Pensionstalling dilemma - omgekeerde wereld

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lusitana

Berichten: 22431
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 17:21

MaseyZoef schreef:
Vooral omdat ik het niet prettig vind dat het paard dan dus zo 4 uur alleen op stal staat. Daarom ook mijn dilemma, het is onze stal maar natuurlijk haar paard.

Moet ik dan mijn eigen persoonlijke voorkeur voor lekker naar buiten 'opdringen' of haar haar gang laten gaan?

Jij vind het niet prettig, maar waar het om gaat is of het paard het prettig vindt of niet. Niet alle paarden hebben een probleem met op stal staan of zelfs alleen staan voor een dagdeel. Als hij gaat staan weven of luchtzuigen uit frustratie is het wat anders, maar ik lees hier nergens dat het paard de boel afbreekt ofzo.

Als je geen afspraken hebt gemaakt behalve dat het paard er mag blijven, dan lijkt me het logisch dat ze denkt dat het er blijft zoals het altijd ging. En waarom niet?

Je kunt natuurlijk altijd nog voor een gulden middenweg gaan en vragen of ze iets later kan komen rijden.

Sleeper

Berichten: 3955
Geregistreerd: 21-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 17:21

MaseyZoef schreef:
Vooral omdat ik het niet prettig vind dat het paard dan dus zo 4 uur alleen op stal staat. Daarom ook mijn dilemma, het is onze stal maar natuurlijk haar paard.

Moet ik dan mijn eigen persoonlijke voorkeur voor lekker naar buiten 'opdringen' of haar haar gang laten gaan?



Misschien heeft ze wel een hele goede reden waarom ze hem op stal zet en het gesprek aan gaan is de enige oplossing. Of ze nou familie is of niet duidelijkheid is wel belangrijk. Een goed gesprek betekent geen ruzie of iemand op de vingers tikken maar duidelijk krijgen 'waar sta jij en waar sta ik' Voor een stal is het handig als paarden met de groep mee draaien en dat betekent samen naar buiten en samen weer naar binnen. Ook om de rust te bewaren. Tenzij er individuele reden waardoor het paard iets anders nodig heeft dan de groep.

Lusitana

Berichten: 22431
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 17:25

Sleeper schreef:
Voor een stal is het handig als paarden met de groep mee draaien en dat betekent samen naar buiten en samen weer naar binnen. Ook om de rust te bewaren. Tenzij er individuele reden waardoor het paard iets anders nodig heeft dan de groep.

Ze komt rijden. En andere mensen neem ik aan ook. Dus paarden worden altijd tussendoor eruit gehaald. Dat is op geen enkele stal te voorkomen. Alleen deze gaat na het rijden niet terug. Daar hebben andere paarden geen last van.

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Pensionstalling dilemma - omgekeerde wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 17:36

Je hebt 3 paarden staan, waaronder die ene van het familielid. Zijn die andere 2 van jezelf of is daar ook nog 1 van een pensionklant bij?

Ik zou eens met alle eigenaren om de tafel gaan en wat "regels" vastleggen over hoe jij en je vriend het paarden houden zien en welke "regels" jullie daarbij willen hanteren. Misschien denkt dit familielid wel dat ze jullie werk uit handen neemt door haar paard "alvast" binnen te zetten en heeft ze geen idee dat het beestje dan nog 4 uur alleen staat.

Overigens vind ik het een beetje een rare constructie dat jullie nu dus voor de stalling van haar paard betalen. Ik wil niet weten hoe jullie dat financieel geregeld hebben, maar maak vooral duidelijk wat de wederzijdse rechten en plichten zijn, zodat iedereen weet waar ie aan toe is.

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 17:43

Ik ben wel benieuwd of je al eens gevraagd hebt waarom. Misschien zet ze hem wel binnen zodat hij even kan opdrogen als ie heeft gezweet? Ik weet ook niet of ze nog in de buurt woont, maar misschien heeft ze geen tijd oid om hem weer terug buiten te zetten als hij droog is? Of natuurlijk met hele andere reden.
Als het paard het verder prima vind en rustig op stal staat zie ik het probleem ook niet zo.

Wij hebben hier een aantal paarden die je niet alleen op stal moet laten staan, want die breken de boel dan af omdat ze niet alleen willen zijn. Dan zou ik zoiets ook niet waarderen.

Ik ga met de rest mee wbt even overleggen met elkaar :j

Sleeper

Berichten: 3955
Geregistreerd: 21-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 17:46

Lusitana schreef:
Sleeper schreef:
Voor een stal is het handig als paarden met de groep mee draaien en dat betekent samen naar buiten en samen weer naar binnen. Ook om de rust te bewaren. Tenzij er individuele reden waardoor het paard iets anders nodig heeft dan de groep.

Ze komt rijden. En andere mensen neem ik aan ook. Dus paarden worden altijd tussendoor eruit gehaald. Dat is op geen enkele stal te voorkomen. Alleen deze gaat na het rijden niet terug. Daar hebben andere paarden geen last van.


Ik geloof dat je mn post niet helemaal begrijpt ;)

N0a
Berichten: 4770
Geregistreerd: 11-02-07

Re: Pensionstalling dilemma - omgekeerde wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 17:53

Je kunt toch een berichtje sturen.. Goh ik zie dat hij op stal staat, moet ik hem weer in de wei zetten? En als ze dan antwoord dat het niet hoeft, kun je toch vragen wat de reden hier voor is. Ik snap het probleem niet zo.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Pensionstalling dilemma - omgekeerde wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 18:23

Geen berichtje sturen, dat geeft alleen maar misverstanden. Gewoon aanspreken. Vertellen dat jij er moeite mee hebt dat hij zo vaak alleen binnen staat, blijf bij jezelf. Laat haar maar reageren... Niet meteen gaan gooien met regels en afspraken, eerst eens onderzoeken en jouw gevoelens weergeven. Misschien is dat al genoeg, misschien blijkt dat er een goede reden voor is. Haar paard, mischien moet je wel slikken. Je kunt niet over alles controle hebben je kunt wel alles bespreekbaar maken.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Pensionstalling dilemma - omgekeerde wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 18:59

Misschien is hij warm en bezweet van het rijden en dan kun je hem met dit weer inderdaad beter niet weer buiten zetten als hij toch een stal heeft?

cobiieJarig

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 19:06

Waar ligt de grens dat jij (nu als staleigenaar blijkbaar) bepaald wat een ander wel en niet mag doen met zijn/haar paard?
Als zij met een scherp bit of hulpteugels rijdt ga je haar hier dan ook op aanspreken?
Niet eens aanvallend bedoeld maar zeker iets om over na te denken zodat je een stal reglement kan opstellen en die aan toekomstige klanten kan voorleggen.

Als het probleem in jouw ogen enkel is dat het paard 4 uur alleen op stal staat zonder daar onrustig te zijn, zou ik haar enkel vragen waarom ze hem zo vroeg op stal zet en of ze het prettig vindt als je hem dan nog een paar uur buitenzet.
Indien ze dat niet wilt zou ik het ook gelijk daarbij laten.

c_alsemgeest

Berichten: 20629
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 19:13

mrie schreef:
Geen berichtje sturen, dat geeft alleen maar misverstanden. Gewoon aanspreken. Vertellen dat jij er moeite mee hebt dat hij zo vaak alleen binnen staat, blijf bij jezelf. Laat haar maar reageren... Niet meteen gaan gooien met regels en afspraken, eerst eens onderzoeken en jouw gevoelens weergeven. Misschien is dat al genoeg, misschien blijkt dat er een goede reden voor is. Haar paard, mischien moet je wel slikken. Je kunt niet over alles controle hebben je kunt wel alles bespreekbaar maken.


Ik zou niet beginnen met dat je er moeite mee hebt eigenlijk... gewoon vragen waarom ze hem op stal doet. Dan weet je meteen of er een goede reden achter zit. Sowieso vindt ik persoonlijk dat ze het zelf zou mogen bepalen. Als het paard echt nooit buiten komt, of er zichtbaar last van heeft zou het een ander verhaal zijn voor mij.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Pensionstalling dilemma - omgekeerde wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 19:23

Tja ik kan niet voor ts spreken maar ik vind het wel vervelend als paarden echt veel eerder binnen staan dan de rest..t geeft Hoe dan ook onrust! Over t algemeen willen klanten t hier gelukkig ook niet!

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 21:24

c_alsemgeest schreef:
mrie schreef:
Geen berichtje sturen, dat geeft alleen maar misverstanden. Gewoon aanspreken. Vertellen dat jij er moeite mee hebt dat hij zo vaak alleen binnen staat, blijf bij jezelf. Laat haar maar reageren... Niet meteen gaan gooien met regels en afspraken, eerst eens onderzoeken en jouw gevoelens weergeven. Misschien is dat al genoeg, misschien blijkt dat er een goede reden voor is. Haar paard, mischien moet je wel slikken. Je kunt niet over alles controle hebben je kunt wel alles bespreekbaar maken.


Ik zou niet beginnen met dat je er moeite mee hebt eigenlijk... gewoon vragen waarom ze hem op stal doet. Dan weet je meteen of er een goede reden achter zit. Sowieso vindt ik persoonlijk dat ze het zelf zou mogen bepalen. Als het paard echt nooit buiten komt, of er zichtbaar last van heeft zou het een ander verhaal zijn voor mij.


Dan krijg je geen gesprek: De waarom vraag is een vraagt de ander om verantwoording aan je af te leggen. Deze manier van het gesprek aan gaan is meteen de lont in het kruitvat gooien. Niet handig |o

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Re: Pensionstalling dilemma - omgekeerde wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 21:29

Misschien zet ze hem wel binnen zodat jij dat niet meer hoeft te doen? Ik zou het gewoon even vragen, als iemand dagelijks op je erf komt en jou de zorg voor haar paard toevertrouwd, dan zou er toch wel enige vorm van communicatie mogelijk moeten zijn_

flitzz
Berichten: 1271
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 21:53

Ik snap het ook niet. Waarom niet gewoon het gesprek aangaan.. Ik zou juist zelf het gesprek aangaan en niet je vriend laten doen. Familie of niet wilt graag duidelijkheid hierover. Misschien heeft ze wel een bepaalde reden waarom ze het paard binnen zet. Als je niks vraagt word het natuurlijk nooit duidelijk waarom of wat haar beweegredenen zijn.
Ik snap dat jullie gezien jullie het lastig vinden gezien jullie eerdere ervaring met haar. Mijn ervaring is dat gesprekken met familie (of vrienden) worden vaak lastiger juist vanwege de familie (of vriendschaps) band. Er word niet voor niks gezegd dat je geen handel moet drijven met familie of vrienden. (in dit geval zorgen jullie nu voor haar paard) Ik zou er nu wel (samen) voor zorgen voor duidelijke stalregels. Het is nu jullie huis en stal..

Gwahir

Berichten: 755
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: ʕ·ᴥ·ʔ

Re: Pensionstalling dilemma - omgekeerde wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 21:59

Communication is key. Als de verstandhouding nu al niet best is, verbetert die zeker niet door een gesprek uit de weg te gaan...

Christiene
Berichten: 7715
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 22:04

ik zie geen probleem.. ik zet ze na het rijden ook niet buiten vooral als ze gezweet hebben.

hier heb ik zelfs liever dat ze ze binnen laten als ze na drie uur komen.. geen doen anders staan ze net weer buiten kom ik ze alweer binnen zetten.. (in de winter)

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Pensionstalling dilemma - omgekeerde wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 22:13

Betaald ze wel zelf hooi/stro? Dan zou het me niet uitmaken. Maar als dat voor jouw rekening is, kan ik me voorstellen dat je niet voor de extra kosten op wilt draaien omdat je er niks voor terug krijgt.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: Pensionstalling dilemma - omgekeerde wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 22:17

Zonder dat je haar beweegredenen weet, blijft het gissen.
En op bokt kunnen we van alles bedenken, hele goede en hele slechte redenen, maar daarmee kom je er helaas niet achter.

Hoe dan ook een vervelende situatie. Succes!

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 22:31

Ondanks dat het merendeel van bokt vindt dat paarden zoveel mogelijk naar buiten moeten zijn er ook mensen die het prima vinden dat hun paard een uurtje (of wat meer) buiten staan.
Het klinkt niet alsof het paard er problemen mee heeft dus ik zie dan ook het probleem niet.

Geloof dat het een groter probleem is dat dit niet eens bespreekbaar is :+.

Munnie

Berichten: 2316
Geregistreerd: 14-09-07
Woonplaats: Uden

Re: Pensionstalling dilemma - omgekeerde wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 23:28

Wat verwacht je nou dat bokt voor jou kan doen? ? Gewoon vragen lijkt me een goed idee.

Daarbij zou ik het met zulk weer ook beter vinden dat mijn paard iets eerder binnen staat. Als het paard het prima vindt zou ik er geen probleem van maken.

Cebren
Berichten: 29
Geregistreerd: 17-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 13:15

Zoals iedereen al zegt; overleg het met de eigenaar. Als ze graag wil dat haar paard vanaf dat moment op stal staat, ook in zijn eentje, dan is dat haar keuze. De keuze die ze zelf maakt voor haar eigen paard. Ik zie ook het probleem niet.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Pensionstalling dilemma - omgekeerde wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 16:22

TS ben je er nog?

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 17:46

Christiene schreef:
ik zie geen probleem.. ik zet ze na het rijden ook niet buiten vooral als ze gezweet hebben.

hier heb ik zelfs liever dat ze ze binnen laten als ze na drie uur komen.. geen doen anders staan ze net weer buiten kom ik ze alweer binnen zetten.. (in de winter)

Precies,hier ben ik het mee eens.

Kalab

Berichten: 175
Geregistreerd: 15-11-16

Re: Pensionstalling dilemma - omgekeerde wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 18:48

Ik denk dat dit probleem, of dilemma zoals jij het beschrijft, best eenvoudig op te lossen is door gewoon met de eigenaresse van het betreffende paard te communiceren. In mijn ogen zijn moeilijkheden in het verleden geen reden om niet meer te communiceren en het maar op z'n beloop te laten, dat gaat uiteindelijk alleen maar problemen opleveren omdat verwachtingen en wensen van beide kanten niet naar elkaar uitgesproken worden. Misschien verwacht deze vrouw wel dat haar paard later nog buiten gezet wordt? Misschien verwacht ze wel dat jullie paarden niet veel later naar binnen gaan?

Als je het moeilijk vindt om dit zelf te doen, kan je natuurlijk altijd aan je vriend vragen of hij bij dit gesprek aanwezig wil zijn of eventueel het gesprek wil leiden.