Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Prairy
Berichten: 9058
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 12:09

Werkt die ook voor kruiskruid?


Achterom
Berichten: 23023
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 12:16


Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 12:16

Zo dan Antheman. Het ding mag wat kosten := Maar bedankt voor de tip. Steek je dan vanaf het hart van de plant recht naar beneden?

Volgens mij is die van mij geschikt voor kruiskruid: http://www.paardnatuurlijk.nl/webwinkel/index.htm en dan Ragfork

Die van Wendy is wat leuker geprijsd. Ga eerst die proberen denk ik.


rover_
Berichten: 1356
Geregistreerd: 27-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 12:28

Het land is verpacht en dat werd gespoten door loonwerker. Een stukje mee laten nemen waar een strook enorm veel zuring staat. Daar is met de zuringsteker niet tegenaan te werken. Wil ze sowieso pas volgende week zaterdag erop doen, dus dat kwam nu mooi uit.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 13:01

Ik heb inmiddels een afspraak staan om op onze "hooi wei" toch maar gewoon round-up te spuiten. Doe het liever niet maar kom niet van de jkk af op enig andere manier. Hebben selectief spuiten geprobeerd, maaien, uit trekken.. niets lijkt te helpen dus dan maar zo.

Onze wei thuis komt er inmiddels weer veel boterbloem op door de nattigheid maar daar spruiten we niet tegen. Onze paarden eten er netjes omheen dus kan het goed maaien als het gras weer wat korter is en gedroogd is het niet giftig zeggen ze dus dan is het ook prima. Er zal dit jaar wel geen hooi van deze wei af komen ben ik bang maar kunnen altijd nog voor kiezen mocht het wel de moeite zijn.
Verder idd zuring en wat brandnetels maar het is al vele malen beter dan dat het was toen we hier kwamen.
Zal binnenkort wel wat distel eruit trekken en de rest maak ik me niet heel druk om.

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 13:07

Distel heb ik van een ervaren boer gehoord dat je het moet maaien voordat het flink gaat regenen. De stelen zijn hol en zo zouden ze vanzelf dood gaan.

~Turbohoof Solutions ~

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 13:10

Dat zeggen ze ook met vorst :+ maar het staat nog steeds

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 13:10

Ik heb een klein stukje met zuring staan, ik heb er al wat uitgestoken, maar we gaan toch spuiten. Schapen hebben het iig niet opgegeten :=

We hebben trouwens 1 kip terug, deze is 'ontsnapt' en in een kanaal een aantal km verderop gered door mensen. Ze is ongedeerd en loopt weer op ons stukje. Komende week toch maar weer nieuwe kipjes, want wil haar niet alleen laten, wel hebben we het hok ook maar met sloten beveiligd, al komt een naar persoon altijd wel binnen als ie wil...

Mijn merrie haar ei was netjes weg na inseminatie, dus nu 18 dagen duimen draaien dat het meteen heeft gepakt...

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 13:15

Citaat:
Dat zeggen ze ook met vorst :+ maar het staat nog steeds


O echt :')

Ik hoorde het vorig jaar ook pas nadat ik 800m2 met de hand had staan uittrekken, dus ik heb het niet getest :o

Ik ga voor je duimen Mer1980.

~Turbohoof Solutions ~

_Christina

Berichten: 1486
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 13:16

Selka schreef:
Iemand een idee voor een milieuvriendelijk alternatief voor spuiten?

Kokend heet water! En nee het werkt niet om gewoon de waterkoker te pakken, tegen de tijd dat het water dan bij de wortels is, is het al te ver afgekoeld (los van het feit dat dat voor 2.8ha natuurlijk onbegonnen werk is). Het is nog niet overal al de nieuwe standaard voor onkruidbestrijding, maar je kunt eens informeren bij hovenieren in de omgeving of ze toevallig zo'n apparaat hebben staan.

Bandit '06 (2020 - x) | Django '14 (2019 - x) | Astra '98 (2018 - x)

R.I.P.: Hammstein '19 (2020 - 2022) | Svetlana '18 (2018 - 2020) | Bandit '05 (2017 - 2017) | Zorro '10 (2010 - 2019) | Ninja '10 (2010 - 2011)

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 13:27

zon gastank met brander erop

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 13:51

Kijk dat zijn handige tips. Ik ga eens vragen aan de tuinman of hij zo'n apparaat heeft of iemand kent.

Fijn dat je een kipje terug hebt Mer1980

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 14:29

Branden help ook zeggen ze idd maar daarmee ben ik hier een beetje voorzichtig aangezien het gras snel droogt. 2 jaar geleden hadden we in de zomer gewoon hooi op de wei staan
Afbeelding
Dus daar ga je niet met een brander aan het werk :+ al was dit wel extreem, nu we de paarden erop zetten hebben we alleen nog maar kort uitgedroogd gras :Y)
Dat is hier eigenlijk heel normaal in de zomer.

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 14:36

Selka schreef:
Zo dan Antheman. Het ding mag wat kosten := Maar bedankt voor de tip. Steek je dan vanaf het hart van de plant recht naar beneden?

Volgens mij is die van mij geschikt voor kruiskruid: http://www.paardnatuurlijk.nl/webwinkel/index.htm en dan Ragfork

Die van Wendy is wat leuker geprijsd. Ga eerst die proberen denk ik.

De Wiltfang is heel duur, maar heeft echt goede spullen. Ze zijn vast ook wel goedkoper te krijgen. Maar ik ben klaar met die goedkope rommel, die afbreekt, doorbuigt, uitsteekt, etc. :o

Ik moet even denken, maar ik stak wel wat van het hart af, en meestal lukte t met 2 keer steken. Soms 3 keer. Werkt echt fijn. Ook hier veel te veel zuring gehad, nu beheersbaar.

ClaudiaHS

Berichten: 8056
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 14:52

Ik heb een fles MCPP staan. Geen idee waar het allemaal voor werkt.
Het is originele en daar is niet veel meer van te vinden op internet.
Brander hebben wij ook die gebruiken wij voor tussen de tegels.

Heermoes is echt vreselijk hardnekkig..
He moet echt alles verwijderen anders komt het zo weer op.
Ik heb op de achterste wei veel ganzevoet. Geloof niet giftig en de paarden eten er ook af en toe wel wat van.

Niwla

Berichten: 4115
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 15:02

Oh, een brander hebben wij ook nog. Zou dat ook werken voor hondsdraf, waarbij de wortels dus aan elkaar verbonden zijn onder de grond?

Al·win; (m) - Edele Vriend - 09.05.2004 ~ 27.09.2013.

Diesel; Ever thine, ever mine, ever ours.




MizzMontana

Berichten: 5676
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 15:06

Wij hebben een vijver maar zijn die aan het dempen ivm de kindjes van 20 maanden en 3 maanden die nog geen gevaar zien. Het gat blijft maar het zeil gaat er uit. Als ze hun A+B diploma hebben dan kijken we wel weer wat we met het gat doen. Zwembad misschien...
De vijver grenst wel aan de paardenwei en we hebben nog even overwogen om hem daar bij aan te trekken, maar het is zo dicht bij huis dat we toch hebben gekozen voor dempen voor de veiligheid van de kindjes.

Zuring probeer ik uit te steken zodra ze een stukje wei kaal hebben, dan kan ik er makkelijk bij. Maar wat een pokkenwerk is dat!! Moet je bij zuring nog oppassen dat het niet gaat bloeien en vermeerderen? Of gaat dat vermeerderen via de wortels bij zuring?

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 15:09

Citaat:
Oh, een brander hebben wij ook nog. Zou dat ook werken voor hondsdraf, waarbij de wortels dus aan elkaar verbonden zijn onder de grond


Dat werkt volgens mij hetzelfde als bij ons de heermoes. Boven de grond gaat het stuk. Onder de grond niet. Maar schijnbaar moet je het bestrijden hardnekkig volhouden, dan verzwak je uiteindelijk toch de plant. Is me verteld... Ik ben pas een jaar bezig dus ik weet niet of het werkt ;-)

~Turbohoof Solutions ~

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 15:12

Zuring gaat inderdaad via de zaden. Enorm veel per plant dus nu is wel de tijd om ze weg te halen.
Wat nu gaat doe ik en de rest knip ik af zodra daar zaad in komt en verwijder ik later.

MizzMontana

Berichten: 5676
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 15:16

Goed om te weten Selka, dan ga ik ook maar aan het knippen of met de balk maaier er over.
De vorige bewoners hebben een balk maaier laten staan, maar ik heb geen idee hoe dat ding werkt :')

Niwla

Berichten: 4115
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 16:14

ClauH schreef:
Citaat:
Oh, een brander hebben wij ook nog. Zou dat ook werken voor hondsdraf, waarbij de wortels dus aan elkaar verbonden zijn onder de grond


Dat werkt volgens mij hetzelfde als bij ons de heermoes. Boven de grond gaat het stuk. Onder de grond niet. Maar schijnbaar moet je het bestrijden hardnekkig volhouden, dan verzwak je uiteindelijk toch de plant. Is me verteld... Ik ben pas een jaar bezig dus ik weet niet of het werkt ;-)

Pff.. gelukkig hebben we verder toch allemaal niks beters te doen met de paarden aan huis. :P

Al·win; (m) - Edele Vriend - 09.05.2004 ~ 27.09.2013.

Diesel; Ever thine, ever mine, ever ours.




Prairy
Berichten: 9058
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 16:27

Ik heb laatst ergens gelezen dat er ook bepaalde insecten zijn die gek zijn op onkruid als kruiskruid, misschien is er ook wel een soort die vooral voor zuring gaat. Je zou het eens op kunnen zoeken of dat werkt en die bestellen bij een insecten kwekerij.

greendragon
Berichten: 515
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 22:02

Heermoes, daar kan ik over meepraten. Stond hier op verschillende plekken vorig jaar. Ook in een hoekje bij de voordeur in het grind. Was volgens de oude eigenaren niet weg te krijgen. Ik heb nog een poging gedaan met elke week de onkruidbrander er op zetten. Hielp niets. Daarna toch maar gif gehaald. bij de welkoop, pakje voor 'hardnekking onkruid' zoals brandnetels. Misschien één of twee keer behandeld en alles was dood. Ook nu in dit voorjaar komt er niets op. Zelfde spul ook gebruikt op hele bossen brandnetels en heermoes in het weiland. Weg! T zal wel niet heel milieuvriendelijk zijn, maar je moet toch wat..

Vandaag zo blij als een kind. De nieuwe zitmaaier was geleverd vanavond. En ook de oude zitmaaier was omgebouwd tot een tuintrekkertje; maaidek eraf en achter tractorbandjes. Eerst snel het gazon gemaaid, anders hadden we daar prima kunnen gaan hooien volgende week. Daarna de oude zitmaaier gepakt en de paddock gesleept met een oude pallet. T werkt perfect!! En dat terwijl het best wel droog en mul was .. Helemaal blij... Goed gegokt dus en weer een probleem opgelost...

Nu nog de puls weer aan de praat krijgen, dan kan ik de paddock ook sproeien als het te droog wordt. Volgend projectje...

MizzMontana

Berichten: 5676
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 22:04

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een dazenval? Werken ze goed en heb je genoeg aan één val? Moet je ze aan de bosrand zetten of juist meer op de open wei?

Ons vijver project...
Afbeelding

Fijn dat de grasmaaiers het weer doen greendragon en een sleepje er bij :)

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 22:23

Onze dazenval staat in de doorgang van paddock naar track, zonnig, wel in de wind. Het idee was dat de dazen kiezen voor de bal als ze de paarden achtervolgen van de wei naar de schuilstallen. We vangen er wel mee, maar ik denk dat een andere plek beter zou zijn. Ik heb alleen geen idee waar dan wel :P

Oy with the poodles, already


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 114 bezoekers