[VOLG] project aanleg hit actief

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
SparklingApp

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-17 20:26

We hebben een tijdje terug een super leuk aanbod gekregen om alles duidelijk in beeld te brengen, maar dat zal pas in het voorjaar gaan gebeuren, is wel veel leuker als alles wat groener is! :D
En als alles af is natuurlijk..

Binnenkort moeten we het stukje omheining maar gaan plaatsen zodat de paarden niet meteen uit het krachtvoerstation om kunnen draaien en er weer in lopen.
Een aantal paarden vormen nu regelmatig een opstopping zodat anderen er niet meer tussen komen. :P
Afbeelding

Sometimes you win en sometimes you learn.


ajesca123

Berichten: 1930
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 20:39

SparklingApp schreef:
We hebben een tijdje terug een super leuk aanbod gekregen om alles duidelijk in beeld te brengen, maar dat zal pas in het voorjaar gaan gebeuren, is wel veel leuker als alles wat groener is! :D
En als alles af is natuurlijk..

Binnenkort moeten we het stukje omheining maar gaan plaatsen zodat de paarden niet meteen uit het krachtvoerstation om kunnen draaien en er weer in lopen.
Een aantal paarden vormen nu regelmatig een opstopping zodat anderen er niet meer tussen komen. :P
[ [url=m/Mcxb30.jpg]Afbeelding[/url] ]
.

:') de 3 mutsen.
Nu allemaal het teruglooppoortje nog actief gaan gebruiken en dan zijn ze helemaal volleerd hit actievers

Fidelity 10-7-2010 Zhivago x Sandro King.
Phoebe La Vie 16-5-2020 For Ferrero x Zhivago
Solaine La Vie 2-4-2022 For Ferrero x Zhivago.
La Fidèle 3-6-2016 Valdez x Zhivago.
Par Fiero 11-4-2020 For Ferrero x Valdez.

Rust zacht Ajesca ik mis je meisje! 27-09-2012

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 20:53

:') sta je zelfs als paard in file!

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re: [volg] project aanleg hit actief

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 21:53

Donders!
Slim zijn ze toch.

Enig om te zien!

<3 Fuut - v. Ivo (v. Samber) Mijn bonte clowntje! :+:
<3 Féline - v. Hero van de Langewiek Mijn zilveren boefje! :+:


Elise_K

Berichten: 3802
Geregistreerd: 27-07-05
Woonplaats: Nijkerkerveen

Re: [volg] project aanleg hit actief

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 23:09

Wat super leuk om te zien hoe snel ze dat leren! <3

Gerrits Fabrio RW (Krack C x Gribaldi) : B+10 |PR: 197| L1+11 |PR: 210| L2+10 |PR:197| M1+13 |PR:206,5| M2+10 |PR:197,5| Z1+12 |PR:233.5| Z2+10 |PR:220| ZZL+1 |PR:213,5|
SGW: B+17 Springen: B*

SparklingApp

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-17 19:42

Vanmorgen dacht ik een wandelende hooibaal tegen te komen, maar er bleek toch een paard onder te zitten. :P
Afbeelding

En er zijn nog twee paarden van mij bij gekomen, die gingen eerst eens in galop de hele ronde af, volgens mij hadden ze het goed naar hun zin.
Het voorste paard is mijn 21 jarige ruintje, achterste paard is het paard van Annemiek die alle nieuwkomers wegwijs maakt. :D
Afbeelding

Sometimes you win en sometimes you learn.

Pandora2
Berichten: 19852
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 19:49

Echt heel erg leuk om dit te volgen !
En handig toch, zo'n gids voor de nieuwkomers :D

Elise_K

Berichten: 3802
Geregistreerd: 27-07-05
Woonplaats: Nijkerkerveen

Re: [volg] project aanleg hit actief

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 20:09

Wat staan die paarden er heerlijk gelukkig bij weer <3 En zo'n blij ere-rondje zegt ook genoeg toch? :D

Gerrits Fabrio RW (Krack C x Gribaldi) : B+10 |PR: 197| L1+11 |PR: 210| L2+10 |PR:197| M1+13 |PR:206,5| M2+10 |PR:197,5| Z1+12 |PR:233.5| Z2+10 |PR:220| ZZL+1 |PR:213,5|
SGW: B+17 Springen: B*

ajesca123

Berichten: 1930
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 20:10

:')
Dat paard van mij is toch echt een alles kunner zeg! Gestrande walvis, wandelende hooibaal of gids voor de nieuwkomers, ze draait haar hoefje er niet voor om. Nu het terugloop poortje nog uit zichzelf gaan gebruiken -O- dan is het een echte alleskunner <3
SparklingApp schreef:
Vanmorgen dacht ik een wandelende hooibaal tegen te komen, maar er bleek toch een paard onder te zitten. :P
[ [url=m/CxCeeK.jpg]Afbeelding[/url] ]

En er zijn nog twee paarden van mij bij gekomen, die gingen eerst eens in galop de hele ronde af, volgens mij hadden ze het goed naar hun zin.
Het voorste paard is mijn 21 jarige ruintje, achterste paard is het paard van Annemiek die alle nieuwkomers wegwijs maakt. :D
[ [url=m/k2TX4I.jpg]Afbeelding[/url] ]

Fidelity 10-7-2010 Zhivago x Sandro King.
Phoebe La Vie 16-5-2020 For Ferrero x Zhivago
Solaine La Vie 2-4-2022 For Ferrero x Zhivago.
La Fidèle 3-6-2016 Valdez x Zhivago.
Par Fiero 11-4-2020 For Ferrero x Valdez.

Rust zacht Ajesca ik mis je meisje! 27-09-2012

_Nelleke_

Berichten: 8053
Geregistreerd: 02-11-07

Re: [volg] project aanleg hit actief

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 20:26

Wat een kwaliteit van leven! Heerlijk om te zien! Zo'n manusje van alles zoals die van ajesca123 zal maar de hele dag in een hok van 3x3 staan...

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Re: [volg] project aanleg hit actief

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 09:48

Hoe werkt dat eigenlijk met hooi stations? Hoeveel moet je er dan hebben om alle paarden te kunnen voeren? Krijg je niet dat het heel lang duurt voor alle paarden aan de beurt komen of dat de paarden lager in rang nooit aan de beurt komen?

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: [volg] project aanleg hit actief

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 10:44

Nou dat dacht ik ook Nelleke!

Dit is toch ideaal.

SparklingApp

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-17 19:54

Ooit gaat ook zij zelf dat poortje door! denk ik.. :')

Moos, we hebben 1 hooistation voor de paarden die geen voordroog kunnen verdragen, de andere paarden eten voordroog in een grote gezamenlijke ruimte.
Paarden kunnen in het hooistation een aantal uren eten, maar dat is verdeeld over verschillende beurten en die moeten inderdaad op hun beurt wachten.

Met de regenboog snel een paar foto's gemaakt, maar wat een snertweer telkens.
Maar zoals te zien blijft alles heel mooi droog! **\O/**

Afbeelding

Ondertussen hebben we wat hobbels en bobbels in de vorm van stortingen en haperingen in het uitlezen van de chips moeten overwinnen waardoor het oefenen ook even stagneerde, maar hopen dat het nu allemaal naar behoren werkt.
Het laatste dakje is ook klaar, voorlopig hebben we die nog niet nodig, dit is de selectiepoort naar de wei en daar is het wel heel erg nat en de omheining moet nog aangepast worden, maar dit is in ieder geval af!
Afbeelding

Sometimes you win en sometimes you learn.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 22:16

ajesca123 schreef:
Ahh mijn knappe kind <3
We mogen wel zeggen dat dit wel het voorbeeld is van een paard dat helemaal opgebloeid is sinds ze in de hit actief staat.
Toen ze na overdag veel buiten snachts nog op stal stond, was het een in zichzelf gekeerde merrie die liever niet had dat je aan haar zat. Ondanks dat we constant probeerde het voor haar zo optimaal mogelijk te maken moest ze niets van mensen en alles eromheen weten.
In de hit actief bloeide ze helemaal op en kwam binnen korte tijd zelfs knuffels halen.
Mooi voorbeeld van een gelukkig paard.


Wat heerlijk voor je merrie en jou <3 ! En met de juiste indeling en genoeg ruimte vinden paarden inderdaad meestal echt de rust om heerlijk met elkaar te tukken/suffen.



SparklingApp schreef:
Vanmorgen dacht ik een wandelende hooibaal tegen te komen, maar er bleek toch een paard onder te zitten. :P
[ [url=m/CxCeeK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hahaha, heerlijk plaatje :D .
Laatst bijgewerkt door GDG op 28-11-17 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

koeien op de weg...

Corientjuh94

Berichten: 694
Geregistreerd: 03-03-08
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 22:19

Merk je er wat van dat merries en ruinen door elkaar lopen? Of bevalt dit goed?
In mijn omgeving willen mensen vaak een aparte merrie en ruinen groep.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: [volg] project aanleg hit actief

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 10:14

Waarom Corientjuh94? Ik heb op meerdere stallen gestaan en hier liep het altijd door elkaar. Nog nooit last van gehad.

Corientjuh94

Berichten: 694
Geregistreerd: 03-03-08
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 12:03

Selka schreef:
Waarom Corientjuh94? Ik heb op meerdere stallen gestaan en hier liep het altijd door elkaar. Nog nooit last van gehad.


Ik heb er zelf ook helemaal geen moeite mee:) Merries zouden heel de tijd hengstig zijn en ruinen tegenover elkaar soort van competitie gedrag voor die merries waardoor ze heel de dag lopen te klieren.

_Nelleke_

Berichten: 8053
Geregistreerd: 02-11-07

Re: [volg] project aanleg hit actief

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 12:34

Onze ruinen in een ruinengroep zonder merries lopen ook de hele dag te klieren. "Boys will be boys" :+ Ben blij dat mijn ruin zijn ei kwijt kan en niet de hele dag in een 3x3 hok naar een dode muur staat te staren.

ajesca123

Berichten: 1930
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 12:48

_Nelleke_ schreef:
Onze ruinen in een ruinengroep zonder merries lopen ook de hele dag te klieren. "Boys will be boys" :+ Ben blij dat mijn ruin zijn ei kwijt kan en niet de hele dag in een 3x3 hok naar een dode muur staat te staren.


Dat klieren doen de heren hier ook :')
Afbeelding

Deze 2 heren van mel en mij zullen straks ook de Hit actief in gaan en het is juist wel prettig dat er merries tussen zitten die ervoor zorgen dat de mannen zich een beetje gaan gedragen _/-\o_

Fidelity 10-7-2010 Zhivago x Sandro King.
Phoebe La Vie 16-5-2020 For Ferrero x Zhivago
Solaine La Vie 2-4-2022 For Ferrero x Zhivago.
La Fidèle 3-6-2016 Valdez x Zhivago.
Par Fiero 11-4-2020 For Ferrero x Valdez.

Rust zacht Ajesca ik mis je meisje! 27-09-2012

Corientjuh94

Berichten: 694
Geregistreerd: 03-03-08
Woonplaats: Utrecht

Re: [volg] project aanleg hit actief

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 12:52

Hahaha wat een boeven!
Mooi dat het goed gaat zo met elkaar :). Het ziet er echt zo tof uit, ik kijk graag naar de update foto's.
Want hoeveel paarden wil je er totaal op hebben ? En hoeveel m2 lopen ze dan op in de winter ? Sorry voor al de vragen :)

ajesca123

Berichten: 1930
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 13:03

Corientjuh94 schreef:
Hahaha wat een boeven!
Mooi dat het goed gaat zo met elkaar :). Het ziet er echt zo tof uit, ik kijk graag naar de update foto's.
Want hoeveel paarden wil je er totaal op hebben ? En hoeveel m2 lopen ze dan op in de winter ? Sorry voor al de vragen :)


Moest er stiekem ook wel een beetje om lachen toen ik deze foto vanmorgen kreeg van Melanie. Natuurlijk is er in zon groep zo nu en dan wat onenigheid en is het heel belangrijk dat ze voldoende ruimte hebben om zich af te zonderen als ze dat willen.
Gelukkig hebben ze dat hier ruim voldoende! Hoeveel precies weet ik niet meer... Mel???
Na wat opstart problemen denk ik dat we nu wel het juiste systeem hebben gevonden qua gewenningsperiode etc.
Het wennen dmv de geweningsboxen en paddock bevalt heel goed. Je ziet dat de paarden in de groep dan heel rustig op de nieuwe paarden reageren zodra ze in de groep komen.
We hebben wel ondervonden dat het voor de meeste paarden nodig is om langere tijd de nachten nog op stal door te brengen.
Op deze manier krijgen de hoeven wat rust en extra tijd om te wennen aan de nieuwe omstandigheden.
Toch wel wat paarden die last van zere voeten hebben in het begin door het vele rond lopen, en staan op de bestrating bij de hooiruiven.

Fidelity 10-7-2010 Zhivago x Sandro King.
Phoebe La Vie 16-5-2020 For Ferrero x Zhivago
Solaine La Vie 2-4-2022 For Ferrero x Zhivago.
La Fidèle 3-6-2016 Valdez x Zhivago.
Par Fiero 11-4-2020 For Ferrero x Valdez.

Rust zacht Ajesca ik mis je meisje! 27-09-2012

SparklingApp

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-17 18:17

Ja heel grappig als het een ander zijn deken is... >;)
Nee geintje, anders was ik niet eerst een foto gaan maken. :P
Mijn zus stond al naast mij: eigenlijk moet je het filmen!! Want hij stond er heel hard rondjes mee te draaien.
En gelukkig heeft Annemiek een hele lieve en handige moeder die de sluitingen er wel weer op wil maken.

En ruinen en merries bij elkaar.. ik heb mijn dekhengst ook jaren in dezelfde schuur gehad als mijn merries en die waren niet vaker hengstig dan de anderen en ik kreeg ze ook niet moeilijk drachtig van andere hengsten ofzo, alleen soms een spoor pies als ze wel hengstig waren langs zijn stal.
Ik denk dat het vaak net wat meer opvalt in een gemengde kudde als ze hengstig zijn omdat ze dan de mannetjes vaak meer op gaan zoeken.
Zelf heb ik merries en ruinen al jaren bij elkaar lopen en vriendjes worden ze gewoon met diegene waar het mee klikt.

Het hele stuk is bijna een hectare,daarvan bestaat weer bijna de helft uit kruidenwei die niet altijd open is.
Ze adviseren minimaal 100 m2 per paard, maar 50 paarden komen er niet in, dus ze hebben ruimte zat!
We hebben nu 15 paarden waarvan het de bedoeling is dat ze er permanent in komen te staan (en nog 3 jonkies die er ergens volgend jaar bij komen) en dan gaan we eens kijken wat er nog bij past. :)

Sometimes you win en sometimes you learn.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 18:29

ajesca123 schreef:
Dat klieren doen de heren hier ook :')
[ [url=m/75rK4u.jpg]Afbeelding[/url] ]



Hahaha :)) .


Hier een merrie die echt veel heviger hengstig wordt (qua gedrag) met ruinen in de buurt. Ze wil ook héél graag gedekt worden en dringt zich aan bepaalde ruinen echt op: ze gaat voor de ruin staan en loopt achteruit met de boodschap ''hup, spring erop'' :') . Dat vind ik zelf niet zo'n goed plan want ze wordt dan dagenlang echt tig keer per dag gedekt. Vandaar dat ik mijn merrie niet bij ruinen wil hebben en ik hier dus een merriegroep heb.

Maar over het algemeen zie ik het gewoon heel goed gaan in gemengde kuddes, zolang er maar genoeg ruimte, voer en afwisseling is. En rust, rust in de kudde door niet teveel wisselingen.

koeien op de weg...

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 18:31

GDG schreef:
ajesca123 schreef:
Dat klieren doen de heren hier ook :')
[ [url=m/75rK4u.jpg]Afbeelding[/url] ]



Hahaha :)) .


Hier een merrie die echt veel heviger hengstig wordt (qua gedrag) met ruinen in de buurt. Ze wil ook héél graag gedekt worden en dringt zich aan bepaalde ruinen echt op: ze gaat voor de ruin staan en loopt achteruit met de boodschap ''hup, spring erop'' :') . Dat vind ik zelf niet zo'n goed plan want ze wordt dan dagenlang echt tig keer per dag gedekt. Vandaar dat ik mijn merrie niet bij ruinen wil hebben en ik hier dus een merriegroep heb.

Maar over het algemeen zie ik het gewoon heel goed gaan in gemengde kuddes, zolang er maar genoeg ruimte, voer en afwisseling is. En rust, rust in de kudde door niet teveel wisselingen.

Zo'n merrie hebben wij ook, maar de enige ruin in de groep heeft geen idee wat ze van hem wil en staat dus heerlijk schaapachtig te kijken. Tot hij het geduw en gepies zat is, dan stuurt hij haar weg (dat werkt soms helaas niet zo goed :+ ).

Oy with the poodles, already

DiantaM
Berichten: 11272
Geregistreerd: 10-04-04

Re: [volg] project aanleg hit actief

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 20:32

Het zijn echt heerlijke plaatjes. Ik zou het wel weten als ik enigszins in de buurt zou wonen!

Mijn ruin kon ook echt niet tussen de merries.. die ging ook dekken en raakte helemaal overstuur door de hengstige merries


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: laran, Pomski en 105 bezoekers