[VOLG] project aanleg hit actief

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Ir111

Berichten: 11943
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: [volg] project aanleg hit actief

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 21:27

Wat een gaaf topic! Ik kom het nu pas tegen. Super om de opbouw zo te zien.

Ik ben heel benieuwd hoe het gaat met de paarden die op blote voeten staan. Als ze eten staan ze op de stenen, best aardig wat tijd denk ik? Blijven de hoeven goed qua lengte? Ik weet dat een voet zich aanpast etc maar in deze nieuwe situatie ben ik benieuwd hoe jullie dat ervaren.

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.


GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 22:08

Ir111 schreef:
Wat een gaaf topic! Ik kom het nu pas tegen. Super om de opbouw zo te zien.

Ik ben heel benieuwd hoe het gaat met de paarden die op blote voeten staan. Als ze eten staan ze op de stenen, best aardig wat tijd denk ik? Blijven de hoeven goed qua lengte? Ik weet dat een voet zich aanpast etc maar in deze nieuwe situatie ben ik benieuwd hoe jullie dat ervaren.


Ik heb zelf ook een flink stuk bestrating en daar staat ook het ruwvoer op, mijn paarden staan blootvoets en dat gaat hier heel fijn. De hoeven slijten wel maar daar ben ik juist blij mee, anders moet ik helemaal zo vaak bekappen :P . Vooral in de winter vind ik het super, niet meer van die weke hoeven/stralen door de modder.

koeien op de weg...

SparklingApp

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-17 10:44

Ik wilde juist ook een deel bestrating, een aantal paarden stonden hiervoor in een stal met een bestraat uitloopje en die hoeven waren daar zo enorm van opgeknapt!
Alleen blijven ze nu nog enorm lang bij het hooiruiven rondhangen.
De selectiepoort in lopen doen ze allemaal zonder probleem, maar de teruglooppoortjes vinden een aantal nog moeilijk, dus is het nu een beetje de hangplek geworden en samen met dat de hoeven natuurlijk moeten wennen aan de nieuwe belasting geef dat bij een flink aantal op dit moment zere voeten.
We denken erover om de toegang naar het hooi te beperken zodat ze daar niet hun hangplek hebben, maar moeten daar nog mee gaan puzzelen.
De antenne in het krachtvoerstation is ook verandert van plek, bij veel paarden las hij de chip niet als ze er zelf in gingen en dan voelen ze ook geen noodzaak om daar eens te gaan kijken.
Gisteren hing hij anders en kwamen een aantal paarden meteen zelf al meer brokjes halen, dus die hadden het al snel door!
Voorlopig is het echt nog puzzelen dat alles goed werkt, hoe we de paarden het beste overal aan wennen, zowel mentaal als de lichamelijke belasting en ik denk dat we over een half jaar zelf ook veel beter weten wat je wel of niet moet doen.
Toen de paarden er eerst in kwamen hadden we nog geen hek bij de toegang naar het hooi en kwamen ze regelmatig in galop over de bestrating, ik denk dat de hoeven toen ook veel te lijden hebben gehad en dat dat nu, met hek waar ze in stap door moeten, ook al beter gaat.

Ik heb zelf al mijn paarden op blote voeten, behalve mijn oude ruin die voor een ijzer heeft om een akelige scheur uit te laten groeien.

Sometimes you win en sometimes you learn.

Diane_

Berichten: 1984
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Re: [volg] project aanleg hit actief

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 11:09

Mijn merrie had in het begin ook pijnlijke voeten toen ze veel op de bestrating stond, maar nu zijn haar hoeven juist veel mooier geworden! Ze had altijd best slechte hoeven, maar nu zien ze er prima uit. Dus ik denk inderdaad dat ze een paar maanden moeten wennen en dat het dan prima zal gaan.

Ik volg nog steeds alle berichten in dit topic, echt heel mooi wordt het! En ik woon aardig in de buurt, dus mocht er eens een kijkdag komen, dan ben ik van de partij :)

_Nelleke_

Berichten: 8055
Geregistreerd: 02-11-07

Re: [volg] project aanleg hit actief

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 15:53

Ik ben heel benieuwd hoe je dat gaat oplossen rond de hooibalen. Mijn paard zou daar denk ik 23u per dag staan en 1x weer eruit gaan om te drinken en krachtvoer te halen. :+ Mijn paard was (is) een veelvraat dus die ging beter op die individuele hooistations. :')

Het teruglopen door die poortjes is voor alle paarden in het begin lastig. Het 'nadeel' wat jullie nu hebben is dat nog geen enkel paard echt gewend is aan de hit-actief dus ze zien het anderen ook niet de hele tijd doen. Als je eenmaal een goed draaiende hit-actief hebt waar een nieuw paard bij komt, dan kijkt de nieuwe het veel gemakkelijker af van de rest.

Qua voeten, ik kan me voorstellen dat de paarden daar in het begin aan moeten wennen. Uiteindelijk zullen ze er alleen maar sterkere voeten van krijgen.

SparklingApp

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-17 17:37

We hebben hier nu 1 paard die niet stopt met eten en die gaat nu in de individuele hooistation.
Verder valt dat mij erg mee, ik heb er zelf ook twee die ik op stal niet onbeperkt hooi kon geven, maar dat gaat nu wel goed.
Eventueel kan er nog een individueel station tegen aan als daar meer behoefte aan is, maar ik hoop dat dat niet nodig is. :$

Ik denk inderdaad dat ze het veel makkelijker doen als ze zien dat de rest er gewoon door gaat, dat zien we ook bij de selectiepoort, de twee nieuwe van mij hadden het de tweede dag al zelf door, terwijl we met de eerste groep echt hebben moeten oefenen.

En fijn dat er zoveel meer mensen uiteindelijk goede ervaringen hebben met een deel bestraat.
Dat geeft goede moed dat het alleen een periode is waarin ze moeten wennen. +:)+

We gaan zeker nog wat organiseren, maar echt pas als alles klaar is, ik hoop van het voorjaar, maar de binnenbak gaan we ook pas na de winter aanpakken, omdat we nu liever niet zonder komen te zitten.
Ik denk dat het nu meer af lijkt dan wat het in werkelijkheid is.

Sometimes you win en sometimes you learn.

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Re: [volg] project aanleg hit actief

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 19:03

Niet meer dan logisch dat sommige dingen nog uitgevogeld moeten worden en niet alles direct op rolletjes loopt. Dat zal voorlopige ook wel blijven dat je dingen moet aanpassen en bijstellen. Over een tijd loopt alles lekker en snappen de paarden alles en dan wordt het allemaal alleen maar genieten :)

Ik kijk zeer uit naar een eventueel filmpje straks in het voorjaar!

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 23:19

Wat is het mooi geworden, mijn complimenten +:)+

Hier aan de paardenstallen ook een uitloop van Stelconplaten om zo een paddock voor de paarden te creëren. Al mijn paarden hebben geweldig harde en sterke hoeven zonder problemen. Mijn hoefsmid is er niet blij mee, moet altijd hard werken om er een stukje vanaf te krijgen }> Onze ervaring is dat de hoeven op een gegeven moment harder gaan groeien, maar dat de kwaliteit ook steeds beter wordt. Ik rijd ook aangespannen en kan gerust 25 km over de weg rijden zonder problemen.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 09:42

Hier wel gevoelige voeten door de stenen. En gebruik hier al 10 jaar klinkers in de paddock.
Zo lang je niet te veel over de weg wilt rijden gaat het redelijk. Maar als dat er ook nog bij komt gaat het heel hard. Met ijzers slijten de ijzers ook heel hard. In 12 weken waren ze echt in de teen tot op de hoef afgesleten zo ongeveer. Geen wideapuntjes.

_Nelleke_

Berichten: 8055
Geregistreerd: 02-11-07

Re: [volg] project aanleg hit actief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 11:14

Mijn paard heeft in de hit-actief een tijdje Duplo ‘ijzers’ onder gehad. Die sleten niet zo snel omdat ze daar niet heel erg op schuiven. Dat was daar meer omdat heel veel paarden in de voerstations plaste omdat ze dat toch zien als een soort ‘stal’. Paarden staan dan toch al snel een half uur in die hooistations met hun blote voeten in de urine. Niet echt heel ideaal. In combinatie met de stenen en een half verhard pad was dat niet echt een succes.

Denk dat dat bij deze hit-actief niet zo’n issue zal zijn omdat jullie geen individuele hooistations hebben voor alle paarden.

Koekeldoedel

Berichten: 64
Geregistreerd: 27-06-17

Re: [volg] project aanleg hit actief

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 13:02

Wauw, heel interessant project! Ik ga dit topic volgen. :D

mijn deviantaraccount: http://koekeldoedeltje.deviantart.com
Het zou leuk zijn als je even een kijkje nam. ^^

Irene793
Berichten: 268
Geregistreerd: 04-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 13:10

SparklingApp schreef:
Het hele stuk is bijna een hectare,daarvan bestaat weer bijna de helft uit kruidenwei die niet altijd open is.
Ze adviseren minimaal 100 m2 per paard, maar 50 paarden komen er niet in, dus ze hebben ruimte zat!
We hebben nu 15 paarden waarvan het de bedoeling is dat ze er permanent in komen te staan (en nog 3 jonkies die er ergens volgend jaar bij komen) en dan gaan we eens kijken wat er nog bij past. :)


Begrijp ik het nou goed; is het advies dat er 100 paarden op 1 hectare kunnen? Mijn paard staat op bijna 5 hectare met 45 paarden en dat is echt heel vol! Hij heeft met enige regelmaat schaafwonden en er zijn paarden bij die domweg niet aan de beurt komen in de voerstations, vanwege de hiërarchie.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [volg] project aanleg hit actief

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 13:26

Ja, dat is het advies qua oppervlakte, maar niet voor het aantal paarden per hooistation. Volgens mij is/was dat advies vanuit Hit 6-8 paarden per hooistation (vind ik veel). In jouw geval zouden dus ca 6-8 hooistations moeten zijn.

Oy with the poodles, already

_Nelleke_

Berichten: 8055
Geregistreerd: 02-11-07

Re: [volg] project aanleg hit actief

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 13:30

Hilary, ik weet dat het advies voor de individuele hooistations 4 paarden per station is. Ik denk dat de 6/8 paarden per hooistations slaat op die groepsruiven.

8 paarden per hooistation kan niet, dan kan een paard nog geen 8 minuten eten per uur en dat is wanneer het hooistation continu bezet is. Met 4 per station kan een paard een kwartiertje eten per uur wat voor de meeste paarden prima is.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 13:43

_Nelleke_ schreef:
Hilary, ik weet dat het advies voor de individuele hooistations 4 paarden per station is. Ik denk dat de 6/8 paarden per hooistations slaat op die groepsruiven.

8 paarden per hooistation kan niet, dan kan een paard nog geen 8 minuten eten per uur en dat is wanneer het hooistation continu bezet is. Met 4 per station kan een paard een kwartiertje eten per uur wat voor de meeste paarden prima is.

Ik denk dat het 6/8 paarden per duo-station is, dus waar je twee van die individuele stations onder een dakje hebt (en dus inderdaad 4 per station).

Oy with the poodles, already

Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Re: [volg] project aanleg hit actief

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 16:00

Wat een paradijs zeg!

SparklingApp

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-17 09:13

Ja die 100m2 is voor het paddock deel, zonder de wei en alle andere ruimtes en is het minimum, 100 paarden op een hectare zal denk ik niemand aanraden. :P
Wel goed om mensen in te laten zien dat je met een klein oppervlak, als je het slim indeelt, nog goed een hit actief aan kunt leggen en zo veel meer beweging kunt stimuleren als op een vierkante paddock.

Wij hebben in ieder geval de hooinetten er op!
Met een maas van 6cm is het niet als slowfeeder, maar puur tegen het knoeien.
Meteen maar bij een rond en een vierkant pak getest.
Afbeelding

Grappig was dat eerst de ene baal nog "bloot" stond en de andere met net en ze allemaal bij het net gingen eten om te kijken wat we gedaan hadden. :D

Sometimes you win en sometimes you learn.

_Nelleke_

Berichten: 8055
Geregistreerd: 02-11-07

Re: [volg] project aanleg hit actief

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 09:27

Super die netten! Gaan ze om de hele baal heen of liggen ze er een soort van overheen?

Hoe bevalt het schoonhouden van de hit? Jullie schuiven de verharding aan met een shovel en een rubber schuif neem ik aan? Hoe doen jullie dat op de half-verharding?

SparklingApp

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-17 16:57

De netten zitten met een frame aan de bodem vast.
Je kan ze heel eenvoudig openklappen en dan over de baal heen zetten en weer vast zetten, makkelijk in je eentje te doen.
Ik vond het nog een aardige uitgave, maar ben er wel blij mee en tot nu toe knoeien ze minimaal. :)

Ja op de bestrating schuiven we de mest er af.
Alleen zoals op de laatste foto als er veel hooi ligt wordt het een zooitje, maar als het goed is zijn we daar vanaf.
Op de half verharding en de rest van het pad doen we handmatig.

Na een tip hebben we nu alle oude rubberen matten die we nog hadden liggen om de hooiruiven heen gelegd.
Scheelt natuurlijk sowieso wat qua slijtage, maar zou ook de hoefgroei moeten stimuleren, ik hoop dat ze er zelf op willen gaan staan, want we hadden niet meer genoeg om het helemaal dicht te leggen.

Sometimes you win en sometimes you learn.

_Nelleke_

Berichten: 8055
Geregistreerd: 02-11-07

Re: [volg] project aanleg hit actief

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 19:08

Oh dat klinkt heel makkelijk met zo’n frame aan het net. Handig dat dit zo te koop is. :)

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re: [volg] project aanleg hit actief

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 20:33

Leuk die nieuwsgierigheid !

<3 Fuut - v. Ivo (v. Samber) Mijn bonte clowntje! :+:
<3 Féline - v. Hero van de Langewiek Mijn zilveren boefje! :+:

Koekeldoedel

Berichten: 64
Geregistreerd: 27-06-17

Re: [volg] project aanleg hit actief

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 21:17

Ziet er goed uit, die netten met dat frame lijken me inderdaad gemakkelijk. ^^

mijn deviantaraccount: http://koekeldoedeltje.deviantart.com
Het zou leuk zijn als je even een kijkje nam. ^^

SparklingApp

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-17 22:08

Verspilling van het hooi is in ieder geval minimaal nu!

Mijn merrie had vanmorgen een strategische slaapplek gekozen, zo met haar kont voor het krachtvoerstation. :D
Afbeelding

Sometimes you win en sometimes you learn.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [volg] project aanleg hit actief

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 22:19

:D Heerlijk. Ik ben echt wel jaloers op jullie zand hoor. Zo droog.

Een frame is inderdaad geweldig. Ik had ook 6cm destijds. Idd niet om te slowen maar voor verspilling. Top!

daydream

Berichten: 598
Geregistreerd: 18-10-04

Re: [volg] project aanleg hit actief

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 16:40

Afbeelding
Ook sneeuw in de hitactiefstal.

[o] De liefde voor een paard kan de wereld doen oplichten.<3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Destinietje, GoogleAdsense en 72 bezoekers