Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lynn_Nikita

Berichten: 25455
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 19:29

Chasey hier op 9 mtr en op 7 mtr zit t water en geen krachtstroom voor nodig Thuis gewoon Electrisch pompje en in de wei op benzine

greendragon
Berichten: 515
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 20:03

Chasey schreef:
Greendagon hebben jullie grondwaterpompen?
Hoe diep zit zoiets en is er krachtstroom nodig voor zo’n pomp of kan het ook allemaal wat kleiner?
Wij willen tzt ook een pomp, maar dat zit er nu nog even niet in.
Maar wel erg fijn zo’n waterstraal :D
edit. Fijn ook dat de oppas tijdens de vakantie goed gegaan is, toch altijd weer zo'n dingetje als je paarden aan huis hebt.


De grondwaterpomp/put zat al in het huis toen we het kochten, dus geen idee hoe diep deze zit, maar zal max 10 meter zijn, gezien de pomp die er op zat. We hebben nu volgens mij de DAB Jet 300 M pomp. Kan gewoon op een normaal stopcontact. We hadden het geluk dat er ook al drie statieven met 2 rondsproeiers op zolder lagen en een metertje of 50 aan dikke gele doorvoerslangen.

Met alleen een pomp en een put ben je er nog niet, maar als je het eenmaal hebt is het denk ik een zegen met dit weer.

We zijn nu aan het experimenteren met alles aansluiten en kijken of we ook de tuin kunnen doen ipv de bak en het weiland. Ik wil ook het water nog een keer door laten testen om te kijken welke kwaliteit / ijzer gehalte het water heeft.

Ik heb een klein emmertje opgevangen en een dagje laten staan en dat sloeg wel iets bruin uit. Toch ruikt het niet sterk naar ijzer en het weiland en de bak zien er ook niet bruin uit na gisteren. Het zal wel niet geschikt zijn om de paarden water te geven, maar de bak kunnen sproeien is al heel fijn. Niet alleen om er ook iets in te kunnen doen met een paard of een kruiwagen, maar ook omdat het anders zo droog wordt dat het zand zo snel wegwaait...


Hoe gaat het met jullie vijver? Ben benieuwd welke waterplanten je er in hebt gezet?

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 20:27

Moeten we ons nog maar even in verdiepen. Lijkt me vooral nu heel handig. Maar wel alles op zijn tijd, nu even geen potje voor over.

Vijver houdt zich gelukkig nog steeds goed, maar er staat ook heel veel glanzend fontein kruid in, die heel goed zijn best doet het water helder te houden. Ook staat er een soort waterpest in, aarvederkruid? Ik haal die wel vaak door elkaar.
Lelie, nog wat drijfplanteb. Hele bekende, maar kom niet op de naam. Kikkerbeet ofzoiets. Watersla en een of andere watervarentje. Aan de kanten ook nog wat, waaronder waterweegbree.
En toen was ons potje van de vijver op. Langzaam aan verder aanvullen met planten. De belangrijkste staan er in.

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 21:04

Jeej fijn Selka dat alles goed is gegaan.
Hopelijk gaat het goedkomen met je tanden.

Karin, rustig aan doen met buikie, veel te warm nu hahaha.

Jeffrey, stuur eens een beetje regen deze kant op <<) kunnen wel wat gebruiken ondanks dat ik volop sproei.


Grondwaterput zit heel diep hier zei de vorige eigenaar van dit huis.
Ik heb er ook een pomp op 220v op zitten en 2 sproeiers er achter. 120m slang.
Gaat prima tot nu toe.

Tinker is pssm vrij *\o/* *\o/*
Kreeg vandaag de testuitslag, zaterdag halen we hem op :D

MizzMontana

Berichten: 5677
Geregistreerd: 05-08-08

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 21:16

Wat leuk Clau! Een nieuwe aanwinst :)

Hier vanavond druk geweest met jkk uit de berm te verwijderen . Niet op ons land dus, maar wel erg dichtbij. Slootje er tussen en dan in de berm. Dacht dat het maar een par plantjes waren, maar al met al toch een hele vuilniszak vol!

Wij hebben hier ook een grondwaterpomp. Zat er al, 9 m diep en pomp op gewone stroom.

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 21:16

Er is van de week nog een put geslagen en ik meen dat het 60 meter diep gaat.

Karin geniet van de laatste loodjes! Heb je een fijne zwangerschap?

Ik ben ruim 30 weken, maar helaas is er gisteren wat afwijkends geconstateerd en ik weet dus (nog) niet hoe het verder loopt.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 21:19

Wat is PSSM? Wat leuk dat je de nieuwe Tinker zaterdag gaat ophalen!

Hier strooit de gemeente vrolijk overal JJK zaad :') Echt de bermen staan er vol mee. Voor de insectjes.

Wat een verschil qua dieptes!
Moet je zoiets nog aanvragen bij de gemeente?

Oh gatverdakke wat een naar bericht jeannaa :( Sterkte.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 21:22

Onze waterput is maar iets van 3 meter diep :+ kan er per dag ongeveer 1000 liter uit halen dus waarvoor wij hem gebruiken meer dan prima (IBC vaten vullen)
Investeren in een pomp voor de groentetuin is bijna duurder dan gewoon kraanwater gebrupiken..

De putten voor de geothermie zijn wel 100 meter diep maar die hebben de diepte nodig voor de warmte.

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 21:23

Volgens mij moet er een klik melding ofzo gemaakt worden en informeren naar leidingen? Ik hoorde zoiets toevallig begin van de week. Als je de echte inns en outs wil weten moet ik het navragen en dan zal het ook wel weer per regio verschillen.

Ja het is rottig... gelukkig is met de baby nu alles helemaal goed hoor. Maandag hoor ik meer.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 21:25

Gelukkig is het met de baby in orde. Pfff, heftig!
Ik hoop dat je het veilig kunt volhouden tot de veilige bevaldatum.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 21:28

Jeetje jeanna dat lijkt me naar, zo in spanning zitten, sterkte.
JKK hebben we hier niet zo veel gelukkig, gemeente zaait het ook niet itt waar ik eerst stond in Brabant.
Mijn zwaluwen zijn uit gevlogen, 4 stuks groot gekregen hier in de schuur. Kan poes weer buiten, wilde dat ze eerst even een paar keer gevlogen hadden voor ze bejaagd werden. Vanmiddag was het andersom, kat klonk alsof ze met een andere kat vocht maar was het resultaat van beschermende zwaluwen. Brave beestjes :Y)

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 21:34

Chasey, Google maar eens op PSSM1 paard.

Oh Jeanna, dat is ook niks dat je zo in spanning zit :(
Hopelijk valt het mee maandag.

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 21:53

Het gebrek aan water houdt jullie wel allemaal lekker bezig...

Ben wel echt heel benieuwd naar foto's van jullie vijver chasey.
Ingrid laatste loodjes.....
Jeanna hopelijk kun je rustig voldragen.
Selka paarden thuis *\o/* hopelijk houden je tanden het...

En dan ben ik vast nog wel mensen vergeten :=

Maaarrrrrr ik heb vandaag voor het eerst in anderhalf jaar mijn paard weer eens uit de wei getrokken om te longeren. We konden het nog en gezien zijn enthousiasme en hierperdepieper gedrag kan ik stellen dat hij dan wel veel bespiering mist maar z'n conditie prima is :')
Nu rustig aan opbouwen zodat ik er hopelijk binnenkort ook weer op kan.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 22:05

Yaay! Dat is goed nieuws Claudia. Dat wordt genieten met zo’n mooie nieuwe aanwinst.

MM, wat een rotklus. Het is altijd meer werk dan je denkt. Rot plant.

He wat een naar bericht jeannaa. Hopelijk valt het mee maandag.

100 m diep :wow: dat zal een dure grap zijn geweest. Wel fantastisch dat jullie dit hebben. Milieutechnisch gezien dan.

Lizy, wat goed. Eerst maar wat minder hieperdepiep voordat je opstapt of valt ie wel mee? Weer een project erbij. Hoe is het eigenlijk met jullie tank van een baby?

Nordic foto’s zijn ook alweer te lang geleden hoor Libera.. :D

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 22:12

Over het algemeen is hij heel braaf onder het zadel dus verwacht geen rare dingen. Maar een beetje spieren kweken is wel zo prettig voordat ik er op klim.

Ons tankje doet het ondertussen prima. Groeit goed en is momenteel lekker lelijk door het wisselen van de vacht. Word toch echt een gewone vos.

belle_boef

Berichten: 10732
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 23:00

Iedereen bedankt voor de sterkte wensen.

Wat fijn dat je paarden verhuisd zijn Selka. Hopelijk herstellen je tanden goed.

Handig al die waterpompen. Staat hier ook nog op het lijstje. Wel ergens onderaan inmiddels.

Het gras is hier nog best groen ondanks het gebrek aan water. De ochtenddauw maakt het gras toch wel wat groener heb ik het idee.

Paarden hebben vanavond nig lekker op de wei gestaan zonder lek gestoken te worden.
Afbeelding


Jeanna sterkte, wat een naar bericht en dan nu in onzekerheid zitten.

MarloesHJ

Berichten: 2463
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 23:16

Ik was ook heel blij met het beetje regen vannacht. Een put zou hier ook fijn zijn maar weet niet eens of dat tot de mogelijkheden behoord hier, en dan heb ik nog steeds een van de twee weides geen water... Hier wel ook alles heel droog, nog wat meer regen zou erg op prijs gesteld worden!

P.S.: is het al iemand opgevallen dat we de 500 pagina's zijn gepasseerd?

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 23:49

MarloesHJ schreef:
Ik was ook heel blij met het beetje regen vannacht. Een put zou hier ook fijn zijn maar weet niet eens of dat tot de mogelijkheden behoord hier, en dan heb ik nog steeds een van de twee weides geen water... Hier wel ook alles heel droog, nog wat meer regen zou erg op prijs gesteld worden!

P.S.: is het al iemand opgevallen dat we de 500 pagina's zijn gepasseerd?


Haha ja klopt. We zaten gisteren al op 500. Wie gaat een nieuw topic maken??

Libera

Berichten: 3973
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 02:41

Alles bijgelezen... poe wat gaan we weer hard! Ga later even uitgebreid reageren, moet nu naar mn werk :(

Nordic foto's zal ik binnenkort eens maken!

Prairy
Berichten: 9065
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 07:17

greendragon schreef:
Chasey schreef:
Greendagon hebben jullie grondwaterpompen?
Hoe diep zit zoiets en is er krachtstroom nodig voor zo’n pomp of kan het ook allemaal wat kleiner?
Wij willen tzt ook een pomp, maar dat zit er nu nog even niet in.
Maar wel erg fijn zo’n waterstraal :D
edit. Fijn ook dat de oppas tijdens de vakantie goed gegaan is, toch altijd weer zo'n dingetje als je paarden aan huis hebt.


De grondwaterpomp/put zat al in het huis toen we het kochten, dus geen idee hoe diep deze zit, maar zal max 10 meter zijn, gezien de pomp die er op zat. We hebben nu volgens mij de DAB Jet 300 M pomp. Kan gewoon op een normaal stopcontact. We hadden het geluk dat er ook al drie statieven met 2 rondsproeiers op zolder lagen en een metertje of 50 aan dikke gele doorvoerslangen.

Met alleen een pomp en een put ben je er nog niet, maar als je het eenmaal hebt is het denk ik een zegen met dit weer.

We zijn nu aan het experimenteren met alles aansluiten en kijken of we ook de tuin kunnen doen ipv de bak en het weiland. Ik wil ook het water nog een keer door laten testen om te kijken welke kwaliteit / ijzer gehalte het water heeft.

Ik heb een klein emmertje opgevangen en een dagje laten staan en dat sloeg wel iets bruin uit. Toch ruikt het niet sterk naar ijzer en het weiland en de bak zien er ook niet bruin uit na gisteren. Het zal wel niet geschikt zijn om de paarden water te geven, maar de bak kunnen sproeien is al heel fijn. Niet alleen om er ook iets in te kunnen doen met een paard of een kruiwagen, maar ook omdat het anders zo droog wordt dat het zand zo snel wegwaait...


Hoe gaat het met jullie vijver? Ben benieuwd welke waterplanten je er in hebt gezet?


Ik hoorde van de pomp man die hier langs is geweest dat je dat vrij simpel kunt testen met een zakje gewone thee. Iets met als hij zwart kleurt zit er ijzer in ofzo, staat vast wel ergens op internet.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 08:57

Toch weer 15mm gevallen gisteren, ben benieuwd hoe zich dit gaat ontwikkelen dit jaar.
Ene jaar zit je met 6 maanden zonder noemenswaardige regen en het andere is er regen genoeg :+

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 10:23

Hier geen regen. Komt straks vast allemaal weer in 1 x :+ . Voordeel van hooi op het weiland (wat daar dus groeit), is dat mijn eczemer zo bijna geen last heeft.

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 11:07

ClaudiaHS schreef:
Haha ja klopt. We zaten gisteren al op 500. Wie gaat een nieuw topic maken??


Iedereen reageert enthousiast om een nieuw topic te maken :+ :')

Wij willen ook regen!

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 12:43

36 weken alweer. Wat gaat de tijd snel.

Grondwaterput is nu wel ideaal. Staat hier altijd nog op het wensenlijstje.

Oudste start zo met ponykamp. 4 dagen.

Fijn dat het verplaatsen nu wel goed is gegaan.

Handig zo met die boomopstaphulp.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 13:44

Ik wil best een nieuw topic maken maar ik weet niet hoe je posts kunt tellen? Of is dat gebruiker selecteren, 1x tellen hoeveel posts per pagina en de laatste pagina apart tellen? :o?

En ik kan pas zondag iets maken. Morgen heel de dag de oude locatie opruimen/schoonmaken en de spullen naar huis halen.