Castreren en groeien, hoe zit het nou eigelijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Castreren en groeien, hoe zit het nou eigelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-04 16:07

Er doen twee "verhalen" de ronde:

1. Als je je paard laat castreerd (tegen zijn derde jaar) heb je hem alle gelegenheid gegeven om maximaal door te groeien. Ook krijgt hij daardoor net dat zetje extra. (hengstenhals oa.)

2. Als je je paard vroeg castreerd, heeft ie alle gelegenheid om maximaal uit te groeien, omdat hij al zijn energie in het groeien kan stoppen, ipv de macho uit te hangen.

Dus. Wat is nu waar? Of zit er eigelijk wel verschil in en maakt het allemaal niet zoveel uit?


Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 16:16

Combinatie denk ik; laat castreren zorgt ervoor dat hij zich anders ontwikkelt (bijv. hengstenhals). Na het late castreren hebben ze meestal geen groeispurt meer. Vroeger castreren, zorgt ervoor dat de paarden groter worden (dan bij het laat castreren). Ze hebben dan minder de mannelijke kenmerken zoals o.a. hengstenhals en praatjes...

Bolke
Berichten: 249
Geregistreerd: 11-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 17:16

Volgens mij worden paarden die vroeg worden gecastreerd, wat slungeliger en langer dan paarden die nog laat hengst zijn. Ik gok dat het verschil tussen eentje die gecastreerd is op zijn 1,5ste en eentje die gecastreerd is met 3 jaar, bijv. op 5 jarige leeftijd toch wel te zien is. Denk dat er dan toch wat meer "mannelijkheid" aanzit bij die late.

Wat ik absoluut zeker weet, is dat een hengst die gecastreerd wordt op bijv. zijn 6e of 7e er absoluut blijvend anders uitziet dan als ie met 1,5 gecastreerd was. Ze zijn dan compacter, vaak wat korter in het lijf en met wat meer spiermassa op bepaalde plaatsen.

Mijn paardebeest is afgelopen oktober gecastreerd, hij was toen 6 jaar. Volgens mij is hij zelfs nog wat de hoogte ingegaan door de castratie. Hij is in ieder geval een stuk dikker geworden, word echt stevig nu. En dat terwijl er voorheen geen vlees aan te krijgen was.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 17:20

Castreren heeft geen invloed op de hoogtegroei is wat ik altijd geleerd heb van een dierenarts.

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 17:27

Summertje schreef:
Castreren heeft geen invloed op de hoogtegroei is wat ik altijd geleerd heb van een dierenarts.


Nou , ik heb toch echt wat anders meegekregen. Hengsten schijnen meer energie nodig te hebben voor hun hormonen dan ruinen, een ruin kan die energie gebruiken om te groeien. Ik denk dat een hengst meer in de "breedte" groeit, bv. de hengstehals.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 17:30

Dat is ook wat ik geleerd heb.
Een ruin groeit langer door is me wijs gemaakt, dus heb je een klein paard castreer je eerder en andersom.

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 17:38

volgens mij heeft het alleen te maken met de breedte groei. testosteron heeft daar wel invloed op maar niet op de hoogte. zal maandag op school ff kijken of ik het artikel erover kan vinden.

Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 18:04

Ik heb ook vaak genoeg gehoord dat vroeg gecastereerde paarden meer in de hoogte groeien, maar ik denk dat het ook heel erg afhankelijk is van erfelijkheid, en bijv voeding!

Als ik naar die van mij kijk, die word in juni 2 en die is met 11 maanden ongeveer gecastereerd, ik vind hem niet heel erg groot voor zijn leeftijd, maar hij is wel al behoorlijk stevig, meet een behoorlijke nek er op

voor fotos zie:
[ITP] Zoek de verschillen Haha!

Cum Laude afgestudeerd klassiek homeopaat voor dieren
http://www.leonienoordhoek.nl
http://www.facebook.com/dierenhomeopathie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 20:10

Qua bouw en nek zie ik veel liever een laat gecastreerd paardje, dan maar wat meer babbels!

Cookies
Berichten: 6564
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 20:14

Het paard van een vriendin van mij is ook laat gecastreerd maar heedt absoluut geen hengstehals dus het is geen garantie dat ie dat krijgt. Mijn Haflinger is met 1 jaar gecastreerd en hij is inder daad vrij groot. Maar mijn merrie van hetzelfde jaar is ook al zo'n joekel, dus het is afhankelijk van paard, ras, genen enz.

Come over to the dark side, we have cookies!

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 23:28

Ik heb op het symposium in Utrecht gevraagd of het klopt dat paarden na de castratie vaak hoger worden, maar dat is volgens hun een fabeltje!
Ik heb zelf een hengst en hij is E-pony gebleven terwijl zijn vader 1.71m is, en iedereen zei altijd dat ik hem moest laten castreren zodat hij hoger werd.
Ik heb mij dat eerlijk gezegd altijd afgevraagd.
Maar de artsen daar zeggen dus dat dat niet zo is, en dat als een ruin hoop wordt, hij als hengst ook zo hoog was geworden.
Hengsten groeien wel harder op wat latere leeftijd, omdat ze in hun eerste jaren vooral spieren ontwikkelen.

Maitu
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 09:56

Ik meen dat door castratie de groeischijven langer 'open' blijven, maw dat een ruin langer door blijft groeien?!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 10:08

De ouders van mijn paard zijn 1.50 en 1.52 ook de generaties verder zijn niet groot. Mijn paard is op 13 maanden gecastreerd en loopt nu tegen de 1.60 . Maar ik weet natuurlijk niet hoe groot hij zou zijn als hij later gecastreerd was. Wel krijg ik altijd de vraag: hij is zeker laat gecastreerd? Juist omdat hij o.a. nog zo'n gespierde hals heeft.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Glossy2009 en 30 bezoekers