Pony rent dóór de bakrand...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Pony rent dóór de bakrand...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 20:14

Hoi,
Ik heb een tinker (zoals velen al weten).
We hebben haar laten vrijspringen 2 weken terug, maar dat pakte niet helemaal goed uit... In plaats van het kleine sprongetje besloot mevrouw over de bakrand heen te gaan die ongeveer even hoog is als mevrouw zelf.. -O- Achterbenen kwamen er niet over heen, dus (ijzeren) palen eruit, geen verwondingen gelukkig.
Nu hoorde ik van mijn stalgenootje dat het vanmiddag weer raak was. Ze stond in de wei, is gaan rennen en weer door de bakrand heen gegaan. 3 palen eruit. Houten palen ter versteviging gescheurd. Voor zover ik heb gehoord geen verwondingen bij de pony.
Wat kan ik hier nou tegen doen? Voortaan haar hele leven op stal opsluiten??
Schrikdraad is geen optie, net als prikkeldraad. Er lopen oude sulletjes op de wei die daar gerust tegen aan gaan staan, daar moet ik niet aan denken, ze staan achteraf.
Wie heeft dé oplossing? -O-

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 20:18

Prikkeldraad is inderdaad geen optie. Maar waarom schrikdraad niet?
Oude sulletjes weten vaak wel al dat ze er af moeten blijven en die van jou leert dat wel.
Wel meteen goed schrikdraad nemen, dus goed veel stroom erop. Dat ook effectief meten, anders weet je nog niks.
En ook minimaal 2 lagen, zodat ze niet haar dikke pak manen eronder duwt en zo alsnog onder het schrikdraad door kruipt.
Flinke investering dus.

En weet je waarom ze het doet?

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Pony rent dóór de bakrand...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 20:39

Waarom geen schrikdraad? Hier staats een pats op waar je u tegen zegt blijven ze mooi achter

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Pony rent dóór de bakrand...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 20:40

Ik zou ook zeggen draadje of 2 erbij en een beste klap erop.

paardje1983
Berichten: 1395
Geregistreerd: 04-01-12

Re: Pony rent dóór de bakrand...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 20:51

Is het iedere x dezelfde plek waar ie over heen springt?

Annalies03

Berichten: 567
Geregistreerd: 01-12-16

Re: Pony rent dóór de bakrand...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 20:59

vindt sowiso dat shrikdraad wel een beetje een must is.. en de oudere paardjes hebben het ook snel genoeg door.. het is niet van suiker hoor.

gewoon flinke stroom, goed alles afzetten. en niet te flauw er mee..

Taucha

Berichten: 1168
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Re: Pony rent dóór de bakrand...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 21:08

Hmmmm hoe kan schrikdraad een springend paard tegen houden? Of denken jullie dat ze eerst gaat inspecteren waar ze erover gaat springen?

Enige dat helpt is dik, goed zichtbaar (schrik)lint in meerdere banen boven de huidige afrastering zetten. Als het maar hoog en imposant genoeg is hoeft er wsl niet eens stroom op te staan.

Annalies03

Berichten: 567
Geregistreerd: 01-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 21:09

Taucha schreef:
Hmmmm hoe kan schrikdraad een springend paard tegen houden? Of denken jullie dat ze eerst gaat inspecteren waar ze erover gaat springen?

Enige dat helpt is dik, goed zichtbaar (schrik)lint in meerdere banen boven de huidige afrastering zetten. Als het maar hoog en imposant genoeg is hoeft er wsl niet eens stroom op te staan.


omdat ik een merie heb die ook graag ontsnapt, op de gekste manieren, en ik kan je zeggen 1x goed het stroom aan en het gebeurt een hele tijd niet meer!

Anoniem

Re: Pony rent dóór de bakrand...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 21:20

Geen idee waarom ze het doet, was nu weer dezelfde plek ja.
Ik zal eens informeren naar schrikdraad, maar zelf vind ik het ook minder, want ik ben ook zo'n sukkel die het gewoon aanraakt (vergeet dat er stroom op staat) :D

Annalies03

Berichten: 567
Geregistreerd: 01-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 21:21

AmyPony schreef:
Geen idee waarom ze het doet, was nu weer dezelfde plek ja.
Ik zal eens informeren naar schrikdraad, maar zelf vind ik het ook minder, want ik ben ook zo'n sukkel die het gewoon aanraakt (vergeet dat er stroom op staat) :D


dat leer jij ook vanzelf af..

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 21:22

Ik heb een fjordenmerrie die zo goed als overal weet te ontsnappen, een KWPN hengst die zichzelf graag traint voor een spring carrière en ik heb er nog een Shetlander hengst bij gehad die uiteraard overal onderdoor gaat. Heb drie draden, de hoogste 1,40m en een hele flinke klap stroom. Heb er zelf een keer een opdonder van gehad en dat voelde ik uren later nog. Alles blijft er achter, zet ik het een keer uit staat er zo weer een waar het niet hoort. Ik heb trouwens wel draad wat redelijk snel breekt, dat vind ik veel veiliger.

StalNollie

Berichten: 9106
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 21:23

Ach dat doe je zelf ook maar 1x. Ik vind z het zelfs onverantwoord als er geen stroom opstaat

EmilyxTessa

Berichten: 75
Geregistreerd: 31-12-16
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 21:25

hoi,
ja inderdaad raar dat jou tinker /3 er over heen springt als die rand ongeveer net zo hoog is als haar zelf.
op die plek waar ze er overheen spring, gaat dat ergens naartoe? iets speciaals wat zij misschien leuk vind ofzo?

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 21:31

AmyPony schreef:
Geen idee waarom ze het doet, was nu weer dezelfde plek ja.
Ik zal eens informeren naar schrikdraad, maar zelf vind ik het ook minder, want ik ben ook zo'n sukkel die het gewoon aanraakt (vergeet dat er stroom op staat) :D


of die sukkel is zo'n sukkel nog niet en staat gewoon te testen of er stroom op staat of niet. Zeker de oudere paarden weten dat baasjes de stroom wel eens vergeten.Bij shets lijkt die wetenschap zelfs wel erfelijk te zijn. En hoe test je dat? Juist. door aan te raken.

Ben het wel met iedereen eens; draadje (of 2) erbij en goede klap stroom erop en nooit vergeten die erop te zetten als ze buiten staan.
Wat betreft stroom, zeker bij de paarden en pony's waar het gras aan de overkant altijd groener is in hun beleving, zijn ze lang niet zulke sukkeltjes als veel mensen denken.


edit; o lol zie nu dat je jezelf bedoelde :D sorry :D lig helemaal dubbel nu :D
maar goed; een paar posts eerder had je het over oude sulletjes die ook op de wei staan, die er nog wel eens tegen aan willen staan, dus wat dat betreft sla ik ook weer niet zo'n misser :D Alleen de verkeerde post erbij gequote.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 21:40

AmyPony schreef:
Geen idee waarom ze het doet, was nu weer dezelfde plek ja.
Ik zal eens informeren naar schrikdraad, maar zelf vind ik het ook minder, want ik ben ook zo'n sukkel die het gewoon aanraakt (vergeet dat er stroom op staat) :D

Als je een fatsoenlijk apparaat koopt doe je het een keer en nooit meer. Houd zelfs mijn hengst achter het draad van de merries vandaan. Heeft ie een keer ingezeten en geen haartje op zijn hoofd die eraan denkt om er door heen te gaan.

Anoniem

Re: Pony rent dóór de bakrand...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 22:09

Als ze door de rand rent kan ze naar haar stal, verder niets.
Ik ga eens kijken waar ik schrikdraad kan krijgen.

Annalies03

Berichten: 567
Geregistreerd: 01-12-16

Re: Pony rent dóór de bakrand...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 22:26

nja je hebt wel wat meer nodig dan alleen shrikdraad.. maar ik neem aan dat je dat al door had.

Anoniem

Re: Pony rent dóór de bakrand...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 09:43

Hoe bedoel je?

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Pony rent dóór de bakrand...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 09:51

Een goed apparaat, isolatoren, meter, aardpin etc.

Rizette
Berichten: 4336
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Pony rent dóór de bakrand...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 10:14

Goed stroom op je wei is een bescherming voor je dieren W.s is je tinker in paniek erdoor gegaan en beviel dat om weg te komen. Zal wel vaker gebeuren als ze geen ontzag heeft voor de omheining als er geen stroom op staat. Goed apparaat is prijzig maar dan heb je ook wat. Je kunt niet zonder als je zuinig op je paarden bent.

Nadiine__x

Berichten: 2797
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 10:20

flink stroom erop zetten en snel ook!

mijn shire is door de houten heining gesprongen 3x in 1 week achteraf bleek zij besprongen te worden door 1 van de ruinen, maar zij heeft nu mooi een hanetred eraan overgehouden omdat ze de 2e x wel bleef hangeb achter het hout!!

als de tinker er verder geen rede voor heeft (andere paarden laten haar met rust, en ze heeft genoeg te eten en te drinken)

stroomdraad, flinke klap stroom en eventueel idd een extra hoge draad extra zodat ze ontzag heeft.

tijdens aanleggen op stal zetten, daarna gelijk stroom erop, meten of er idd stroom op staat overal, dan paard er weer in en wede dat ze gaat kijken wat het is en een pets krijgt? dan bedenkt ze zich wel ;)

dus niet aanleggen met haar in de wei! als ze dan komt snuffelen krijgt ze geen stroom en is je effect weg ;)

en betreft jezelf.. er bestaan handvaten voor je stroom hek hoor, ;) :p

Anoniem

Re: Pony rent dóór de bakrand...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 14:28

Ik heb vandaag mijn stalgenootje gesproken en weet inmiddels hoe het is gegaan. Ze waren hooi in de stallen aan het doen, en een andere pony dreef mijn pony in het nauw waardoor mijn pony over het hek is gesprongen...
Ik ga in ieder geval met de staleigenaar overleggen of ik uberhaupt schrikdraad mag spannen.

EmilyxTessa

Berichten: 75
Geregistreerd: 31-12-16
Woonplaats: Limburg

Re: Pony rent dóór de bakrand...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 17:51

misschien wilt ze heel graag naar de stal toe. ik denk dat schikdraad wel zou kunnen werken(ik hoop het voor je)

Nadiine__x

Berichten: 2797
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 21:54

AmyPony schreef:
Ik heb vandaag mijn stalgenootje gesproken en weet inmiddels hoe het is gegaan. Ze waren hooi in de stallen aan het doen, en een andere pony dreef mijn pony in het nauw waardoor mijn pony over het hek is gesprongen...
Ik ga in ieder geval met de staleigenaar overleggen of ik uberhaupt schrikdraad mag spannen.


kan ze dan niet in een andere groep, zodat ze geen reden meer heeft dit te doen? :)

jasmijn16

Berichten: 961
Geregistreerd: 19-11-14

Re: Pony rent dóór de bakrand...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 22:01

Eigenlijk vind ik het onverantwoord en erg gevaarlijk dat ze in een wei staan zonder stroomdraad..