Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 13:17

Mijn weiland ligt 500m van ons huis. Nu wil ik daar met de gazonmaaier heen. Moet dan over het fietspad. Hoe doen jullie dat? Mijn man zegt het mag niet dus wil dat ik dat met de trailer doe. Maar pffff dat is weer zon'n gedoe. Iemand hier die dat ook zo heeft?

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 13:22

Wij rijden ook gewoon met de zitmaaier over de straat hoor. Heb geen andere keus.
Ga dat ding echt niet op ren aanhanger zetten voor zo'n klein stukje.
Wij wonen dan wel in de middle of nowhere en weinig ander verkeer.
Kan je daar door de berm langs het fietspad? Doe je net alsof je de berm aan het maaien bent :')

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 13:38

Als meelezer stel ik hier af en toe vraag, maar nu biedt zich er mogelijk een kans om een hectare land te gaan kopen op 10 min van mijn huis. Willen jullie eens meedenken of mijn beeld hierbij realstisch is?


Het idee is 24/7 buiten met paddock paradise idee, onbeperkt ruwvoer een inloopstal met verharding en ruimte om hooi op te slaan. Ik wil dan bijvoorbeeld een bak, wat paddocks en nog een stuk gras voor andere paarden. Daarom heen maak ik dan zandpaden (gewoon zwart zand) waar mijn paard loopt.

Wat ik moet uitzoeken:
- kunnen er automatische drinkbakjes komen of hoe los je dat in de winter op zonder zelf met water te gaan slepen?
- stroom vanaf zonnepanelen?
- kosten omheining plaatsen?
- vergunning nodig voor een bak moet ik nog navragen. Het is op zand, dus het liefste wil ik gewoon zand laten omdraaien naar wit zand als dat kan.
- vergunning nodig voor inloopstal moet ik nog navragen. Tevens gebouw voor opslag hooi en waar laat ik de mest? Moet je daarvoor iets met beton maken?

Wat ik graag wil:
- ruime inloopstal (er komen 2, 3 of 4 paarden)
- opslag voor hooi, ik wil geen ruwvoer uit folie
- er komt een paddock paradise, mijn paard mag namelijk geen gras meer.

Maar goed, het is nu dus nog gewoon 1 hectare niets..

Graag hoor ik jullie ideeën maar ook tips op mijn vragen! Bedankt alvast.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 13:45

Slmt9 schreef:
Als meelezer stel ik hier af en toe vraag, maar nu biedt zich er mogelijk een kans om een hectare land te gaan kopen op 10 min van mijn huis. Willen jullie eens meedenken of mijn beeld hierbij realstisch is?


Het idee is 24/7 buiten, onbeperkt ruwvoer een inloopstal met verharding en ruimte om hooi op te slaan.

Wat ik moet uitzoeken:
- kunnen er automatische drinkbakjes komen of hoe los je dat in de winter op zonder zelf met water te gaan slepen?
- stroom vanaf zonnepanelen?
- kosten omheining plaatsen?
- vergunning nodig voor een bak moet ik nog navragen. Het is op zand, dus het liefste wil ik gewoon zand laten omdraaien naar wit zand als dat kan.
- vergunning nodig voor inloopstal moet ik nog navragen. Tevens gebouw voor opslag hooi en waar laat ik de mest? Moet je daarvoor iets met beton maken?

Wat ik graag wil:
- ruime inloopstal (er komen 2, 3 of 4 paarden)
- opslag voor hooi, ik wil geen ruwvoer uit folie
- er komt een paddock paradise, mijn paard mag namelijk geen gras meer. Ik wil dan bijvoorbeeld een bak, wat paddocks en nog een stuk gras voor andere paarden. Daarom heen maak ik dan zandpaden (gewoon zwart zand) waar mijn paard loopt. .

Maar goed, het is nu dus nog gewoon 1 hectare niets..

Graag hoor ik jullie ideeën maar ook tips op mijn vragen! Bedankt alvast.

Meestal mag je gewoonweg niet bouwen, kosten omheining ed ligt er erg aan wat je wil en of je het zelf gaat doen. Met water slepen ontkom je eigenlijk niet aan met vorst helaas en kijk uit dat de grond geschikt is om gewoon ze te laten. Paarden tot hun buik in de blub is echt niet leuk.

Vanmorgen kijkers gehad voor Kim, ze zijn toch erg serieus en het klikte super.
Ze willen haar nog even bij mij laten staan als ze haar nemen dus dat is wel fijn, kan ik er goed aan wennen dat ze weg gaat :o

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 13:50

Mijn eerste vraag is dan of je al een plek hebt waar je paard al staat (of heb je nog geen paard of op pension).

Kwa kosten omheining kun je het zo gek maken als je zelf wilt (volledig hout is vrij prijzig), voor stroom hetzelfde verhaal eigenlijk (prijzen voor panelen variëren erg) en voor het water eigenlijk ook (wat voor systeem wil je etc).

Zou eens op papier zetten wat je zou willen en daar dan prijzen bij zoeken en alles bij elkaar optellen. Eventueel nog een verschil maken in wat direct moet en wat eventueel later nog kan.

lizy29

Berichten: 6238
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 13:50

Eerste stap lijkt mij nagaan of er bouwplot op het terrein aanwezig is. Zonee kan je je hele plan van stallen en opslag op je buik schrijven. Water slepen in de winter/bij vorst ontkom je alleen aan als je stromend water hebt op het terrein.

Kosten omheining hangt volledig af van wat je wilt. Koord, draad, lint, hout? Hoeveel lagen daarvan? Houten palen, kunststof palen?

Klinkt goed van Kim, Azmay. Al zou ik het zelf prettiger vinden als paard dan ook gelijk zou vertrekken. Anders zie je haar nog wel dagelijks maar heb je geen zeggenschap meer over wat er met haar gebeurt. Dat zou ik niet kunnen.

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 13:53

Wat betreft de gazonmaaier, gewoon langs de berm rijden, zodra politie langskomt (zeer kleine kans) maaidek laten zakken en met een dikke glimlach de berm maaien ;)

Nee zonder dollen, politie gaat zich niet drukmaken over een gazonmaaier met lage snelheid 500 meter over het fietspad.

Slmt9: wat leuk dat je een stuk land kan kopen. Hoogste prioriteit is de gemeente benaderen wat het bestemmingsplan is van de grond, er zit een kans in dat je er niet eens een container, bak of paddock mag aanleggen. Als dat al niet mag valt je plan in duigen.

Daarnaast kost een PP toch wel een behoorlijke duit geld en voorbereiding. Paden stort je niet zomaar even zand op de grond, soms moet je draineren, soms niet.

Mest kun je eenvoudig oplossen door een grote aanhanger aan te schaffen en een flinke plank er tegenaan en zo rij je kruiwagens op de aanhanger en stort je de mest. Deze moet je dan eens per week (afhankelijk van de hoeveelheid paarden en mest) wegrijden naar de stort. Sommige gemeentes kun je gratis stront storten en andere kost het wat geld. Ik heb een goede deal met een volktuintjes vereniging die het wekelijks komen ophalen bij mij. Hup aanhanger achter de auto van die mensen en ze brengen de aanhanger ook weer netjes terug.

Ik heb zonnepanelen om mijn stal en stroom apparaat van stroom te voorzien. Ik heb een halve hectare en dat gaat helemaal prima. Zorg wel voor een goede accu. Ik heb 2e hands zonnepanelen die ze normaal gebruiken op een camper / boot of caravan dus met accu aansluiting. Ik was onder de €200,- klaar excl. accu ;).

Omheining hangt er vanaf hoe hoog, hout, kunststof / houten palen. Ik heb houten palen met dubbel lint en schapengaas ;) Ik heb de palen via MP evenals het lint (dat was wel nieuw). Bij mij was bijna alles al omheind dus dat scheelde veel geld, voor een stukje van 100 meter was ik wel al 300,- armer.

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 13:55

Ik heb overigens water vanuit IBC tanks. Ik heb 2 x een tank van 1000 liter. In Dronten kosten die tanks 25,- per stuk. Wij hebben de waterafvoer van het dak van de stallen aangesloten op de tanks en eens in de week pompen we water vanuit de sloten erin om op te vullen. Die pomp is er eigenlijk voor de volkstuintjes naast ons, maar wij zitten ook op dat netwerk. Verder in de winter veel jerrycans :=

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 13:55

lizy29 schreef:
Klinkt goed van Kim, Azmay. Al zou ik het zelf prettiger vinden als paard dan ook gelijk zou vertrekken. Anders zie je haar nog wel dagelijks maar heb je geen zeggenschap meer over wat er met haar gebeurt. Dat zou ik niet kunnen.


Ze wonen een uur hier vandaan, willen echter even echt de zaken op orde hebben en ze gaan nog op vakantie. Ze willen graag tips en les krijgen zo nu en dan tussendoor.
Nog geen echte afspraken gemaakt maar dat komt van de week, eerst allebei even de zaak laten bezinken.

Niwla

Berichten: 4115
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 13:59

Wat een leuke foto's Clau!
Haha, ik vind de oplossing van Mer wel een goede met de gazonmaaier. :') Hier gaat ook alles over straat trouwens.
Heerlijk Flew! Mijn paard vindt wandelen ook geen zak aan, soms hebben ze gewoon even pech. Die andere 23 uur per dag mag hij doen wat hij leuk vindt.

Slmt9, wat gaaf dat je een weide kunt aanschaffen! :)
Ik zou inderdaad eerst checken of je er iets van een stal neer mag zetten. Ben je van plan de bak goed te verlichten, zo niet dan zou ik geen vergunning aanvragen en hem gebruiken als paddock/ rijbak. Ik heb ooit ergens opgevangen dat een bak pas als rijbak te boek gaat staan als hij 20 x 40 m is, daarom is die van ons 19 x 38. ;) Wij zitten ook op zandgrond en hebben de grond laten keren, bij ons is het echt een prima bak maar bij de buren bijvoorbeeld is hij erg snel zwaar. Wij hebben een houten omheining, dat is fijn als je geen zicht op je weide hebt maar wel duur. Qua water kun je bijvoorbeeld een H2Go bag kopen, dan kun je water verplaatsen met een kruiwagen.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 14:02

Mijn bak is inderdaad 18x39. Prima in te rijden in mijn eentje.

Loopt er een sloot omheen ivm drinkwater? (pomp)

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 14:32

Ik heb de ibc tank op een aanhanger staan. Moet nu 1x in de 2 weken ongeveer water tanken. Dat werkt prima zo. Een put slaan zou ook kunnen. Zou hier 400 kosten. Ik mag hier geen stal plaatsen. Heb veel overhangende takken dus dat is nu geen probleem. In de winter wel. Daar zoek ik nog een oplossing voor. Ik ben bezig een houtwal te maken zodat ze daar tegen gure wind kunnen schuilen. En dan even kijken hoe het schuilen in de winter gaat tegen regen en hagel anders ga ik denk ik iets van tijdelijk zeil spannen voor de wintermaanden. Eerst nog niet veel geld daar in steken en kijken hoe de gemeente reageerd. Stroom heb ik via een huis die aan mijn wei ligt.

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 14:46

Wat spannend Azmay.

Wij hebben gisteren voor de tweede keer bij een paard gekeken en besloten haar te kopen. Ze komt over een week deze kant op.
Onze merrie laten we dan ook inslapen dus het is even dubbel maar ik wil ons andere paard liever niet alleen hebben.

Alle gewonden hier een beetje hersteld trouwens?

carika
Berichten: 1582
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 14:50

belle_boef schreef:
Wat spannend Azmay.

Wij hebben gisteren voor de tweede keer bij een paard gekeken en besloten haar te kopen. Ze komt over een week deze kant op.
Onze merrie laten we dan ook inslapen dus het is even dubbel maar ik wil ons andere paard liever niet alleen hebben.

Alle gewonden hier een beetje hersteld trouwens?


Sterkte met de keuze om afscheid te nemen van jouw merrie.
Vertel eens wat over het nieuwe paard?

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 15:08

Een 7 jarige tinkermerrie. Vos. Beleerd onder het zadel en stond nu bij iemand om voor de kar te worden beleerd.

MizzMontana

Berichten: 5677
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 15:57

Zelfs een houten omheining mag niet overal vergunningvrij als er geen bouwvak op zit :( dus dit zou ik ook goed nakijken.

Azmay wat fijn dat de kijkers zo’n goede klik hebben met Kim :)

Belle voor jou ook leuk dat je een nieuw paard hebt gevonden. Maar wel dubbel zeg dat je afscheid gaat nemen van je oude merrie :(:)

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 16:01

ClauH schreef:
Wat heerlijk! Krijgen ze veel beweging of hoe doe je dat?


Zoveel beweging als ze zelf willen op de wei :D

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 16:57

MizzMontana schreef:
Belle voor jou ook leuk dat je een nieuw paard hebt gevonden. Maar wel dubbel zeg dat je afscheid gaat nemen van je oude merrie :(:)

Was ze maar oud, ze is net 8 geworden, dat is het meest trieste eraan. Maar dat kon je niet weten, volgens mij heb ik dat niet eerder benoemd. Maar het belangrijkste is dat ze een pijn meer lijd.

Lynn_Nikita

Berichten: 25453
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 17:10

kvulden schreef:
Mijn weiland ligt 500m van ons huis. Nu wil ik daar met de gazonmaaier heen. Moet dan over het fietspad. Hoe doen jullie dat? Mijn man zegt het mag niet dus wil dat ik dat met de trailer doe. Maar pffff dat is weer zon'n gedoe. Iemand hier die dat ook zo heeft?



Ik rij 1.5 km door t dorp ermee tot de wei

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 17:11

Bedankt allemaal voor de reacties en het meedenken!

Er zijn meerdere kavels te koop, allemaal van akkerbouw. Geen idee of dar bij voorbaat al iets over de bestemming zegt? Is 25.000 euro veel voor een hectare?

Ik zal eerst eens contact opnemen met de gemeente voor het bestemmingsplan.
Houten omheining vind ik mooi, maar dat zal wel erg duur zijn.
De tip van het bakformaat vind ik een hele goeie.
Stromend water krijgen zou een van de eerste prioriteiten zijn. Was overigens net op een stal waar ze verwarmde ibc vatten neer gaan zetten, dat kende ik ook nog niet.

Maar eerst eens vragen wat er mag en dan eens op rij zetten wat ik wil.
En dan kijken met de grond, dat er altijd een droge plek is. Misschien onderschat ik het, maar ik heb niet het idee dat de track die ik voor basis voor ogen heb zo complex is qua kosten.

Hoeveel paarden zouden jullie op 1 hectare zetten? Waar dan nog 800m2 bak en 120m2 stalling vanaf zou gaan?
Is dan dus allemaal als paddock en niet voor gras bedoelt.

Lynn_Nikita

Berichten: 25453
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 17:13

belle_boef schreef:
MizzMontana schreef:
Belle voor jou ook leuk dat je een nieuw paard hebt gevonden. Maar wel dubbel zeg dat je afscheid gaat nemen van je oude merrie :(:)

Was ze maar oud, ze is net 8 geworden, dat is het meest trieste eraan. Maar dat kon je niet weten, volgens mij heb ik dat niet eerder benoemd. Maar het belangrijkste is dat ze een pijn meer lijd.



Sterkt met de beslissing en straks het verlies. Zoiets is altijd moeilijk. Als er geen verbetering mogelijk is en ze niet pijnlijk kan leven is het de beste maar moeilijkste keuze die je als baas kan makeb

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 18:01

Citaat:
Hoeveel paarden zouden jullie op 1 hectare zetten? Waar dan nog 800m2 bak en 120m2 stalling vanaf zou gaan?


Ik heb 2 quarters en een shet en ongeveer hetzelfde als jij hebt. Ik vind het eigenlijk net kunnen qua hoeveelheid gras. Met meer paarden erop zou ik het niet redden denk ik.

Sterkte Belleboef...

MizzMontana

Berichten: 5677
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 18:26

Slmt9 schreef:
Bedankt allemaal voor de reacties en het meedenken!

Er zijn meerdere kavels te koop, allemaal van akkerbouw. Geen idee of dar bij voorbaat al iets over de bestemming zegt? Is 25.000 euro veel voor een hectare?

Ik zal eerst eens contact opnemen met de gemeente voor het bestemmingsplan.
Houten omheining vind ik mooi, maar dat zal wel erg duur zijn.
De tip van het bakformaat vind ik een hele goeie.


Bestemmingsplan kun je ook nakijken op ruimtelijkeplannen.nl :)
Op agrarische grond zonder bouwblok mag vaak niet zo veel. In elk geval in de gemeentes waar wij huizen (woonbestemming) met aparte grond (agrarisch) hebben gekeken niet.

25.000 is niet duur.

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 18:28

Ok, maar gras is bij ons niet aan de orde. Althans, misschien maak ik nog twee kleine weilandjes erin. Wordt onbeperkt hooi.
Ik wil het liefste alleen eigen paarden erop, zou dan denk ik ook 2 worden en wellicht derde of vierde van een ander.

Ik ga eens aan het tekenen voor de beeldvorming :)

Thanks, ik ga die site gelijk checken!

Zapje
Berichten: 706
Geregistreerd: 11-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 18:29

Even snel:
op 1 hectare max 4 of 5, maar liever 2 of 3. Hangt ook van je bodem (droog?) af en of je grote paarden of kleine pony's hebt.
10 minuten van je huis vind ik voor doe-het-zelf best ver. Je zult er heel vaak heen gaan. Dichterbij geen optie? Is zo fijn.
25.000 is erg goedkoop. Denk alleen niet dat je dan mag bouwen. Waarschijnlijk is er een reden dat het zo goedkoop is.

Met de zitmaaier ging ik gewoon over het fietspad, nooit aan gedacht dat het niet zou mogen.