Handigheidjes in en om de stal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re: Handigheidjes in en om de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 00:04

Mooie tips allemaal!

Waar haal je zon stuk elastiek?

<3 Fuut - v. Ivo (v. Samber) Mijn bonte clowntje! :+:
<3 Féline - v. Hero van de Langewiek Mijn zilveren boefje! :+:


Coentjuh

Berichten: 9841
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 00:08

Nog even over jullie lastige uitleg van die hooinetten en knopen... Ik weet niet of we het over hetzelfde probleem hebben?

Probleem: Hooinetten hebben een te lang koord waardoor deze bijna helemaal op de grond hangt?

Oplossing: Paardenknoop halverwege het lange-ophang-touw waardoor deze op hoogte te hangen is?

Als hooinet leeg is en gevuld moet worden, alleen aan het uiteinde trekken en paardenknoop is eruit en hooinet kan makkelijk opengemaakt worden omgevuld te worden. Hier ook dmv hooinet-vulhulp. Mijn beste vriendje op stal.


Daarnaast:
- Harkje en Mestboy om de weide te mesten (tot nu toe het beste hulpmiddel, maar het blijft toch een lastig dingetje haha)
- Pomp in beekje en daar vandaan hebben we water voor de paarden, wordt automatisch bijgevuld als tank bijna leeg is etc. Zonnecel op het dak voor elektriciteit waterpomp en verlichting stal.
- Flexibele emmers Action als voerbakjes. Zijn enorm sterk ookal gaan ze er op staan. En omdat ik ze eruit kan halen, en niet vast zitten aan de stal, geen trigger voor onze inmiddels ex-luchtzuiger *D en dus makkelijk schoon te maken, want ze zitten niet vast.
- Doucherek van de Blokker ooit gekocht voor al mijn verzorgingsspulletjes
- Losse bezemkop zodat ze kunnen schuren (of althans hoop ik dat ze het ooit door gaan krijgen, er komt verbetering in :j )
Laatst bijgewerkt door Coentjuh op 22-11-18 00:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Daar ga je dan lieve gekke Thorin.. Y;( Veel te vroeg.. Veel te weinig kans.. Rust zacht 16 oktober 2019
TE KOOP: NIEUWE Beenbescherming bling bling, Western zadel pad stijgbeugels, Outdoorlaarzen, Graasmasker, Longeerhulp

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Handigheidjes in en om de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 00:13

Onze hooinetten liggen meestal in een palletbox. Ik wil de netten dan zo goed mogelijk dichtgeknoopt hebben om te zorgen dat ze bij de opening geen groot gat hebben om het hooi te makkelijk uit te trekken. Ik trek bij de knoop het touw omhoog, pak dan bij het net nog drie lussen, zodat ik vier lussen krijg. Dan twee lussen in de ene en twee in de andere hand en daar een dubbele knoop in leggen. Touw is dik en nylon, dus trekt niet zo strak aan dat je de knoop er nooit meer uit krijgt.

Oy with the poodles, already

Coentjuh

Berichten: 9841
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 00:21

Misschien iemand nog ideeën voor een vochtige zadelkamer (buitenstal)? Luxe pensionstal met vloerverwarming in de zadelkamer is verleden tijd :D. Heb wel zo'n klein vochtvreter ding staan (en het valt nu nog mee omdat het weer redelijk droog is allemaal) maar als het weer straks omslaat... Het tuig zadels/hoofdstellen vinden dat natuurlijk niet zo leuk en 1 zo'n mini vochtvreter zet geen zoden aan de dijk.

Daar ga je dan lieve gekke Thorin.. Y;( Veel te vroeg.. Veel te weinig kans.. Rust zacht 16 oktober 2019
TE KOOP: NIEUWE Beenbescherming bling bling, Western zadel pad stijgbeugels, Outdoorlaarzen, Graasmasker, Longeerhulp

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Handigheidjes in en om de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 00:38

Oeh ik volg. Ben ook steeds op zoek naar praktische verbeteringen.

Tip: easy doorway bij het installeren van je omheining. Zelf vlot en snel door de omheining kunnen maar je paard niet. (Google maar eens!)

Yeguada La Musa
Seni Diosa - Seni Rapida x Seni Indio
Solea WH - Hada WH x Catavino LG

TE KOOP: 17.5 inch Adam Ellis dressuurzadel, zwart, medium-wide boommaat, demo-model, met lak afwerking op de lepel. Stuur pb'tje voor vrijblijvend meer info en foto's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 01:37

RianneH schreef:
Leuk topic :D

Mijn favo handigheidje is toch wel de heksenbezem. Eindelijk vegen zonder te hangen en rugpijn op de gewone bezem, die vol zit met het zand dat net geveegd is.
Maar, wat is het lastig een nieuwe te vinden. Alles wat ik tot nu toe tegen kom is voor de sier, daar valt niet echt mee te vegen..


ik weet dat Ranzijn ze nog wel eens verkoopt, voor 4,50 2 jaar geleden nog 2 opgehaald.
Anders zou je nog eens kunnen kijken bij een Turkse supermarkt, daar verkopen ze ze soms ook. :D

belle_boef

Berichten: 10724
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Handigheidjes in en om de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 07:45

Mijn hooinetten heb ik aangepast met paracort touw dan zijn ze makkelijker te vullen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 08:55

Coentjuh schreef:
Misschien iemand nog ideeën voor een vochtige zadelkamer (buitenstal)? Luxe pensionstal met vloerverwarming in de zadelkamer is verleden tijd :D. Heb wel zo'n klein vochtvreter ding staan (en het valt nu nog mee omdat het weer redelijk droog is allemaal) maar als het weer straks omslaat... Het tuig zadels/hoofdstellen vinden dat natuurlijk niet zo leuk en 1 zo'n mini vochtvreter zet geen zoden aan de dijk.


Ik vrees dat je dan weinig anders kunt doen dan drastische dingen. Want vocht is doorgaans een kwestie van een slechte vloer (dan trekt het op), slechte ventilatie en /of lekkage. Dat los je met een klein handigheidje echt niet op.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Handigheidjes in en om de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 09:18

Misschien oude vloerbedekking erin voor de winter om het vocht wat tegen te houden?

~Turbohoof Solutions ~

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Handigheidjes in en om de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 09:32

Ik heb gewoon grote vochtvreters staan en in mijn kast een kleintje.Wij hebben geen last van leer wat uitslaat of zo.

Mijn hooi op de kruiwagen zet ik gewoon vast met die elastieke spinnen.Ik laat het hooi in vaste plakken zitten en dan op het laatst de elastiek er over dan waait het ook niet weg op de wei.
Hooinetten vul ik door het hooi op de kruiwagen te gooien en dan het hooinet aan de handvaten van de kruiwagen en dan schuif je het hooi er zo in.Ik heb een tijdje met 1 arm moeten werken dan word je kreatief :-)

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Re: Handigheidjes in en om de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 09:48

Ik gebruik een goedkope action kapstok aan de deur van mijn zadelkast, ideaal!

tinkersjakie
Berichten: 2052
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: froombosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 10:27

Roos_M schreef:
Mooie tips allemaal!

Waar haal je zon stuk elastiek?

Die ik tussen het hooinet heb?

Deze zat erbij, was een aanhanger net met elastiek maar heb voor een stalgenoot ook 1 opgehangen en die heeft een dikke elastiek helemaal erboven in door. Deze gekocht bij de Action.
Afbeelding

Afbeelding

Deze onderste is ook erg handig om aan je tralies van stal te klikken en je deken of sjabrak aan te hangen

Afbeelding

En onze voerkist geverfd met krijtbordverf. Zodat je makkelijk wijzigingen kunt veranderen en iedereen kan zien wat je paard moet hebben.

Afbeelding

Afbeelding

Jetsknot.nl!! Leuke unieke paracord halsters, touwen, vliegenfrontriemen, hondenhalsbanden enz
Lieve Chevke, we zullen je nooit vergeten. Veel te jong. Nog zoveel plannen. GMPTK zal nooit meer hetzelfde zijn. Voor altijd in ons hart.
Lieve Guus ik zal je boevenstreken gaan missen.......

Coentjuh

Berichten: 9841
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Re: Handigheidjes in en om de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 20:46

Nog geen 'easy doorway' gevonden hoor Neile?!

Bedankt voor de tips van de vloerbedekking etc. Ik denk dat er voor de rest ook weinig aan te doen is. Tot nu toe niets te klagen met deze droge herfst hoor!

Wauw ziet er netjes uit TinkerSjakie!

Daar ga je dan lieve gekke Thorin.. Y;( Veel te vroeg.. Veel te weinig kans.. Rust zacht 16 oktober 2019
TE KOOP: NIEUWE Beenbescherming bling bling, Western zadel pad stijgbeugels, Outdoorlaarzen, Graasmasker, Longeerhulp

Maris_

Berichten: 1445
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Gelderland

Re: Handigheidjes in en om de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 23:30

Even een vraag voor de mensen die een harkje gebruiken bij de mestboy.. Waar hebben jullie die gekocht? vind het nog best lastig om te zoeken op "mini" hark :+

Hinde, Preben, Lysne, Oryza & Perle
Fjordenfokkerij FjorYou

Tancreda4

Berichten: 24009
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 23:50

Maris_ schreef:
Even een vraag voor de mensen die een harkje gebruiken bij de mestboy.. Waar hebben jullie die gekocht? vind het nog best lastig om te zoeken op "mini" hark :+


Welkoop of intratuin kan je ze halen

_Charlot
Berichten: 1265
Geregistreerd: 19-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 23:51


tinkersjakie
Berichten: 2052
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: froombosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 00:05

Tancreda4 schreef:
Maris_ schreef:
Even een vraag voor de mensen die een harkje gebruiken bij de mestboy.. Waar hebben jullie die gekocht? vind het nog best lastig om te zoeken op "mini" hark :+


Welkoop of intratuin kan je ze halen

Ja haal ze ook altijd bij de welkoop

Jetsknot.nl!! Leuke unieke paracord halsters, touwen, vliegenfrontriemen, hondenhalsbanden enz
Lieve Chevke, we zullen je nooit vergeten. Veel te jong. Nog zoveel plannen. GMPTK zal nooit meer hetzelfde zijn. Voor altijd in ons hart.
Lieve Guus ik zal je boevenstreken gaan missen.......

Coentjuh

Berichten: 9841
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 00:08

Harkje was van Busse. Weet zo gauw de shop niet meer..

Kachel is een idee maar heb alleen zonne energie wat net genoeg is voor waterpomp en verlichting. ;)

Daar ga je dan lieve gekke Thorin.. Y;( Veel te vroeg.. Veel te weinig kans.. Rust zacht 16 oktober 2019
TE KOOP: NIEUWE Beenbescherming bling bling, Western zadel pad stijgbeugels, Outdoorlaarzen, Graasmasker, Longeerhulp

_Gerdien_
Berichten: 668
Geregistreerd: 03-10-11

Re: Handigheidjes in en om de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 00:15

Leuk om alle tips te lezen!

Ik vind de KlikAanKlikUit app ideaal. Zo kan ik de verlichting vast aandoen als ik bijna thuis kom met de trailer of tijdens het rijden als het donker wordt.

Verder is goed gereedschap het halve werk

Two feet move your body. Four feet move your soul
B+11 (PR 197,5) / L1+11 (PR 188) L2+10 (PR 204)

mariettek

Berichten: 1685
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 00:25

Wij moeten regelmatig de paarden van de ene kant van de oprit naar de andere kant verplaatsen. Aangezien wij te lui ( :Y) ) zijn om paard voor paard over te zetten, spannen wij altijd twee draadjes waartussen de paarden zelf kunnen oversteken.
Breedte van het pad is ongeveer 5 meter. Eerst gebruikten we altijd twee stukken schrikdraad, maar dat raakte altijd in de knoop. Nu gebruiken we twee rollijnen voor honden. Ideaal; je rolt ze uit, klikt ze vast om een paal heen en je rolt ze ook weer zo terug.

https://www.online4pets.nl/shop/Flexi%2 ... 0Tape%208m

"Nooit gedacht dat ik een Tattoo zou hebben... en het is helemaal zeker, hij gaat nooit meer weg!!" ;)
"Niets is zo prachtig als een Aria!" KLIK! Wie weet waar Elliot van manege Schildknecht is? *KLIK*

Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 00:41

Zal vast al wel voorbij gekomen zijn maar ik heb een hooinet gemaakt van een aanhangernet van de action.


Afbeelding
Niet moeders mooiste maar hij is etterbak-proof en ik was wel even heel trots toen ik dit formaat hooinet in de ruitersportzaak tegen kwam voor 32€ :o mijne was 6€...

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 00:55

Leuke ideeen allemaal zeg!!

Hilary schreef:
Onze hooinetten liggen meestal in een palletbox. Ik wil de netten dan zo goed mogelijk dichtgeknoopt hebben om te zorgen dat ze bij de opening geen groot gat hebben om het hooi te makkelijk uit te trekken. Ik trek bij de knoop het touw omhoog, pak dan bij het net nog drie lussen, zodat ik vier lussen krijg. Dan twee lussen in de ene en twee in de andere hand en daar een dubbele knoop in leggen. Touw is dik en nylon, dus trekt niet zo strak aan dat je de knoop er nooit meer uit krijgt.


Die 3 lussen zijn dan van het net zelf (aan de bovenkant waar de grote opening zit dus)?

<3 Fuut - v. Ivo (v. Samber) Mijn bonte clowntje! :+:
<3 Féline - v. Hero van de Langewiek Mijn zilveren boefje! :+:

Maris_

Berichten: 1445
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 01:30

tinkersjakie schreef:
Tancreda4 schreef:

Welkoop of intratuin kan je ze halen

Ja haal ze ook altijd bij de welkoop


Dacht ik ook maar was er vandaag en specifiek naar gekeken maar kon niks vinden.. Maar zul je zien dat ze er juist niet waren.


Thanks iig! Gaan we toch nog een keer :P

Hinde, Preben, Lysne, Oryza & Perle
Fjordenfokkerij FjorYou

snorkel1986

Berichten: 3003
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 02:11

tinkersjakie schreef:
Tancreda4 schreef:

Welkoop of intratuin kan je ze halen

Ja haal ze ook altijd bij de welkoop


Dacht ik ook maar was er vandaag en specifiek naar gekeken maar kon niks vinden.. Maar zul je zien dat ze er juist niet waren.


Thanks iig! Gaan we toch nog een keer :P[/quote]

Kinder harkje

Twan 26-11-2013
Luuk 17-8-2015

De sint kwam met de stoomtrein ozosnel na Nederland waar malle pietje kado tjes strooit langs elke kant

tinkersjakie
Berichten: 2052
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: froombosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 08:40

Ja ze zijn van die kinderharkjes.

Mariettek wat een slim idee van die hondenriemen!!

Ja ik heb ook een aanhangernet van de Action. En ook een stalgenoot van mij
Afbeelding
Afbeelding

Jetsknot.nl!! Leuke unieke paracord halsters, touwen, vliegenfrontriemen, hondenhalsbanden enz
Lieve Chevke, we zullen je nooit vergeten. Veel te jong. Nog zoveel plannen. GMPTK zal nooit meer hetzelfde zijn. Voor altijd in ons hart.
Lieve Guus ik zal je boevenstreken gaan missen.......


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 3heathcliff5, Colien, ElinaSK, FleurSandro, Franchipanna, Fris, Googlebot, Jette, Lizenlotte, lovelance, redbutton, Sarah_Elise, tengeltje11, YandexBot en 121 bezoekers