Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 17:28

Spray van de action werk super

Maartje_M

Berichten: 9358
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 19:51

Ik kom me (weer) melden als dat mag! Behoorlijk wat tegenslag gehad met verkoop van ons huis maar die handtekeningen staan nu! We hebben ook een ander huis waar we binnenkort voor gaan tekenen en dan gaan mijn paardjes eindelijk ook mee naar huis. Februari de sleutel en hopelijk in maart de paarden mee. Moet nog een en ander gebeuren dus ik wil graag gebruik gaan maken van jullie kennis komende maanden om te plannen O:)
Ik heb sinds gister zelf 2 paarden, een 15 jarige nrps ruin met ppid die op vervroegd pensioen staat (Cheetah) en een 10 jarige PRE merrie die er dus sinds gister is (Elevada)
Sta nu bij vrienden aan huis dus al wel kleinschalig. Naar toch anders dan de achtertuin haha

Lynn_Nikita

Berichten: 25453
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 19:58

Gefeliciteerd maartje

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 21:17

Klink goed Maartje

Maartje_M

Berichten: 9358
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 21:25

Bedankt! We zijn nu aan het denken hoe we alles in willen richten. Weide moet nog afgezet worden en de bak ligt er nog niet dus we zijn hier nog heel flexibel in.
Ook de stallen moeten nog gebouwd worden dus ik ben al aan het rondkijken naar deuren etc. Ik wil halve deuren omdat ik open stallen wil (dus ook lage tussenstanden) maar dat blijkt een stuk lastiger dan ik dacht

_ENGEL_Jarig

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 21:29

belle_boef schreef:
Oh daar zit een flink verschil in. Mijn DA raadde idd pramox aan omdat ik ook wat stukken met mos heb. Daar was op pension geen sprake van.

Heeft je da opk uitgelegd waarom? Ik zie het verband tussen mos en wormen niet....

Ik heb wel mos in me wei

Hier trouwens 4x per jaar mestonderzoek en pramox na de eerste nachtvorst. Mojo heeft een flinke bloedworm besmetting gehad en moest ik vaak en streng ontwormen. Toch aardig resistent want heeft ruim een half jaar geduurd met bloedarmoede tot gevolg. Hij was zo lusteloos, geen fonkeltje meer in zijn ogen en heel bleek tandvlees. Pramox is wel een hele zware spuit vandaar de hoge prijs. Deze is wel echt een aanslag op zijn weerstand

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 21:52

Bij mos wordt aangegeven dat het een dichtgelopen en sterk begraasde weide is en je daardoor meer kans hebt op lintworm. Ik zie het verband ook niet; onze wei wordt uitermate extensief begraasd (vooral onder de draden) en is niet dichtgelopen en ook daar zit mos in.

_ENGEL_Jarig

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 21:56

Aha diw redenatie begrijp ik. Bij veel bomen of schaduw is ook veel mos dus gaat idd niet helemaal op

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 23:13

Hmm, mos zit bij mij zowel bij de wei als langs de bomenstrook. Maar er staan pas voor het eerst paarden of überhaupt dieren op. Is er niet een worm gek op mos die ook gek op paarden is? Ach ik heb hem nu al in huis en zal de volgende keer wel twee keer nadenken nu ik besef dat er zoveel verschil in zit.

Maartje wat leuk dat je paarden aan huis komen.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 09:03

Gefeliciteerd Maartje!

Hier dit jaar voor het eerst nog geen enkel mestonderzoek laten doen sinds de pramox vorige winter. Ze waren allemaal schoon.

Ik twijfel of ik toch nog laat testen om te kijken of het goed is gegaan of dat er nu toch weer eitjes gevonden worden. De pramox gaat er in elk geval in na de nachtvorst.

Hij nieuwe paarden komen er soms bloedworm en soms andere strongoliden uit. Bij de paarden die hier al langer staan eigenlijk alleen horzellarven. Dat kan je ook bijna niet tegenhouden. Alleen zo veel mogelijk eitjes wegschrapen.

Wij hebben een "schone wei beleid" Meerdere keren per dag wordt het Paddock Paradijs uitgemest. Stallen, stenen en zand. Elke dag tot hoogstens om de dag wordt de wei helemaal uitgemest. Er wordt voornamelijk bemest met drijfmest en alleen de te kleine stukjes komt heel af en toe een keer oude mest op (sinds afgelopen winter ook met compostwormen). De mest die te veel is wordt gelijk op kiepkar gereden en gaat naar de boer voor op het bouwland.

Verder wordt het grote land ook als hooiland gebruikt van voorjaar tot najaar (2 of max 3x maaien) en wordt elk stuk per jaar maar 2x beweid en het hooiland maar 1x (van najaar tot zo lang de bodem het toe laat en er gras is).

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 11:47

Zijn compost wormen anders dan pieren in de grond?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 11:50

De deken lijkt nog waterdicht *\o/*
Had hem met HG spul behandeld, hij is wel gekrompen met name bij de hals maar nu sluit hij tenminste mooi aan :')

Ik ben helemaal gesloopt, had graag de rest van het hek geverfd en mijn vriend geholpen achter het hek te beginnen zetten en de mest wegbrengen maar helaas zie ik dat vandaag niet gebeuren. Het komt allemaal wel maar niet zo snel als ik zou willen.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 15:37

Juist, appt de boer heel casual dat de mestvaalt voor aardappels gebruikt word vanaf nu en dat ik dus geen mest meer kan brengen.
Breng het elke zondag en zit nu dus met een volle aanhanger te kijken ^)

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 15:56

Even op een marktplaats op fb zetten. Ze hobby tuinders willen het nu vast graag hebben.

Lynn_Nikita

Berichten: 25453
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 16:33

ook in deze tijd van het jaar? Nou ja, proberen kan altijd.
In het voorjaar raak ik het wel kwijt maar in de winter ook niet aanhobbyboeren. Ik kan het nu kwijt bij een hooileverancier, is bij die van jou geen mogelijkheid toe of is dat diezelfde boer?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 17:02

Lynn_Nikita schreef:
ook in deze tijd van het jaar? Nou ja, proberen kan altijd.
In het voorjaar raak ik het wel kwijt maar in de winter ook niet aanhobbyboeren. Ik kan het nu kwijt bij een hooileverancier, is bij die van jou geen mogelijkheid toe of is dat diezelfde boer?


Dat is dezelfde boer ja, bij de buren gevraagd maar die moeten nog uitmesten dus die hebben ook geen lege aanhanger.
We redden ons elke keer wel maar het is zo jammer dat hij alles pas op het laatste moment laat weten :')

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 17:08

Bij mij komen de tuinders nou juist nu halen. Bij mij gaat alles naar ruintjes. Misschien een boer met een maisland. Daar mag je het ook vaak wel op gooien.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 20:21

In Höngen kun je de mest brengen.

Mandy73_unes

Berichten: 300
Geregistreerd: 05-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 20:38

Pfff ik kom weer Ff met een vraagje....lees nog steeds alles mee hoor!
Wij hebben twee paarden thuis waarvan een heel erg hangt aan de ander. Echt een lieverd en vind het alleen maar niets. Gaat wel steeds beter dus als we met de een rijden kan de ander (die zo hangt) in de wei blijven staan. In het begin ging dat niet maar dat gaat steeds beter. Wei en rijbak is overigens naast elkaar.
Nu willen (moeten) we met dat paard die zo hangt aan de ander, weg met de trailer voor trainingen maar ze gaat er niet in....zucht...andere paard staat dan op stal maar ze weigert om erin te gaan waarvan ik denk dat ze niet weg wil omdat de ander hier blijft. Ze heeft geen trailer angst want je kunt met haar naar Frankrijk rijden bij wijze van spreke. Thuis blijf paard staat wel vlakbij de laadplaats een beetje ook te hinniken enzo...eigenlijk hepie en hepie...Haha....denk dat dat niet handig is, dan ziet ze haar natuurlijk maar dit is wel een handige laadplek. iemand een suggestie?
Gaan we terug van wedstrijd of training dan loopt ze er zo in...dan is d'r maatje niet in de buurt
Laatst bijgewerkt door Mandy73_unes op 22-10-17 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynn_Nikita

Berichten: 25453
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 20:51

2paarden laden 1 afzetten en ander mee naar huis nemen?

Mandy73_unes

Berichten: 300
Geregistreerd: 05-01-13

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 21:00

T gaat om de reis vanaf huis...hier had ik ook aan gedacht maar tussenschot is eruit omdat het andere paard claustrofobisch wordt op een trailer met tussenschot. Zij gaat nu weer met vertrouwen mee in een twee paards zonder schot....we kunnen (voorlopig) dus geen twee paarden meenemen/laden

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 21:34

Ik heb met mijn paard precies het zelfde gehad. Ze wilde echt niet weg bij de anderen. Overal oo de trailer of ze moest zich ook al snel aan de anderen gehecht hebben. Bv als we ergens overnachten. Ik heb er zo mee lopen klungelen. En uit eindelijk kreeg ik haar er echt niet meer op. Iemand kwam mij de dag erna helpen. En wat bleek. Ik moest wat kordater zijn. Hij deed het 1x voor en ik deed het zelfde na en nooit geen probleem weer gehad. Ze hangt nog steeds erg aan de anderen, maar als ze ziet dat ik het echt meen.... gaat ze er op. Ze had gewoon een uitweg gevonden. En ik had het anders gelezen.

Mandy73_unes

Berichten: 300
Geregistreerd: 05-01-13

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 21:49

@kvulden...wij waren ook best kordaat (denk ik) maar ze gaat er niet in....misschien zei onze houding iets anders, dat kan natuurlijk goed. Het is nl geen angst maar puur eigenwijs...op een gegeven moment staat ze gewoon op rust voor de klep, maar de trailer inlopen hoh maar...komt recht overeind...ook boos geworden maar niets hielp....denk wel wat we dan idd wat onzekerheid uitstralen, dat krijg je dan toch....

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 22:07

Ik dacht dat ik ook kordaat was en haar duidelijk liet weten wat ik wilde. Maar niets van dat alles. Ze ging er in en als een storm weer eruit. En inderdaad ook in rust op de klep. Want ze was helemaal niet bang voor de trailer. En oefenen en oefenen en haar erop krijgen, maar aan de stang kon ik niet komen. En toen begreep ze dat ik toch aan het oefenen was, maar als het echt moest ho maar. Hoe op tijd ik ook begon. Hoeveel rust ik ook nam. En nu heeft ze soms nog wel een eerste weigering, maar dan staat ze er echt op en kan zonder moeite de stang en de klep dicht doen en ze staat ontspannen. Eerst stond ze ook nog wel eens te trillen. Maar na die ene keer heb ik haar nog nooit zo ontspannen zien staan. Blijkbaar liet ik na al die weigeringen toch mijn onzekerheid zien. En na die ene keer hulp waar ik niet aan onkwam en achteraf reuze blij mee was. Wist ik dat ik het kon met haar en heb ik het altijd alleen gedaan. Ze loopt zelf de trailer op. Ik sta naast de klep. Ik heb hier 1,5 jaar mee geworsteld. En heb alles gedaan alle methodes geprobeerd. En ze heeft uiteindelijk gewoon een loopje met me genomen en ik maar zeggen ze wil gewoon niet weg. Dat doet ze ook als ik vanuit huis een buitenrit wil maken. Niet dus. De communicatie was niet duidelijk.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 22:54

Body awereness.

Laat iemand met kennis, kunde en ervaring mee kijken