Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Achterom
Berichten: 22993
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 15:25

Mijn buurvrouw heeft een tijdje een keer per week mijn oude merrie bij gereden :j Dat kwam dus vooral neer op een buitenrit samen op zondagochtend. Heel nuttig en heel gezellig :) Helaas gaven de benen van de merrie het op, zij kan nu echt niet meer gereden worden.
Een tijdje geleden dacht ik nog dat ze haar langste tijd gehad had, maar afgelopen winter is ze ineens wonderbaarlijk opgeknapt. Ze is niet eens te mager geworden, ze ziet er gewoon heel goed uit. Zit lekker in haar velletje., ze wordt dit jaar 25 :)
Had ik echt niet gedacht, heel gaaf :D
Walter is een ander verhaal, dat is gewoon een lastig paard om te rijden. Ik ken zijn gebruiksaanwijzing inmiddels van binnen en van buiten, bovendien is hij met de jaren wel wat minder extreem geworden. Een paar jaar geleden was ik een tijd uit de roulatie vanwege een buikoperatie, toen heb ik een stalgenoot die best handig is met paarden op hem laten rijden. Ik dacht dat dat wel kon, nou niet dus :')
Hij heeft haar er niet af gegooid, maar weigerde gewoon nog om iets te doen. Dat was dus geen succes :n
Een goede vriendin van me rijdt wel zo met hem weg, maar die heeft zelf al 2 paarden en woont een beetje ver weg. Maar ach, hij hoeft niet per se veel te lopen, ik kan ook na maanden niks doen inmiddels zo opstappen en wegrijden :)

Net bij een boer geweest die hooi kan leveren, ik kom namelijk net niet uit met mijn eigen voorraad. Had ik al een beetje stress over, maar dat is nu geregeld. Hele mooie kwaliteit :)

Ik zit te twijfelen: ik moet 2 stukken wei inzaaien en heb inmiddels graszaad in huis, kan ik nu al gaan zaaien of kan ik beter nog even wachten?


MDWStables

Berichten: 1437
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 15:45

Toen ik nog in het midden woonde reed ik regelmatig de paarden van mijn schoonzusje bij. Helaas heeft zij nu geen rijpaard meer. Ik wil het straks wel weer oppakken na mijn zwangerschap, maar ik weet nog niet precies hoe en wat.
Ik heb in september 2015 een hevige val (dat was er trouwens eentje van mijzelf ;) )gemaakt en daarbij mijn schouder compleet verbrijzeld. Geopereerd, een jaar gerevalideerd en zwangerschap. Had 2 keer op een manege gereden want ik moest me mentaal wel behoorlijk bij elkaar rapen. Weer een schouderoperatie en nu weer zwanger. De manege is toch wat te weinig uitdaging voor me, alhoewel het erg goed was voor mijn vertrouwen. Ik zal nooit meer paarden rijden zoals voorheen (doe maar beetje braaf) er zit een deukje in mijn zelfvertrouwen en drukte met straks hopelijk 2 kinderen. Misschien dan toch zelf gaan bijrijden? Of toch een paard kopen? Eerst eens bevallen en zien hoe het is met 2 kinderen en de rest.

Stella_Fara

Berichten: 93
Geregistreerd: 29-12-17
Woonplaats: De stille Kempen (BE)

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 16:19

Wij hebben er nu twee, maar ik droom stiekem wel van nog twee mini's erbij ... Dat lijkt me gewoon heel gezellig! Nu, eerst maar eens de stallen verbouwen, eerder komt er niks bij. Bijrijders vind ik niks, ik heb niet zo graag dat anderen met m'n dieren bezig zijn en 'vreemd' volk om ons erf vind ik ook maar niks. We hebben vroeger wel eens een buurmeisje gehad die wou komen verzorgen, en ze is welgeteld 3x gekomen. Maar 22(!), die hoeveelheid werk kan ik me gewoonweg niet voorstellen!

palousa_boy

Berichten: 10417
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 18:40

Hier momenteel 4, over een maand ofzo een veulen erbij. Het is jammer maar momenteel staan ze al een goed jaar gras kort te houden. Gewoon te weinig tijd om te gaan rijden of om überhaupt meer te doen dan ff snel een borstel erover zo af en toe om ze een beetje door het haar te helpen.

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

MizzMontana

Berichten: 5669
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 21:04

Hier eerst twee paarden, donderdag gaan we ze ophalen *\o/*
Maar ik ben al druk aan het lobbyen voor de derde, zodat ik makkelijker met 1 op buitenrit kan gaan zonder dat de ander alleen is.

Bijrijders daar durf ik niet aan te beginnen :=
Maar heb ze ook niet nodig. Ik ga of fanatiek trainen voor wedstrijden, dat doe ik dan alle dagen zelf, of ik ga ontspannen bosritjes maken zo vaak (of weinig) als ik zin heb.

Samen met mijn team zet ik me in voor MAKE-A-WISH
https://www.actiemakeawish.nl/actie/team-vakgebieden
Help mee en laat wensen van ongeneselijk zieke kinderen uitkomen.

_ENGEL_

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 21:14

Fabster schreef:
Ik composteer wel en dat gaat de wei op. Het 5 paarden, ong 2500 m2 gras en daar spaar ik 3 maanden mest voor. Dat gaat dan op de wei. De rest wordt afgevoerd. Ik bemest 1 x per jaar (moet nu nodig weer gedaan worden)


Dat is ook geen mega perceel, want ik dacht dat de meeste hier hectares hadden.
Laat jij je mest echt een jaar liggen?
Ik had zelf het idee om de mest van april t/m juli op te sparen en deze regelmatig te keren en deze dan einde weideseizoen op te brengen. Vervolgens de hele winter laten rusten. Heb een kleine tinker van 1,43m en een mini en 2000m2 wei.

Zo herkenbaar om te lezen dat de meeste hier de paarden niet uit handen kunnen geven. Ik Ben er vreselijk in. Wel voor de mini een verzorgster, maar die rijden er niet mee. Die wandelen ermee, zodat hij toch nog 1 a 2x per week van de wei komt. Vind hem anders zo sneu. Sporadisch neem ik hem mee als handpony, maar kan dan alleen stappen. Misschien dat ik van de zomer een x de stoute schoenen aantreknen hem meeneem als handpony naar het strand. Helaas kan mijn tinker nogal een draak zijn, maar zomers gaat dat vaak wat beter. Maar een bijrijder wil ik neger meer.
Zondag ga ik wel mijn nichtje van 6 een rijlesje geven op mijn tinker, maar ik denk eerlijk waar dat ik daar al moeite mee ga hebben.....

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 22:11

_ENGEL_ schreef:
Fabster schreef:
Ik composteer wel en dat gaat de wei op. Het 5 paarden, ong 2500 m2 gras en daar spaar ik 3 maanden mest voor. Dat gaat dan op de wei. De rest wordt afgevoerd. Ik bemest 1 x per jaar (moet nu nodig weer gedaan worden)


Dat is ook geen mega perceel, want ik dacht dat de meeste hier hectares hadden.
Laat jij je mest echt een jaar liggen?
Ik had zelf het idee om de mest van april t/m juli op te sparen en deze regelmatig te keren en deze dan einde weideseizoen op te brengen. Vervolgens de hele winter laten rusten. Heb een kleine tinker van 1,43m en een mini en 2000m2 wei.

Zo herkenbaar om te lezen dat de meeste hier de paarden niet uit handen kunnen geven. Ik Ben er vreselijk in. Wel voor de mini een verzorgster, maar die rijden er niet mee. Die wandelen ermee, zodat hij toch nog 1 a 2x per week van de wei komt. Vind hem anders zo sneu. Sporadisch neem ik hem mee als handpony, maar kan dan alleen stappen. Misschien dat ik van de zomer een x de stoute schoenen aantreknen hem meeneem als handpony naar het strand. Helaas kan mijn tinker nogal een draak zijn, maar zomers gaat dat vaak wat beter. Maar een bijrijder wil ik neger meer.
Zondag ga ik wel mijn nichtje van 6 een rijlesje geven op mijn tinker, maar ik denk eerlijk waar dat ik daar al moeite mee ga hebben.....

Ik heb geen hectares hoor. 6200 m2, waarvan ong 2500 gras voor de paarden. De rest paddock, tuin en huis. Ik laat mest inderdaad een jaar liggen. Eind maart eropen dan kunnen de paarden er eind juni op.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 22:17

Wij zijn met z'n drieën en verzorgen elkaars pony's; woensdag had mijn stalgenootje zin om 'simpel' te wandelen in het bos, dan neemt ze mijn merrie mee en niet haar eigen kleuter die je nog moet begeleiden. Ze mag ook mijn paard rijden en ik zal in de toekomst ook wel op die van haar kruipen (maar die is nu nog niet ingereden); afgelopen dinsdag heb ik die merrie dan weer even aan de lange lijnen gehad. Zo helpen we elkaar als een ander het druk heeft (of ziek is, maar dat komt niet veel voor).

Oy with the poodles, already

MizzMontana

Berichten: 5669
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 07:18

Dat is wel fijn Hilary als je elkaar zo kan helpen.
Jouw stalgenootjes hebben zelf ook een eigen pony, ik denk wel dat dat scheelt. Die weten al wat voor een verantwoordelijkheid het is en jij weet al hoe ze met hun eigen paarden omgaan.
Ik heb ook wat vriendinnetjes die mijn paarden zouden mogen rijden en verzorgen, maar die hebben zelf al paarden en zijn daar druk mee.

Samen met mijn team zet ik me in voor MAKE-A-WISH
https://www.actiemakeawish.nl/actie/team-vakgebieden
Help mee en laat wensen van ongeneselijk zieke kinderen uitkomen.

Selka

Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 07:38

Wendy, ik twijfel ook. Maar ik stel het nog even uit. Te weinig zon naar mijn zin.

Hier 4 paarden maar soms denk ik “had ik er maar 2”. Nog best wat werk allemaal. Ze zijn ook compleet nutteloos en niet onder het zadel. Nouja op de Shire kun je zitten. Dit jaar is het plan er 2 te beleren en volgend jaar de ander. Nummer 4 is een shet en die kan alles al maar een beetje te klein om op te zitten :D misschien dat mijn vriend hem af en toe met de sulky wil oppakken maar dan moet vriend eerst menles.

Fijn om te lezen dat jullie zo veel mest kwijt kunnen. Ik had laten berekenen dat voor mijn 2,8 ha ik met 14 weken mest genoeg zou moeten hebben. Vond dat wel een tegenvaller. Dit geeft weer wat hoop. Twijfel nu wel of ik dan geen kleinere container laat plaatsen. Had nu 30m3 in gedachte.

Selma, Ca$h Cow, e pluribus unum

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 08:02

Bij mij ligt de mest ook zeker een jaar. Maar ik laat het ophalen en doe het niet op het land. Heb 1,7 hectare, waar rundermest en een klein beetje kunstmest op gaat.

Heb bodemonderzoek laten doen en bovenstaande was het advies.

Achterom
Berichten: 22993
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 08:35

Ik heb 3 jaar geleden ook bodemonderzoek laten doen en een compleet waardeloos advies gekregen. Iets als bovenstaand. Compleet onlogisch als je nagaat dat de uitslag was dat op het land te weinig organische stof zat en het bodemleven naar zijn grootje was.
Dan moet je nodig gaan injecteren met drijfmest en er kunstmest op gooien :+ Het eerste is funest voor het bodemleven en het tweede voor de organische stof.... bovendien is kunstmest een bemesting die op de lange termijn tekorten oplevert omdat het immers geen complete bemesting is.
Dus ik heb op basis van de uitslagen elders advies ingewonnen en dat lijkt nu naar 3 jaar echt wel heel goed te werken.

Blijf het altijd zo vreemd vinden dat paardenmest in moestuinen en voor akkers heel geliefd is, maar dat wij moeten betalen voor de afvoer en vervolgens ons land laten injecteren en er kunstmest op gooien. Dat blijft gewoon onlogisch.

Tot nu toe heb ik er geen paardenmest op gedaan, maar dat is dit jaar wel het plan :j Maar eerst pompoenen en courgettes er op kweken klinkt ook heel aanlokkelijk :j

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 09:11

Paardenmest is inderdaad heel goed voor de moestuin. Wel oude nest.
Paardenmest wordt niet geadviseerd, omdat er anders niets te verkopen valt misschien?

Het verschil tussen de moestuin van onze buren en die van ons - zelfde grond - is enorm!
Dat van ons groeid als kool. Dat van de buren blijft klein. Zij willen ook geen paardenmest gebruiken, schijnbaar heerst daar taboe op ofzo?
De mest vlak na een ontworming leg ik apart.
De rest gaat op de mesthoop.
Paardenmest wordt ook gebruikt voor champignons. Dat wil ik thuis zelf ook proberen.
Mijn neef doet dat al en heeft echt een mooi resultaat! ik wil dat ook wel :D kan je je eigen champignons plukken.
Dat heeft ie in een speciale donkere bak.

Heb voor de winter een laag mest op de voortuin gegooid, dat ligt dan een klein half jaar en nu ziet het er mooi uit om straks wat moestuin plantjes te planten. Dit jaar even uitwijken naar de voortuin, omdat de weide op de schop gaat.
De mest wat nu op de mesthoop ligt gaat allemaal op de nieuwe plek van de moestuin als alles klaar is.

Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 09:14

Wat ik begreep is paardenmest zuur, wat perfect is voor bijvoorbeeld bloemen maar slecht voor gras.
Zou wat mij betreft wel verklaren waarom de moestuin het er goed op doet maar de wei niet.

Zelf brengen wij alles weg naar de boer, die gooit het met de stalmest over het maisland.

belle_boef

Berichten: 10716
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 09:25

Mijn vader heeft voor 2 jaar terug paardenmest met stro in zijn gazon onder gewerkt maar die heeft er echt een prachtig gazon voor terug gekregen. En dat was geen oude mest. Wellicht dat dat 1 jaar goed gaat en jaar op jaar teveel verzuurd.

palousa_boy

Berichten: 10417
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 10:04

Paardenmest kun je ook wel verst door de groentetuin mengen maar dan krijg je wel onkruid en gras etc :+ dus wat minder handig.

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 10:17

Tja, wij hebben een goed advies gekregen. Ons bodemleven is wel goed, grond is wel wat zuur. Wij injecteren geen drijfmest, maar er gaat vaste rundermest op......

Het ene advies is het andere niet.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 10:30

Azmay schreef:
Wat ik begreep is paardenmest zuur, wat perfect is voor bijvoorbeeld bloemen maar slecht voor gras.
Zou wat mij betreft wel verklaren waarom de moestuin het er goed op doet maar de wei niet.

Zelf brengen wij alles weg naar de boer, die gooit het met de stalmest over het maisland.


Het is echt prima voor de wei. De boeren hier hebben het graag, als grondverbeteraar! De koeienmest moeten ze kwijt. Maar is niet het beste voor t gras. Paardenmest willen ze er dan graag bij. Alle mest is zuur. Ook koeienmest. Vandaar t kalken.

Achterom
Berichten: 22993
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 10:50

Precies, alle mest is zuur :j

@[***]: ben wel benieuwd waar jij het onderzoek hebt laten doen dan :j Ik zit er toch aan te denken om het weer te doen, om te kijken hoe het er nu voor staat.
De vorige keer gedaan bij het BLCG.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 12:56

Ik bij Eurofins Agro. Maar dat is volgens mij hetzelfde.
Vriend van ons die afgestudeerd is in Wageningen en voor zijn beroep bemestings en voederadviezen geeft en dus ook aan ons, geeft aan dat het niet zo zwart/wit is als jullie stellen (alle mest is zuur, dus moet er gekalkt worden).

Er spelen veel factoren, waaronder grondsoort (wij zitten op keileem), plaats in Nederland, wat is er met het land in het verleden gebeurt, wat voor vee loopt erop, wat voor ruwvoer moet er van gemaakt worden, wordt het extensief of intensief gebruikt, welke grassoort is er gezaaid, of moet er helemaal geen ruwvoer gemaakt worden enz enz.

Bij ons wordt het voorste perceel bijvoorbeeld helemaal niet gekalkt, de achterste 2 percelen die lager liggen, natter zijn en wat zuurder daar komt wel kalk op. Ook de hoeveelheid kalk en mest spelen nog een rol.

Wij willen graag 2x per jaar hooien van de achterste stukken. Ik wil graag goed, rijk ruwvoer hebben, dus dan heb ik ook bemesting nodig. Heb de laatste 3 jaar mijn ruwvoer laten onderzoeken en de kwaliteit is echt super. Ik wil er graag nog wat meer eiwitten in hebben, dus dat gaan dit jaar proberen voor elkaar te krijgen.
Waarom is koeienmest niet het beste voor het gras? Waarom zou paardenmest beter zijn?

Bij ons is de kwaliteit van het land de laatste 3 jaar sterk verbeterd en mijn ruwvoer ook. Ik ben blij met de gegeven adviezen. En heb super ruwvoer, paarden die geen krachtvoer nodig hebben en er perfect uitzien.

Ieder zal zijn eigen redenering aanhouden denk ik zomaar.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 14:36

Wat ik geleerd heb, is dat vaste mest beter is dan drijfmest. En dan maakt t niet zoveel uit of dat koeienmest is of paardenmest. Dat zei een bioloog die cursussen weidebeheer gaf. Liefst (kalver)potstallen. Dat schijnt helemaal goed te zijn voor je grond. Waarom, ben ik even vergeten. Weet alleen nog dat hij dat zei.

Volgens mij is wel alle mest zuur. Of je moet kalken, zal inderdaad aan je grondsoort liggen en hoevaak er bemest wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 15:41

Mij is ook verteld dat vaste rundermest inderdaad een stuk beter (in ieder geval voor het bodemleven) dan drijfmest is. Ook schijnt er weer een groot verschil te zitten in varkens en runderdrijfmest.

Dat alle mest zuur is spreek ik niet tegen, maar er zit wel verschil in en dus ook de mate van kalken, zal verschillen, wilde ik zeggen.

Ik zal nog eens aan mijn vriend vragen hoe wat de verschillen zijn en wat er gebeurt met je land.

Ben ook wel benieuwd naar de kalver potstallen mest. Ga ik hem ook even vragen.

rover_
Berichten: 1351
Geregistreerd: 27-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 15:48

Interessant Fabster en [***]. Weet je toevallig nog het verschil in werking van varkens en runderdrijfmest? Mijn voorkeur gaat ook uit naar vaste mest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 16:04

rover_ schreef:
Interessant Fabster en [***]. Weet je toevallig nog het verschil in werking van varkens en runderdrijfmest? Mijn voorkeur gaat ook uit naar vaste mest.

Ik weet dat in ieder geval het stikstofgehalte in varkensdrijfmest gemiddeld een stuk hoger is. Hieronder een link die ik van mijn vriend kreeg:

http://goedbodembeheer.nl/maatregelen/m ... ostsoorten
Verderop in deze link een overzicht van diverse mestsoorten, waaronder paardenmest. Is interessant om te zien dat dit qua waarden niet heel veel afwijkt van vaste rundermest.
Ook is het nog eens zo dat de mest die je gebruikt weer afhankelijk is van wat de betreffende dieren gegeten hebben en op wat voor grondsoort ze grazen.

Ook staat er later nog een heel stuk over de werking van de diverse mestsoorten.
Voor mij worden de termen en gehalten uiteindelijk te ingewikkeld.... Daar heb ik immers een "mannetje" voor ;) .

Achterom
Berichten: 22993
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 16:32

Wat mijn probleem was met het advies vanuit het onderzoek is dat het totaal niet logisch was. Het leek juist uit te gaan van een standaard advies, het correspondeerde totaal niet met de uitslagen.
Er zijn inderdaad veel variabelen, maar dat zag ik juist niet terug in het advies. Vandaar dat ik verder ben gaan kijken, ik wil namelijk ook snappen wat ik aan het doen ben.
En op basis van het andere advies ben ik dus inderdaad niet gaan doen wat BLCG aanraadde, maar wel met succes. Ook mijn land is sterk verbeterd.
Maar omdat het advies totaal niet aansloot, ben ik huiverig om daar weer onderzoek te laten doen.
Ik hoef namelijk niet per se de hoogste opbrengst, ik wil gewoon een gezond weiland en geschikt voor paarden.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 36 bezoekers