Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 22:30

Hier denoordkant open. Inde zomer schaduw en wind meestal zuid ofwest. Aan de noorkant goed bescherming van huizen en schuren van de buren. Dus ze staan altijd goed. Heb er nog 1 aan de westkant open. Met wind en regen regent dat flink in.


joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 11:09

Zapje schreef:
3 of 4. Afhankelijk vd windrichting zou ik het open of deels dicht met 2 openingen maken.

Wel een fijn ruime schuur!

Wij zijn nu aan het bouwen en bij ons wordt de zuidkant de openkant. Benieuwd hoe dit gaat bevallen. Wij laten het eerst open en indien nodig deels dicht.

Wind is meestal west dacht ik.


Ik heb ook de zuidkant open maar dat is niet ideaal als je niet een ruime overstek hebt. Hier waait de regen 1,5-2 meter naar binnen. Met Zuidwester wind.
En sneeuw waait wel 3 meter naar binnen dus dan moeten de deuren echt dicht. Ik zou niet een hele open kant willen op het zuiden zonder afdak er voor. Baal hier al van.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 12:44

Bij ons is de wind en dan vooral harde wind, meestal zuid/zuidwest. Bij oostenwind is het vaak koud, maar droog. Daarom hebben we de opening naar het oosten.

Kan mij goed voorstellen dat het een meter of 2 naar binnen zou waaien, dat zou bij ons ook het geval zijn......

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 12:45

Mijn openingen zitten aan de Noordkant. Het regent nooit in.

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 13:32

Afbeelding

Hier was ik aan toe na een drukke werkweek.

De kunst is om zo snel te vallen
dat je jezelf voorbij vliegt
en nog net op tijd bent
om jezelf op te vangen.

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 13:37

Mijn opening zit aan de oostkant. Bij ons is de westkant de meeste en sterkste wind en regenkant.

Flew, Dat ziet er heerlijk uit

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 13:45

Het was ook echt even fijn. Zanzi is sinds hij bij huis staat zo goed te rijden. 24/7 buiten staan doet hem zo goed. Ik kan hem nu gewoon doordeweeks laten staan en in het weekend samen op pad zonder gekkigheid. Alleen bij het opstappen moet hij even stoer doen, maar dat zal wel nooit veranderen. :')

De kunst is om zo snel te vallen
dat je jezelf voorbij vliegt
en nog net op tijd bent
om jezelf op te vangen.

Lynn_Nikita

Berichten: 25452
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 14:21

_ENGEL_ schreef:
Wendy schreef:
Dat ligt er maar net aan wanneer het is gemaaid, het kan bijvoorbeeld ook een 1e snede zijn van net ingezaaid land.

Goh, ik maakte wel wat los met mijn opmerking over koudbloeden :')
Het komt ook een beetje omdat ik weet dat Lirina niet bepaald het eeuwige leven heeft. Ik ben dus al een tijd in mijn achterhoofd bezig met wat een mogelijke geschikte vervanger voor haar zou zijn.

Een paar eisen...
- moet Walter aan kunnen (Walter is soms gewoon een irritante opdonder)
- moet in de zomer op onbeperkt gras kunnen (dus geen IR) en in de winter op onbeperkt hooi
- het zou leuk zijn als je er ook een buitenritje mee kunt maken. Ikzelf ben niet groot, dus vanaf kleine D-pony
- niet te groot, zeker niet groter dan Walter. Dus feitelijk ponymaat.
- geen hoefijzers nodig

Liefst niet te duur, ik zie de meerwaarde niet echt van dure raspaarden... maar het moet wel goed in elkaar zitten.
Suggesties zijn welkom :D



Wat dacht je van een leuke tinker? Niet altijd de makkelijkste, maar als je ze gewonnen hebt voor je dan heb je er een super pony aan.

Staan tegenwoordig veel kleine maatjes te koop van circa 1,40m



maar zet je die makkelijk onbeperk voer?

Lynn_Nikita

Berichten: 25452
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 14:21

ik heb de opening van de stal naar het oosten

Achterom
Berichten: 23024
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 18:10

Tinkers hebben sowieso nogal wat mankementen om op te letten...

@flew: heerlijk zeg!

Hier de openingen ook op het noorden. Maar goed, deze stal heb ik nog niet zo lang. Wel 2 openingen voor 2 paarden, staan ze vaak gezellig door naar buiten te kijken, beetje a la zo'n ouderwets weerhuisje.

Vanmiddag eindelijk weer eens wat gedaan met de paarden. Ik was het zo spuugzat met een zadel dat ik niet verkocht krijg, een zadelpasser die slecht bereikbaar is, etc dat voor mij de motivatie er de laatste tijd wat af was.
Bovendien waren hier stratenmakers bezig, ik ga ook niet zitten hobbyen terwijl zij ernaast hard aan het werk zijn.
Maar vanmiddag weer doorbroken en grondwerk gedaan met Walter en Lirina lekker gepoetst. Ze heeft nu alleen echt wel pijn aan haar tanden (ze heeft EORTH). Ik denk dat haar moment rap dichterbij komt nu.

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 18:18

Wat naar dat ze zo'n last heeft. Ik ben niet goed bekend met EORTH, maar kan er niet nog wat aan gedaan worden?

Toevoeging: je bent jarig?! Gefeliciteerd!

De kunst is om zo snel te vallen
dat je jezelf voorbij vliegt
en nog net op tijd bent
om jezelf op te vangen.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 18:45

Gefeliciteerd, Wendy.

Mooie dag vandaag, inderdaad. Had gisteren al 20 km willen pakken, maar werd woensdagavond ineens erg ziek. Balen. Niet gereden dus. Vandaag ging t wel weer. Niet optimaal nog, maar vooruit maar. Geen zin om te rijden nog, maat wel even met de honden gewandeld. Die hadden daar ook wel zin in, na zo n binnendag. Toch nog iets van het mooie weer gezien. Volgende week maar weer rijden.

Lynn_Nikita

Berichten: 25452
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 18:50

Gefeliciteerd Wendy
beterschap Fabster

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 18:57

Heerlijke oren Flew. Mooie omgeving.

Gefeliciteerd Wendy! Fijn dat je toch iets hebt kunnen doen :)

Beterschap Fabster.

Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 18:58

Gefeliciteerd Wendy!

Hier zijn allezeven de Tinkers kerngezond. Een heeft een diastase gebit, maar kost je geen cent of zorg meer dan een ander paard. Gewoon goed hooi en jaarlijks naar de tandarts. Bovendien is dat absoluut niet ras gerelateetd.

Heerlijk flew! Was je ook bij de wei achter geweest bij mij? Met de jongste ofzo? Zag mest liggen en een gillend paard uit jouw richting.

Ik heb trouwens een heel makkelijk dagelijks ritme, rond 16.30 - 17.00 hooi en water aanvullen en krachttoer, voor de rest redden de paarden zich op hun 2ha weiland :D

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 19:52

Nee, ik heb bij Oostwold gereden en als een van de paarden mest, kom ik het altijd even opruimen. Zal dus iemand anders zijn geweest.

De kunst is om zo snel te vallen
dat je jezelf voorbij vliegt
en nog net op tijd bent
om jezelf op te vangen.

_ENGEL_

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 00:37

Hier ook 0.0 mankementen aan me tinker. Bij aanschaf wel problemen met de castratie, maar dat is niet ras gebonden.
Misschien wel raadzaam om pssm test uit te laten voeren.

Hier een aanbod gekregen van een andere weide. Ik heb nu een weide van bijna 2000m2 voor mijn tinker en mini. Helaas is dit tijdelijk want er komt met de tijd een vilawijk. De bouw gaat op de percelen ernaast gestaag door dus word er wel wat zenuwachtig door. Deze wei is 1.5km vanaf huis.

Vandaag een brief in de bus ontvangen dat ik komende vrijdag naar het gemeentehuis mag omdat er 13 percelen veeweides vrij gekomen zijn en ik mag mijn voor keur aangeven. Heel bizar heb er 4 jaar opgestaan. Helaas wel 12 km vanaf huis. Gelukkig heeft een goede vriendin ook deze uitnodiging ontvangen. We hopen op 2 aan elkaar grenzende stukken. De stukken zijn tussen de 4000m2 en de 13000m2. Ik mag 55m2 bebouwen. Hoop alleen niet dat bestrating daaronder valt.

Ben zo benieuwd hoe dit gaat aflopen.

Hier ook geen streng voer ritme. Ik vul de slowfeeder bij tussen 17.00 en 23.00 uur. Soms ben ik de volgende smorgens al en dan voer ik savonds minder. Na het werken een bakje metazoa of vitalbix. Soma ben ik er 2x per dag en soms 1 x

AshleyM

Berichten: 134
Geregistreerd: 25-09-15

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 08:48

Ik voer smorgens

Kwart musli
Kwark brok
50 gram vitamine brok
Lekker een paar Wortels
Vul het hooinet

Savonds rond 17.00u
Kwart musli
Kwart brok
Hooinet vul ik helemaal

Voor ik ga slapen check ik het hooinet nog even!

Eigenaar van een haflinger merrie...

* 6 jaar oud

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 18:26

Ik zit te denken over kunststof palletboxen. Waar halen jullie die en voor welke prijs?

Lynn_Nikita

Berichten: 25452
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 18:27

ik zie ze vaker op marktplaats staan

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 18:31

kvulden schreef:
Ik zit te denken over kunststof palletboxen. Waar halen jullie die en voor welke prijs?

Ik had een box van een koi kweker (kweekbak) met een gat erin bovenaan. Kostte me 25 euro maar normaal zijn ze zon 60 wat ik gezien heb. IBC vat kostte met 15 euro maar moest nog door de midden.
Heb er nu een buiten en een binnen staan en past precies 24 uur hooi in voor die 2 van mij, ideaal :Y)

Lynn_Nikita

Berichten: 25452
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 18:57

Ik heb 4 ibc vaten 2 water 2 doorgezaagd en voor ruwvoer. Allemaal gratis. Adv gezet op fb en lokaal krantje. Vaak hebben mensen het in de tuin en willen ervanaf

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 19:31

En die ibc vaten hebben jullie het ijzer er dan nog omheen?

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 22:30

Ja wel met ijzer. Zonder is het net een flexibele kuip

Lynn_Nikita

Berichten: 25452
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 22:34

Ja wel met tieraps de binnen bak er strakker aan vast gezet zodat ze er niet tussen kunnen komen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Contemplate, DotBot, louise30 en 107 bezoekers