[VOLG] project aanleg hit actief

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
SparklingApp

Berichten: 1942
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

[VOLG] project aanleg hit actief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-17 19:40

Na 24 jaar fulltime op onze pensionstal gewerkt te hebben zijn we nu rigoureus de boel aan het omgooien. :D

Destijds hebben we de vervallen boerderij helemaal omgebouwd tot een pensionstal met een hoop voorzieningen.
Waar ik in het begin nog helemaal blij was met onze lichte en luchtige binnen en buitenstallen, ging het me later steeds meer tegenstaan om de paarden zo onnatuurlijk te huisvesten, steeds meer zie je de frustraties die het de paarden geeft en wilde ik meer tegemoet komen aan een meer natuurlijke manier van huisvesten.

Jaren geleden al terug gegaan in het aantal paarden zodat ze meer ruimte hebben en hebben we meer paddocks aangelegd en de weilanden vergroot en de paarden in grotere groepen gezet.

Toen wilde ik al graag een hit actief stal, maar mijn ouders zagen het nog niet zo zitten om de hele boel te gaan verbouwen.
Maar nu is het toch zover gekomen.

Ik wil in dit topic de vorderingen bij gaan houden, daar krijg ik in deze drukke tijd hulp bij, maar zij mag zich hier zelf melden. :)
Dus ik hoop dat wat mensen het leuk vinden om ons enorme project te volgen waarbij we zoveel mogelijk zelf proberen te doen.

Ook vinden we het heel belangrijk om zuinig om te gaan met ons stuk natuur, toen we net begonnen lieten we bijvoorbeeld de weilanden injecteren met drijfmest, maar tegenwoordig rijden we alleen onze eigen hoogwaardige gecomposteerde mest uit.
Daardoor is het bodemleven enorm toegenomen en zie je ook boven de grond veel meer leven.
Mijn vader was er in het begin vrij sceptisch over, we kregen geld voor het uitrijden van de drijfmest en ineens wilde ik dat niet meer en kwam er een hoop werk bij..
Wel leuk om te melden dat juist hij nu volop geniet van de verandering en niet meer anders zou willen, regelmatig is hij enthousiast over de verscheidenheid aan vogels die hij tegenwoordig hier ziet en alle andere diertjes.
En in mijn ogen kan het niet anders dan dat paarden liever leven in een gebied waar wilde dieren vrijwillig graag verblijven, dan een gebied wat ze liever mijden.

Ik wilde beginnen met wat foto's van hoe het was, maar die krijg ik er niet op, dus voor wie daar graag een beeld bij krijgt staan er foto's in mijn profiel.

Dus voorlopig ben ik benieuwd of er mensen zijn die het leuk vinden om te volgen. :)

Sometimes you win en sometimes you learn.


MillyH
Berichten: 640
Geregistreerd: 21-05-14

Re: [volg] project aanleg hit actief

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 19:43

Ooh wat leuk dit! Veel succes met alles!

Nadia
Oppermuts

Berichten: 28702
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Re: [volg] project aanleg hit actief

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 19:53

Dit topic past beter op [VSW] Verzorging, Stalling en Weide, ik ga het verplaatsen.

Toos Onderschriftloos :D

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: [volg] project aanleg hit actief

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 20:13

Ha wat leuk! Herkenbaar ook je ontwikkeling (van de stallen mooi licht en luchtig vinden naar dat onnatuurlijk vinden en de frustraties steeds beter te zien) maar vooral gaaf ook dat je vader de positieve kanten er ook van is gaan waarderen.

Ik ga met plezier volgen.

koeien op de weg...

ajesca123

Berichten: 1930
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 20:48

Bij deze meld ik me :D Een giga project waar we de komende tijd nog heel druk mee gaan zijn! Maar het wordt super gaaf dat is een ding dat zeker is *\o/*
Afgelopen jaar zijn we al zeer behendig geworden in het verwijderen van braamoerwouden en allerlei wildgroei. Ook voor giga bomen draaien we onze handen niet om dus ben ook best trots dat we al zoveel voor elkaar gekregen hebben! Soms volledig gesloopt toch nog even doorgaan maar ik weet zeker dat het eindresultaat alles goed maakt!

Bij deze nog wat fotos van de oude situatie:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door ajesca123 op 22-04-17 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Fidelity 10-7-2010 Zhivago x Sandro King.
Phoebe La Vie 16-5-2020 For Ferrero x Zhivago
Solaine La Vie 2-4-2022 For Ferrero x Zhivago.
La Fidèle 3-6-2016 Valdez x Zhivago.
Par Fiero 11-4-2020 For Ferrero x Valdez.

Rust zacht Ajesca ik mis je meisje! 27-09-2012

x_Jeanine_x

Berichten: 9068
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: [volg] project aanleg hit actief

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 20:50

Super leuk! Succes met aanpakken! Ben benieuwd hoe het eruit komt te zien!

SparklingApp

Berichten: 1942
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-17 21:29

Leuk dat jullie het willen volgen! :D
En bedankt voor het succes wensen!

En super Ajesca dat je er al foto's op hebt gezet, misschien kan je dan ook nog de binnen stallen er nog bij plaatsen?
Dan kunnen we al een nieuwe foto maken van hoe het daar nu uitziet! :P

GDG ik vraag me soms wel af of het ook door de huidige tijd komt dat ik in ben gaan zien dat het echt veel beter kan, of omdat je er de hele dag middenin zit.
Toen wij begonnen met de pension was het al heel wat dat bij ons de paarden elke dag door ons in de wei of molen werden gezet, voor de paarden ben ik echt heel blij dat die lat in zijn algemeen tegenwoordig veel hoger wordt gelegd.
En fijn dat het ook steeds meer bekend wordt dat sportpaarden niet het beste uitrusten door in een stal gezet te worden.

Sometimes you win en sometimes you learn.

SparklingApp

Berichten: 1942
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-17 18:31

Ik heb al wel een paar foto's van hoe het er nu uitziet, van een stukje van het graafwerk.

Afbeelding


En het afbreken van een deel van het stal gedeelte.

Afbeelding

Sometimes you win en sometimes you learn.

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: [volg] project aanleg hit actief

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 18:38

Altijd leuk om te volgen.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

ajesca123

Berichten: 1930
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 18:51

Het begin is er :D
Zal zo eens kijken of ik de voor foto van de binnenstallen erop krijg!

Edit;
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door ajesca123 op 23-04-17 18:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Fidelity 10-7-2010 Zhivago x Sandro King.
Phoebe La Vie 16-5-2020 For Ferrero x Zhivago
Solaine La Vie 2-4-2022 For Ferrero x Zhivago.
La Fidèle 3-6-2016 Valdez x Zhivago.
Par Fiero 11-4-2020 For Ferrero x Valdez.

Rust zacht Ajesca ik mis je meisje! 27-09-2012

Dispar_Vulgo

Berichten: 2996
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 18:53

Wow dat ziet er rigoureus uit!

RianneH

Berichten: 28219
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 18:55

Wat een tof project! Super dat jullie het omgooien, dat is een hele dappere stap om te nemen.
Blijven alle pensionklanten staan nu jullie over gaan op een ander systeem of zijn er ook mensen die besloten hebben te verhuizen? En ik vroeg me af waarom jullie gekozen hebben voor een HIT-actief stal uit alle type groepshuisvesting? Puur uit interesse hoor, zeker niet als kritiek :)

"Een draver, is gaver" :D

Dancer

Berichten: 2146
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 18:56

Ben ook heel benieuwd hoe het gaat worden

Farah L2 + 20 / M1 + 12 / M2 + 5

Ineke2

Berichten: 33040
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 18:58

Oo nu baal ik extra dat jij niet bij mij in de buurt zit maar ik volg graag, want het is een mooi initatief en je verteld het zo leuk!

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Re: [volg] project aanleg hit actief

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 19:06

Jammer dat Nijkerk net te ver is.. anders had ik interesse gaaf hoor. Mijn haf heeft eerder in een hit actief gestaan

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 19:10

SparklingApp schreef:
Ook vinden we het heel belangrijk om zuinig om te gaan met ons stuk natuur, toen we net begonnen lieten we bijvoorbeeld de weilanden injecteren met drijfmest, maar tegenwoordig rijden we alleen onze eigen hoogwaardige gecomposteerde mest uit.
Daardoor is het bodemleven enorm toegenomen en zie je ook boven de grond veel meer leven.


Naast dat ik heel benieuwd ben hoe het proces gaat verlopen van nu naar een hit actief stal, ben ik ook heel nieuwsgierig hoe jullie die hoogwaardig gecomposteerde mest verkrijgen?
Wat zit er in? Wat doe je ervoor? Hoeveel tijd en ruimte heb je ervoor nodig?

SparklingApp

Berichten: 1942
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-17 19:31

Leuk! En bedankt! :D

We hebben al een aantal jaren geen nieuwe pensionklanten aangenomen en hebben nu een klein maar super gezellig groepje, waarvan ik hoop dat ze allemaal blijven, maar sommige mensen vinden het wel heel spannend, die waren niet opzoek naar een hit actief toen ze bij ons kwamen, dus ik hoop dat ze het ook echt als een grote verbetering gaan zien.
Binnenkort organiseren we een info avond voor alle betrokkenen, zodat zij ook een goed beeld hebben van de plannen.

Ik heb gekozen voor dit systeem omdat het in mijn ogen het meest complete en uitgewerkte idee is wat ik tegen ben gekomen.
Door het gebruik van voerstations stimuleer je nog veel meer het bewegen dan wanneer je alleen verspreid voert en je hebt de mogelijkheid om elk paard individueel afgestemd te voeren, zodat het voor sportpaarden ook geschikt is.

Voor de mest vind ik het vooral belangrijk wat er in de paarden gaat, krachtvoer voeren we biologisch en biologisch hooi is helaas niet bevallen, maar we zijn heel kritisch in de kwaliteit, ik wil geen ruwvoer van land dat ruim geïnjecteerd is met drijfmest.
Dus dan bezit de mest al meer hoogwaardige voedingsstoffen en we gebruiken geen houtkrullen ed, maar vooral stro en vlas zodat er veel leven in de mesthoop komt.
We hebben een hele grote mestplaats waar ik de mest 3 keer omzet voor het het land op gaat, zo is alles zeker een keer goed verhit geweest voor het in de wei komt om wormbesmetting op die manier te voorkomen.
Bij de buren heb ik jaren geleden mesthoop wormen gehaald en ik geloof dat die hun werk prima doen! :')
Met het nieuwe systeem moet ik nog gaan ervaren hoe ik het optimaal kan laten composteren, dan worden de verhoudingen nogal anders.

Sometimes you win en sometimes you learn.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 20:15

Echt ontzettend leuk om te lezen hoe je je hierin verdiept hebt en wat je overwegingen zijn, leuk om nog wat van op te steken +:)+ .


RianneH schreef:
Wat een tof project! Super dat jullie het omgooien, dat is een hele dappere stap om te nemen.
Blijven alle pensionklanten staan nu jullie over gaan op een ander systeem of zijn er ook mensen die besloten hebben te verhuizen? En ik vroeg me af waarom jullie gekozen hebben voor een HIT-actief stal uit alle type groepshuisvesting? Puur uit interesse hoor, zeker niet als kritiek :)

Daar ben ik het mee eens, echt dapper ja. Het is immers een flinke investering om alles om te gooien terwijl er op zich een prima accommodatie staat (die nu voor de paarden heel veel verbeterd wordt). Chapeau +:)+ .

koeien op de weg...

Anoniem

Re: [volg] project aanleg hit actief

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 20:19

Wat een project :oo , idd wat dapper het zo om te gooien . Ben benieuwd

Zhads

Berichten: 52
Geregistreerd: 01-01-17

Re: [volg] project aanleg hit actief

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 20:23

Klinkt als een gaaf project! Ik ga zeker volgen, heb nog niet een hit actief stal gezien alleen maar wat regeltjes gelezen.
Mijn interesse in foto's heb je!

Anoukloves_
Berichten: 568
Geregistreerd: 24-01-10

Re: [volg] project aanleg hit actief

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 20:34

Ik volg. Wat een leuk maar spannend project!

Kerstmuts

ajesca123

Berichten: 1930
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 20:36

Morgen zal ik wat fotos van de huidige situatie maken. Door deze naast de oude foto's te zetten hoop ik dat jullie steeds meer een beeld gaan krijgen van het gehele project.
Zelf vind ik het echt heel gaaf om te zien dat nu alles waar we afgelopen jaar veel over gesproken en nagedacht hebben, vorm begint te krijgen.
Natuurlijk op het oog voor velen nog slechts een begin maar in alle voorbereidingen afgelopen jaar zat minstens net zoveel werk en tijd, dus voor mijn gevoel zijn we al over de helft en gaat het ineens super hard!

Fidelity 10-7-2010 Zhivago x Sandro King.
Phoebe La Vie 16-5-2020 For Ferrero x Zhivago
Solaine La Vie 2-4-2022 For Ferrero x Zhivago.
La Fidèle 3-6-2016 Valdez x Zhivago.
Par Fiero 11-4-2020 For Ferrero x Valdez.

Rust zacht Ajesca ik mis je meisje! 27-09-2012

SparklingApp

Berichten: 1942
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-17 17:49

Het gaat nu echt hard ja!
De afgelopen dagen is er al enorm veel zand aangevoerd en het meeste moet nog komen.
Het buitenste looppad is uitgegraven:

Afbeelding

Een deel van de poel uitgegraven :

Afbeelding

En het zand verplaatst om de weilanden op te hogen zodat het goed af kan wateren.

Afbeelding

Sometimes you win en sometimes you learn.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: [volg] project aanleg hit actief

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 17:52

Erg leuk om te zien! Jullie pakken het ook gelijk helemaal goed aan hè?!

koeien op de weg...

Anoniem

Re: [volg] project aanleg hit actief

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 17:57

Wat een mega project ook , word een paardenparadijs


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 bezoekers