[VOLG] project aanleg hit actief

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koosnaamloos
Berichten: 241
Geregistreerd: 31-07-17

Re: [volg] project aanleg hit actief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 21:03

Super leuke foto's weer!naam van de website??

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: [volg] project aanleg hit actief

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 09:39

Ik ben echt verliefd op jullie loopstal <3 Lijkt mij echt ideaal.
Hier willen de paarden niet binnen liggen wat ik ook doe. Het zijn namelijk stallen (die open staan) en ze verkiezen het overzicht boven overdekt in stro gaan liggen. Maar zo'n royale binnenhal met strooisel zou ze hier zelfs kunnen overtuigen denk ik.

zuma1

Berichten: 735
Geregistreerd: 26-04-11
Woonplaats: alblasserdam

Re: [volg] project aanleg hit actief

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 09:45

Mijn mond valt open dit lijkt wel een paardenhemel ...........in 1 woord geweldig Hoop dat velen kunnen volgen

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: [volg] project aanleg hit actief

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 12:04

Wat een paradijsje zeg! Ik zou zo mijn paard bij jullie stallen (en er meteen voor zorgen dat er geen gras meer kan groeien in de bak). Nijkerk is wel echt een beetje te veel reistijd maar hopelijk volgen andere stallen jullie voorbeeld.

Er zijn hier in de regio wel 24/7 buiten pensionstallen maar ik mis dan vooral een ruime binnenstal zodat niet alleen de hoogste in rang binnen staan en de rest buiten of dat het vooral als toilet gebruikt wordt. En daarnaast de mogelijkheid om te voeren naar de behoefte van jouw paard. Een stabiele groep vind ik ook erg belangrijk. Ik merk dat wanneer er veel wisselingen zijn dit veel onrust geeft. Petje af in ieder geval dat jullie dit enorme project hebben aangedurfd.

Saar88

Berichten: 2448
Geregistreerd: 02-11-06

Re: [volg] project aanleg hit actief

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 13:44

Ik kan geen genoeg krijgen van de foto's!!

Helaas is er in onze omgeving weinig te vinden dat ook maar een beetje lijkt op dit concept. Ik zit in Zuid Holland; je paard 24/7 buiten hebben is al bijna niet te vinden, laat staan met inloopstal, in een kudde, genoeg variatie en ruimte..

PinaKoala
Berichten: 104
Geregistreerd: 04-11-17

Re: [volg] project aanleg hit actief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 04:33

Wat een geweldig project en resultaat al! Jullie hebben het mooi voor elkaar!

Koosnaamloos
Berichten: 241
Geregistreerd: 31-07-17

Re: [volg] project aanleg hit actief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 09:12

Ik heb ook niks in de buurt. Alleen een zogenaamde hit actief. Maar die paarden staan de hele dag op betinplaten te vreten en kunnen binnen in een vieze stal gaan liggen. Ik kan ook niet wachten op nieuwe foto's

ajesca123

Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 09:21

Koosnaamloos schreef:
Ik heb ook niks in de buurt. Alleen een zogenaamde hit actief. Maar die paarden staan de hele dag op betinplaten te vreten en kunnen binnen in een vieze stal gaan liggen. Ik kan ook niet wachten op nieuwe foto's


Bedankt voor de leuke reacties allemaal!
Sorry dat de updates wat lang op zich laten wachten. We doen ons best maar zeker nu met de geweningsperiode etc hebben we het voorlopig echt heel druk. Ik zal vandaag nog wat nieuwe fotos maken en hier plaatsen.
Afgelopen vrijdag zijn we weer begonnen met het introduceren van 2 nieuwe paarden in de groep. Dit verloopt heel rustig en ze gaan er nu iedere dag iets langer bij tot ze volledig in de groep kunnen blijven. Vandaag gaan we de selectiepoort naar het ruwvoer in gebruik nemen, ben erg benieuwd hoe het allemaal zal gaan.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: [volg] project aanleg hit actief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 09:31

Dank voor je updates! Echt heel leuk om je prachtige stal te volgen.

Wat is precies de bedoeling met de selectiepoorten van het ruwvoer? Want in principe als de paarden eenmaal bij het ruwvoer staan kunnen ze onbeperkt dooreten toch? Totdat ze weer gaan drinken of iets anders gaan doen.

Ik ben die individuele ruwvoerstations gewend, waarom is je keuze hierop gevallen?

ajesca123

Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 09:41

_Nelleke_ schreef:
Dank voor je updates! Echt heel leuk om je prachtige stal te volgen.

Wat is precies de bedoeling met de selectiepoorten van het ruwvoer? Want in principe als de paarden eenmaal bij het ruwvoer staan kunnen ze onbeperkt dooreten toch? Totdat ze weer gaan drinken of iets anders gaan doen.

Ik ben die individuele ruwvoerstations gewend, waarom is je keuze hierop gevallen?


Het klopt inderdaad dat de paarden zodra ze erdoor zijn onbeperkt door kunnen eten totdat ze eruit gaan om te drinken. Je kunt dan wel instellen dat ze bvb een bepaald tijdsblok geen toegang krijgen waardoor je ze wat beperkt. Maar het zal vooral zijn om de paarden die bvb echt geen voordroog mogen of echt beperkt mogen eten ivm overeten etc, buiten te houden. Voor deze paarden hebben we namelijk een apart hooistation waar ze echt per paard afgestelde toegang tot hooi krijgen.

Koosnaamloos
Berichten: 241
Geregistreerd: 31-07-17

Re: [volg] project aanleg hit actief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 10:11

Bedankt voor de updates!!

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 10:42

Wat een genot voor die paarden, zo heerlijk hoe ze binnen en buiten liggen <3 .

SparklingApp

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-17 12:07

En de reden waarom we hier voor hebben gekozen is omdat ze van HIT zelf na onderzoek er achter zijn gekomen dat gezamenlijk eten minder stress geeft dan om de beurt.
Eigenlijk hebben ze dan een lange voergang waar er schuiven over de hele lengte tegelijk open en weer dicht gaan op tijden die je in kunt stellen.
Ik vond dat nog geen optimaal uitgewerkt systeem en heb toen zelf dit bedacht.
We moeten nog gaan ervaren hoe vaak de paarden de ruimte weer verlaten om brok te eten of te gaan drinken, maar we hebben nu iig wel een mogelijkheid om individueel wat af te stemmen.

Oh en Koosnaamloos de website is http://www.staldedriesprong.nl, maar nog niks aangepast dus...

PinaKoala
Berichten: 104
Geregistreerd: 04-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 12:13

SparklingApp schreef:
En de reden waarom we hier voor hebben gekozen is omdat ze van HIT zelf na onderzoek er achter zijn gekomen dat gezamenlijk eten minder stress geeft dan om de beurt.


Dat kan ik me goed voorstellen, krijg je vast ook minder opdringerigheid en 'file' voor zo'n individueel voerstation of schat ik dat verkeerd in?

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Re: [volg] project aanleg hit actief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 13:05

Ik kan me van Mansour (een van de eerste hit-acief stallen) herinneren dat de paarden daar met een sensorband om de hals liepen om op ingestelde tijden het voerhek te openen. Is dat bij jullie ook het geval?

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: [volg] project aanleg hit actief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 13:09

PinaKoala mijn ervaring met de individuele hooistations is niet dat er files komen hoor. Alleen bij het krachtvoerstation omdat er een aantal paarden zijn die continu blijven proberen tot ze weer een kleine hoeveelheid brokjes krijgen. Je zou dat ook kunnen oplossen door te zorgen dat de uitgang van het krachtvoerstation uitkomt in een ander deel van de paddock zodat ze niet gelijk rechtsomkeerd kunnen maken en opnieuw kunnen proberen.

Paarden lopen inderdaad met een sensorband (of chip). Het voerhek is alleen altijd open en gaat pas dicht als er een paard in staat. Dan kan het paard er niet meer uit gejaagd worden door andere paarden en dan gaat de schuif naar het hooi open.

PinaKoala
Berichten: 104
Geregistreerd: 04-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 13:15

Wat super dat jij een andere ervaring hebt. :) Bij de hit actief die ik destijds bezocht heb stond er echter wel file bij het hooi, wat voor een hoop onrust zorgde. Vandaar ook mijn vraag.

SparklingApp

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-17 20:03

Hier komt als de paarden alles goed door hebben nog een omheining bij het krachtvoerstation zodat ze helemaal rond moeten lopen om daar weer te komen.
Voorlopig moet ik nog uit gaan zoeken hoe de voercomputer precies werkt en alles in gaan stellen, maar daar moet ik wel even tijd voor hebben. :)

Weinig nieuwe ontwikkelingen op dit moment dus, wel een paar foto's, maar een beetje meer van hetzelfde..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De verlichting doet het ondertussen ook allemaal, maar met mijn mobiel is het helaas niet mogelijk daar een duidelijke foto van te maken. :P

Evi84
Berichten: 764
Geregistreerd: 26-07-12
Woonplaats: België

Re: [volg] project aanleg hit actief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 20:39

Is er continu toegang tot die kruidenweide? Staat ze daar dan niet bijna heel de tijd in?

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 20:40

Nou ik kan er geen genoeg van krijgen hoor, van die foto’s.
Het blijft er fantastisch uit zien en ook super droog. Alsof dit stiekem in Spanje is ofzo ;)

Suzzy_3

Berichten: 1234
Geregistreerd: 10-01-07
Woonplaats: Diepenbeek (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 01:12

Jotoma schreef:
Nou ik kan er geen genoeg van krijgen hoor, van die foto’s.
Het blijft er fantastisch uit zien en ook super droog. Alsof dit stiekem in Spanje is ofzo ;)


Hier ook veel mooie witte zeezand gestort. Na eerste winter nog wit, daarna licht bruin. Maar nu na 4 jaar alweer heel donker en vuil :(. Helaas. Paarden nemen toch altijd modder mee van de niet met zand bedekte delen. Er blijft altijd wat mest liggen hier en daar, ...
Maar het is nog steeds beter als gewoon op natte zwarte grond.

daydream

Berichten: 598
Geregistreerd: 18-10-04

Re: [volg] project aanleg hit actief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 01:16

Ik vind de foto's anders heel mooi :D

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: [volg] project aanleg hit actief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 10:26

Oh heerlijk zeg! Vooral het blote buikje bij het slapen <3

Jullie heuvel is gestort van wit zand? Niet het zand dat uitgegraven is voor de poel? Ik ben heel erg aan het dubben hoe ik dit het beste bij ons kan aanleggen.

Suzzy_3

Berichten: 1234
Geregistreerd: 10-01-07
Woonplaats: Diepenbeek (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 21:17

Selka schreef:
Oh heerlijk zeg! Vooral het blote buikje bij het slapen <3

Jullie heuvel is gestort van wit zand? Niet het zand dat uitgegraven is voor de poel? Ik ben heel erg aan het dubben hoe ik dit het beste bij ons kan aanleggen.


Wij hebben een heuvel van zwarte grond gemaakt, en daar een laag witte zand over. Zou het zo NIET meer doen. Witte zand loopt er direct af door de regen. En de zwarte grond wordt direct afgelopen mee de witte zand in.

Heuveltje is nu weg.
Ik zou, als ik het opnieuw doe, gewoon een heuvel van zwarte grond op de zwarte grond. Inzaaien en een jaar laten liggen voor de paarden er op mogen.

ajesca123

Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 22:18

Suzzy_3 schreef:
Selka schreef:
Oh heerlijk zeg! Vooral het blote buikje bij het slapen <3

Jullie heuvel is gestort van wit zand? Niet het zand dat uitgegraven is voor de poel? Ik ben heel erg aan het dubben hoe ik dit het beste bij ons kan aanleggen.


Wij hebben een heuvel van zwarte grond gemaakt, en daar een laag witte zand over. Zou het zo NIET meer doen. Witte zand loopt er direct af door de regen. En de zwarte grond wordt direct afgelopen mee de witte zand in.

Heuveltje is nu weg.
Ik zou, als ik het opnieuw doe, gewoon een heuvel van zwarte grond op de zwarte grond. Inzaaien en een jaar laten liggen voor de paarden er op mogen.


We hebben alles waar je zand ziet ,laten afgraven tot op het witte zand. De zwarte grond die eraf kwam is gebruikt om alle weilanden mee op te hogen. Daarna is de rest weer aangevuld met witte zand. Verder is een groot deel volledig aangelegd met halfverharding met als toplaag drainagezand.
De kans dat het hier dus vermengt gaat worden met zwarte grond is echt nihil.
Er zal ivm inklinken etc zeker zo nu en dan zand aangevuld worden om alles top in orde te houden!

De heuvel is ook gestort wit zand op een ondergrond bestaand uit wit zand.