Winter dilemma

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Blacksmurf
Berichten: 503
Geregistreerd: 30-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 08:27

Tja als je niet met regen en kou wil rijden en ze dan te lang stilstaan. Dan zullen de land en voerwerkzaamheden met die weersomstandigheden ook niet favoriet zijn. Dan lijkt mij dat je de keus al wel gemaakt hebt. Geniet dan nog buiten zolang het nu nog goed weer is en dan naar binnen. Na de winter buiten de boel weer lekker opknappen en lekker naar buiten.

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Winter dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 08:41

Ik denk echt dat dit niet haalbaar is.
Wij hebben 2,5 paard 1 ha (in 2en gesplitst) met strookbegrazing nog flink in het gras op zandgrond en een schuilstal en hier kan het al goed nat zijn in de winter. Ze staan 12 uur per dag in de wei maar 24h zou ik dan echt niet graag doen. En dan kunnen ze hier nog droog gaan staan.

Breng je paarden weg en laat je land bijkomen.

Overigens zul je ook niet zomaar zand mogen storten vermoed ik zo. En als je je tent al weg moet halen van de gemeente ben je blijkbaar al in beeld.

Esaqar

Berichten: 3178
Geregistreerd: 22-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 09:45

Lekker naar de manege.

Ik heb mijn paard het eerste half jaar thuis gehad wn nu staat ze al weer bijna een jaar op pensionstal. Ik laat haar lekker hier staan. Hallo hele dag buiten, in de winter 's nachts lekker op stal en een buitenbak.
Maar mij koste het thuis in de wintermaanden 120 euro ongeveer voor 2 paarden (verzorgpaard stond er bij) en nu 150 in de maand voor 1 paard (verzorgpaard is niet meer mijn verzorgpaard, en staat nu ergens anders). Dus zo veel verschil is er niet voor mij. Maar koste het meer, had ik het ook gedaan :)

Nikass

Berichten: 16701
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 20:01

Ik zou ze ook naar de manege brengen mits ze daar overdag voldoende buiten komen onder goede omstandigheden (dit zou ik echt even goed navragen want dat is bepaald niet vanzelfsprekend)

Ik zelf vind 24/7;zonder schuilstal en ook geen electriciteit en stromend water (?) geploeter voor het baasje en afzien voor de paarden. Ik hou er niet van als ze niet droog kunnen liggen.

Wij hebben ook te weinig land maar hebben een paddock laten aanleggen (en die was helemaal niet duur) en wij hebben stallen voor de nacht.
Mijn paarden hebben ook nog nooit zand gegeten en krijgen ook nooit een kuurtje.
Zand eten heeft meestal te maken met te weinig ruwvoer en/of verveling.

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: Winter dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-16 21:01

We gaa waarschijnlijk blijve staan op het land tot het voor mi echt te erg word. We gaan ee trailer leasen zo kunnen we naar de binnenbak.

De tent blijft staan zolang we geen boet oid krijgen, zeggen ook de eigenaar van het land. Water hebben we wel. We halen water bij mensen uit een wel en die is winter gewoon bruikbaar en anders hebben we bij nog mensen water.

Elegance_
Berichten: 2001
Geregistreerd: 18-06-08
Woonplaats: Voorthuizen

Re: Winter dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 21:54

En tapijt leggen voor de nattigheid? Schijnt goed te werken. Ik zou ze iig laten staan zolang het niet te erg word.

luckyluuk
Berichten: 106
Geregistreerd: 28-02-10
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 18:59


JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-16 19:27


JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: Winter dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-16 10:17

Nu denk ik echt van ga wel naar de manege. De paddock is een drama de tent ook.

De tent
Afbeelding

Paddock vanuit de tent
Afbeelding

Paddock vanuit de ingang
Afbeelding

Die fjord met die oranje deken staat nu zonder was niet waterdicht. De tinker heeft een andere maar helaas dikkere deken op, die zoog gewoon het water op die ze op de foto om heeft.

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Re: Winter dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 10:28

Nu al zo nat? Winter is nog niet echt begonnen... Ik zou ze er weg halen.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Winter dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 10:43

Ik ben vorige maand van eigen huur weiland met schuilstal verhuisd naar een pensionstal. Ik heb er alleen maar plezier van. Oke....ik betaal nu wel 300 ipv 60 per maand (60 was wel exclusief ruwvoer en brok) maar ik heb veel meer tijd en plezier van mijn pony's. Geen zorgen meer als ik eens een dag niet kan, geen geploeter meer in de regen en het donker. Ik had serieus minder zin in mijn paardenhobby. Voor mij was dit een goede keuze

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 11:04

Ik heb dezelfde hoeveelheid land en daar ook een pad omheen (paddock Paradise idee) en een kleine paddock erin. Hier lopen 2 shetlanders en hopelijk komt een volgend jaar een grote E pony bij.
Wij hebben wel een inloopstal erbij. Verder hebben ze beschutting onder de bomenlangs de track.

Hier zitten we op zand en blijft de track bij normale regenval redelijk. Nu hebben wij om de hele wei heen een track en halverwege een oversteek, een soort 8 je dus dat ze kunnen lopen.
De paddock is bij ons geel zand (grond laten keren) en deze blijft het langst droog (plas vrij) en is het eerste opgedroogd mochten er wel wat plasjes in komen.

In principe zou ik het met de shetten (staan zonder dekens) zo wel redden zonder schuilstal. Met een rijpony in de dekens zou ik daar huiveriger voor zijn i.v.m. niet kunnen schuilen en dekens die doorlekken bij flinke regenval net als bij jou nu het probleem was.
Mocht de tent weg moeten dan zou ik sowieso naar de manege gaan. De wei grenst nergens aan een erf o.i.d. waar je eventueel daar een inloopstalletje zou kunnen maken?

Ik merk wel dat bij hevige regenval en op de track overal plasjes staan, maar dat deze snel wegtrekken. Het is hier meer regen op regen op regen dat voor langdurigere modder zorgt. Al moet ik zeggen dat het het hele jaar redelijk goed begaanbaar blijft. Wel zie ik dat de plaatsen waar ze het meest staan eerder en langer nat zijn en blijven.

Maar met een rijpony zal ik straks toch blij zijn met een stal. De inloopstal wil ik dan verbouwen naar twee ruime boxen met uitloopje waar ik ze op stal kan zetten. Dan is het rijden ook beter te plannen. Bij regen kan ik hem/haar wat eerder op stal zetten om op te drogen.

Ik denk dat het in jouw situatie (dekens en willen rijden) bijna niet te doen is om ze hier het hele jaar te laten staan. Ik zou dus inderdaad zorgen dat je in de natste en koudste maanden naar de manege gaat of eventueel iets anders zoeken waarbij ze wel een vaste schuilstal hebben.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Winter dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 11:09

Jeetje! Lekker verhuizen :j

Ik heb dezelfde ondergrond maar alleen bij de waterbakken is een beetje modderig. Scheelt dat ik nu nog een halve ha open heb staan.

Jackie82

Berichten: 639
Geregistreerd: 05-10-15
Woonplaats: Thuis

Re: Winter dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 11:23

Oh jeetje net een beetje regen gehad en nu al verzopen, daar kun je nu al niks meer beginnen.
Kan voor de paarden ook geen pretje zijn, ze kunnen nergens droog liggen. Jammer dat je er geen zee container neer mag zetten als schuilstal, maar zo nat als dat het nu al is zou ik ze ook verhuizen als je het financieel kan betalen.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 11:46

Zo te zien heb je niet veel keuze, het ziet er niet naar uit dat het voor jullie leuk is en voor de paarden ook niet. En het is nog maar het allereerste begin van de herfst.
Kan je voor de toekomst niet met de gemeente gaan onderhandelen over de schuilstal? Ook in de zomer heb je die toch eigenlijk nodig zodat ze kunnen ontsnappen van de steekbeesten. Eventueel samen met andere paardeneigenaars naar de gemeente gaan?

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-16 12:09

Sclimpre schreef:
Zo te zien heb je niet veel keuze, het ziet er niet naar uit dat het voor jullie leuk is en voor de paarden ook niet. En het is nog maar het allereerste begin van de herfst.
Kan je voor de toekomst niet met de gemeente gaan onderhandelen over de schuilstal? Ook in de zomer heb je die toch eigenlijk nodig zodat ze kunnen ontsnappen van de steekbeesten. Eventueel samen met andere paardeneigenaars naar de gemeente gaan?



Volgens de gemeente is er een klacht overgekomen, ze willen niet zeggen wie of wat. Dus wij denken iemand van de fiets vierdaagse de er 1x per jaar langs fietst. Iedereen in de buurt vind het namelijk de grootste onzin. En om het nog kromer te maken paar landen verderop staan 2 containters als stallen, maar omdat er hoge bomen om staan zien ze dat niet. Ergens anders staan ook containers als stallen daar hebben ze vorig jaar de bosjes gekapt en zie je nu staan, die moeten ook alles weghalen, mijn moeder zegt zelfs de tegels.

Ik vond vanmorgen al vreselijk mest ruimen enzo in die blub.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Winter dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 12:52

Je zou voor de winter de paarden op pension kunnen zetten, tent weghalen en opbergen en in het voorjaar gewoon de tent terug neerzetten. Veel kans dat tegen dan de bui overgewaaid is.
Dat containers niet mogen, daar kan ik nog wel inkomen, lelijker kan moeilijk, vaak staat er nog de reclame op van de vorige eigenaar.
Jammer dat ze een gewone houten schuilstal niet toelaten, dan zijn de paarden geholpen en zullen er ook minder klachten zijn omdat het beter in het landschap past.