Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lynn_Nikita

Berichten: 25458
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 20:59

En fijn lesgeefmens is super. Helaas komt mijne niet zover zuidelijk. Weet wel dat het zeer verschillend is wat je fijn vind. Diegene die ik al 15 jaar kende vind ik nu met mijn angsten niet meer zo fijn terwijl ik voorheen Juist graag gepusht werd. Dan presteerde ik beter maar na mijn angst blokkeerde ik daardoor aleen nog maar. Nu een ander en ik ga met springen vooruit en durf alweer veel meer

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 22:23

Selka schreef:
:+ neehee gewoon een zonnetje en 20+ graden :D


:j

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 22:27

Een kennis van me zit in Florida, zet elke keer jaloersmakende foto's op feestboek. Echt, als ik geen paarden had (of het minder werk was geweest), was ik toch even in het vliegtuig gestapt die kant op.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 23:43

Natalie36 schreef:
Minimelona is me voor fabster. Ergens in februari of maart heeft er ook een paar dagen sneeuw gelegen. Ik heb er nog trauma's van :+
D

Dat telt niet hoor. Dat was vorige winter!

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 23:45

Hilary schreef:
Een kennis van me zit in Florida, zet elke keer jaloersmakende foto's op feestboek. Echt, als ik geen paarden had (of het minder werk was geweest), was ik toch even in het vliegtuig gestapt die kant op.


Veel te heet. En ze hebben daar krokodillen en andere enge beesten :x

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 00:40

Pff hier ook de hele dag regen. Echt alles maar dan ook alles staat blank. Gelukkig staan de paarden droog op stal en vinden dat helemaal niet erg. Zo in het eerste jaar de paarden aan huis merk je wel wat je nodig hebt. Ik zou heel graag meer verharding voor hun hebben. Al die nattigheid en blubber is verschrikkelijk.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 08:09

Zonder paarden, zijn er miljoenen mogelijkheden.
Met paarden ga je een dagelijkse, nonstop verplichting aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 08:18

Anke schreef:
Zonder paarden, zijn er miljoenen mogelijkheden.
Met paarden ga je een dagelijkse, nonstop verplichting aan.

:j :j :j .

Ik vind het wel lastig, nu ik ze in de bak met schuilstal heb staan. Er is een droge ligplek, maar daar gaan ze niet liggen...... Als het niet zo ontzettend veel zou regenen, dan is de hele bak goed om te gaan liggen. In het geval van de regenval van de laatste maanden is hij binnen een dag weer droog.

Ik heb zelf het idee dat ze het erg fijn vinden in de bak en vooral mijn jonge merrie is meer op haar gemak, dan dat ik haar in een box zet 's nachts. Op stal wil ze nog weleens luchtzuigen.

Nu heb ik een dilemma: 's nachts in een box, dus eigenlijk dwingen dat ze droog liggen of nog een paar dagen afwachten in de hoop dat het "iets" minder gaat regenen?

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 08:52

Zolang ze er zelf niet onder lijden. Gewoon vrije keus laten.
Als de gezondheid in gedrang komt, dan zelf kiezen.
Ik vind dat ook lastig. Heb de neiging om iets al snel zielig te vinden.
Echter opsluiten is denk ik voor veel dieren het minst fijn.
Hier gaan ze ook gewoon de blubber in. Had liever gezien dat ze droog in de stal gingen staan.

De fjord gaat standaard elke middag buiten staan (heb paddock panelen, beklinkerd voor de stal). Ook in de stromende regen. Doet ze haar dutje.

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 08:55

Zanzi doet dat ook inderdaad. Ook al hoost het, hij staat op het stoepje voor de stal. Fernando blijft het liefst hele dagen binnen, ook prima.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 08:58

Dan denk ik, wie zijn wij om te bepalen wat ze zouden moeten doen.
Ik check daarna wel altijd even de deken. Gezien de hoeveelheid water wat erover heen gaat op zo een moment.
Hier ook eentje die liefst 24/7 non stop op stal wil staan. Haha...luilak!

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 09:07

Mijn oude fjord (is ook de leider bij get spul) heeft heel lang altijd buiten gestaan. Alle andere paarden waren aan het dringen in de schuilstal, maar hij niet. Hij schijnt in het verleden in een kleine stal te hebben gestaan, dus mss wat claustrofobisch geworden. Nu hij oud wordt, gaat hij wel inder het afdak. Vriendinnetje van mijn dichter vond t altijd zielig, dat hij niet onder het dak ‘mocht’. Maar dat was t niet. Hij is de chef (nog steeds). Als hij wil, dan gaat hij. Maar hij wou niet. Tja, ook goed. Zelf weten. Caj (ook fjord) staat liefst droog.

Britta31

Berichten: 13140
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 09:11

Mijn merrie(35) en ruin hebben een warme droge stal,kunnen zelf kiezen.Maar staan vaak in de stromende regen voor de ingang van de stal.

Achterom
Berichten: 23029
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 09:47

Ik heb hun keuze wel iets beïnvloed door de hooibak uit de paddock te halen en voor de stal op het beklinkerde deel te zetten. Zo staan ze meer in de stal en onder het afdak. Vind ik dan wel zo fijn, zeker met de mok die de oude dame nog steeds licht heeft.
De paddock en de wei staan echt onder water nu, niet grappig :n Heb het hek naar de wei vandaag ook voor het eerst dicht gelaten.

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 09:59

Hier staat ook alles blank behalve het stukje onder de bomen.
En juist daar gaan ze dus niet liggen.
Melle en Summer staan sinds april dag en nacht buiten.
Als ik ze op stal wilde zetten dan vertikten ze het om te komen.
Prima dan blijf maar lekker buiten.
Gisteravond deed ik het hek open en Melle beukte me nog net niet aan de kant om naar binnen te gaan _O-
Dus ze hebben vannacht op stal gestaan.
Moet zeggen dat ik dat met die hoosbuien zelf ook wel prettig vind dat ze binnen staan :)
Heb van het weekend een nieuw stuk bij de paddock aangetrokken. Waaronder een stukje waar ik 2 grote stukken vloerbedekking heb neergelegd.
Dat blijft mooi droog maar onder het kleed zit nog een beetje gras dus Summer doet niks anders dan het vloerkleed 'oprollen' om bij het gras te kunnen. Maffe pony.
Dus daar moet ik zo even wat op verzinnen dat ze dat niet meer kan doen.

Prinnie

Berichten: 925
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 10:20

Hier ook een grote natte bende. Bah!! De paarden lijkt het verder weinig uit te maken. Want ondanks dat ik hun hooi onder het afdak bij de stallen voer, gaan ze in de volle sneeuw of regen buiten staan om hun middagdutje te doen.

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 10:32

Hier maakt het ze ook niet uit. Alles is nat maar op stal blijven hoefde ze ook niet dus nu staan ze buiten en zoeken ze hetmaar uit. Daar kunnen ze ook onder dak en als het weer begint te hozen staan ze vanzelf wel weer voor het hek

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 10:43

Nick blijft ook stug buiten staan hoor, ookal kan hij ook gewoon in de stal staan. Ik verplicht ze even een uurtje of 2 in de stal te staan door daar het hooinet te hangen. Als dat leeg is, staat meneer weer in de stromende regen hoor.
Bliksem staat iets meer in de stal. Maar hij heeft ook onbeperkt hooi hangen daar.
Met Nick is onbeperkt hooi geen optie helaas. Maar zo werkt het ook wel goed :) Nick kan niet bij het hooi van Bliksem komen en Bliksem kan rustig eten. 1 voordeel van een groot en klein paard. Maak een constructie waar Bliksem onderdoor kan en Nick niet :P
Verder hier ook een natte bende! De sloten staan zelfs vol, en die staan hier echt nooit met water. Nou ja, ze doen nu in ieder geval waar ze voor gemaakt zijn :P

Lynn_Nikita

Berichten: 25458
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 10:45

hier heeft het vannacht ook weer extreem geregend. Hier zijn open stallen dus de keuze om erin te staan en dat doet de ruin ook. de merrie staat het liefste op de rijbak, wel achter de stal waar de regen ook minder komt maar ze word er wel natter dan in de stal.

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 11:15

Hier is ook alleen de stal en de stoep droog. Paddock drijf je in weg, bak onder water. De prijs voor mijn sleeritje is wel hoog zo. |(


Ze mogen de paddock op, het pad is ook droog, maar ze zakken er flink in weg. Ze scharrelen wat aan de bramentakken en het riet. En komen dan weer naar voren om te zien of ik in beeld ben voor een plukje hooi. :+

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 11:20

Ik heb ze ook weer buiten staan.
Tapijt weer recht gelegd. Wat rubber matten langs de randen en Summer stond net al weer op de rubber matten te maaien met haar benen.
Onder de bomen blijft de ondergrond tot nu toe mooi droog maar ik denk dat als het veel langer zo blijft regenen zal dit op den duur ook wel blubber gaat worden.
Al dan wel minder dan de rest van de paddock/bak.

Het stuk heb ik er afgelopen zaterdag bij gedaan. Nog niet het hele stuk want had niet genoeg palen.

Man wil volgend jaar de schuur gaan verbouwen.
We hebben er nu houten wanden in staan.
Massief dik hout met metalen frame.
Dingen zien er niet uit maar zijn oersterk.

De ondergrond waar nu de stallen staan is beton en een schuin dak erboven.
Melle kan prima rechtop staan maar aan de andere kant van de schuur is het een stuk hoger en lichter.
Nadeel is dat dat allemaal zand is.

Hij wil de hele schuur laten bestraten (ongeveer 12m x 6m) en het stuk voor de schuur ook.
Dus totaal zo'n 120m2 bestrating.
Dan fundering storten en muren gaan metselen van ongeveer 1.20 hoog en dan kan mijn broertje metalen hekken lassen voor bovenop de muren.
We willen dan 3 stallen metselen van ongeveer 3.5m x 4m. (Al is dat voor Summer wel erg groot haha)
Buitenkant van de schuur is nu van metaal. Een soort damwand ofzo.
Bij elkaar geraapt zooitje platen die hier en daar zijn bevestigd. En een asbest dak.
Dak gaat er dan af.
En het metaal gaat er ook af, dan willen we rondom zwarte potdeksel of blanke Douglas planken.
Eerst maar eens gaan uitrekenen wat dit grapje ons ongeveer zal gaan kosten.
Ik hoop dat we onder de 10.000 kunnen blijven :D

Zapje
Berichten: 706
Geregistreerd: 11-12-15

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 12:24

Mooie plannen! Lekker ruime stallen.

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 13:14

Melle heeft nu ook dit formaat stal alleen de stal van Amel en Summer zijn wat kleiner.
Voorlopig blijft het even bij plannen.
We moeten ook nog veel in huis verbouwen en wil graag een houtkachel. Dat is nu even prioriteit.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 14:29

In de winter zou ik het liefst alles bestraat hebben.
Zeker met die natte zooi nu.
Thuis is zo goed als alles beklinkerd. Is toch wel fijn.

Vanochtend eens ingeladen en naar de binnenbak.
Lang geleden...nu proberen er weer routine in te krijgen

Afbeelding

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 14:33

Mooi paard :D
En succes/veel plezier in de binnenbak!

Zo ziet de wei eruit: