Uitmesten weiland: wat werkt handig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 20:40

8nnemiek schreef:
Ik zorg dat de mest-plekken kort blijven, en dan gewoon met een ijzeren mestschep. Met een hark zou hier lastig worden.. Mijn belg legt hopen zo groot als die van een olifant :=



ja dat is geen doen inderdaad :') ...

slim trouwens, mestplekken kort houden..
thanks.. stom genoeg nooit aan gedacht, en sta vooral in de achterste wei altijd te klungelen met een bos gras tot halverwege mijn schenen en maar zoeken..

wel een keer opgelost door echt keurig schoon te maken.. nog een keer een flinke plens water erover (bakken moesten toch schoongemaakt worden, dus daar geleegd).. en daarna de wei weer twee weken gesloten (is de gemiddelde rustperiode per wei).. toen ie weer open ging heb ik vooraf met gulle hand muesli op de inmiddels schone mestplek gestrooid ...ze hebben als een dolle dat gras opgevroten :')..

maar waarom ik dan niet gedacht heb, de bosmaaier is misschien wel handiger.. geeeeeen idee :')

pillow
Berichten: 7804
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 00:20

MarjaR schreef:
pillow schreef:
[


Heb die gark even opgezocht en het lijkt zo te zien erg op een vlasvork. Wat werkt er anders aan?

Een Gark is wat kleiner en steviger. De onderkant is plat (gaat dus over de bodem in plaats van er in)en door de gebogen steel veel gemakkelijker te hanteren

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 17:03

Ik heb bijna alles gelezen maar gebruik wat anders

https://www.google.nl/url?sa=i&rct=j&q= ... 8607496806

De aardappelriek. Nadeel is dat het een zwaar ding is. (ach krijg ik spieren van) maar onverwoestbaar en in hoog en laag gras.
Ik werk met een kruiwagen en schep dagelijks of om de dag mest van 2 grote paarden. Over een maand zijn het er 4.

Rizette
Berichten: 4372
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Uitmesten weiland: wat werkt handig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 19:56

Wij hebben geen mestplekken in het gras omdat we elke dag alle mest er uit halen.

pillow
Berichten: 7804
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 20:05

Rizette schreef:
Wij hebben geen mestplekken in het gras omdat we elke dag alle mest er uit halen.

De paarden schijten altijd op dezelfde plekken en daar eten ze niet. Ik haal het er ook dagelijks uit, maar het gras wordt op die plekken echt wel lang. Maar daar voor heb ik schapen.

StalNollie

Berichten: 9118
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 20:49

friesam schreef:
Ik heb bijna alles gelezen maar gebruik wat anders

https://www.google.nl/url?sa=i&rct=j&q= ... 8607496806

De aardappelriek. Nadeel is dat het een zwaar ding is. (ach krijg ik spieren van) maar onverwoestbaar en in hoog en laag gras.
Ik werk met een kruiwagen en schep dagelijks of om de dag mest van 2 grote paarden. Over een maand zijn het er 4.


hebben we staan maar gebruiken we eigenlijk niet.
ondin en wat je zegt zwaarder, zelfde systeem als een vlasvork maar die is vele malen lichter.

Rizette
Berichten: 4372
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Uitmesten weiland: wat werkt handig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 14:58

Ik krijg het weiland met geen van de vorken schoon. Met alle vorken blijft er mest liggen. Dan krijg ik nog plekken waar lang gras gaat groeien en ik wil echt alle mest er uit. Zodat het ook echt schoon is.

pillow
Berichten: 7804
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 15:11

Rizette schreef:
Ik krijg het weiland met geen van de vorken schoon. Met alle vorken blijft er mest liggen. Dan krijg ik nog plekken waar lang gras gaat groeien en ik wil echt alle mest er uit. Zodat het ook echt schoon is.

Dat maakt niet uit, want ze vreten daar toch niet.

Rizette
Berichten: 4372
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Uitmesten weiland: wat werkt handig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 15:18

Nee klopt maar als je het schoon houdt vreten ze er wel weer en krijg je geen lang gras wat blijft staan maar hou je het weiland glad dat is net de reden dat ik de mest er uit haal.