Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Spiritly

Berichten: 2
Geregistreerd: 11-02-18

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 14:51

Hallo, ik volg dit topic pas net ( en ben ook een nieuwe bokker - noem je dat zo? haha - ) maar over een dik jaartje is het voor mij ook zover om paarden aan huis te hebben.. en ben al druk aan het rekenen.. voor de kosten etc.. weten jullie nog dingen wat je snel over het hoofd ziet? & nog wat tips.. want wij moeten nog ALLES bouwen... er komen 2 á 3 paarden te staan dus het hoeft niet super groot en luxe te zijn.. en wat is een mooie bak grootte? omdat ik toch bijna altijd alleen rijd dan.. bedankt alvast voor reacties *D


bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 14:58

Gefeliciteerd anke.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 15:37

Wat een geweldige kleintjes heb jij toch Anke, gefeliciteerd met je veulen <3

Ik heb net een buitenritje gereden met alleen Diva *\o/*
Dacht een paar meter te proberen en weer om te draaien om op te bouwen maar dat gekke beest sjouwde gewoon door. Die dacht op avontuur te gaan :')
Heb het bij een minirondje van 500 meter gehouden, volgende keer meer :j

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 16:16

@ Spiritly: ik zou toch wel voor een 'normaal' formaat bak gaan. Je rijdt wel alleen, maar te krap draaien gaat ook snel vervelen. Ik zou dus sowieso voor 20 bij 40 gaan.

Azmay lekker buiten gereden en het eerste veulen voor Anke, klinkt als een mooie dag voor beide. :)

Wij zijn druk bezig met het verbouwen thuis, dus de paarden trainen schiet er nog wel eens wat bij in. Gelukkig vinden ze het niet erg, ze klooien wat en staan lekker buiten in de zon. Vanmiddag met beiden wat grondwerk gedaan en daar waar held op sokken Fernando vorige zomer nog niet over het knalrode zeiltje durfde te stappen, heeft ie er nu amper naar gekeken. Knappe gup. :)

De kunst is om zo snel te vallen
dat je jezelf voorbij vliegt
en nog net op tijd bent
om jezelf op te vangen.

Niwla

Berichten: 4115
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 17:07

Gefeliciteerd Anke! Wat een dotje. <3
Ik heb mijn paarden vanochtend gewoon een paar uurtjes op de wei gegooid, ze zijn gelukkig niet hb gevoelig.

Spiritly: welkom! Ik heb een bak van 19 x 39. Zo is het officieel geen bak maar een paddock voor de gemeente. :))

Al·win; (m) - Edele Vriend - 09.05.2004 ~ 27.09.2013.

Diesel; Ever thine, ever mine, ever ours.




BYS
Berichten: 1084
Geregistreerd: 04-10-09
Woonplaats: Hasselt, Limburg BE

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 19:11

Aangezien hier veel mensen zitten met paarden aan huis, en ik me afvraag welke hoeveelheden je moet rekenen van stro, hooi, voer,... voor een gemiddeld paard vroeg ik me af of het toegelaten is om hier een linkje te plaatsen naar mijn apart topic hierover?

Ben niet zo op de hoogte van de regeltjes :)

AMHA - AMHR - NMPRS miniatuur paardjes
www.thebackyardstables.com

zoefie

Berichten: 1168
Geregistreerd: 08-12-04
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 20:27

BYS zou je eens moeten kijken bij [VSW] Wat kost een paard nu daadwerkelijk? (ik ben ook niet zo gek handig, anders moet je ff googelen op "wat kost een paard nu daadwerkelijk" bij bokt) staan hele schema's in wat iemand per maand kwijt is aan de paarden.

Anke, wat een leukerd :j ....en dat is dan 21 :D

Diva, wat fijn dat her rijden goed ging.

Hier ook een lekker buitenritje gemaakt. Daarna nog met zoonlief een rondje door het bos *\o/* Ozzie was voor de verandering superbraaf dus dat was mooi meegenomen. Misschien begint het vele rijden toch vruchten af te werpen. (of het was een toevalstreffer :') )

................

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 20:41

Ah gefeliciteerd met het eerste veulentje! Wat een schatje en een mooie zonnige eerste dag!

Azmay en Zoefie lekker buiten gereden, was er ook prachtig weer voor! Fijn dat het goed ging.

Spiritly, Welkom!
Wij gaan geen bak maken, maar een paddock. Deze wordt 15x30m zodat ik er toch nog wat in kan rijden/vrijheidsdressuren.

Even voor de duidelijkheid, de provincie is weer wat anders dan de gemeente. 28ste gesprek bij de gemeente voor onze plannen. Maar de provincie is helemaal enthousiast, dus dat is al mooi meegenomen :)
Nu qua regels alles regelen bij de gemeente. Want we moeten ons natuurlijk wel aan bepaalde zaken houden. En ik wil het wel allemaal officieel doen. Dat ik straks niet ineens dingen moet veranderen met alle kosten die daar aan zitten.
Dus dat gesprek komt nog, maar we verwachten geen problemen. Het is meer voor onze eigen rust. Want we hebben de hele regelgeving al wel doorgenomen wat mag en niet mag op ons landje straks.
Maar zoals een poel dat moet officieel aangevraagd worden. Maar ook de provincie verwacht geen problemen.
Tenzij je pech heb op archeologische grond te zitten, dan mag je niet graven. Maar dat verwachten we eigenlijk niet.

Hier ook vandaag een super fijne buitenrit gemaakt. Lekker met het hele gezin op pad geweest met de trailer. Man, kinders en peerd!
Afbeelding

Afbeelding

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 21:26

Wat heerlijk zo samen met het hele gezin.

Knappe Diva, ze wordt volwassen!

Lekker op buitenrit en brave fjord. Ga zo door.

Ik had ook willen rijden vandaag. echter met in totaal 3 uurtjes slaap. Voelde ik me niet fit genoeg voor een uur clubles zo vroeg.
Wel lekker genoten van het veulen en met het jonge hengstje bezig geweest
Die moet nu op bootcamp. 3 weekjes en is de Hengstenkeuring.

Het was heeeerlijk weer!

Afbeelding

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 21:46

Wat een schatje Anke, gefeliciteerd!

Wij zijn begonnen met opruimen bij het nieuwe huis. Die man had toch een verzamelwoede.. Wij hebben half vergaande springstaanders gevonden. Totaal niet meer bruikbaar en zo'n 40 jaar oud schat ik. Ben benieuwd wat wij nog meer gaan vinden. Maar het was prima weer om hard aan het werk te zijn. Ik loop nu alleen krom van de spierpijn. Er zaten hele zware betonnen en stalen balken tussen :')

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 22:15

Missxhien vind je nog wel verborgen schatten selka <<)

Hier het voorjaar ook in de bol, ben echt van het opruimen ineens. Zooi van de buren weg gebracht die kant op en al. Gaat lekker, zit ook behoorlijk goed in mijn energie nu *\o/*


_ENGEL_

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 22:25

Wat een dotje Anke <3

Libera

Berichten: 3973
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 06:27

Ik rijd ook meestal alleen, maar heb gewoon een 20x60 bak. Lekker handig met proefjes oefenen ook! Willen hem misschien wel iets gaan verplaatsen en zit erover te denken om m dan iets in te korten zodat ons gasthuis/kantine dan nog aan de korte kant kan staan.

Schattig veulentje!

Idaza is eind mei ook uitgerekend, spannend!

Volg ons project in Washington!
Van overwoekerde bende naar paarden paradijsje :D

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 08:00

Ben ik nou de enigste die denkt: waarom nu al een veulen? Zo vroeg in het jaar. Veulen hoort van de voorjaarszon te genieten in een lekkere weide. Nu vriest het volop en straks weer regen, sneeuw, hagel enz.... Waarom niet later een veulen fokken?

Geen leven zonder horsies!

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 08:21

Vroege veulens komen gewoon goed beschermd tegen weer en wind naar buiten. Zie je in t wild ook. Toevallig een paar jaar geleden rondleiding gehad bij de ‘wilde paarden’ in de begrazing. Liep er rond deze tijd ook al een veulen aan de voet. En die hebben ook nog eens geen stal. Veulen komt kurig met wintervacht naar buiten. En we wonenin NL. Mss vriest t niet meer in mei, maar de rest van het pokkeweer kan dan ook gewoon komen. Dus ach.... mei staat mss leuker, maar dit kan ook. Blijft een schatje <3

Ik heb een bak van 15 x 30 en is ook meteen onderdeel van de paddock. Voor mij voldoet hij prima. Maar ik ben dan ook geen fanatieke dressuurruiter.

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 08:26

Ja, dat weet ik ook wel, dat ze dan een goede vacht hebben. Maar waarom niet een paar maand later? Is volgens mij enkel voor de keuring en als het daarom is en eerder bij moeder kunnen weghalen in het jaar, dan zal ik wel een rare zijn, dat ik zoiets niet zou doen..
Tuurlijk is het een prachtveulen. Zekers, dat is waar...

Geen leven zonder horsies!

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 08:40

Voor degene die nog moeten kalken. Aldi heeft 10 kg voor 2,99€

Veulenheeft toch eenmotorige tijd. Droog, vorst en zon. Hoeft niet te zweten in zijn veulenvacht.

Gefeliciteerd nog Anke
Laatst bijgewerkt door belle_boef op 19-02-18 08:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 08:48

Zammie schreef:
Ja, dat weet ik ook wel, dat ze dan een goede vacht hebben. Maar waarom niet een paar maand later? Is volgens mij enkel voor de keuring en als het daarom is en eerder bij moeder kunnen weghalen in het jaar, dan zal ik wel een rare zijn, dat ik zoiets niet zou doen..
Tuurlijk is het een prachtveulen. Zekers, dat is waar...


Ik ga geen veulen fokken met die van mij, maar ooit heb ik dat wel overwogen bij een hengst in DL. Die haal en breng ik mijn merrie niet zomaar en de merrie daar bij de hengst in het weiland te staan. Mijn merrie heeft lichtelijk last van jeuk. Ze hoeft daar geen deken voor, maar ik verzorg haar wel intensief. Dat kan natuurlijk niet als ze (een) maand(en) in DL staat. Toen had ik dus ook bedacht dat ik haar eind feb/begin maart weg zou brengen (kon dan ook mooi in de carnavalsvakantie). Micht ze snel gedekt worden, zou t veulen ook vroeg komen. Niet ideaal mss, maarja. En ik ga niet naar keuringen en mijn veulens (die ik heb gehad en gehouden) bleven 10 maanden bij de moeder. Dus ook daar was t niet voor. Bovendien is Caj aan t begin van get haar het best hengstig. En dat schijn je ook bij meerdere merries te hebben. Dus er kunnen meerdere redenen zijn. Nu heeftbt veulen in ieder geval mazzel: geen natte zooi.

Lynn_Nikita

Berichten: 25452
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 09:00

belle_boef schreef:
Voor degene die nog moeten kalken. Aldi heeft 10 kg voor 2,99€

Veulenheeft toch eenmotorige tijd. Droog, vorst en zon. Hoeft niet te zweten in zijn veulenvacht.

Gefeliciteerd nog Anke



Bij groothandel is het volgens mij goedkoper, zal eens opzoeken wat ik normaal betaal

Lynn_Nikita

Berichten: 25452
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 09:08

Leuk veulen, inderdaad nog wat fris maar altijd een heerlijk gezicht al dat jonge spul in het voorjaar. persoonlijk zou ik ook wat later laten dekken, maar heb jij niet alles door elkaar lopen?

Ik had ik voorjaar in de bol en ben begonnen met opruimen. Heerlijk dat weer zo al was het in de ochtend wel erg fris.
Ik wil deze week met de trailer gaan oefenen, alleen laden was voorheen geen probleem maar vorig jaar wilde hij na een buitenrit er niet meer op en kon ik 10 km naar huis rijden ipv met de trailer. vanaf die tijd heeft hij er meer moeite mee. Nu weer wat oefenen en dan kan ik ook naar andere bossen. nu alleen nog kijken wie met mij meewil.
Heerlijk zo Chasey dat man en kids meegaan. Hier willen de kinderen wel mee maar met de fiets omdat ze lopen te ver vinden en die krijg ik niet mee ( 1.5 paards trailer en fietsenrek past dan niet op de trekhaak) en manlief heeft er ook nooit zoveel zin in

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 09:50

Vorig jaar gekozen om de natuur meer zijn gang te laten gaan. Merries en hengst heb ik vorig jaar eind februari lekker samen gezet.
En als ze dan hengstig worden en het pakt gelijk de 1e keer, heb je een vroeg veulen.
Ik vind april-mei veulens het fijnst.
Ik fok al 20 jaar, dit is voor ons het vroegste veulen tot nu toe.
Zelf vond ik dat eerder ook niks. Nu vind ik het prima kunnen.
De juiste omstandigheden bieden is lastig met het NL weer.
Lang geleden was het jaar bloedheet in april. Alles stond te zweten....

Hengst loopt nog steeds met de andere dragende merries. Bevalt ze prima zo lekker samen.

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 09:53

Caya is haar 1e echte schooldag gestart als 4 jarige.

Het is vanochtend behoorlijk fris.
Inmiddels gelukkig alweer tegen de 0 graden aan.

Laat het maar snel opwarmen. Zonnetje komen!

Veulen zit in een lekkere dikke vacht en geniet van een bodem: stalmatten, vlaslaag en daarop stro.

Ik vind bij alles wat je kiest/doet, moet je zorgen dat de omstandigheden zo optimaal mogelijk zijn.

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 09:53

Succes met trailer laden.

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 10:54

Even onder de steen vandaan. Hier bij mn “bonuspaarden” ook al 2 veulens. Dat gaat echt prima. Reden is niet de keuring maar het afspenen. Het is helaas normaal om veulens redelijk jong te spenen, met vroege veulens kan je op een latere leeftijd spenen zonder dat een dier later bijgeschaard moet worden in een opfok oid. Er komen nog meer veulens, de laatste pas in juli. Je hebt het niet altijd voor het zeggen... zijn blij dat de laatste merrie uiteindelijk wel drachtig is geraakt...

Libera

Berichten: 3973
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 10:57

Ik had juist liever een iets vroeger veulen gewild dan eind Mei, maar de eerste dekking ging toen verkeerd helaad door dat Fedex er niet op tijd was met het kwakje :')

Begint ze dan midden in het schooljaar Anke?
Hier moeten ze dan wachten tot na de zomervakantie en allemaal tegelijk beginnen. Gaan hier trouwens ook pas vanaf 5 jaar naar school.

Volg ons project in Washington!
Van overwoekerde bende naar paarden paradijsje :D


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 85 bezoekers