkopen wordt lastiger ivm de ligging (overstromingsgevoelig) maar ook hier goede investering geweest.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 09:55

Dees schreef:
Abacab schreef:
Land kopen is niet altijd een goede investering. Er zijn heel wat gemeenten die 12 jaar terug voor veel geld land hebben gekocht om te gaan ontwikkelen. Sinds de crisis zijn veel ontwikkelingsplannen niet doorgegaan en zitten veel gemeenten in de problemen door het afwaarderen van de aangekochte grond.


Dat heeft alles te maken met boekhoudkundige waarderingskwesties en eigenlijk helemaal geen moer met de waarde van blote grond.
Agrarische grond kent een bodemprijs, daaronder zal het niet zakken. Wat veel gemeenten hebben gedaan, is grond opkopen en het vervolgens voor bouwgrond met bijbehorende (veel hogere) vierkante meter prijs in de boeken hebben gezet. Instant winst in het jaar van aanschaf. Mooie luchtballon. Maar als dan tig jaar later de plannen moeten worden afgewaardeerd, blijkt dat het gewoon weer voor de historische aanschafwaarde moet worden gewaardeerd. Dát heeft ze in de boeken geld gekost.

Een perceel weiland heeft gewoon een bodemprijs en die is aan inflatie onderhevig: oftewel, die stijgt ieder jaar wat in waarde.

Ik zou me niet bang laten praten door menig (te) behoudende reactie hier in dit topic. Behoudens extreme vervuiling of serieuze bouwprojecten in de voorziene toekomst, dikke kans dat dit gewoon een goede belegging is. En laten we eerlijk zijn, waarschijnlijk eentje die vele male beter zal renderen dan de 0,15% opbrengst die je tegenwoordig voor spaargeld krijgt. Financieel gezien is het op die fiets zelfs beter voor je kinderen dat je investeert dan dat je blijft storen op die spaarrekening van ze ;)


Behoudens vervuiling of bouwplannen: dat is toch wat ik ook zei? Dat kun je behoudend noemen, of realistisch. Net zoals dat het niet slim is om te rekenen met zoveel variabelen als promotie, lening, verandering in levensstijl. Rekenen tot het op papier past, kan iedereen. Het uitvoeren in de praktijk is waar veel mensen in de problemen komen.

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 09:59

Wat ik een beetje mis in het verhaal is tijdsinvestering...je zal toch 2x per dag naar de wei moeten om water te controleren in winter bijvoeren etc. Dan is 2 km toch wel iets anders als andere kant van de straat.
Ik spreek uit eigen ervaring. Onze wei is ook 2 km verder en ook 2 kinderen wel iets ouder. gelukkig kan ik het delen met iemand ,zij doet de ochtend wij de avond. en als wij op vakantie gaan vangt zij ons op met voeren.
Bij ons werkt dit prima overigens maar wel iets om te overwegen naast het hele financiële verhaal.

Liannetje86
Berichten: 784
Geregistreerd: 14-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 10:13

Persoonlijk vind ik het ook heel normaal dat je je kinderen niet met een studieschuld opzadelt (ok, dat je niet alles betaald, het op kamers gaan etc.) maar rijbewijs en studie horen er nu eenmaal bij. Dus dat vind ik vrij logisch...

Even weer ontopic...

Je bent een stuk minnder liquide; maar dat zou opgevangen kunnen worden. Verder is het gewoon een mooie investering, je hebt zekerheid... Alleen het reizen (nouja 2 km en als de kids eventueel meekunnen.. dan kun je nog een stukje afzetten, leuk speeltuintje van maken en klaar...)

Als ik hier in de buurt de mogelijkheid had.. (hier is het alleen huren als er al iets vrij komt) zou ik ook twijfelen, maar dat is alleen om het feit dat ik nu volpension sta en dat mij heel veel rust geeft ;) Heb ze in de tuin gehad, dat was ook te doen, maar dan zat ik soms ook met tijd te kort als ik moest overwerken... Heb ze verder weg gehad (maar dat was meteen 15km verderop ;)) vond dat ook heerlijk, maar daar waren we met z'n 3en.. dus hoefde ik niet elke x alles te doen. Maar voor mij geeft volpension heel veel rust... + heb alles bij de hand, ook een bak met verlichting etc. Vooral in de winter fijn..

Let wel op, als het vriest, dat je best je handen vol gaat hebben aan zorgen dat ie kan drinken... (ik vond toen 2x per dag water brengen/ijs doorbreken te weinig persoonlijk) in de zomer is het allemaal heerlijk, maar in de winter heb je vaak toch extra werk.. (Nouja.. nu is het makkelijk tegenover je....) maarja.. als je er met z'n tweeën achter staat en je kunt erop vertrouwen dat je gewoon vaak genoeg weg kan/de tijd er voor hebt.. Dan is het gewoon een mooie investering. Niet meteen liquide, maar waarschijnlijk ook in de toekomst snel weer liquide te maken, dus zou me daar niet te druk over maken.

SweetVanille
Berichten: 1769
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Re: Dilemma: wei kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 10:37

Rijbewijs hoort er hier echt niet bij, kan je mooi zelf betalen, geen ouders die dat voor me hebben betaald, weet niet hoe dat bij anderen zit, maar ik vind het niet "vrij logisch" dat dat maar voor je wordt betaald.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Dilemma: wei kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 10:40

Ik ben ondertussen ook benieuwd naar de mening van TS.
Die mag namelijk helemaal zelf bepalen wat zij wijs vindt en wat niet.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 10:44

Nee rijbewijs, studie, enz vind ik ook niet meteen logisch.
Het is fijn als het kan maar niet iets dat ik zie als een verplichting van de ouder.

Grond blijft geld waard.
Maar als ik lees dat je er je levensstandaard echt op aan moet passen weet ik niet of het zo verstandig is.

En net wat iemand hierboven schreef. 2 km is niet ver. Maar toch anders als aan huis.
Zeker met water geven.

Dingen om goed in overweging te nemen.

Liannetje86
Berichten: 784
Geregistreerd: 14-08-09

Re: Dilemma: wei kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 10:56

Het is ook zeker geen verplichting ;) maar bij de mensen met wie ik omga gewoon redelijk normaal... Je wilt niet dat je kind met een schuld begint (ok, er zijn natuurlijk grenzen... als ze op kamers willen, 5 avonden per week stappen, dan ga je dat niet allemaal financieren) maar het collegegeld tot er een fatsoenlijk inkomen is... En rijbewijs is gewoon praktisch... En als het kan, waarom niet? (als je kijkt wat het kost, is het voor een 16/17jarige heel wat uurtjes vakken vullen ;))

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Dilemma: wei kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 10:58

Die uurtjes vakken vullen zijn doorgaans wel heel erg nuttig voor het vormen van karakter :o

Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 11:00

Liannetje86 schreef:
Het is ook zeker geen verplichting ;) maar bij de mensen met wie ik omga gewoon redelijk normaal... Je wilt niet dat je kind met een schuld begint (ok, er zijn natuurlijk grenzen... als ze op kamers willen, 5 avonden per week stappen, dan ga je dat niet allemaal financieren) maar het collegegeld tot er een fatsoenlijk inkomen is... En rijbewijs is gewoon praktisch... En als het kan, waarom niet? (als je kijkt wat het kost, is het voor een 16/17jarige heel wat uurtjes vakken vullen ;))

Weet je hoeveel uur het ons kost om onze auto te kunnen rijden? Of onze hypotheek te betalen? Gas, licht? Verzekeringen? Heel normaal hoor, dat daar heel wat uurtjes voor gewerkt moet worden.