Maaien voordat je gaat kalken en bemesten?

Moderators: C_arola, Coby, Dyonne, Nicole288

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Silver_Fox

Maaien voordat je gaat kalken en bemesten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-17 19:52

Hoe kort moet het gras eigenlijk zijn voordat je gaat kalken en bemesten?

Gaat om het stuk gras in de foto wat iets langer is

Afbeelding

Hilary

Re: Maaien voordat je gaat kalken en bemesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 19:54

Dat zou ik wel maaien, ja. Je kalk- en meststof komt dan directer op de bodem te liggen en wordt sneller / beter opgenomen. Ik zou het gras overigens mulchen, dan versnipper je het zo fijn dat het ook als bemesting wordt gebruikt.

Oy with the poodles, already

xtessax83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 20:17

Hoe korter het is hoe beter het inderdaad in de grond trekt.

Loonwerker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 18:26

Als het alleen gaat om dat wat langere gras op de voorgrond, maakt het niet zoveel uit wat je eerst doet. Kunstmest en kalk komen vanzelf op de grond terecht.
Als je toch al van dat gras af wilt omdat je paard het bijvoorbeeld niet eet, dan zou ik het eerst maaien. In andere gevallen is nu al maaien zonde.

Hoe korter hoe beter is niet waar, in ieder geval niet voor (kunst)mest. Gras dat afgemaaid/gegraasd is onder de groeipunten groeit veel minder snel en kan dus ook minder goed profiteren van meststoffen.

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-17 22:15

Bedankt voor de reacties!

Het gaat om alles wat je in de foto ziet (behalve dus dat hele korte aan de voorkant). Er komt geen kunstmest op, wel gecomposteerde paardenmest. Ik hoef niet per se van het gras af, maar het gaat mij er eigenlijk ook niet om dat ik nu dit jaar perfect gras heb. Ik wil voornamelijk de bodem te verbeteren, want het is jarenlang niet bemest geweest.
Ik kan me inderdaad voorstellen dat de bemesting misschien niet goed bij de bodem komt op langer gras, maar aan de andere kant maakt het misschien niet zo uit en regent het er toch wel in, want het is ook niet zo heel lang.

Lastig dit :')

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 15:57

Paardenmest zou ik niet op langer gras laten uitrijden. Dat krijg je niet netjes verdeeld en dan krijg je veel dooie plekken in het gras.
Hier zou ik dat het liefst doen op gras van ongeveer 5-8 cm.

trots op Owen DrZ2+1; SprB+1, SGWL+5 en met 24 still going very strong

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie