maximale lengte manen om los te kunnen dragen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anniick

Berichten: 2314
Geregistreerd: 26-06-07
Woonplaats: Breda

maximale lengte manen om los te kunnen dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-16 09:12

Ik heb een paard met manen van nu +- 1 meter lengte die in de zomer strak in de vlechten en ingepakt staat vanwege zomereczeem. Nu zou ik hem deze winter graag echt even lekker paard willen laten zijn: lekker zonder deken en manen los.

In mijn optimistische bui lekker zijn manen los gegooid en op het land gezet. gevolg: meerdere plukken aan de achterkant van zijn manen gehalveerd wegens rollen en vervolgens opstaan en op zijn manen staan -O- . Dom dom, logisch natuurlijk.

Nu ben ik aan het overwegen om zijn manen af te knippen tot aan de lengte dat het wel los kan blijven hangen (kan ik ook eens genieten van de loshangende manen in plaats van altijd maar in die vlechten). Dus mijn vraag; tot welke lengte zou ik ze dan moeten afknippen? Wat zijn jullie ervaringen hiermee? :)


soof14

Berichten: 316
Geregistreerd: 12-06-13
Woonplaats: Assen

Re: maximale lengte manen om los te kunnen dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 09:16

Misschien tot de lengte afknippen dat als het paard in eet houding staat en dat het dan niet de Grond aanraakt ? Goed dat je het durft af te knippen in plaats van dat je het lang laat omdat het mooi is

butengeweun

Berichten: 3644
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 09:17

Nu gewoon ca 20 cm eraf en niet meer vlechten dan blijven ze gewoon normale lengte ivm natuurlijk slijten.

"Letting go doesn't have to mean giving up, it means accepting that some things weren't meant to be.."
"Cowboys are just like weather, nothing can be done to change either one of them..."

Anniick

Berichten: 2314
Geregistreerd: 26-06-07
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-16 09:17

Soof14, Dat heb ik inderdaad al gedaan! maar helaas mocht dat niet baten.

petitparis

Berichten: 15976
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: maximale lengte manen om los te kunnen dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 09:30

+/- 2/3 tot halsbreedte zou ik denken. Of dat is toch vaak de lengte die ik zie bij paarden die geen sportcoupe hebben en zelden bijgeknipt...

There is beauty in everything, even the things that scare us.

Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 09:31

petitparis schreef:
+/- 2/3 tot halsbreedte zou ik denken. Of dat is toch vaak de lengte die ik zie bij paarden die geen sportcoupe hebben en zelden bijgeknipt...


Dat is toch ook wel genetisch bepaald, voor mijn Haflinger was dat zeker waar maar mijn PREs hebben 80+cm en daar kom ik nooit aan verder.

Hoe lang zijn de manen nu ts? Of was de meter al van na het knippen?

petitparis

Berichten: 15976
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: maximale lengte manen om los te kunnen dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 09:34

@azmay: ik bedoel niet dat de manen niet langer kunnen worden. Maar wel dat dit een veel voorkomende lengte is, waarbij weinig klitvorming of beschadiging voorkomt.

There is beauty in everything, even the things that scare us.

Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 09:36

petitparis schreef:
@azmay: ik bedoel niet dat de manen niet langer kunnen worden. Maar wel dat dit een veel voorkomende lengte is, waarbij weinig klitvorming of beschadiging voorkomt.


De mijne hebben nu dus altijd de manen los en krijgen eens in de 2 maanden wat antiklit erdoor. Staan in de wei en kunnen volop schuren als ze zouden willen. Toch blijven ze mooi op lengte :j

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37155
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: maximale lengte manen om los te kunnen dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 09:38

Oude tinker hield ik op een lengte van 110/120 dit was een punt pakken naar zijn mond halen en op die engte afknippen. Jonge tinker heeft ook een fikse lengte, weet niet precies hoe lang maar ookdie houd ik op graaslengte.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Anniick

Berichten: 2314
Geregistreerd: 26-06-07
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-16 09:39

Azmay schreef:
Dat is toch ook wel genetisch bepaald, voor mijn Haflinger was dat zeker waar maar mijn PREs hebben 80+cm en daar kom ik nooit aan verder.

Hoe lang zijn de manen nu ts? Of was de meter al van na het knippen?


nu 1 meter inderdaad :) ik had er voor het voorkomen van opeten maar 5cm afgeknipt ofzo. Jij hebt bij je PREs de manen met 80 cm dus nog los hangen?


Karuna, graaslengte werkt bij mij helaas dus niet aangezien die dan toch nog zijn manen met rollen aftrapt. Misschien omdat het achterste gedeelte van zijn manen te lang is? Misschien is het een idee om alleen het achterste gedeelte schuin naar voren korter af te knippen zeg maar, zijn manen lopen nu van voor naar achter kort>lang. Het is dus nu geen punt.
Laatst bijgewerkt door Anniick op 26-10-16 09:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Iloscorp

Berichten: 1232
Geregistreerd: 20-09-15
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 09:39

Bij mijn paard heb ik het eens geknipt tot ehhh hoe leg ik dat uit....

Als je zeg maar een pluk pakt die het dichtste bij zijn oren zit, en dat naar de mond brengt, dan had ik het geknipt tot boven de mondhoeken. En dan de rest uiteraard dezelfde lengte. Dan is het dus zo kort dat je paard niet zijn manen kan opeten, en er ook niet op kan staan...

Misschien maakt onderstaande foto het wat duidelijker.
Afbeelding

Inmiddels is het alweer 20 a 30 cm aangegroeid 8)7

En ik zie nu dat Karuna hetzelfde zegt haha :)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37155
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: maximale lengte manen om los te kunnen dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 09:41

Ikknip alleen altijd in een punt nooit recht, langste stuk maan bij de schouder

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Anniick

Berichten: 2314
Geregistreerd: 26-06-07
Woonplaats: Breda

Re: maximale lengte manen om los te kunnen dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-16 09:44

Oh ja precies! Zoals karuna het zegt heb ik het nu ook maar dat werkt dus niet. De optie van jou ilonamandjes zou dan zeker werken, vind het alleen wel erg recht :).

Thanks voor de reacties al!

Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 09:44

Anniick schreef:
Azmay schreef:
Dat is toch ook wel genetisch bepaald, voor mijn Haflinger was dat zeker waar maar mijn PREs hebben 80+cm en daar kom ik nooit aan verder.

Hoe lang zijn de manen nu ts? Of was de meter al van na het knippen?


nu 1 meter inderdaad :) ik had er voor het voorkomen van opeten maar 5cm afgeknipt ofzo. Jij hebt bij je PREs de manen met 80 cm dus nog los hangen?


Karuna, graaslengte werkt bij mij helaas dus niet aangezien die dan toch nog zijn manen met rollen aftrapt. Misschien omdat het achterste gedeelte van zijn manen te lang is? Misschien is het een idee om alleen het achterste gedeelte schuin naar voren korter af te knippen zeg maar, zijn manen lopen nu van voor naar achter kort>lang. Het is dus nu geen punt.


Ik zou ze gewoon 20cm korter knippen en dan laten. Dan ziet het er even lelijk uit maar dan groeit het wel weer natuurlijker bij.

Die van mij lopen inderdaad los met 80+cm manen. Soms schuren ze even oid maar tot nu toe mag ik niet klagen. Borstel het eens in de maand/ 2 maanden eens uit.

Iloscorp

Berichten: 1232
Geregistreerd: 20-09-15
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 09:45

Anniick schreef:
Oh ja precies! Zoals karuna het zegt heb ik het nu ook maar dat werkt dus niet. De optie van jou ilonamandjes zou dan zeker werken, vind het alleen wel erg recht :).

Thanks voor de reacties al!


Dat was het ook zeker... alleen dat boeide mij toen niet, het was wel praktisch! :P
(was het toen even helemaal zat die lange manen haha)

Maflinger_S
Berichten: 12143
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 09:46

Ik zou halsbreedte doen als maximale lengte, dan heeft ie er geen last van en het staat nog mooi en je kunt nog vlechten.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

butengeweun

Berichten: 3644
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 09:47


"Letting go doesn't have to mean giving up, it means accepting that some things weren't meant to be.."
"Cowboys are just like weather, nothing can be done to change either one of them..."

Anniick

Berichten: 2314
Geregistreerd: 26-06-07
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-16 09:48

Nog niet eens gedacht om terug te kijken naar oude fotos. Haha dankje, dat is inderdaad een mooi voorbeeld! Nu nog even de moed bij elkaar rapen :Y)

xLeoniee

Berichten: 2427
Geregistreerd: 16-01-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 09:49

Ik heb ze ook geknipt omdat ze haar manen opat als ze los zaten

merk nu ze los zitten ze ook mooier en voller worden als in de vlecht.

Nu:
Afbeelding

Voor:
Afbeelding

Abby oet de Broekstreek v. Liz. Neustar
Catell van 't Jansveld v. Liz. Steuermann
†Mareja van Steenbergen Elite, Sport | v. Adidas | Z1+14
IG: @dutchhaflingers

Iloscorp

Berichten: 1232
Geregistreerd: 20-09-15
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 09:50

Ik zal je een hart onder de riem steken... mocht het niet bevallen, het groeit vanzelf wel weer terug. Dat is bij Django ook goed gekomen :)

Afbeelding


Iloscorp

Berichten: 1232
Geregistreerd: 20-09-15
Woonplaats: Lelystad

Re: maximale lengte manen om los te kunnen dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 11:47

Ja opzich was het echt juist hartstikke handig!

Alleen is het ook weer een gedoe om (netjes) bij te houden, en zijn manen groeien namelijk best wel snel. Maar ik sluit niet uit dat ik het ga herhalen hoor hahaha... voor nu laat ik het weer ff lang :P

Succes met je besluit haha!

janouk
Blogger

Berichten: 17814
Geregistreerd: 18-04-06

Re: maximale lengte manen om los te kunnen dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 07:09

Haflinger met 80cm manen en een hele volle bos. Altijd los. Stoere ruin. Ik vind vlechtjes echt niet bij hem passen :D ik pluis ze 1 x per week uit. Gaat prima.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: maximale lengte manen om los te kunnen dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 12:55

de manen van mijn merrie zijn 1.30 mtr lang en heb ik bij voorkeur los. af en toe een heksenknoop maar niet meer dan dat.

je kunt de richting van de wind niet veranderen, wel de stand van je zeilen. Te huur 6 persoons vakantiehuisje aan visvijver en leuke omgeving zie: www.fanerberveld.webnode.nl

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: maximale lengte manen om los te kunnen dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 10:22

Ik heb ze afgeknipt tot iets meer dan handbreedte toen het te lang werd :D Nog geen moment spijt van gehad. Die vlechten vind ik nou ook niet echt een mooi aanzicht dus eigenlijk heb je maar weinig plezier van lange manen. Los was het veel te dik voor, ging enorm broeien, zelfs als het niet zo warm was.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 3 bezoekers