Droomhuis: advies gezocht erfindeling, rijbak, afrastering

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_enna_

Berichten: 587
Geregistreerd: 20-11-07

Droomhuis: advies gezocht erfindeling, rijbak, afrastering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-17 13:00

In 2017 komt mijn lang gekoesterde droom uit! Een plek waar ik de paarden straks aan huis kan hebben. <3 We hebben een prachtig huis kunnen kopen met 1,3 hectare grond. Achter het huis ligt 1,1 hectare die nog vrij in te delen zijn. Het idee is om hier sowieso een rijbak van 20 x 60 meter in te leggen. Daarnaast misschien ook nog wel een longeercirkel. Er moet waarschijnlijk ook een pad komen naar de schuur en natuurlijk een mestplek. Tevens moeten er in de schuur boxen komen.

Ik heb zelf al wat rond gekeken, maar er zijn zoveel mogelijkheden in alles dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Ik schakel dus graag jullie hulp in! :D Bijgaand de plattegrond, waarop links het huis staat en rechts de schuur. Afbeelding

Wie het leuk vindt om mee te denken over de indeling: graag! :) Tevens ben ik benieuwd naar ervaringen met afrastering: welke soort palen hebben jullie? Draad of lint? Kunstof of hout? Hardhout of niet? Etc. Daarnaast ben ik benieuwd wat jullie adviseren in bak afrastering? Enerzijds denk ik aan enkel lage hekjes, maar met een jong paard is dat straks niet handig. Welke opties zijn er en wat zijn de ervaringen? Qua boxen denk ik aan het plaatsen van V vorm voorwanden met gemetselde tussenmuren.

Wie o wie heeft er ervaring met al deze dingen of heeft tips en wil deze delen? Namen van goede bedrijven dit dit realiseren zijn ook erg welkom. :j

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Droomhuis: advies gezocht erfindeling, rijbak, afrastering

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 13:26

Wat voor paarden (merrie/ruin/jong grut/fokmerrie/spring/dressuur etc) wil je gaan houden?

Dat heeft invloed op de keuzes die je gaat maken. Voor een shet stel je andere eisen aan de omheining dan aan een springpaard.

Wil je de paarden 24/7 op het land of 4 uur paddock in de winter en de rest op stal?

Kortom wat is je eigen visie op paarden houden?

_enna_

Berichten: 587
Geregistreerd: 20-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-17 13:33

fjordnina schreef:
Wat voor paarden (merrie/ruin/jong grut/fokmerrie/spring/dressuur etc) wil je gaan houden?

Dat heeft invloed op de keuzes die je gaat maken. Voor een shet stel je andere eisen aan de omheining dan aan een springpaard.

Wil je de paarden 24/7 op het land of 4 uur paddock in de winter en de rest op stal?

Kortom wat is je eigen visie op paarden houden?



Het zullen altijd ruinen of merries zijn, geen hengsten of klein grut. Wel jonge paarden om de zoveel jaar. Misschien in de toekomst eens een goede merrie erbij om mee te fokken. In elk geval dressuurpaarden. Tot nu toe altijd paarden gehad bij m'n ouders, ze staan daar overdag van s morgens tot s avonds buiten, s nachts binnen. In zomer en winter. Een paddock hoef ik niet. :)

Moniquex

Berichten: 1246
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Leutingewolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 13:48

Gefeliciteerd met jullie aankoop! Mooi zo'n leeg terrein, kun je alle kanten mee op! Is het overal op het terrein dezelfde bodem? Dit kan soms ook je keuze beïnvloeden.
Wat ik vooral fijn vind is dat het efficiënt is ingericht, dit bespaard tijd. In de winter moet het ook te doen zijn.
Denk ook aan hoe kan je overal kunt bijkomen met een trekker (land, mest hoop, bak). Laat je ook een paddock aanleggen?(hoe wil je ze in de winter houden) Hoe wil je buiten bijvoeren? Ik heb er bijvoorbeeld echt een hekel aan als ik door de blub moet ploeteren en het ziet er ook zo slordig uit.
Wij hebben gecreosoteerde palen en 3 lagen duurder lint van hofman's lieve. Denk er goed overna hoe je ze wilt houden en of je terrein daarvoor geschikt is.
Laatst bijgewerkt door Moniquex op 26-02-17 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Saar88

Berichten: 2448
Geregistreerd: 02-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 13:50

Op wat voor grond zitten jullie? Ook een belangrijk puntje ivm eventuele verharding van de paden en/of ingangen van de weides.
Vergeet ook de mesthoop niet! Die moet goed aan te rijden zijn en liefst weg van de bak/weides. Sowieso wel handig om ook de weides te kunnen bereiken met grote landbouwmachines.

Houd bij de bak rekening met verlichting en het aanleggen van de bedrading etc.

_enna_

Berichten: 587
Geregistreerd: 20-11-07

Re: Droomhuis: advies gezocht erfindeling, rijbak, afrastering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-17 15:07

Dankjewel Moniquex!

Het is bosgrond. Aanrijden is geen probleem, alles is bereikbaar via een naastgelegen pad. De mesthoop had ik idd aan gedacht, maar de plek weet ik niet. Enerzijds dicht bij stal vanwege praktische redenen, anderzijds denk ik er nu aan de bak recht naar achteren te leggen achter de schuur. Daar wil je ook niet direct een mesthoop. :7 Is er iemand creatief met ontwerpen / indelen? :)

Rivjenn

Berichten: 4021
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 15:42

Denk ook aan vergunningen...
Je mag niet zomaar een rijbak aanleggen of een longeercirkel met houten omheining, of een verhard aanrijdpad, paddocks... en dat geldt voor meer dingen natuurlijk.
Ikzou me daar even goed in verdiepen. Kan een hoop ellende voorkomen. Wel supergaaf hoor!!

Rizette
Berichten: 4372
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Droomhuis: advies gezocht erfindeling, rijbak, afrastering

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 15:55

Als je geen paddock neemt en wel een bak dan neem ik aan dat je paarden in de winter in de bak staan? Dan moet je een gedeelte afzetten als je zelf ook in de bak wil rijden. Of wil je je paarden de hele winter op het weiland laten staan?

_enna_

Berichten: 587
Geregistreerd: 20-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-17 16:42

Rizette schreef:
Als je geen paddock neemt en wel een bak dan neem ik aan dat je paarden in de winter in de bak staan? Dan moet je een gedeelte afzetten als je zelf ook in de bak wil rijden. Of wil je je paarden de hele winter op het weiland laten staan?


Die gaan idd het hele jaar rond de wei op. :j Vergunningen komt goed, heb ik me a in verdiept.

Ben meer op zoek naar praktische tips qua indeling, type omheiningen etc, maar ook naar bedrijven die aan te bevelen zijn. :)

Moniquex

Berichten: 1246
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Leutingewolde

Re: Droomhuis: advies gezocht erfindeling, rijbak, afrastering

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 17:56

Heb je al snel zand onder de bosgrond? Anders zou je mooi kunnen keren. Wat zijn afmetingen van het perceel? Maakt het makkelijker om een indeling te bedenken. Vaak wil je het weiland opdelen in kampjes, mijn ervaring is dat 1 breed pad waarop dit aansluit praktisch is. Vaak trekken ze ook naar dat pad/het centrale punt. Ik had eerst mijn indeling anders, dan stonden ze zegmaar achterin het land, maar dat vonden ze allemaal heel spannend, dat was ver weg bij hun veilige stal vandaan en werden ze erg zenuwachtig van als ze schrokken. Wat mij nu super bevalt is de bak en daarnaast in dezelfde richting de paddocks, de weilanden heb ik aangesloten op de paddocks. Zodra het weer goed is zet ik deze open en kunnen ze op het land, in het voorjaar kan ik op het gras mooi opbouwen, als ze terug naar voren crossen heb je de remsporen op het zand en glijden ze ook niet snel uit.En als er eentje op rust moet/ gevoelig voor fructaan heb je daar ook de mogelijkheid voor. Denk ook om de watervoorziening op je land, kilometers tuinslang om overal te komen is vaak niet handig;)

BigOne
Berichten: 38255
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 18:01

_enna_ schreef:
Rizette schreef:
Als je geen paddock neemt en wel een bak dan neem ik aan dat je paarden in de winter in de bak staan? Dan moet je een gedeelte afzetten als je zelf ook in de bak wil rijden. Of wil je je paarden de hele winter op het weiland laten staan?


Die gaan idd het hele jaar rond de wei op. :j Vergunningen komt goed, heb ik me a in verdiept.

Ben meer op zoek naar praktische tips qua indeling, type omheiningen etc, maar ook naar bedrijven die aan te bevelen zijn. :)

Indien de grond goed waterdoorlatend is kunnen ze idd het jaar rondom op de wei. Maar wanneer je een kletsnatte periode krijgt en de bodem is ongelijk en bevriest, dan is het toch handig om een alternatief achter de hand te hebben in de vorm van een bak/paddock.

BigOne
Berichten: 38255
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Droomhuis: advies gezocht erfindeling, rijbak, afrastering

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 18:04

Heb je foto bekeken, ik zou de bak achter de ? woningen links aanleggen. langs de rechterkant een breed pad naar achteren (waar tractor kan rijden) met daaraan weides met eigen ingangen, waarbij je de paarden gewoon los kunt laten voor aan het pad , vlakbij de stal zodat ze zelf naar de wei kunnen.

_enna_

Berichten: 587
Geregistreerd: 20-11-07

Re: Droomhuis: advies gezocht erfindeling, rijbak, afrastering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-17 18:21

De afmetingen zijn 110 x 100 ongeveer. Zoals je kunt zien is het niet helemaa recht, maar grotendeels vierkant. Een bodem is gelijk, gewoon zwarte zand nu. Kilometers tuinslang is idd niet handig! Een oude badkuip doet wel wonderen. :)

Ik snap je idee van het pad naar achteren bigone. :j Dan gaat er wel veel grond "verloren", want vanuit links naar de schuur moet er ook een pad komen om met de trailer achterom te rijden richting schuur.

BigOne
Berichten: 38255
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 22:25

_enna_ schreef:
De afmetingen zijn 110 x 100 ongeveer. Zoals je kunt zien is het niet helemaa recht, maar grotendeels vierkant. Een bodem is gelijk, gewoon zwarte zand nu. Kilometers tuinslang is idd niet handig! Een oude badkuip doet wel wonderen. :)

Ik snap je idee van het pad naar achteren bigone. :j Dan gaat er wel veel grond "verloren", want vanuit links naar de schuur moet er ook een pad komen om met de trailer achterom te rijden richting schuur.

Hoeft geen verhard pad te zijn, desnoods graskeien op het rijvlak. Kun je ook gewoon als uitloop gebruiken in de winter en tussendoor gewoon af laten grazen. Achterste weide het grootst maken, zomerweide en daar het pad laten stoppen, scheelt ook een stuk.

_Anke_

Berichten: 2400
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Zuid - Limburg

Re: Droomhuis: advies gezocht erfindeling, rijbak, afrastering

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 08:56

Wij hebben gekozen voor houten palen met bruin lint. Mijn voorkeur zou gaan naar een volledig houten afrastering, maar deze is in aanschaf veel duurder. Maar met schrikdraad erop werkt dat prima.

Ik vind een lage omheining wel heel mooi uit zien, maar qua veiligheid zou ik gaan voor een 'hoge' omheining, met het idee dat als je met een jonkie begint, dan wil je toch graag dat hij niet alle kanten op kan gaan, als hij eens een keer niet braaf is :+ Daarbij als je geen losse longeercirkel hebt, vind ik dat ook een veiliger idee als je gaat longeren, mocht er een paard los komen.

Voor de stallen heb ik besteld bij Geert & Henk in Mill, goede service en goede kwaliteit. Ze hebben daar ook omheiningen. Qua boxen heb ik gekozen voor een draaideur met een luikje erin. De wanden zowel van de boxen als tussenwanden zijn van hout. Voor de voorwanden zou ik zo weer voor hout gaan, vanwege de chiquere uitstraling, voor de tussenwanden zou ik daar nog eens goed over nadenken. Aangezien de mest wel een aantasting is voor hout.

Wij hebben er ook nog aan gedacht om de tussenmuren te metselen, maar met het oog op de toekomst ( fokken van een veulen) wil ik de tussenwand er altijd tussenuit kunnen halen. Ook daarom bewust gekozen voor deuren met een luikje, mocht je een veulen hebben dan wil je niet dat die over de deur kan klimmen.

_enna_

Berichten: 587
Geregistreerd: 20-11-07

Re: Droomhuis: advies gezocht erfindeling, rijbak, afrastering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-17 12:16

_Anke_ dat ben ik wel met je eens, dat een hoge omheining praktischer is. :j Heb je de omheining ook bij Geert & Henk in Mill? Wat voor soort palen heb je? En hoe is je ervaring met lint? Blijft dit mooi strak? Voor wat betreft die draaibare tussendeur, dat is inderdaad handig! Hebben we thuis bij mijn ouders ook.

Zijn er nog anderen die tips voor bedrijven hebben die stallen of afrastering te koop aanbieden? :)

_Anke_

Berichten: 2400
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Zuid - Limburg

Re: Droomhuis: advies gezocht erfindeling, rijbak, afrastering

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 12:25

De omheining komt van de plaatselijke boerenbond. Wij hebben gekozen voor houten palen met een doorsnee van 8 of 10 centimeter en daarop boven en op het midden bruin lint van 4 centimeter. Het blijft heel netjes strak, want dat vind ik wel belangrijk, anders ziet het er heel snel slordig uit.

Ik moest wel wennen aan de draaideuren, in het begin ontsnapte nog wel eens een paard, omdat ik de deur op een kiertje liet staan en zij toch nog best slim zijn :+ Ik ben nog bij 2 andere stallenbouwers geweest in België, maar ik vond daarvan de kwaliteit minder.

Libera

Berichten: 3975
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Droomhuis: advies gezocht erfindeling, rijbak, afrastering

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 13:31

Leuk! Wij zijn ook druk bezig met ons perceel in te delen, maar het is niet makkelijk!
Wij hebben de boxen 5x5m gemaakt, zodat met veulens er ook genoeg ruimte is. Buiten hebben we een 20x60 bak liggen waar ik graag bielzen, laag hekje en een heg omheen wil zetten... maar nu staat er nog niks omheen. Wij zetten al onze omheining met tijdelijke palen en draad, kunnen we het later wat makkelijker weer veranderen :)

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 13:44

Qua omheining vind ik vaste omheining buitenom en een flexibele binnenin echt ideaal. Dan kun je qua grote van je wei alle kanten op, paarden apart of juist samen zetten en meer of minder gras geven.
Zo krijg je geen vaste paadje en poortplekken en kun je alles fatsoenlijk bemesten.
En dat hoeft met je juiste materiaal echt geen rommeltje te worden. Met nette (donkere) draad, groene prikpaaltjes en een haspel paal blijft het geheel toch heel keurig.
Als je overdag veel weg bent zou ik ook kijken voor een schuilstal op een centrale plek. Scheelt mij veel onrust bij rotweer.

Persoonlijk ben ik echt een groot fan geworden van 24/7 buiten (ook voor wedstrijd paarden). Dus dan zou ik altijd kijken hoe ik de paddocks/wei goed kan ontsluiten aan de stallen.

Daarbij is een paddock toch wel handig bij extreem nat weer of als je land net geïnjecteerd is.

Die lage omheiningen snap ik nooit zo goed. Laat het dan gewoon helemaal 'kaal' het heeft toch geen functie.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 27-02-17 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Berichten: 26259
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Droomhuis: advies gezocht erfindeling, rijbak, afrastering

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 13:48

Gefeliciteerd met je aankoop Anne!!! Ik kan je helaas niet adviseren (zo vanuit mn rijtjeshuis).
Wij hebben ook altijd die droom nog in ons achterhoofd :D :D :o :o

Heb je ook nog een foto erbij, zodat ik mee kan genieten? :+

Libera

Berichten: 3975
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Droomhuis: advies gezocht erfindeling, rijbak, afrastering

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 18:31

Wij gaan uiteindelijk wel gewoon een mooi houten hek neerzetten, maar wil gewoon zeker weten waar ik het wil hebben, dus dan eerst maar tijdelijk :)
Ons hek langs de buitenkant is wel al gewoon hout met fijn mazig gaas zodat honden en coyotes niet op ons erf kunnen.

Lage omheining is handig om een vaste hoefslag te hebben en netjes in de hoeken te rijden, zonder dat je de kans loopt om je been te stoten :
Heb nu geen omheining en met slepen word de bak steeds een beetje groter/schever/etc. omdat ik geen echte lijn heb om te volgen... wil wel graag de correcte maat bak voor wedstrijden dus hekjes is super handig dan.

_enna_

Berichten: 587
Geregistreerd: 20-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-17 19:09

@ _Anke_: haha, ja ze zijn inderdaad slimmer dan je denkt soms. :D Fijn om te horen dat het lint strak blijft, want ik zie het soms anders en dat vind ik ook niet mooi uit zien.

@ Libera: 5 x 5 boxen, wauw. Dat is wel mooi. Van welke leverancier heb je ze? Lage hekjes met heg vind ik super gaaf, maar ik ga denk ik toch voor hoge omheining van de rijbak uit praktisch oogpunt. De vraag is alleen wat het dan moet worden. := Wat is de rol van de bielzen bij lage hekjes?

@ Pol013: dat vind ik ook handig! Zo doen we het nu thuis ook, met flexibele omheining binnenin om de grootte waar nodig aan te passen. Zo probeer ik mijn paard in shape te houden in het voorjaar. :+

@ Babootje: dankjewel!! :D Leuk om te dromen toch! Hebben wij ook jaren gedaan. :P Ik ga je ff een foto sturen per PB.

Madero
Berichten: 19
Geregistreerd: 12-12-15
Woonplaats: Omgev Nijkerk

Re: Droomhuis: advies gezocht erfindeling, rijbak, afrastering

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 23:09

Hey, gefeliciteerd met je nieuwe huis!!

Wij hebben twee jaar terug onze boerderij gekocht... heb de landen met hoge houten afrastering met stroom... bak all weather bodem ook hoge houten afrastering en een paddock van 20-10 met schuilstal...

In de toekomst komt er nog een grote paddock bij met doorloop naar het weiland! Wij hebben klei grond en het is dus onmogelijk m'n paarden het hele jaar op het land te zetten.. helaas...

Hekwerk en bak en paddock aan laten leggen bij BMX horse products... en het ziet er echt fantastisch uit! En zelf met al die regen de afgelopen dagen, geen plasje in de pak of paddock.

Met de houten afrastering maak ik me in ieder geval geen zorgen dat ze uitbreken... denk toch dat ze sneller door een draadje lopen dan een plank! En het staat ook gewoon heel mooi...

puttertje

Berichten: 879
Geregistreerd: 21-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 23:28

Gefeliciteerd met jullie nieuwe paradijsje

Wij zelf zijn 2 jaar geleden begonnen met 1,3 ha te veranderen in een paarden paradijs.
Hebben het gewoon in vieren gedeeld.
Zijn nu 3 weilanden en echt in het midden hebben we een water punt gemaakt.
Wij doen aan strook begrazing hebben 5 pony's en 2 grote paarden hier lopen
Een wei doen we dan 3 weken mee ,dus echt ideaal kan een wei 6 weken rusten voor er weer paarden op komen.
ik zei al dat we het in vieren hebben gedeeld een deel ervan is dus een paddock van 20 bij 50 met verharding en 2 schuilcontainers.daar tegen aan hebben we de bak gemaakt van 35 bij 50.De meesten doen mennen dus moest onze bak breder zijn dan een rijbak.
zo hebben we nog een klein stukje l vormige wei over,dit is ideaal voor onze shetjes die bijna geen gras mogen ivm hoefbevangen.
Wij hebben alles met kunststof grijze palen en de dikste koort die er is op 140 hoog.
Alleen de bak is van houte palen met in het paddock en l vormige wei koort en binnen in de bak met zwart lint.Echt super mooi geworden.
Afbeelding
Paddock net af

Afbeelding
uiterste hoek van de bak sta ik richting stallen en huis

Afbeelding
Nu staan ze 24/7 in het paddock.
in de zomer komen ze zoveel mogelijk op de wei maar kijk wel heel goed naar de beste graas tijd.Heb daarvoor een goeie fuctaan app genomen waar ik dat op kan zien.

Afbeelding
hier zie je 2 weides eentje loopt de koe in is ideaal want die eet de lange stukken op maar niet helemaal kaal haha.
Waar het zwarte shetje staat in het l vormige we nu is 15 bij 50 en ongeveer 10 bij 50..we hebben er ook leuke bankjes staan zodat mensen lekker kunnen kijken naar die gene die in de bak rijdt.
Hopelijk heb je er wat aan.We hebben er ruim 3 jaar over gedaan om alles op te knappen en het is bijna klaar.Oja alles is ook opnieuw ingezaaid met paardengras.

groetjes Diana

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 10:58

_enna_ schreef:
Wat is de rol van de bielzen bij lage hekjes?


Houden het zand tegen.

Wij hebben het qua omheining zo robuust mogelijk gemaakt.
Treinbielzen 1m70 hoog met 2 grote planken er tegenaan en een draadje bovenop elke plank en eentje onderaan. Rondomrond hebben we nog groene draad gedaan maar dat is eigenlijk om de honden binnen te houden. Allemaal zelf gedaan, hard werken, maar loont wel de moeite.
Zou ook de eerste 30 jaar normaal geen werk aan moeten zijn.
Echt chique of mooi is het niet maar wel functioneel!

Afbeelding
Afbeelding

Een, wat wij in België 'De Sutter'-omheining noemen (doorsteekpalen met planken) is veel mooier uiteraard, maar een héél pak duurder en minder robuust.

De piste bij ons is afgemaakt op ongeveer 1m20, betonnen palen met hout. Op zich ideaal, maar de planken overlappen waardoor er wat gevaar is om er met je been tegen te stoten. Ik zou ook opteren voor een hoge omheining, zeker als je regelmatig jong grut hebt.

Afbeelding

De stapmolen is hier met kunststof palen en planken omheind. Op zich heel duurzaam, maar die palen en planken geven wel redelijk mee dus zeker ook elektriciteit voorzien.

Voor de stallen zou ik sowieso voor kunststof planken een gegalvaniseerd metaal gaan. Gewoon veruit het duurzaamst en minst onderhoud aan. Alhoewel dat onze hardhouten stallen hier al bijna 30 jaar staan met heel beperkt onderhoud.
Wederom, hout is mooier, maar minder duurzaam. En poederlak is heel mooi voor 3 dagen, tot er paarden in staan die hun tanden er in zetten.
V-fronten is eigen smaak, vind ik persoonlijk wat risicovol als je bv eens met een veulen of jong paard zit dat niet graag alleen blijft.