Hoeveel ruimte heeft een paard nodig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Hoeveel ruimte heeft een paard nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 22:49

Ik zou het zelfs in 5 stukken delen zodat ieder groepje paarden zijn eigen stuk heeft, daarmee houd je de wormdruk zo laag mogelijk.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 22:58

Joltsje schreef:
wat een leuk topic.

ik heb een huisje gezien met wat grond.

het komt er dan op neer dat ik dan een buitenbak kan doen (20x40) en daarnaast nog 0,5 HA land overhoud (stallen zitten bij het huis).

is dit voldoende voor 3 paarden?
als ik dan:
- s nachts binnen en eventueel bijvoer
- s winters in de buitenbak.

volgens mij moet het kunnen.. hoor graag jullie mening

(het liefst heb ik 2 HA voor een 4tal paarden of zo.. maar het moet ook betaald worden en mijn man heeft ook nog wat wensen qua soort huis en staat van het huis haha


Naar mijn mening gaat dit prima hoor! Helemaal als je de bak ook (in de winter) als paddock kan gebruiken.
Met wat minder grond moet je gewoon slim indelen/inrichten.

Ik heb zelf ongeveer 2500 m2 land en een kleine bak van 34x17 m. Rondom die 2500m2 loopt een track in een 8 vorm. We zitten op zandgrond dus de track is gewoon kaal gelopen en verder niets aan gedaan. Dit blijft bij ons keurig en water trekt erg snel weg. Op de track hebben we wel een stuk van ongeveer 10x7m geel zand. Daar hebben we de grond laten keren. Daarbinnen heb ik 3 kleine weitjes.

In de winter mogen ze dagelijks 3-5 uur op de wei en de weitjes wissel ik af. In de zomer doe ik aan strookbegrazing. Daarnaast hebben ze op diverse punten altijd de beschikking over hooi.

Hier staan nu 2 shetlanders op en er komt een klein paard bij. Dat gaat qua ruimte makkelijk!
Ik zie het liever op deze manier ingedeeld en wat kleiner en jaarrond de hele dag buiten met schuilmogelijkheid, dan 1 ha per paard aan ruimte maar in de winter 21 uur per dag op stal.

Hier staan ze nu 24/7 buiten met een inloopstal. Straks met een groot paard wil ik ze 's nachts op stal, maar dan komt er aan de ruime stal een uitloop van 4x3 voor het paard en 4x3 voor de 2 shetten samen. En overdag lekker heel de dag buiten.

Joltsje

Berichten: 9025
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Hoeveel ruimte heeft een paard nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 23:00

ik zou ook 4 of 5 doen inderdaad. bij 5 kun je mooi elk stel paarden samen doen. dan heb je 50x30 dat is prima.

Seventeen
Berichten: 1203
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Hoeveel ruimte heeft een paard nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 23:59

Mijn paard staat hoog in training, loopt de hele dag buiten; zowel 's zomers als 's winters en staat op een stukje van 20x50? Daar rijd ik ook nog eens op en staan hindernissen in. Wordt elke dag getraind en is toch echt nog aan de dikke kant. 's Winters wordt 'ie natuurlijk nog bijgevoerd maar doordat 'ie nu tijdelijk op dit stukje land staat zijn mijn ogen toch wel geopend. Een paard heeft helemaal niet zo'n groot stuk nodig.

Het belangrijkste is dat 'ie eens lekker kan rennen als 'ie wil en de hele dag wat te knabbelen heeft. Het gras staat erg kort momenteel, omdat ik er ook nog eens op rijd en als 'ie het hele jaar er op staat groeit het ook niet zo hard. Een paard heeft echt bizar weinig land nodig als je de rest van je voeding goed hebt.

Hij krijgt goede brokken en muesli en een goede kwaliteit hooi als 'ie 's nachts op stal gaat. Zijn waarden laat ik 1x in het halfjaar trekken en bekijk dan hoe het zit, en het zit eigenlijk altijd goed.

Natuurlijk kun je land nooit genoeg hebben, omdat het een goede investering is en omdat je er hooiwinning af kunt halen, maar niet om er nou al je paarden op te zetten.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hoeveel ruimte heeft een paard nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 01:23

Het is niet te zeggen en hangt van zoveel meer af.

Onze 4 zijn erg hecht en ik hecht weinig waarde aan hele jaar rond gras, dus ik heb hele andere wensen dan een ander.

Als ik ze op 10x10 zou zetten, gaat dat prima, omdat ze geen ruzie maken etc. Maar het heeft niet mijn voorkeur. Ze hadden eerder een iets kleine paddock ( denk 20x15? ) Dat waren 3 1 paards paddocks. Dan heb ik ze liever zo samen, dan 1 paard op zo een postzegel. Ondanks dat ze daar met 4 in stonden, konden ze toch alle 4 die afstand afleggen en dat kan een paard alleen in 1/3e niet.

Toen we een grotere plek kregen, scheelde dat ook met mest bijv. Wij mesten elke dag, maar 4 paarden op een te kleine paddock wordt echt vies.

Maar op dat moment ging 24/7 samen staan, boven de m2 bij gebrek aan beter.

Ze gaan nu van een grote weide naar een vrij grote paddock met stukje wei die we dicht houden als we er niet zijn. Die zetten we dan open een uurtje voor het idee als we uitmesten. Verder hebben ze hele dag hooi en zoeken we nog takken/boomstammetje. De zandpaddock is grotendeels droog en er is schaduw van bomen. En er zijn ruime stallen.

Vroeger stonden onze pony's zomers 24/7 op de wei en kwamen ze 's winters niet buiten. Toen werd er gezegd dat paarden heet werden door het weer en de kou etc, maar ik zie nu dat dit vooral gebrek aan vrije beweging was. Maar wat wisten we toen?

Ik vind beschutting en droge grond wel belangrijk. Water, hooi, gezelschap en schoon.

Naast dat is een langwerpig stuk weer anders dan een vierkant bijvoorbeeld.

Xsophia456
Berichten: 2
Geregistreerd: 11-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 07:56

Erg interessante topic ! Ik volg.
(Mijn moeder komt uit Polen dus ik ben half Pools) en mijn moeder heeft in Polen een groot stuk land gekregen van ruimschoots 2 hectare (2200 m2) maar nu vraag ik me af is dit wel genoeg voor 4 paarden:
-een groot huis+tuin
-een rijbak van 20x40 of 20x60
- stallen
-en is er dan nog genoeg plek over voor 4 paarden en hoe veel hectare of m2 weidegang hebben die nodig ?
Ze gaan dan ‘s nachts soms herfst als het erg nat is en ‘s winters naar binnen. Dus in het voorjaar buiten. Ik hoop dat iemand antwoord kan geven.

belle_boef

Berichten: 10732
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 08:00

Xsophia456 schreef:
Erg interessante topic ! Ik volg.
(Mijn moeder komt uit Polen dus ik ben half Pools) en mijn moeder heeft in Polen een groot stuk land gekregen van ruimschoots 2 hectare (2200 m2) maar nu vraag ik me af is dit wel genoeg voor 4 paarden:
-een groot huis+tuin
-een rijbak van 20x40 of 20x60
- stallen
-en is er dan nog genoeg plek over voor 4 paarden en hoe veel hectare of m2 weidegang hebben die nodig ?
Ze gaan dan ‘s nachts soms herfst als het erg nat is en ‘s winters naar binnen. Dus in het voorjaar buiten. Ik hoop dat iemand antwoord kan geven.


2 hectare is heel wat anders dan 2200m2.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Hoeveel ruimte heeft een paard nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 14:25

2 ha is 20.000m2 en dat is groot zat voor 4.
Wij hebben effectief (dus min huis, tuin) 2,6 ha land en wij kunnen ruim 1ha hooien en de paarden 24/7 laten grazen in de zomer.