Paard krijgt kale plek van dekje.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 10:33

Dees schreef:
liekec schreef:
Die jij hebt loopt in 1 gebogen vorm, je kan beter zo eentje nemen:
https://www.agradi.nl/br-zadeldek-glamo ... oCxBDw_wcB
Doordat deze niet 1 vorm heeft valt ie mooi over de schoft en trekt ie daarom ook niet achter naar beneden om dat te compenseren (als je het volgt :') )


Ik zou dus zelf never nooit zo'n vorm dekje kopen he?
Bij mij loopt het dekje namelijk nooit zover over de schoft dat er een boog aan de voorzijde in het dekje hoeft te zitten. Het moet aan voorzijde alleen maar oplopen, verder niets. Ik geloof dus ook niet dat deze vorm de achterzijde 'vrij' zal spelen.

Dat scheelt, want volgens mij gaat het ook om TS haar paard en niet de jouwe :D

Ik merk zelf met dit dekje dat de vorm van de rug veel beter gevolgd wordt, ook is het veel makkelijker om het dekje vooraan goed in de kamer te trekken zonder dat deze dan aan de achterkant in de rug gaat snijden.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Paard krijgt kale plek van dekje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 10:46

Liekec, het gaat ook niet om jouw paard maar om dat van TS.
Veel plezier met je dekje, ik ga je voorbeeld niet volgen. Ik geloof er niet in ;)

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 10:51

Dees schreef:
Liekec, het gaat ook niet om jouw paard maar om dat van TS.
Veel plezier met je dekje, ik ga je voorbeeld niet volgen. Ik geloof er niet in ;)

Dat hoeft ook niet, ik hoop alleen dat TS er wat aan heeft want daar ging het me om :D

spottedponie
Berichten: 2962
Geregistreerd: 07-09-09
Woonplaats: Berkel Enschot

Re: Paard krijgt kale plek van dekje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 10:57

Ik lees even mee, mijn paard heeft hetzelfde als ze geschoren is....
Vanavond eens goed kijken naar mijn dekjes...

S_en_Z

Berichten: 9371
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Nieuwegein-Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 11:11

xPearl schreef:
S_en_Z schreef:
Die van mij had het ook maar dan vooral bij het verharen.

Ik legde deze dan op de rug onder het dekje. Had dan ook geen onderlegger nodig. Als ie niet meer "plakte" spoelde ik m ff af en liet m drogen.

https://www.ruiterhart.nl/95-zadel-onderlegger

Je hebt ze ook met een dikkere voor of achterkant als je zadel verhoogd moet worden maar deze vond ik erg fijn.


Als ik op je link klik, zie ik alle onderleggers. Dus ik weet niet welke jij bedoeld? Haha :).
Ik heb net vorige week een Equest V3 onderlegger aangeschaft. Dit zadel wat ik nu heb ligt niet helemaal geweldig, dus gebruiken we de V3 pad (We zijn druk opzoek naar n ander zadel. Maar mn paard heeft een lastige rug).. Dus ik vind het een beetje zonde om een soortgelijke onderlegger te kopen, als het ook een onderlegger is die ophoogd etc, haha.
Maar als je de goede link stuurt, kan ik altijd even kijken :)



Afbeelding

Heb in mn hoofd dat mijn versie iets duurder was maar is alweer ffies geleden, kan zijn dat hij nu goedkoper is of een iets ander merk. Het principe is iig tzelfde.

Vond m iig heel fijn omdat hij mooi op de plek bleef liggen en het dekje er ook niet overheen schoof.

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Paard krijgt kale plek van dekje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 11:14

Ik heb een paard dat dit ook heeft. Vooral dekjes met een sier biesje. Maar eigenlijk alle dekjes.
Zadel past goed. Anky dekjes ook grote problemen door die vochtopnemende stof.

Dat paard rij ik alleen met een mattes sjabrak. Dus 1 goed sjabrak en regelmatig wassen. Geen leuke kleurtjes of zo.

xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 13:30

Dees schreef:
TS, die Eurostar dekjes zijn prima. Daar kan het dan eigenlijk niet aan liggen. Maar je gebruikt iets onder het dekje? Bont? Daar krijgen ze geen schuurplekken van. Gelpad dan? Mischien kun je dat beter even achterwege laten.

Heb je bij het scheren wel ruim voldoende haar gelaten op de plek waar het zadel komt te liggen? Wellicht is de achterkant net iets te veel weggeschoren?


Nee, ik gebruik niks onder het dekje. Ik heb dan m'n dekje, dan die Equest V3 onderlegger en dan het zadel. Die onderlegger kan niet schuren, want die heb ik iets naar voren getrokken. Het is dus echt puur het dekje dat dan op zijn rug ligt.
Het haar dat we hebben laten staan was net iets langer als het dekje. Maar ik ben bang dat het zadel iets naar achter is geschoven (Zoals ik al zei, we zijn opzoek naar een nieuw zadel) en toen dus het dekje is gaan schuren..

S_en_Z schreef:
[url=m/qbQHnE.png]Afbeelding[/url]

Heb in mn hoofd dat mijn versie iets duurder was maar is alweer ffies geleden, kan zijn dat hij nu goedkoper is of een iets ander merk. Het principe is iig tzelfde.

Vond m iig heel fijn omdat hij mooi op de plek bleef liggen en het dekje er ook niet overheen schoof.


Ik heb dus een Equest V3 pad. Ik ben bang dat als ik deze pad ook nog koop en onder m'n dekje doe, het zadel wel heel belabberd gaat liggen :').
Dus ik denk niet dat dit heel handig is, haha. Dan kan ik beter een stukje bont(?) op mijn dekje naaien denk ik?

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (Belgiƫ)

Re: Paard krijgt kale plek van dekje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 13:40

mijn paard had dit vroeger ook, sinds ik geen natuurlijk dekje meer laat staan bij het scheren nagenoeg geen last meer van schuurplekken op de rug en gebruik nog steeds dezelfde dekjes...

F3nn3

Berichten: 1253
Geregistreerd: 04-12-06
Woonplaats: Midden-limburg

Re: Paard krijgt kale plek van dekje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 14:12

Wat ook werkt is talkpoeder/babypoeder op de plek doen voor het rijden :)

xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 19:02

Heb al een tijdje niks meer laten horen, maar de plek zit er nogsteeds :').

Ik ga denk ik toch voor een stukje bont (neusbontje bijv) en die op een dekje naaien. Dat lijkt me aardig zacht, en schuurt niet zo erg.

@Petitparis
Ik durf het niet aan om alles weg te scheren.. Doodsbang dat hij overal schuurplekken krijgt, haha.

@F3nn3
Werkt dat echt? Nooit van gehoord! Zal eens kijken!

xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-17 18:13

Heb al een tijdje niks laten horen van mij. Het is nogsteeds niet beter geworden.
Heb ook al verschillende dekjes geprobeerd. Met zachte binnenkant, zachte bies etc. Maar niks werkt..
Nu heb ik een nieuw zadel gekocht welke door mijn zadelmaker is gecheckt. Dus daar kan het ook niet aan liggen. Omdat ik nu niet meer met die pad rij, trek ik het dekje helemaal naar voren, zodat het achteraan niet kon gaan schuren. Maar nu is t dus op een andere plek gaan schuren :')

Bontje heb ik ook nog niet op m'n dekje genaaid, omdat het nu best een grote, kale plek is geworden. Dus ik weet niet of dat nu wel helpt.
Maar ik denk dat hij gewoon heel gevoelig is. Hij heeft ook aan beide kanten van de hals 2 kale plekken. Door de teugels _O-

Maar naast talkpoeder/babypoeder, zijn er nog andere dingen die ik kan proberen? Of andere tips?

salome_xxx

Berichten: 41
Geregistreerd: 15-03-16
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 18:23

op de kale plekjes kun je uierzalf smeren! werkt perfect!

xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-17 20:29

salome_xxx schreef:
op de kale plekjes kun je uierzalf smeren! werkt perfect!


Dan ga ik dat eens halen!
Zal morgen wel even foto maken van de kale plek en hier posten!

madelene

Berichten: 1883
Geregistreerd: 26-04-06
Woonplaats: vijlen limburg

Re: Paard krijgt kale plek van dekje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 20:35

Mijne heeft dat ook...ieder jaar weer...
Heeft er geen last van. Ik maak me er niet druk om

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Paard krijgt kale plek van dekje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 12:18

Zonder dekje rijden. Moet je alleen je zadel wat vaker poetsen.

PrutjeTootie

Berichten: 37
Geregistreerd: 01-05-16
Woonplaats: Naast mijn buuren

Re: Paard krijgt kale plek van dekje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 13:22

ik zou geen bontje er onder laten maken want dan heb je kans dat het zadel niet meer goed ligt maar ik zou gewoon met alleen een schapenwolpad rijden

xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-17 19:32

Zo ziet het er nu uit;
Afbeelding
En aan de andere kant precies 'tzelfde. Bovenop is het echt een schuurplek, de rest is gewoon kaal. Had ook foto's van bovenaf gemaakt, maar die waren helemaal wazig, haha

@Madelene
Voor zover ik weet heeft hij er ook geen last van. Maar het word wel elke keer erger..

@Ineke
Daar had ik inderdaad ook al over nagedacht.. Maar ik weet niet of dat ook niet gaat schuren..

@PrutjeTootie
Het was ook niet het idee om een heel bontje er onder de maken. Maar gewoon een stukje bont (een recht stukje. Bijv een neusbontje ofzo) op de rand te naaien. Zodat alleen de achterkant van het dekje, aan de onderkant, een stukje bont zit. Dus niet onder het zadel zelf!

Zamora98
Berichten: 97
Geregistreerd: 13-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 11:12

Mijn paard heeft het ook, nieuw dekje gekocht wat blijkbaar wat stroever is en nu aan beide kanten een flinke kale plek... ;(

xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-17 18:20

Afbeelding

Heb vanmiddag ook uierzalf gehaald. Lees goede verhalen daarover.
Heb m'n zadelmaker ook geappt, en die zei al dat ik vaker een schoner dekje moet pakken. Dus ik ga mijn speciale dekjes-wasmachine ( :') ) even schoonmaken, zodat ik na een paar keer rijden mijn dekjes weer uit kan wassen. Dat ik om de zoveel dagen eens schoon dekje kan pakken.

Maar ik hoop gewoon dat er wel weer (donkere) haren komen.. En dat ik van de zomer een paard met haar heb _O-

Laurievc

Berichten: 4421
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Paard krijgt kale plek van dekje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 18:23

Hier helaas jaren hetzelfde gehad, heb de reden nooit gevonden... Talkpoeder, andere dekjes, elke dag een ander dekje, vacht tot achter het zadel laten staan, bontje eronder. Niks werkte... Ondertussen is paardlief overleden, maar ik lees even mee. Als ik het in de toekomst nog eens tegenkom... :)

xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-17 18:28

Laurievc schreef:
Hier helaas jaren hetzelfde gehad, heb de reden nooit gevonden... Talkpoeder, andere dekjes, elke dag een ander dekje, vacht tot achter het zadel laten staan, bontje eronder. Niks werkte... Ondertussen is paardlief overleden, maar ik lees even mee. Als ik het in de toekomst nog eens tegenkom... :)


Had jij het alleen in de winter? Of ook in de zomer?
En had jij gewoon dat het haar weer aangroeit?
Als we hem volgende winter weer scheren, wil ik sowieso een langere zadelplek, haha

Laurievc

Berichten: 4421
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Paard krijgt kale plek van dekje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 18:31

Enkel in de winter, zomer heb ik er nooit last van gehad. Haar groeide inderdaad gewoon aan vanaf het warmer werd, ecgt vreemd!

nienke555

Berichten: 4924
Geregistreerd: 16-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 18:34

Jep, hier hetzelfde probleem. Gelukkig is het maar een plekje van zo'n 5 bij 1 cm, maar hoop toch dat het snel over is :P Pony is niet geschoren. Hij heeft het deze winter voor het eerst, terwijl ik nog steeds dezelfde merken dekjes gebruik, dus het kan ook niet aan een ander merk dekje liggen. (Ik gebruik Subscribe, QHP en Eskadron.)

Lukasje
Berichten: 11256
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Paard krijgt kale plek van dekje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 18:57

He, ik heb hetzelfde probleem bij mijn niet-geschoren pony! Ik heb het idee dat hij er dit jaar meer last van heeft dan de vorige. In eerste instantie dacht ik dat het van zijn winterdeken kwam. Dat heb ik verwisseld maar hij heeft nog steeds een kale plek.

xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Re: Paard krijgt kale plek van dekje.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-17 19:49

Ben 'blij' dat mijn paard niet de enige is, zo te lezen.
Is alleen wel mega 'piep'..