Hoeveel ruimte heeft een paard nodig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
marika_horse
Berichten: 3
Geregistreerd: 06-01-17

Hoeveel ruimte heeft een paard nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-17 11:16

Veel mensen zeggen dat er een hectare per paard nodig is. Maar als het alleen gaat om beweging hoeveel ruimte is er dan nodig? Ik denk niet dat een manege met 50 paarden 50 hectare weiland heeft. Veel paarden staan zelfs heel de dag op stal. En dan staan sommige paarden ook nog in te kleine stallen want een paard dat groter dan 1,56 m is heeft minimaal een stal van 10m2 nodig: dus 3 bij 3 m is niet genoeg. Op mij manege staan 10 shetlanders in een klein bestraat stukje dat ongeveer 100m2 groot is denk ik, met nog een schuilstalletje. Dat is natuurlijk veel te weinig. Dus ik denk dat een wei/paddock van 500m2 met een shuilstal al beter is dan dat. 500m2 is te weinig het is dan ook alleen een voorbeeld. Maar wat denken jullie er over? Hoeveel ruimte heeft een paard echt nodig?
Laatst bijgewerkt door marika_horse op 11-04-17 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt


FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: Hoeveel ruimte heeft een paard nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 11:24

Kwa beweging is het belangrijk dat het paard + vriendje plaats heeft om een klein sprintje te rekken, 500m2 is dus te weining, dat is maar iets meer dan een have rijbak.

Om voldoende te grazen hangt het helemaal af van type grond, type paard, hoe lang paard buiten staat en of er wordt bijgevoerd. Sommige kunnen 3 paarden per hectare houden, andere hebben dan weer een stuk meer nodig.

marika_horse
Berichten: 3
Geregistreerd: 06-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-17 11:30

Ja dat is natuurlijk te weinig. Maar wat is dan wel goed kwa beweging?

Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 11:33

Ikzelf vind 1500 vierkante meter per paard een goede richtlijn, met een goede paddock.
Dan kunnen ze nog niet alleen van gras leven maar wel wat grazen en lekker een sprintje maken.

Hier heb ik een paddock van 800 vierkante meter, 11 meter breed. Ze komen niet op stal maar als het weer het toe laat wel dagelijks in de wei.

Wat iemand acceptabel vind verschilt denk ik veel, er zijn genoeg mensen waarbij een paard een uurtje in 10x10 staat en verder op stal of zelfs helemaal geen vrije beweging naast de stal.

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Hoeveel ruimte heeft een paard nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 11:39

Ik heb circa 4.000 meter gras waar ze alleen in de zomer en alleen overdag op mogen.
Met 2 paarden heb ik teveel gras en met 3 paarden moet ik het gras beter managen maar krijgen ze het wel op.

Snachts staan ze op stal en voer ik ruim ruwvoer bij. In de winter houd ik ze in een paddock van 600m2.

Ik heb altijd geleerd 3 paarden per hectare voor 24/7/365 voedsel. Maar dat is een theorie van lang-lang-lang geleden :D

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Hoeveel ruimte heeft een paard nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 11:43

Het hangt ook wel enigszins van het paard af. Mijn merrie kan ik best een tijd tevreden houden op een paddockje van 10 bij 10. Als ik dat bij mijn ruin probeer, stuitert hij na een dag de paddock uit. Maar hij trekt graag een sprintje met z'n vriendjes en speelt graag. Mijn merrie doet daar niet aan.

Oy with the poodles, already

Wijsje
Berichten: 464
Geregistreerd: 06-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 11:47

Wij hadden vroeger 4 paarden in de buitenbak staan overdag, en 's nachts op stal. Geen gras helaas, maar een normaal formaat buitenbak is prima om sprintjes in te trekken dus qua beweging prima te doen.
Daarnaast gingen we vaak een uurtje wandelen waarbij ze konden grazen langs de weg.

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 11:51

Ik weet niet echt een minumum oppervlakte.
Mijn paarden staan op een stuk van 36 bij 6 ongeveer 2 van 1.50 en 1 mini pony. De helft is zand de helft bestraat.
Als ik er ben staan ze vaak in de bak om de energie er lekker uit te gooien.
Zodra het kan staan ze ook op de weide.


Opgesloten in stal vind ik niks, een paard is gemaakt om te bewegen, niet om stil te staan op stal. Enkel voor de nacht op stal (of maneges rond lestijden) kan ik nog inkomen, maar overdag dan lekker buiten waar ze de ruimte hebben.

Falco ~ Puck ~ Nyomi <3

Maartje1990

Berichten: 22271
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Hoeveel ruimte heeft een paard nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 12:02

Ik vraag me toch af waar dat hectare per paard onzin vandaan komt :+ vele paarden staan vele uren per dag op een stalletje van 3x4 maar zodra ze in de wei gaan dan moeten ze een hele hectare hebben? Hier een halve hectare voor 3 paarden. Dat gaat prima ook qua belasting van het gras etx

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

marika_horse
Berichten: 3
Geregistreerd: 06-01-17

Re: Hoeveel ruimte heeft een paard nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-17 12:04

Ja dat vraag ik me ook af.

_Alarm_wlkp

Berichten: 2507
Geregistreerd: 14-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 12:05

Hier een 3750m² totaal.
Zandpaddock van 25x18m (450m²) met afdak en schuilstal waar ze altijd staan.
Graspaddock van 25 x 20m (500m²) waar ze enkel in de zomer (max 3uur) extra op kunnen staan.
Het overige (2800m²) is volledig dik gras, hier komen ze zelden op.

Ik heb een pony die dik word van lucht en eentje die allergisch reageert op teveel eiwitten...

Edit: voor een D en E pony.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 12:09

Dat hectare verhaal gaat volgens mij over dat je dan zonder bijvoeren het jaar rond kunt houden.
Maar in mijn ogen red je dat niet eens.

Ik vind dat een paard flink de benen moet strekken.
Dus die stukjes van 10 x 10 hebben geen enkele waarde.
Dan kom je toch snel uit bij een bak formaat. 20 x 40 dus 800 m2.

In de winter heb ik hier 4 paarden op ongeveer 2 hectare staan.
2 paarden gaan in de nacht naar binnen, de andere 2 staan 24/7 buiten.
Alle moeten bijgevoerd worden.

Nu in de lente heb ik ze allemaal weer kleiner staan omdat ze anders teveel gras hebben.
De rest wordt gehooid.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 12:11

Hier hebben we ongeveer 2 rijbakken voor 4/5 paarden.
In echt natte periodes 1 rijbakformaat, die is ook echt mooi droog.
Nu staan ze vanwege landbewerking nog niet op het land en dit jaar waarschijnlijk pas rond Juli/Augustus, maar normaal gaan ze dus naar ons grote land in het voorjaar.
Ik vind 5 paarden in de paddock die wij hebben echt het maximum.
Op het grote land zouden makkelijk meer paarden kunnen.

Poekkie

Berichten: 7289
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Hoeveel ruimte heeft een paard nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 12:24

Dit is een interessant topic! Ik volg :) Ik heb helaas weinig nuttigs toe te voegen. Zelf zou ik in de nabije toekomst zo'n 1-1,3 hectare weiland willen aanschaffen en was van plan om een track rondom te maken zonder gras en dan grastoegang voor 4-12u per dag, afh. Van seizoen en paard. Men zei mij altijd dat dit genoeg gras zou zijn voor 4 paarden 24/7/365 mits 's winters hooi bijgeven. Maar als ik de reacties lees, zouden hierop veel meer dan 4 paarden gelukkig kunnen leven? Of zie ik dit verkeerd?

Paardengek in hart en nieren!

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 14:00

Poekkie schreef:
Dit is een interessant topic! Ik volg :) Ik heb helaas weinig nuttigs toe te voegen. Zelf zou ik in de nabije toekomst zo'n 1-1,3 hectare weiland willen aanschaffen en was van plan om een track rondom te maken zonder gras en dan grastoegang voor 4-12u per dag, afh. Van seizoen en paard. Men zei mij altijd dat dit genoeg gras zou zijn voor 4 paarden 24/7/365 mits 's winters hooi bijgeven. Maar als ik de reacties lees, zouden hierop veel meer dan 4 paarden gelukkig kunnen leven? Of zie ik dit verkeerd?


Qua beweging zeer zeker maar qua voeding zul je bij moeten voeren.

je kunt de richting van de wind niet veranderen, wel de stand van je zeilen. Te huur 6 persoons vakantiehuisje aan visvijver en leuke omgeving zie: www.fanerberveld.webnode.nl

Maartje1990

Berichten: 22271
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 14:07

Poekkie schreef:
Dit is een interessant topic! Ik volg :) Ik heb helaas weinig nuttigs toe te voegen. Zelf zou ik in de nabije toekomst zo'n 1-1,3 hectare weiland willen aanschaffen en was van plan om een track rondom te maken zonder gras en dan grastoegang voor 4-12u per dag, afh. Van seizoen en paard. Men zei mij altijd dat dit genoeg gras zou zijn voor 4 paarden 24/7/365 mits 's winters hooi bijgeven. Maar als ik de reacties lees, zouden hierop veel meer dan 4 paarden gelukkig kunnen leven? Of zie ik dit verkeerd?


En die uren dat ze niet in de wei staan. Dan krijgen ze ook hooi?

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Hoeveel ruimte heeft een paard nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 14:12

Wij hebben 4 grote paarden en onze kavel is 1 ha maar staat ook huis en stallen en tuin enz in.
Denk als ik moet gokken 7500/8000 meter voor de paarden.
Ze staan 24/7 buiten met schuilmogelijkheid en worden altijd bijgevoerd.
Ik rij ook nog in de wei.
Het is groen (weinig zand stukken) maar er staat geen lang gras.

Ties 3/6/2015 <3

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3031
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 14:13

Het paard met de minste ruimte bij mij heeft een paddock van 1,800 m3 tot zich om buiten te vermaken en een 3 bij 3 stal. Hierin staat hij alleen bij slecht weer en als het vriest in de nacht. Is een paard van 1,53 hoog en hij deelt het paddock de halve dag met een mini. De andere zullen 8000 m3 tot beschikking hebben met ieder hetzelfde formaat stal. Een paard van 1,51 en twee mini's waarvan eentje een dagdeel bij het andere paard staat. Ik moet ze wel bijvoeren. Maar dat is ook nodig want ze worden dik van lucht:+

Be happy eat a snackkie

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 14:19

Maartje1990 schreef:
Ik vraag me toch af waar dat hectare per paard onzin vandaan komt :+ vele paarden staan vele uren per dag op een stalletje van 3x4 maar zodra ze in de wei gaan dan moeten ze een hele hectare hebben? Hier een halve hectare voor 3 paarden. Dat gaat prima ook qua belasting van het gras etx

Ik vind dat ook vreemd :+

Bij mij hebben ze ongeveer 1200 vierkante meter zand, nog een stuk straat met twee stallen en een weiland van ook ongeveer dat formaat. Gras heb ik dus absoluut niet genoeg, maar hooi lusten ze ook. Heb er zo twee paarden dag en nacht op. Zou er graag meer hebben, maar vind het daar echt te klein voor.

Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 14:33

Ik reken zelf met minimaal 100m2 per paard voor 24/7 buiten in een groep. En die 100m2 moet dan goed begaanbaar zijn (dus geen diepe modder) en er moet voor ieder paard de mogelijkheid zijn om te schuilen (dus ook voor het onderdeurtje) en om zacht (in mijn ogen is rubber tegels niet genoeg), droog en met een veilig gevoel kunnen gaan liggen, ook als het een nattere periode is.

Anders heb ik ze liever minimaal 6 uur per dag binnen waar ze ontspannen, veilig en zacht kunnen gaan liggen.

Wij hebben in totaal ±4000m2 land, daarvan hebben we 1200m2 "opgeofferd" om een track om het land heen te maken en daarnaast is er 's nachts een aansluiting aan de bak (van 600m2). Nu hebben ze twee delen beschikbaar en 's nachts de bak (dus minimaal 500m2). Eerder was het 250m2+'s nachts de bak. Het eerste deel is zand, daarvan is 12m2 slecht geweest, ze zakte er soms voorbij hun hoeven in weg, maar nooit voorbij de vetlok, het tweede deel wat ze erbij gekregen hebben is steen. De bak is met het slechte weer afgelopen winter wel nat geweest, maar niet blubber, het zandpad is op die 12m2 na gewoon de hele winter vrijwel droog geweest. Qua schuilgelegenheid hebben ze bomen, ik vind dat aan de krappe kant en die van mij staan dus s nachts binnen. De rest gaat alleen met zeer slecht weer binnen, afhankelijk van hoeveel stallen er vrij zijn in de binnenbak of op stal. Bij minder slecht weer zijn ze wel eens om en om 6 uur binnen geweest.

Wat ik heb gemerkt is dat het enorm veel uitmaakt voor de paarden of het min of meer vierkant is of dat het een lang smal pad is. Het pad lokt veel meer uit tot bewegen dan de bak. En nu er een t-splitsing is wordt er weer veel meer bewogen.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 14:41

Als ze er 24/7 in kunnen staan met hooi zou ik het oke vinden vanaf 10x20m. Bijvoorbeeld in een rij paddocks met draadjes ertussen.

ClaudiaHS

Berichten: 8054
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 14:51

Ik heb 4 weides en 1x rijbak.
wei 1: 100x20m
Wei 2: 100x20m
Wei 3: 50x30m
Wei 4: 40x30m
Rijbak 30x20m
paard van 1.68m
Pony van 1.45m
2 mini's van rond de meter.
In de winter gaan ze snachts op stal en overdag in de rijbak en voorste wei. Hier groeit dan ook bijna geen gras meer.
Wij zitten op zand en het is bij ons echt kurkdroog.
Hooguit na een flinke bui wat modder bij de ingang.

Szomers staan ze bijna de hele periode 24u p.d. buiten.
De overige weides doe ik om en om.
Max 2 weken staan ze op een stuk, dan schuif ik ze door naar de volgende wei.
Vorige jaar hebben ze tot eind oktober op de wei gelopen en hoefde ik bijna niks bij te voeren, maar toen had ik de pony van 1.45m nog niet.
Afgelopen zomer had ik zoveel gras dat mijn paard en minis er niet tegen konden eten en moest ik dus ook regelmatig maaien anders werd het echt te lang.

Vorige maand hebben we heel veel bomen gekapt en een hele dikke haag coniferen verwijderd.
Als de stronken er straks uit zijn wil ik dit stuk gaan inzaaien en komen de minis apart van een grote paarden.
Dit stuk is zo'n 40x35 meter.
Er is een klein stoepje van zo'n 30m2 waar ze bij regen droog kunnen staan.

Als ik de reacties zo lees heb ik best wel een groot stuk grond in verhouding met andere bokkers.
Toch zou ik wel een groter stuk willen hebben zodat ze ook swinters op de wei kunnen en niet op zand.
Als ik de keus had (misschien als dit huis klaar is en we het gaan verkopen) dan zou ik minimaal 1.5 hectare willen hebben.
ik vind het toch het fijnste als de paarden zo lang mogelijk op een dag buiten kunnen staan.
Ze gaan bij mij eigenlijk alleen naar binnen als het uren achter elkaar regent (heb nog geen schuilstal).
De afgelopen maand hebben ze ook 24u p.d. buiten gestaan maar ik moet zeker nog wel bijvoeren met hooi.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20034
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 14:59

Moeilijk!

Het hangt er echt vanaf, ik heb op het moment iets van 300 m2 paddock voor een paard, een grote en een kleine pony. In de zomer gaan ze dan ook nog op de wei, zo 24/7 maar in de winter lukt dat niet, dat vind ik wel jammer .

Ik zou ze later, als mijn studie af is, graag aan huis hebben en dan een stuk van bijvoorbeeld minimaal 100 meter lang hebben met zand, waar ze zomer en winter een sprintje kunnen trekken. Een paddock paradise met afgeronde hoeken zodat ze lekker rondjes kunnen rennen zonder te hoeven stoppen en keren.

Hoeveel m2 per paard vind ik moeilijk aan te geven, dat hangt er natuurlijk ook nog van af of je jonge dieren hebt, dominante dieren, grote groep, merries of ruinen.

Muronia

Berichten: 19408
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 15:00

Ik heb een rijbak van 18 x 36 met meteen aangrenzend een paddockje van 18 bij 10. In het paddock gedeelte staat de hooiton, waterbak en een schuilstalletje. Het lint tussen de paddock en de rijbak is in principe altijd open tenzij ik aan het trainen ben met 1 van de paarden, dus ze hebben in principe het hele stuk tot hun beschikking. Ik vind het heel handig op deze manier, want mijn bak blijft goed schoon (geen hooi/water enz) en ze lopen er met name in de winter toch best veel in. Ik haal tweemaal daags de mest eruit zodat alles netjes blijft.

Naast dit heb ik aan huis ook nog een stukje gras van ongeveer 70 bij 30. Dat heb ik nu in 2 stukjes verdeeld zodat het om en om open kan. Hier lopen ze in de heetste zomermaanden wanneer de dazen het meest actief zijn, want daar hebben ze er het minste last van. Ik heb dan altijd de paddock en bak ook open dus ze kunnen dan in het weitje, in de paddock en in de bak tegelijk.

Voor het echte gras eet werk heb ik nog een twee weides ter beschikking op loopafstand van huis. Deze zijn ongeveer 100 bij 20 en 50 bij 50 groot en daar staat over het algemeen veel gras op. In het voorjaar en najaar lopen ze daar vaak dagelijks een uur of 6-8 per dag.

Al met al heb ik heel tevreden paarden met deze ruimte (2 paarden en 2 shetjes). Ze staan in de zomer 24/7 buiten en in de winter 's nachts op stal.

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

Poekkie

Berichten: 7289
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 15:18

Maartje1990 schreef:
Poekkie schreef:
Dit is een interessant topic! Ik volg :) Ik heb helaas weinig nuttigs toe te voegen. Zelf zou ik in de nabije toekomst zo'n 1-1,3 hectare weiland willen aanschaffen en was van plan om een track rondom te maken zonder gras en dan grastoegang voor 4-12u per dag, afh. Van seizoen en paard. Men zei mij altijd dat dit genoeg gras zou zijn voor 4 paarden 24/7/365 mits 's winters hooi bijgeven. Maar als ik de reacties lees, zouden hierop veel meer dan 4 paarden gelukkig kunnen leven? Of zie ik dit verkeerd?


En die uren dat ze niet in de wei staan. Dan krijgen ze ook hooi?


Op zich is het nog eerder een concept, we zijn nog op zoek naar iets om te kopen. Maar het idee zou zijn:
- wei van +/- 1 hectare (alleen gras, excl. track). opgedeeld in 2 of 3 stukken.
- track rondom de wei + toegang tot stallen.

-gezonde paarden: +/-12u (overdag) in de wei en 's nachts in de track met toegang tot stal en hooi
- paarden die te dik zijn / gevoelig voor hoefbevangenheid / sober ras / ...: voornamelijk in de track met hooi voor beweging en dan een paar uurtjes per dag op de wei, pak-em-beet 4-6 u/dag.

Ik vind het niet erg om bij te voeren, maar wil wel genoeg beweginsruimte voor elk paard en wil ook geen modderhorror en volledig kaalgevreten weides die elk jaar opnieuw ingezaaid moeten worden. Liefst het hele jaar door. Alleen bij echt nat weer alleen toegang tot track en Stallen om de wei niet kapot te lopen. Onze grond is 'gemiddeld' qua nattigheid. Niet echt zand, maar ook geen zware klei ofzo.

Heeft iemand een idee hoeveel paarden hierop gehouden kunnen worden? Ik dacht zelf aan 4, maar nu lijkt dit precies weinig?

Paardengek in hart en nieren!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Mizsz_Kitty en 38 bezoekers