Paard krijgt kale plek van dekje.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-17 21:14

Even een update-je! Voor als mensen nog volgen :')

Dit was de 18e;
Afbeelding
Afbeelding

En dit was vandaag;
Afbeelding
Afbeelding

Ik smeer elke keer na het rijden/longeren uierzalf. En dan maak ik elke week foto's.
Het begint nu wel wat te schilferen, maar ik weet niet of dat erg is? Heb wel het idee dat er wat haartjes op komen..

En dit was een tijdje terug, een schuurplek door de deken;
Afbeelding

En dit was vanmorgen :')
Afbeelding

Daar heb ik maar een paar keer uierzalf op gesmeerd. Dus ik heb geen idee of dat heeft geholpen, haha!


Gelbrich
Berichten: 281
Geregistreerd: 09-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 21:23

Hier nog ééntje. Vorig jaar was ze niet geschoren en had ze het. Nu is ze geschoren en heeft ze het weer.

Het rare is dat ze nu al twee maanden stil staat maar er nog steeds geen haar terug groeit. Nu denk ik dat het ook aan mijn deken (Bucas Smartex) kan liggen (of combi dekje en deken).

Wat ik vreemd vind is dat ze het zomers niet heeft. Iemand een verklaring?

Volgend jaar maar weer zien maar dan krijgt ze een deken met een gladde binnenvoering, kijken of dat helpt.

Iris92
Berichten: 2072
Geregistreerd: 17-12-06

Re: Paard krijgt kale plek van dekje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 21:31

Mijn paard heeft het ook altijd rond deze periode, gaat vanzelf weer over.

Roozje
Berichten: 3
Geregistreerd: 06-05-11

Re: Paard krijgt kale plek van dekje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 18:07

Hier idd hetzelfde met ons geschoren paard.
Achter het zadel, maar ook waar de teugels langs de hals zitten en waar de deken schuurt.
Het ziet er niet uit! Het is een schimmel, maar goed, was vorig jaar ook en het haar komt elke zomer weer keurig terug :D

xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-17 22:16

Ik wil toch nog even weer reageren. Misschien ook voor anderen die volgend jaar met hetzelfde 'probleem' zitten :).
Overal zit al weer haar op! *\o/*

Dit was 1 maart;
Afbeelding
Afbeelding

8 maart;
Afbeelding
Afbeelding

15 maart;
Afbeelding
Afbeelding

27 maart;
Afbeelding
Afbeelding

En 6 april! :D
Afbeelding
Afbeelding

Het lijkt wel alsof de plek groter is geworden, als ik naar t zwarte kijk. Maar dat zwarte is allemaal 'nieuw' haar. Dus dat is fijn! :)

Ik heb gewoon elke keer na het rijden met uierzalf gesmeerd & de dekjes gewassen als er uierzalf op het dekje zat, zodat dat niet kan gaan schuren :). Ik smeer nu al geen uierzalf meer. Dus het heeft gewerkt :D

Orsje

Berichten: 876
Geregistreerd: 10-01-06
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 22:27

Die van mij reageerde juist hevig op een bontje onder het zadel. Kreeg daar juist plekken van. Direct na het weghalen van het bontje was dit weg.

En in de winter heeft die van mij ook aan de achterzijde van de dekjes op zijn rug de haren wat geschuurd. In de zomer nergens last van, en de winter zie je op een gegeven moment precies aan de haren waar het dekje stopt. Doordat hij dit jaar voor het eerst een deken op had, was het wel al minder dan voorgaand jaar.

Nu door de rui is er bijna niks meer te zien

Orsje, uit het zicht, maar niet uit mijn hart..
History (Fjord X Pinto) in bezit sinds 11-10-2013
Claire (Shet) in bezit sinds 24-01-2019
Fiona (Appaloosa Shet) in bezit sinds 16-05-2020

xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-17 22:42

Orsje schreef:
Die van mij reageerde juist hevig op een bontje onder het zadel. Kreeg daar juist plekken van. Direct na het weghalen van het bontje was dit weg.

En in de winter heeft die van mij ook aan de achterzijde van de dekjes op zijn rug de haren wat geschuurd. In de zomer nergens last van, en de winter zie je op een gegeven moment precies aan de haren waar het dekje stopt. Doordat hij dit jaar voor het eerst een deken op had, was het wel al minder dan voorgaand jaar.

Nu door de rui is er bijna niks meer te zien


Ik heb geen bontje gebruikt. Volgensmij zijn die schuurplekken puur gekomen doordat we hem hebben geschoren, maar misschien hadden we de vorm van t zadel iets langer door moeten laten lopen, haha.
Ik hoop inderdaad ook dat er van het zomer niks meer te zien van is! :). Ik vertrouw er maar op, haha!


viallie11
Berichten: 57
Geregistreerd: 27-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 14:29

Een wat ouder topic maar ik reageer ook maar even mijn paard heeft dit helaas nu ook zulke kale plekken. Maar wou er over aan jullie vragen hoe oud jullie paarden zijn? Mijn paard is namelijk 21 en heeft cushing ik dacht omdat ik hem daarom geschoren heb dat het daar ook aan kon liggen

xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-17 15:32

viallie11 schreef:
Een wat ouder topic maar ik reageer ook maar even mijn paard heeft dit helaas nu ook zulke kale plekken. Maar wou er over aan jullie vragen hoe oud jullie paarden zijn? Mijn paard is namelijk 21 en heeft cushing ik dacht omdat ik hem daarom geschoren heb dat het daar ook aan kon liggen


Ik wou hier al veel eerder op reageren, maar ben t helemaal vergeten! Zag hem nu net voorbij komen toen ik door 'mijn berichten' keek. Maar mijn paard was toen nog 10 (bijna 11). Dus dat is wel 10 jaar verschil, haha.

Saartje_J
Berichten: 131
Geregistreerd: 31-12-17

Re: Paard krijgt kale plek van dekje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 17:22

Zonde die kale plekken, die op de schouders zijn zeker van de deken? Dat is oa waarom ik nooit een deken op doe

xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-17 17:51

Saartje_J schreef:
Zonde die kale plekken, die op de schouders zijn zeker van de deken? Dat is oa waarom ik nooit een deken op doe


Op zijn schouder was het inderdaad van de deken. Maar ik trainde hem 5 dagen in de week en ging 2keer per maand op concour. Een paard dat vol in de wintervacht staat, is dan niet handig.
Mijn huidige paard (niet geschoren, wel een deken) heeft nergens last van. Die staat gewoon lekker onder de dekens. En ik vind het een geweldige uitkomst, die dekens :Y)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BingBot en 142 bezoekers