staldilemma .... inloopstal of vaste stallen maken?

Moderators: Dyonne, Nicole288, Pistasche, Apple, C_arola, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Vayo

staldilemma .... inloopstal of vaste stallen maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-16 12:20

Hoi,

wij zijn plannen aan het maken om onze stal te gaan verbouwen/veranderen, omdat wij volgend jaar een grote E pony erbij willen.
Op dit moment hebben we een wei van 0,75 ha die we ingericht hebben als een soort van paddock Paradise. Om de wei heen ligt een track en halverwege een doorgang. Ze kunnen dus in een soort 8 om de weides. Ook ligt er een kleine paddock in de track, waarvan we de grond hebben laten keren.

Wij hebben nu een ruime inloopstal van 9 x 4,5 meter waar ze dag en nacht in kunnen. Ze zijn onze 2 shetlandertjes. Ze kunnen nu 24/7 buiten en door de track kunnen ze niet continue de wei op.
Hieronder zie je een schets van de huidige situatie. De wei grenst aan ons huis en onze tuin. De stal ligt met de lange zijde tegen een bedrijfsgebouw aan een aan de korte zijde grens hij aan de ene kant aan het erf en aan de andere kant aan een klein padje en dan ons huis.
De stippellijn bij de wei geeft aan dat de wei groter is en verder loopt dan dat je ziet op het plaatje.

Afbeelding

Als er een E pony bij komt willen we graag van 1 grote inloopstal, 2 losse stallen maken. Ik wil ze namelijk op stal kunnen zetten.
De shetlanders die al jaren samen staan krijgen een stal en de E pony krijgt ook een stal.

De ingang van de stal willen we veranderen. Als ze de stal uitkomen moeten ze een erg korte draai maken en het padje is erg smal (90 cm) Prima voor de shetlanders die dit al jaren gewend zijn, maar niet voor een grote pony.
Nu grenst die ingang direct aan het erf. Het grote nadeel daarvan is, is dat als ze door de draden gaan ze gelijk op ons open erf staan en weg kunnen. Ander groot nadeel is dat we vanuit huis en de tuin totaal geen zicht hebben op de ingang/uitgang van de stal. Een vreemde kan er dus ook makkelijk komen.
Ruimer kunnen we de ingang niet maken, omdat er geen mogelijkheid is om wat ruimte van het erf af te halen en te gebruiken voor een bredere ingang/uitgang.

De tuin willen we niet kleiner en het tuinhuis kan niet weg en ook niet kleiner. Het houthok kan weg in zijn geheel weg waardoor het een stuk ruimer wordt. De afscheiding tussen het pad en het erf willen we gaan veranderen in een schutting en poort die op slot kan.

Tussen de stal en de tuin hebben we nu een stukje loze ruimte. Er groeit nu wat gras en ik hang er mijn was op. Dit stukje van 9 x 3,30 meter willen we gebruiken om een uitloopje te creëren zodat ze in de nacht, als ze op stal staan, ook een klein stukje naar buiten kunnen.
Aan de kant van de tuin wil ik een smal pad van 50 cm. Vanuit de tuin kunnen we via een poortje in de schutting daar komen en in het tuinhuis zit er daar ook een extra deur.
De uitloop zal dus 9 x 2,80 meter worden voor 2 kleine en een grote pony.

Dit is de situatie zoals we hem willen:

Afbeelding

Mijn vragen:

* lijkt jullie een uitloopje vanuit de stal (stal = 4,5x4) van 4,5 x 2,80 meter een goede verbetering? Of is het te klein en kan ik het beter weg laten?
Ik wil ze graag 's nachts op stal kunnen zetten.

* nadeel vind ik dat ze overdag niet in hun stal kunnen om te schuilen. Alles open laten zodat ze in het inloopje en stallen kunnen is een optie. Maar is dat niet vragen om problemen omdat ze dan in elkaars inloop en stallen kunnen?

1 grote inloopstal van 9 x 4 met een inloop van 4,5 x 2,8 heb ik ook aan gedacht. Met 2 ingangen/uitgangen in de stal kunnen ze elkaar niet opsluiten.
Nadeel is wel dat ik ze 's nachts niet op stal kan zetten. De ruimte lijkt me te klein voor 3 pony's om ze vast te zetten. De shetten samen is geen probleem, maar met de E pony erbij wellicht wel.
De stal moet af zijn voor de E pony komt dus we weten op voorhand niet hoe goed het gaat klikken.

* hebben jullie nog andere tips of ideeën hoe jullie het in deze situatie zouden doen?

* wat zou jullie voorkeur hebben?

Alvast bedankt voor het meekijken en meedenken!
Laatst bijgewerkt door Vayo op 20-10-16 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Licor

Re: staldilemma .... inloopstal of vaste stallen maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 12:25

Wij hadden vroeger 2 stallen met een afdak ervoor.. de stallen (en afdak) grensde direct aan de paddock.. we konden ze dus snachts op stal zetten.. en overdag stonden de stallen gewoon open en konden ze kiezen.. werkte eigenlijk prima..

Wat je ook nog kan doen is een deur tussen de 2 stallen.. Dan kunnen de paarden altijd weg.. Als shet in de stal staat en epony komt eraan via uitloop 1.. kan ze weg via de andere stal en uitloop.. snap je wat ik bedoel?
Dan kun je snachts die tussendeur dichtdoen en hebben ze gewoon 2 stallen

[ITP] El Caballo es Maestro ~ Het paard is meester

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 12:29

Je kan ook een losse afscheiding maken dmv houten balken/hek. Zowel binnen als buiten.
Als je ziet dat de paarden straks goed met elkaar kunnen opschieten kun je de afscheiding weghalen en er een grote loopruimte van maken.
De deuren naar het loopgedeelte zou ik zo laten zodat ze altijd een uitweg hebben.

De losse afscheiding is ook weer makkelijk terug te plaatsten bij bv een ziek paard wat even apart moet.

Als alles bij elkaar loopt zorg dan wel voor 3 a 4 voerplekken zodat ze geen ruzie krijgen wie waar staat te eten.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Felix 28-05-1991 - 16-04-2019

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-16 12:30

Hmmm dat is wel een heel erg goed idee horsies5 van die tussendeur in de stal zelf! Sowieso wil ik dat in de uitloop ook dus dan kunnen ze altijd weg. 's Nachts kunnen alle tussen deurtjes dan dicht en hebben ze een eigen stal en uitloop.

Inderdaad Cowgirl dat is een goede optie. Vooral omdat je het kan veranderen als ze niet goed genoeg met elkaar overweg kunnen of als je een ziek paard hebt.

Heel erg bedankt!

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 12:37

De shetten zijn een stuk lager dan de E-pony. Is het geen optie om de een vakje in de stal te creëren waar de shetten wel kunnen komen en de pony niet? Bijvoorbeeld met een horizontale balk op 110 cm hoogte.
Dan hoef je wellicht minder te 'verbouwen'.

Een uitloopje aan de stallen heeft wat mij betreft altijd een toegevoegde waarde. Als je deze kan creëren, doen!

Itsme_annie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 12:38

Opzich maakt het toch niet zo heel veel uit als ze een keer in elkaars stallen lopen toch? Bij mijn verzorgpaard staan 7 paarden met 7 inloopstallen en buiten onbeperkt hooi. Ze gaan wel in elkaars stallen, maar er is vanzelf een soort van verdeling ontstaan van wie in welke stal staat tijdens bijvoorbeeld het voeren.
Ik zou wel de voorkeur geven aan twee aparte stallen, want dan kunnen ze altijd even een rustig plekje opzoeken in plaats van dat ze altijd bij elkaar staan.

Edit: met voeren bedoel ik bijvoeren van krachtvoer en muesli. Want ze hebben dus onbeperkt hooi

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 12:43

Ik heb 3 paarden en 3 boxen die altijd open zijn. Ze kunnen dus altijd kiezen wat ze doen. De groep moet wel met elkaar overweg kunnen. Maar het idee van hierboven dat de shetten in de stal kunnen weg komen klinkt ook goed.
Of wachten als je een pony koopt wat voor dier het is en hoe jouw kudde zich voegt. Dan kun je alsnog van allerlei hekken etc plaatsen.

SuperDet 12-04-2006 / 26/03/2019, ik mis je zo
Joze B + 5 en veel plezier!
Banjer, een kanjer van Shetlander

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 12:47

De situatie die ik nu heb, o nee had ;( is twee boxen die gewoon open bleven staan, de twee mannen hadden dus vrije keus om te staan waar ze wilden, wat bleek ze stonden vooral met zijn tweeen samen in de kleinste box stonden het liefst. Daarvoor zat een verharde uitloop van 2 bij ongeveer 10 voor de stal. Van daar konden ze de weides in. Ideaal droge plek om te staan. Vrije keus voor ze waar ze wilden schuilen en wel de mogelijkheid ze op te sluiten als het nodig was.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-16 12:52

Dat is ook een optie om een horizontale balk te gebruiken waar alleen de shetten onderdoor kunnen, al kan juist het shetlanderruintje een kliertje zijn ;) Ik wil dus ook zorgen dat ook de E pony altijd kans heeft weg te kunnen.

Mij lijkt dat uitloopje ook een toegevoegde waarde. Hij zal mooi breed zijn, alleen niet zo diep. Helaas is het niet mogelijk om hem dieper te maken. Anders blijft het toch een loos stukje grond waar we weinig mee doen.

Ik vind het helemaal geen probleem dat ze in elkaars stallen komen. Ik wil alleen niet dat ze ruzie krijgen doordat er één klem gezet wordt of er veel onrust ontstaat doordat bijv. de shetten door de E pony uit hun stal gejaagd worden. Of dat de E pony naar zijn eigen stal wilt en dat daar al twee bolle shetjes in staan die hem/haar de toegang weigeren :+
Al denk ik dat ze dan vast rustig naar de andere stal zullen gaan die wel vrij is.

Het is sowieso handig denk ik om de stal en uitloop zo te maken dat ik beide open kan zetten zodat er een groot geheel ontstaat. En dat ik alles kan sluiten zodat er 2 stallen met ieder een eigen uitloopje ontstaat in geval van ziekte o.i.d.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 12:56

Dat had ik ook gedaan. Voordeel van beide boxen is dat je het eerst kan aankijken hoe het zich ontwikkeld. Als je desnoods een tussenschot maakt dat makkelijk weggehaald kan worden kun je er altijd nog een grote uitloop,van maken. Maar ook daar loop je de kans dat er een uitgejaagd wordt. Ik was ook bang voor dat scenario maar samen in een kleine ruimte opgepropt staan is veel gezelliger dan ieder een eigen box,

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-16 13:03

Dan lijkt mij dit de beste manier om te beginnen. Zo kan ik voor bijv. 's nachts het poortje naar de wei, poortje tussen de uitlopen en het poortje tussen de stallen sluiten. Dan hebben de shetten een eigen stal en uitloop en de E pony ook.

Overdag kan ik dan alle poortjes open zetten zodat ze op het verharde uitloopje kunnen en in de stallen. Als er dan één in de stal staat en er komt een ander die stal binnen, dan kan de eerste altijd via de doorgang binnen de andere stal in. En toch houdt je een beetje het knusse van twee stallen.

Krachtvoer krijgen de shetten niet. Dan zou ik de stal even dicht kunnen zetten zodat de E pony rustig kan eten.
Ruwvoer wil ik sowieso op 3 of 4 plaatsen op de track gaan aanbieden en dan ook nog in de stallen zelf.

Ik denk dan dat dit de meest handige uitgangspositie zal zijn:

Afbeelding

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 15:34

Zo heb ik dat ook gedaan, maar dan met balken over de gehele lengte omdat dat nou eenmaal voorhanden was. Een schotje met poortje lijkt mij ook wel wat :)

Mijn paard en e-pony hebben een schuistal van 5x6m tot hun beschikking. er zijn 2 ingangen en door middel van 2 5m lange balken kan ik deze in tweeën delen waardoor ze ieder een eigen stal van 5x3m hebben, plus een eigen verharde uitloop die doormidden kan dmv 2 lagen lint.
Overdag is het één groot geheel en 's winters staan ze 's nachts in hun eigen stal met uitloop. Voor hier is dat ideaal :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 20:48

2 aanpassingen ivm niet klem komen, etc. Deuropeningen aan het eind van de lange zijdes ipv zoals nu midden in de wand van elke box. (=2 90 graden hoeken minder, want dat zijn de hoeken waar paard bij ruzie niet uit komt) en tussenwand/hekje buiten geheel weg te draaien. Je hebt dan 3 hoeken over waarvan 2 overdekt waar je een hooiruif of waterbak kan plaatsen. Maakt alles veiliger en de hoeken zijn meteen goed benut, want anders snel loze ruimte. Doordat beide boxen dan een ruif hebben is er dus voor alle pony's een vaste plek voor hooi ook als alles dicht is.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 13:07

Hier mijn idee

2 stallen; 1 van 3x4 voor de E-pony en eentje van 6x4 voor de shetten.
Een extra deur in de inloopstal zodat er geen shet in het nauw kan komen en áls het mogelijk zou zijn dan de uitloop overkappen zodat zodat ze daar ook altijd droog kunnen staan.

Afbeelding

Waren meer dingen in het leven maar zo simpel te verhelpen als een zichzelf afrollende wc-rol ...

Te koop -laatste update 4/8'21: alles .... https://www.bokt.nl/markt/their-ads/318

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 13:20

Ik vind het poortje tussen de uitloop en de track echt véél te smal, het lijkt nu iets van een meter ofzo??? Ik zou daar echt wel een doorgang van 3m willen.

koeien op de weg...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 13:22

In principe is 1,20 breed genoeg voor een volwassen paard.

Waren meer dingen in het leven maar zo simpel te verhelpen als een zichzelf afrollende wc-rol ...

Te koop -laatste update 4/8'21: alles .... https://www.bokt.nl/markt/their-ads/318

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 13:24

Ik ben niet zo goed in tekenen op de computer dus ik zal proberen uit te leggen wat ik zou aanpassen.

Je hebt het hout hok laten vervallen maar daarbij ook het pad naar de huidige ingang van de stal. Je poortje naar de track wordt daardoor erg smal.
Ik zou het huidige pad naar de stal bij de uitloop van de eerste stal aantrekken en het poortje naar de track over de hele breedte maken dus de ruimte van het houthok en het huidige pad.
Zo kunnen de pony's en vooral ook de E-pony veilig van de stal naar de track en als de pony's goed aan elkaar gewend zijn kan je ze ook overdag toegang tot de stallen en uitloop geven.

Noa! Close to Perfect
Kees! Uit het oog, niet uit het hart
[KS-ITP] Noa en Kees door de lens van Kidding

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 13:47

6x4 voor de shetten? Moet hun ego er ook in? :D Ik zou eerder andersom doen :D

Goedgekeurd onderschrift :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 14:03

De stal voor de E-pony is echt voor de nacht, de shetten én de E kunnen het overdag als schuilstal gebruiken.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 20:44

DubbelDun schreef:
In principe is 1,20 breed genoeg voor een volwassen paard.

Uiteraard. Als ik mijn paard erdoorheen moet leiden vind ik dat geen punt, maar als het een doorgang is waar een (kleine) kudde zelfstandig de hele dag doorheen loopt vind ik dat echt link.

koeien op de weg...

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 22:04

dat wat dubbeldun getekend heeft zou mijn voorkeur denk ik hebben ja. Grote stal voor inloop overdag en snachts E pony op 3 bij 4 + uitloop is gigantisch.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-16 00:00

Dubbeldun, bedankt voor jouw tekening. Deze optie had ik nog niet bedacht. Op deze manier kan ik een inloopstal én aparte stal creëren.

Overigens heb ik zo maar even uit de losse hand in paint getekend. Er is niets op schaal. Het toegangspoortje naar de wei is zeer zeker niet 1 meter, maar zal zo'n ruime 2 meter zijn. Het huidige pad ga ik er ook bij betrekken inderdaad. Ik heb dat verkeerd getekend.

De uitloop overdekken zou ik heel graag willen. Daar ga ik ook naar kijken. Het dak loopt nu af richting de staldeuren in de 'toekomst tekening'. Verder af laten lopen gaat niet omdat het dan erg laag gaat worden voor de E pony. Een grote goot en dan een oplopend dag (V vorm) lijkt mij de enige optie.

Bedankt weer voor al het meedenken!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 01:12

Ik lees hier vooral over de shetten die weg moeten kunnen, maar let er ook op dat de grote moet kunnen vluchten. Mijn shet van krap 90 cm heeft het een fjord ooit heel moeilijk gemaakt in de kudde. Mijn shet had echt een pest-hekel aan de fjord, ging echt in de aanval. Ik zou dus niet perse iets kiezen waar de shetjes onderdoor kunnen, juist omdat het ook andersom kan gaan werken..

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie