Pensionstal Zuid-Korea?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 08:34

Alles wat zo'n beetje gezegd kan worden over paarden houden in Azië is volgens mij al gezegd en sluit ook aan bij mijn ervaringen.
Ik heb Japans gestudeerd en ben ook tijdens mijn studie in Japan geweest. Toen had ik nog geen eigen paard.
Daarna besloten dat Japan een mooi land is, maar dat ik liever blijf wonen en werken in Europa. Enerzijds vanwege de werkcultuur die daar heerst (je werk houdt niet op na 9 tot 5, daarna moet je namelijk met je collega's gaan socializen en de groep staat altijd boven jou als individu). Anderzijds werd deze beslissing beinvloed door het feit dat het in Japan heel lastig is om paardensport te beoefenen en ik wilde dat deel van mijn leven toch niet opgeven.
Na mijn studie heb ik hier dan ook een paard gekocht en daar ben ik nog heel gelukkig mee.

Als Korea een beetje is zoals Japan, dan is daar geen ruimte om paarden te houden. Er zijn veel bergen. De weinige stallen die er zijn, zijn voornamelijk race-stallen met renbanen. Die stallen zijn allemaal prachtig met de meest luxe voorzieningen en heel duur. Alleen mensen met veel geld kunnen het veroorloven om daar hun (vaak even dure) paard te stallen.
Er zijn wel particulieren en amateurs (in de racepaardenwereld) die paarden houden, maar die stalletjes zijn armoedig en weidegang is er niet. Paarden staan het grootste gedeelte van de dag binnen.
Kennis is er weinig. Veeartsen zijn schaars. Het is niet voor niks dat de meer bekende Japanse dressuurruiters, springruiters en eventingruiters allemaal in Europa wonen en werken.

Ik heb ooit een docu gezien over de mensen met paarden in het rampgebied van Fukushima. Er was 1 Tempelpriesteres die een paar paarden hield en die een gewonde Volbloed had opgevangen na de ramp. Je zag hoe ze er op reed in een piepklein paddockje en verder stond hij in een klein stalletje (volgens mij) gemaakt van alle materialen die ze maar konden vinden. Het dier liep kreupel. Volgens de priesteres was het een kwestie van tijd totdat hij vanzelf weer goed ging lopen. Ik geloof niet dat dat dier ooit een veearts van dichtbij had gezien. De priesteres ving dat paard natuurlijk op met de beste bedoelingen, maar genoeg kennis leek mij niet aanwezig...
Verder nog 1 jongeman die zijn eigen racepaard had gekocht en die dat paard zelf trainde. Stond ook in zo'n houtje-touwtje stal. Deze amateur-renstal werd gerund door meerdere amateurs zoals die jongen. Die jongen was alleen maar aan het werk om zijn paard te kunnen bekostigen en maakte lange dagen, want in Japan is het leven nou eenmaal ontzettend duur. Laat staan als je een paard hebt!

Nee, als recreatieruiter die de Westerse omgang met paarden gewend is, ben je in Japan niet op de juiste plek.

DreamGuide

Berichten: 2015
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Pensionstal Zuid-Korea?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-16 10:26

Lieve mensen, allemaal ontzettend bedankt voor jullie reacties!
Dat vind ik dus zo heerlijk aan bokt, ik kan gewoon een gekke vraag stellen en dan krijg ik antwoord van allemaal mensen die allemaal meer ervaring hebben dan ik!

Na het lezen van jullie berichten (ook de pb's, bedankt daarvoor!) kies ik er toch voor om thuis te blijven.
Hoe gek ik ook ben op Korea (of Azië in general) Horonae (mijn paard) staat me toch te dicht bij mijn hart. Afgezien van het financiële aspect zou ik het haar niet aan willen doen om op een slechte plek terecht te komen. Dat gun ik haar niet, daar is ze te fantastisch voor.

Dan woon ik liever ergens in de polder, met een weiland met witte hekjes achter mijn huis. Dat lijkt me dan een betere droom om naar te streven. En wie weet, fok ik ooit nog een knap veulentje met haar.

Hoe dan ook, ontzettend bedankt voor al jullie vriendelijke reacties! Ik heb er veel aan gehad!
(Nu nog op zoek naar een andere studie :') )

Goldwynn

Berichten: 1427
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Helaas weer in Nederland

Re: Pensionstal Zuid-Korea?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 10:38

Waarom een andere studie? Het internationale moet je toch in meer of mindere mate trekken, neem ik aan? Of was Korea de enige motivatie voor die studie? Want je zou prima bij een internationaal bedrijf in NL kunnen werken. Dat je leert over Azië hoeft niet te betekenen dat je ook daadwerkelijk dáár gaat wonen, want deze landen doen ook gewoon zaken met het 'Westen'. En deze kant van de partij moet ook gewoon vertegenwoordigd worden, right?

Courses

Berichten: 9945
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 10:48

Je kan de studie uiteraard wel doen, maar je bent 17 meid. Op die leeftijd dacht ik nog heilig dat ik naar Japan zou emigreren en zou trouwen met een rockster daar of met m'n ex zou samenblijven .. :+ (Was dat me toch een vergissing, haha). Ik zou me nu nog niet vastleggen op alles. De studie zelf, als die je interessant lijkt, kan je die prima afronden toch? Er zijn genoeg branches waarin het contact met Azië enorm essentieel is en als dat je trekt, waarom niet? Tenzij het inderdaad je enigste motivatie was, dan zou ik mogelijk andere opties eens bekijken.

Goldwynn

Berichten: 1427
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Helaas weer in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 10:58

Courses schreef:
Je kan de studie uiteraard wel doen, maar je bent 17 meid. Op die leeftijd dacht ik nog heilig dat ik naar Japan zou emigreren en zou trouwen met een rockster daar of met m'n ex zou samenblijven .. :+ (Was dat me toch een vergissing, haha). Ik zou me nu nog niet vastleggen op alles. De studie zelf, als die je interessant lijkt, kan je die prima afronden toch? Er zijn genoeg branches waarin het contact met Azië enorm essentieel is en als dat je trekt, waarom niet? Tenzij het inderdaad je enigste motivatie was, dan zou ik mogelijk andere opties eens bekijken.


Goed, Courses verwoordt dat wat ik ik wilde zeggen beter dan ik zelf heb gedaan. Dit hierboven dus, haha.

Ik zelf doe ook bewust mijn 2e minor in Zuid-Korea omdat het mij trekt en ik dit leuk vind. Mijn vorige minor ging over China. Dit vind ik leuk, dit trekt me, wat ik hierna kan doen zie ik dan wel weer. Dus als de studieroute die je in gedachten had je trekt, waarom zou je daar dan nu ineens vanaf wijken TS?

Psydoxy

Berichten: 2124
Geregistreerd: 03-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 11:02

Ik zou een paar weken gaan backpacken in ZK. Heb het afgelopen zomer gedaan en was erg leuk. Je ervaart de cultuur en gewoontes. Persoonlijk zou ik er niet kunnen wonen. De steden zijn me te druk en in een kleine plaats moet je echt wat om handen hebben.... maar dat is overal ter wereld zo. :o

Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 11:26

Goldwynn schreef:
Dus als de studieroute die je in gedachten had je trekt, waarom zou je daar dan nu ineens vanaf wijken TS?


Ik kan me voorstellen dat als TS deze studie wilde gaan doen juist omdat ze daar wilde gaan wonen het verhaal wel essentieel anders is nu ze heeft besloten in NL te blijven. Ik zou dan toch ook kijken naar een studie met een reële kans op werk in NL.

Courses

Berichten: 9945
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Re: Pensionstal Zuid-Korea?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 11:33

Er is genoeg werk te vinden in Business met relatie tot Azië. Dat is juist het punt ;) Tegenwoordig heb je nergens een reële kans op werk mee. Ik studeer nu bijna af maar toen ik startte heb ik serieus alles bekeken, van de zorg, tot techniek, tot grafisch tot bouwkunde, alles had een lage kans op een baan :+ Dat is tegenwoordig niet echt iets meer waar je je echt op moet bekijken.

Cowboy55
Berichten: 8490
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 11:54

Courses schreef:
Er is genoeg werk te vinden in Business met relatie tot Azië. Dat is juist het punt ;) Tegenwoordig heb je nergens een reële kans op werk mee. Ik studeer nu bijna af maar toen ik startte heb ik serieus alles bekeken, van de zorg, tot techniek, tot grafisch tot bouwkunde, alles had een lage kans op een baan :+ Dat is tegenwoordig niet echt iets meer waar je je echt op moet bekijken.


Daarnaast: als TS klaar is met zo'n opleiding is ze 23 of zo. En dan? 47 jaar werken totdat je met pensioen mag? Ben je gek joh, tijd zat om nog iets anders te doen.

Doe wat je wil doen, niet wat je met het oog op een carriere zou moeten doen......

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 12:03

Ik vind het juist heel goed om eventueel verder te kijken naar een andere studie, ik zou gewoon nog even de opties open houden en goed rondkijken wat je écht leuk vind en waar banen in zijn. Niks is zo frustrerend als een studie hebben afgerond en vervolgens geen baan kunnen krijgen..
En verder, ga goed sparen! Ik ben 2 keer bijna een maand naar Azië geweest afgelopen anderhalf jaar. Heerlijk :D en toch is het dan ook weer fijn om thuis te zijn en lekker te dagdromen over je vakanties en die nog gaan volgen.

DreamGuide

Berichten: 2015
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Pensionstal Zuid-Korea?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-16 15:10

Mijn plan lijkt nu meer op wat Eight hierboven zegt. Eerst ook nog wat andere dingen bekijken, en later vooral lekker die kant op gaan voor vakanties :D

Een andere reden is dat de studie die ik op het oog had (international business administration) een van de laatste studies is met Numerus fixus , zoals geneeskunde en tandheelkunde.
Daarnaast wil ik zo veel als mogelijk een baan vaststellen. Ik vind business management en ondernemen heel erg leuk, dus ik ga verder kijkenin die richting.