Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Karin_deB

Berichten: 8221
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 20:13

kristelhans schreef:
De paarden inspecteerden vanmorgen de nieuwe uitloop.. goedgekeurd! Vandaag netjes maken en morgen wordt de bak opgehoogd! Nu is dat stukje land toch al kapot dus dan hebben we het maar gehad.

[ [url=m/cobPgG.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/rz16Re.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ziet er goed uit!
Fijn met dit weer!

@Mizzmontana, gefeliciteerd *\o/*
Alles goed met jullie?

Ik ben 1.5week geleden met de shet op de kliniek geweest en die woog exact 100kg.
Mijn dpony woog jaren geleden 429.5 exact maar is nu wat dikker.
Ik ga uit van 600kg paard totaal en ze worden dik van lucht.
Ben erg benieuwd hoeveel ik ze straks moet voeren.
Denk dat onbeperkt geen optie is,maar ben nog aan het dubben of ik dat wil proberen.
Ik heb niet zo heel veel opslagruimte dus nog even kijken hoe en wat.

I love you to the moon and back


Libera

Berichten: 3963
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 20:15

MM gefeliciteerd met jullie dochter!

Volg ons project in Washington!
Van overwoekerde bende naar paarden paradijsje :D

greendragon
Berichten: 515
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 20:18

Ik heb mijn slowfeeders vastgeketend aan de stal:D .

Mijn merrie is best fel op haar hooi. Ook als ze haar net nog niet leeg had en vers hooi krijg staat ze de plukken en te trekken alsof ze twee dagen niet heeft gegeten. Ze wilde dan ook nog wel eens het hooinet zo omhoog gooien dat ie over de stalwand heen vloog naar de andere kant. En tja dan kun je er niet meer zo goed bij..... 8)7

Dus nu aan de onderkant bij één van de punten van het net een metalen haak op de houten stalwand geschroefd en met een musketonhaak het net vastgeketend... Zo kan ze het niet meer weggooien. Met een touwtje vastmaken aan die haak werkte drie dagen, toen was het touwtje gebroken...

En de meeste hooinetten hebben boven bij de opening een paar touwtjes links en rechts om het dicht te knopen. Maar daar heb je haar niet mee... ze neust dan net zo lang tot ze in het midden alsnog de opening heeft gevonden en staat dan lekker alles naar binnen te lepelen.. Dus daar ook een extra musketonhaak om het net dicht te houden...

Als ik zie hoe handig ze is met het hooinet nu denk ik wel eens dat een maas van 2 bij 2 ook nog wel eens een idee kan zijn....

Zijn er meer die zo gehaaid zijn op hun hooi?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 20:21

Mijn merrie weet ook vrij goed de grotere openingen van de netten te vinden. Boeit me bij haar niet zo, ze is snel te mager. Helaas maakt ze er wel vrij snel een zootje van, das dan weer jammer :')

Oy with the poodles, already

ClaudiaHS

Berichten: 8054
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 20:22

Ik heb vorig jaar ook voordroog gevoerd.
In principe zou je daar dus meer van moeten voeren omdat de droge stof % lager ligt.
Maar mijn ervaring is dat ze er wel minder van eten.
Ik had van die grote rechthoekige pakken van zo'n 400 kilo.
Daar deed ik zo 3 weken mee.
Ik kan ze niet droog opslaan omdat de trekker van mij hooiboer de draai niet krijgt in onze schuur. Maar anders had ik het liefst die grote pakken gehad.
Geloof dat de voordroog op 85% zat. Echt supermooi spul.

Greendragon, Amel gooide ook steeds haar hooinet over de stal haha.
Heb hem nu aan een andere muur bevestigd die hoger is dus daar krijgt ze hem niet overheen.

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 20:29

Hier ook twee die vreten alsof ze nooit wat krijgen. Elk hooinet knagen ze stuk, inclusief die met mazen van 2 bij 2. Ik heb het maar opgegeven. :')

De kunst is om zo snel te vallen
dat je jezelf voorbij vliegt
en nog net op tijd bent
om jezelf op te vangen.

ClaudiaHS

Berichten: 8054
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 20:55

:')

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 21:26

Ik ga in het voorjaar mijn E halen.

Vonden jullie het moeilijk?

Ik rij al heel lang met een trailer. Maar ben altijd zo zenuwachtig voor een examen.

Lynn_Nikita

Berichten: 25424
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 21:27

Hoop om bij te lezen. .. Nu ik een Andere baan heb kan ik onder werktijd niet meer bij lezen, schandalig :o
Die netten van chasey gebruik ik ook en zijn er in 2 maten, mazen van ik meen 3 mm. De grote past een hele baal hooi in.
ik voer nu met voordroog meer kg dan met hooi en zit op 10/15 kg per paard per dag.
In balen hooi zit zeker veel verschil. Ik heb ze gehad van 8 kg maar ook van 15. Nu geef ik voordroog. Voorheen ivm paard met luchtweg problemen maar nu omdat er nergens betaalbaar hooi te vinden zonder rommel erin.
het vorig pak aten ze met lange tanden terwijl het mooi droog was en ik heb het idee dat ze deze ook niet zo graag hebben. Geen idee waarom maar ze knoeien erg veel nu

Lynn_Nikita

Berichten: 25424
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 21:29

Gefeliciteerd met jullie dochter mm.
alles goed met jullie?

belle_boef

Berichten: 10716
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 21:31

Ik heb hooinetten in de stallen hangen. Zo hebben ze onbeperkt hooi. Vol net doen ze de gehele nacht mee. Van 2200 tot 0900 uur.


E rijbewijs in 1 dag gehaald. Vermoeien maar goed te doen. Daarvoor nooit met aanhanger gereden

Granoek
Blogger

Berichten: 10463
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 21:38

kvulden schreef:
Ik ga in het voorjaar mijn E halen.

Vonden jullie het moeilijk?

Ik rij al heel lang met een trailer. Maar ben altijd zo zenuwachtig voor een examen.

Ik vond het niet echt moeilijk. Had de meeste moeite met de basis verkeersregels die ik me na 5 jaar autorijden had afgeleerd :P Sh*t hoe hard mag ik hier?

kristelhans

Berichten: 2868
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Vechtdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 21:49

Ik heb ook examenstress Haha dus niet in een keer gehaald terwijl ik ook al jaren met trailer reed.. gewoon domme dingen door de spanning.. maar goed dat verdring ik allemaal maar.. sneu geld noemen ze dat hier...had er in de budgettering maar rekening mee gehouden Hihi.

Beer en co

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 21:52

Die snelheden zijn zo wie zo moeilijker vind ik met al die verschillende strepen op de weg. Ik zal me daar nog eens wat in verdiepen.

Ik heb het al jaren voor me uit geschoven. Nu ga ik samen met mijn zoon. We hadden hem gezegd het direct te doen anders komt er niks van. En ze geven kwantum korting haha. Nu zit ik er aanvast.

ClaudiaHS

Berichten: 8054
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 21:56

Ik roep ook al jaren om mijn e rijbewijs te halen.
Heb inmiddels 14 jaar mijn b rijbewijs en daarvoor ook al een aantal jaar met een 2 paards trailer gereden.
Mocht mijn zoon ooit wedstrijden willen rijden dan is het wel handig om hem maar eens te halen.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 22:00

Bij mij was het net afgeschaft dat je E er niet gewoon meer bij kreeg. Echt balen. Maar ja. Ik moet het gewoon doen. Had nog even gehoopt dat met Europa we de regels van DL zouden krijgen haha

ClaudiaHS

Berichten: 8054
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 22:06

Welke regels gelden er in DL dan?
Daar woon ik maar heb wel een NL rijbewijs.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 22:08

Ik vond het reuze meevallen. Zeker als je trailerervaring hebt.

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 22:09

Ik wil mijn vrachtwagenrijbewijs graag gaan halen. Op z'n minst C1. De drempel zijn de kosten en dat het in DL moet.

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 22:14

Ik heb dit jaar 85 grote plastic hooipakken. (Rond 350 kg)
Denk dat ik nog te weinig heb.

Ga nu al op zoek voor een betrouwbare plek voor de nieuwe oogst. Dus 'shoppen'.
Het is jammer dat er maar weinig verkopers zijn die eerlijk handelen.
Vanochtend een uur staan wachten.
Zou iemand me 2 probeerpakken komen brengen.
Komt hij eindelijk. 2 andere kleuren. Beiden beschadigd op diverse plekken. 1 pak echt nat en donker. Me bedankt daarvoor. De ander laten afladen. Die ga ik proberen. Echter is de start mbt afspraken nakomen en vertrouwen in de beloofde droogheid en kwaliteit al flink gezakt.

1e keer een rond pak. Ben benieuwd

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

Lynn_Nikita

Berichten: 25424
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 06:58

E vond ik tegenvallen. Viel mij mee wat betreft de bijzondere verichtingen maar spiegels kijken etc waren lastiger. Daar keken ze meer naar dan of je recht achteruit kon. Ik reed ook al jaren met deaanhanger voor ik opging en verrekte handig om het te hebben nu

MizzMontana

Berichten: 5669
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 09:01

Dank voor de felicitaties allemaal! Het gaat goed met de familie :)

Anke kosten voor vrw rijbewijs zijn idd belachelijk duur! Maar wel handig om te hebben. Ik heb BE er bij gekregen toen ik CE heb gehaald voor mijn werk :P had een hele goede instructeur en vond het examen wel meevallen. Alhoewel ik ook wat gematst ben, mijn bijzondere verrichtingen waren niet bijzonder goed :+ maar het rijden gelukkig wel. Spiegels kijken, verkeersinzicht en geen stoepranden meenemen in de bochten was veel belangrijker.

Lastig dat niet iedereen altijd goede kwaliteit hooi heeft. Wij gaan kleine balen voeren dus dat is in elk geval te zien wat je mee krijgt. Dit kunnen we ook goed kwijt op zolder.

Nu nog in dubio of onze merrie en haar jaarling alletwee naar huis komen in april of dat we de jaarling nog een jaar of twee in de opfok laten en iets anders zoeken om er bij te zetten, een pony of oude fokmerrie ofzo, maar ja wat doe je daar dan over 2 jaar mee? Het lijkt me wel fijn voor de jaarling om nog twee zomers te stoeien met leeftijdgenootjes. Wat zouden jullie doen?

Samen met mijn team zet ik me in voor MAKE-A-WISH
https://www.actiemakeawish.nl/actie/team-vakgebieden
Help mee en laat wensen van ongeneselijk zieke kinderen uitkomen.

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 09:03

Gefeliciteerd MM. Fijn dat het goed gaat!

Voor de 2 paards eerst een Opel Frontera (2,5 liter benzine? 2650kg trekken)

Toen ik een nieuwe trailer kocht die 300kg zwaarder was en minder gestroomlijnd trok hij hem niet goed meer bergop met 2 paarden er in.

En nu een Kia Sorento (3,3 of 3,5? liter benzine, 3500kg trekken) Deze is automaat.

Wel wennen en niet handig dat hij doordrukt als het glad is of je heel langzaam moet filerijden maar wel rustiger rijden voor mij en paard omdat je niet hoeft te schakelen.

E gehaald na 3 jaar rijden met B combinatie omdat ik over wilde naar 2 paards. een middag les en nog les voor het examen. Bij les twee keer ingreep gehad omdat ik een viaduct op zou rijden waar ik vanwege de lengte van de combinatie niet op mocht.
Bij examen gelijk bij aankoppelen vergat ik te checken of de handrem er al af was. Gelukkig hielp de examinator me heel subtiel door op te merken dat ik misschien even vanaf de andere kant kon kijken en met over de dissel heen stappen zat de handrem in de weg :p

Twijfelde ook een keer of ik wel ergens tussendoor paste. Toen vroeg hij wat ik normaal zou doen: proberen of het past en als het niet past gewoon weer achteruit. Toen zei hij dat ik gewoon kon doen wat ik normaal deed. Het paste met aan beide kanten ongeveer 10/15 cm over naast de spiegels. Ik was blij met deze sympathieke examinator. Was erg zenuwachtig en heb faalangst. Was gelukkig in 1x geslaagd.

Het moeilijkst was weer echt volgens de regels op de spiegels rijden en het verder vooruit kijken bij rotondes met fietspaden en voetgangersoversteken omdat je langer bent en de boel niet mag blokkeren.


Ruwvoer: in de winter ongeveer een ronde baal per paard per maand. Meestal 4/maand bij 3 D maat en 2 paarden. Met stro bijvoeren iets minder. Maar het stro is nu erg duur dus houdt het bij de voordroog. Hooi pakken ongeveer 8/10kg per pony/paard per dag. Bij 15kg pakjes dus 2/3 pakje en bij 20kg een halve. Dat is als ze niet op de wei komen. In de zomermaanden bij overdag weidegang zit ik tussen de 15 en 30 pakjes hooi per maand voor dit groepje. Afhankelijk van of ze alleen voor de nacht bijgevoerd worden of ze ook overdag nog een keer hooi krijgen.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 16-01-18 09:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynn_Nikita

Berichten: 25424
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 09:13

MM, zeker met een klein kindje zou ik hem nog een jaar laten staan, lekker laten groeien en dan pas naar huis halen. Voor je merrie is misschien iets te vinden van iemand die tijdelijk ene plek zoekt ivm stage buitenland of ouder paardje. Over 2 jaar zie je dan wel hoe en wat dat is nog erg ver weg

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 09:15

En wat hebben jullie betaald voor E ik zie veel verschillen in prijs.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 bezoekers